Äidin vai isän sukunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sone

Vieras
Varsinkin kyselen muilta uusioperheellisiltä kuinka olette sumplineet sukunimiasian? Tuleeko lapselle äidin vai isän sukunimi? Minusta tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta että vauvalle tulisi isän sukunimi koska esikoinen on minun sukunimellä!? Siis sisaruksilla olisi eri sukunimet vaikka käytännössä mieheni on esikoisen isä, vaikkei biologinen.

No, meillä lapsilla sama isä... Joten turha olisi vastata...

Mutta vastaan silti, että me annoimme lapsille minun sukunimen, kun tiesimme, että naimisiin mennään ja silloin sitten vaihdetaan sekä lasten, että minun sukunimi samaksi kun miehen.
Ja siis kaikkien kauhu oli tämä SUKUNIMEN VAIHDOS, voi voi...
Lapset kyllä tiesi alunalkaen, että minkä sukunimisiä ovat ja että sitten isin ja äidin häiden jälkeen sukunimi vaihtuu... :D

Esikoisellani isänsä nimi.
Pojalla mieheni nimi.
Mulla tyttönimi.

Olen sitä mieltä, että lapsella pitää olla isän nimi. Omaa nimeäni en vaihtanut avioliiton myötä, mutta se on sitten jo toinen juttu...syy siihenkin löytyy.

Aikoinaan mentiin naimisiin jo ennen kuin olin raskaanakaan, että koko tulevalla perheellä on sitten sama sukunimi. Eron jälkeen lapsella on edelleen isänsä nimi ja minulla suvustani peräisin oleva nimi, joka ei siis ole tyttönimeni. Mieheni lapsilla puolestaan on äitinsä nimi.

Me ollaan naimisissa, meillä muilla on sama sukunimi, mutta mun esikoisellani on minun tyttönimi. Nyt meinasin että vaihdan esikoiselle oman isänsä sukunimen, mutta poika ei halua. Haluaa olla joko tuo mikä on tai sitten haluaa saman sukunimen kuin meillä muillakin.

Mä olin aikoinaan naimisissa ja sain tyttären. Olimme kaikki kolme samalla nimellä; miehen.
Erosimme ja aioin ottaa tyttönimeni käyttöön, mutta olisin halunnut vaihtaa tyttärenkin nimen eikä mies suostunut.
Tapasin toisen miehen, jonka kanssa sain poikani. Emme olleet naimisissa ja halusin että molemmat lapseni ovat saman nimisiä kun minä. Tässä vaiheessa siis sekä minä että molemmat lapseni olivat ex-miehen sukunimellä.
Toinen mieheni kuoli ja parin vuoden jälkeen tapasin nykyisen mieheni, jonka kanssa menimme naimisiin 12 vuoden kihloissaolon jälkeen. Tytär oli jo muuttanut pois kotoa ja poikani halusi nykyisen mieheni nimen.

=)

Alkuperäinen kirjoittaja tuire:
Mä olin aikoinaan naimisissa ja sain tyttären. Olimme kaikki kolme samalla nimellä; miehen.
Erosimme ja aioin ottaa tyttönimeni käyttöön, mutta olisin halunnut vaihtaa tyttärenkin nimen eikä mies suostunut.
Tapasin toisen miehen, jonka kanssa sain poikani. Emme olleet naimisissa ja halusin että molemmat lapseni ovat saman nimisiä kun minä. Tässä vaiheessa siis sekä minä että molemmat lapseni olivat ex-miehen sukunimellä.
Toinen mieheni kuoli ja parin vuoden jälkeen tapasin nykyisen mieheni, jonka kanssa menimme naimisiin 12 vuoden kihloissaolon jälkeen. Tytär oli jo muuttanut pois kotoa ja poikani halusi nykyisen mieheni nimen.

=)

Mut loppujen lopuks olis helpointa vaan jos suomessa lapset olis äitinsä nimellä, eron tullessa yleisintä on et muksut jää äidille. Ei tulis sukunimen vaihdos judansseja niin paljoa. Niin no sit tietty mies vois ottaa naisen sukunimen jos avioon, tai pitää omansa. Kuulostaako väsyneen ihmisen pähkäilyltä? :headwall:

Mun moka että tytöllä on exän sukunimi, tuskin saa sitä mitenkään vaihdettua omakseni kun ex ei suostu. Tulevalle lapselle tulee sitten minun sukunimeni, sitten jos (tai kuulemma kun..) mennään naimisiin, muutan oman ja tulokkaan sukunimen ja toivoisin että saisin esikoisellekin oman sukunimeni joskus. Exän tuntien, en saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mun moka että tytöllä on exän sukunimi, tuskin saa sitä mitenkään vaihdettua omakseni kun ex ei suostu. Tulevalle lapselle tulee sitten minun sukunimeni, sitten jos (tai kuulemma kun..) mennään naimisiin, muutan oman ja tulokkaan sukunimen ja toivoisin että saisin esikoisellekin oman sukunimeni joskus. Exän tuntien, en saa.

