Äidin mielestä olen itsekäs kun en auta siskoa raha-asioissa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "krista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"krista"

Vieras
Vanhin siskoni on naimisissa. Miehellä asunto jota se vuokraa. Vuokralaiset jo 4 kuukautta eivät maksaa vuokraa. Tänään sisko ja sen mies menevät taas perimään sitä vuokraa. Tästä syystä heillä on raha-vaikeuksia. Näköään sisko kysyi äidiltä lainaa.
Äiti vastaavasti avautui minulle kun en auta siskoa ja sen miestä raha-asioissa.

Ollaan miehen kanssa menossa 15v. häämatkalle (ensimmäisen kerran 15 v. aikana). Ja ollaan varanneet siihen rahaa. Äidin mielestä meidän täytyy peruta se matka ja auttaa siskoa. Minä taas en ole peruttamassa mitään vaan menen miehen kanssa häämatkalle. Tästä äiti suuttui ja sanoi et olen itsekäs ihminen.

On ollut aikaisemmin ettei vuokralaiset maksaneetkaan sitä vuokraa. Pitäisikö minun tosiaankin varautua siihen et jos/kun vuokralaiset ei maksakaan sitä vuokraa niin minun täytyy lainata sitä rahaa? Eikö periaateessa annetaan maksukehotuksen ja peritään jostakin niitä vuokralaisten vuokrarahoja? Vai pitäisikö sukulaisten varautua tälläisiin tilanteisiin?

No ei pidä varautua. Kyseinen tilanne on hanurista, mutta se ei ole sinun ja sinun miehesi ongelma, eikä teillä ole mitään velvollisuutta ilmeisesti myös pieni/keskituloisina hoitaa siskosi perheen taloutta. Vuokranantajuudessakin on riskejä, ja sellasta sattuu.

Ylipäätään suosittelen rahan erossa pitämistä perhe- ja ystävyyssuhteista.

Joo, ei ole velvollisuutta noin isoa summaa laittaa siskon talouden pelastamiseksi. Äidiltäsi ei ole väärin kysyä, mutta on väärin syyllistää sua. Jos siskosi ei ole kysynyt asiasta itse sulta, hän tuskin edes seisoo äitisi puheiden takana. Odottaisiko siskosi sulta häämtkasta luopumista? Eri asia olisi vaikka ruoka-apu tai pieni laina (ruokaan/sähkölaskuun/lasten kenkiin) pahimman kriisin aikana - jotain sellaista, joka ei teidän talouttanne tai elämäänne nakkaa maalta merelle.

Yhteistyössä