Äidin ylipainoisuus liitoksissa sikiön rakenteellisiin vikoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sandra

Vieras
Ylipainoisten naisten lapsilla saattaa olla hieman tavallista useammin rakenteellisia vikoja syntyessään. Tutkijat eivät tiedä miksi näin on, mutta epäilevät yhteyden selittyvän diagnosoimattomalla diabeteksella.

Yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella äidin ylipainoisuus liittyi lasten sydänvikoihin, selkärankahalkioihin, raajojen, peräaukon ja peräsuolen alueen sekä siittimen epämuodostumiin ja pallea- ja napanuoratyriin.

Näistä synnynnäisistä vioista kärsivien lasten äidit olivat olleet ylipainoisia ennen raskautta 1,3-2,1 kertaa todennäköisemmin kuin terveiden verrokkien äidit. Vatsahalkiot olivat sen sijaan harvinaisempia ylipainoisten äitien lapsilla.

Tutkimukseen osallistui yli 10 000 lasta, joilla oli vähintään yksi synnynnäinen rakenteellinen vika sekä 4 000 terveenä syntynyttä verrokkia.

Aikaisempien tutkimusten perusteella tiedetään, että monet synnynnäiset rakenteelliset viat ovat todennäköisempiä, jos äidin glukoosiaineenvaihdunta on häiriintynyt tai hän sairastaa diabetesta. Ylipainoisuus ja diabetes liittyvät usein toisiinsa, joten nyt saadut tulokset saattavatkin osin selittyä diagnosoimattomalla diabeteksella.

Uutispalvelu Duodecim

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut10646

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Suomessa ei vissiin kauheen usein jää raskausajan diabetes diagnosoimatta?

Tämä tuli miunkin mieleen.
Ainakin meitin neuvolasta laittavat sokerirasitustestiin kaikki joiden bmi on yli 25.

Ihan terve meitin pojasta tuli vaikka mulla olikin ylipainoa...

Siis yritätkö sanoa, että ylipainoisella äidillä on/tulee automaattisesti raskausajan diabetes? Sen toki tiedän, että ylipainoisella äidillä on suurempi RISKI raskausajan diabetekseen kuin normaalipainoisella. Mikä ihme tätä palstaa vaivaa... Jumankauta, eilen jo syyllistettiin ylipainoisia naisia, ettei raskaaksi saisi tulla, kun ylipainon pitäisi vaikuttaa jopa kehitysvammaisten lasten saamiseen. Mitä muuten näissä jeevelin tutkimuksissa tarkoitetaan ylipainolla? Sairaalloista lihavuutta vai pienempää ylipainoa? Olen silloin tällöin katsellut amerikkalaisia synnytyssairaala ohjelmia ja siellä on ollut todella paljon vaaaaaltavan kokoisia äitejä synnyttämässä. Suurin osa lapsista ovat olleet ihan terveitä, eikä siellä lääkärit ole syyllistäneet äitiä kiloistaan. Yleensä sitä paitsi lapsen sairaudelle siinä ohjelmassa on ollut syynä jokin ihan muu kuin äidin läskit (esim. huumeet). Minä tunnen montakin ylipainoista äitiä, joilla on terveet lapset. Tiedän myös äidin, joka on hoikka, urheilullinen, elää terveellisesti - häntä "kiusasi" raskausajan diabetes. Onkohan tämä näiden tutkimusten esille tuoja yksi ja sama henkilö monella eri nimimerkillä...

Alkuperäinen kirjoittaja no höh:
Siis yritätkö sanoa, että ylipainoisella äidillä on/tulee automaattisesti raskausajan diabetes? Sen toki tiedän, että ylipainoisella äidillä on suurempi RISKI raskausajan diabetekseen kuin normaalipainoisella. Mikä ihme tätä palstaa vaivaa... Jumankauta, eilen jo syyllistettiin ylipainoisia naisia, ettei raskaaksi saisi tulla, kun ylipainon pitäisi vaikuttaa jopa kehitysvammaisten lasten saamiseen. Mitä muuten näissä jeevelin tutkimuksissa tarkoitetaan ylipainolla? Sairaalloista lihavuutta vai pienempää ylipainoa? Olen silloin tällöin katsellut amerikkalaisia synnytyssairaala ohjelmia ja siellä on ollut todella paljon vaaaaaltavan kokoisia äitejä synnyttämässä. Suurin osa lapsista ovat olleet ihan terveitä, eikä siellä lääkärit ole syyllistäneet äitiä kiloistaan. Yleensä sitä paitsi lapsen sairaudelle siinä ohjelmassa on ollut syynä jokin ihan muu kuin äidin läskit (esim. huumeet). Minä tunnen montakin ylipainoista äitiä, joilla on terveet lapset. Tiedän myös äidin, joka on hoikka, urheilullinen, elää terveellisesti - häntä "kiusasi" raskausajan diabetes. Onkohan tämä näiden tutkimusten esille tuoja yksi ja sama henkilö monella eri nimimerkillä...

Amatöörilausuntosi ei kumoa tiedettä. Tiedoksi vain...
Ota mieluummin opiksesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no höh:

Amatöörilausuntosi ei kumoa tiedettä. Tiedoksi vain...
Ota mieluummin opiksesi.

No enhän mä missään väittänyt tohtori olevanikaan. Ihan amatööri olen, enkä muuta yritäkään olla. Siis amatööri näissä tällaissa tutkimus analyyseissäni. Mistäs muuten tiedät, olenko hoikka vai ylipainoinen? Mikä oppiarvo sinulla on? Harvoin kai ihan lääketieteen tutkijat tai lääkärit tälle palstalle kirjoittelevat...

Yhteistyössä