No juuri noitten juttujen takia itse haluan että lapsille tulee minun sukunimi kummallekkin, tosin mies on oman nimensä kannalla. Se vaan on kaikista helpointa niin. No ehkä vois aatella et kaikille tulis miehen sukunimi, esikoisellekkin, mut jos kävis niin ikävästi et meille joskus tulis ero niin sit minä haluaisin oman nimeni takas. Ja eniwei, ja sit joutus naimisiinkin :o

meillä poika on äitin sukunimellä ja toinen myös, kunhan saapuu maailmaan. ukko jos kosii niin saa luvan ottaa miun sukunimen, en halua ottaa sen sukunimeä on niin yleinen/yleisin. ukko on myös tietoinen että kosintaan en suostu jos se ei vaihda sukunimeään.
olemme olleet pitkään avoliitossa ja hyvä niin, ei paineita naimisiin menolle ja tuskin koskaan menemme. olemme tyyytyväisiä näin :)

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
No, meillä lapsilla sama isä... Joten turha olisi vastata...

Mutta vastaan silti, että me annoimme lapsille minun sukunimen, kun tiesimme, että naimisiin mennään ja silloin sitten vaihdetaan sekä lasten, että minun sukunimi samaksi kun miehen.
Ja siis kaikkien kauhu oli tämä SUKUNIMEN VAIHDOS, voi voi...
Lapset kyllä tiesi alunalkaen, että minkä sukunimisiä ovat ja että sitten isin ja äidin häiden jälkeen sukunimi vaihtuu... :D

Eikös tässä tapauksessa olisi ollut helpompi antaa lapsille jo valmiiksi isän nimi, niin vain sun olis tarvinnu vaihtaa nimeä?
Ja ap, te voitte vaihtaa lasten sukunimet kaikki samaksi, se on ilmoitusjuttu vain! Ei tarvi adoptiota tms.

ollaan avopari ja pojalla isänsä nimi ja samoin tulee pikkukakkosellekin. Saapi olla niin aina ja ikuisesti ja aamen. :D Jos ajatellaan niin että joskus ero tulisi ( mitä en usko kyllä kaiken tämän yhdessä kokemamme jälkeen :D), ja joskus tulisi toinen mies jonka kanssa saisin lapsen niin tulisi hällekin isänsä nimi. Mie vaan haluan että minun lapsillani on isänsä nimi oli mulla itelläni sitten mikänimi tahansa. Taidan olla vanhanaikainen. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
ollaan avopari ja pojalla isänsä nimi ja samoin tulee pikkukakkosellekin. Saapi olla niin aina ja ikuisesti ja aamen. :D Jos ajatellaan niin että joskus ero tulisi ( mitä en usko kyllä kaiken tämän yhdessä kokemamme jälkeen :D), ja joskus tulisi toinen mies jonka kanssa saisin lapsen niin tulisi hällekin isänsä nimi. Mie vaan haluan että minun lapsillani on isänsä nimi oli mulla itelläni sitten mikänimi tahansa. Taidan olla vanhanaikainen. :laugh:

Vähän samoilla linjoilla olen. En oikein ymmärrä miksi lasten sukunimi täytyy vaihtaa eron tullessa. Aivan kuin haluttaisiin eroon koko isän puoleisesta suvusta (siis jos vaihdetaan lapsilla oleva isän sukunimi toiseen erotessa). Meillä myös on lapsilla isänsä sukunimi ja avopari ollaan. Varmaan joskus nimiä miettiessä ajattelin et jos joskus naimisiin mennään niin otan sitten miehen sukunimen niin lapsilla on jo valmiina yhteinen sukunimi. Sitäkään en oikein ymmärrä et pidetään ex-puolison sukunimi kun mennään uusiin naimisiin mutta jokainen tyylillään.

Meillä lapset on saaneet isä sukunimen,mun mielestä sillä minkä nimisiä jo olevia lapsia on,ei ole asian kanssa sinäänsä mitään tekemistä,vaan täytyy miettiä,että minkä nimen juuri kyseessä olevalle lapselle haluaa.Mulla ei ole koskaan ollut suurta tunnesidettä omaan nimeeni,olin hyvin onnellinen kun sain sen vaihtaa miehen nimeen,enkä usko,että tästä aioin enää koskaan luopua.

Yhteistyössä