Äidin liikuntakyvyttömyys raskausaikana?? Vaikeus esikoisen hoidossa... Mitä apuja mahdollista saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua!!!

Vieras
Nyt on käynyt niin, että olen viikolla 30 ja edellisestä raskaudesta tutut kivut ovat taas alkaneet. Esikoista odottaessa kivut ilmaantuivat joskus viikolla 35 eikä silloin ollut mitään suurempia ongelmia kun pystyin vain makaamaan ja odottamaan vauvan tuloa. Nyt olen pulassa. Vielä pystyn nostamaan lasta ja pukemaan, mutta mitäs sitten kun tämä tässä parin viikon sisällä muuttuu sellaiseksi, ettei liikkuminen enää onnistu ja lapsenhoidosta tulee ainakin lähes mahdotonta. Mies tekee töissä pääosin iltavuoroa, jotan on käytännössä koko päivän pois kotoa. Voiko esim mies saada jotain sairaslomaa tällaisessa tilanteessa, vai onko minun vain selvittävä yksin tästä tilanteesta? Olisiko kellään tietoa? Todella masentava tilanne :(

anteeksi nyt mutta en ymmärrä miten raskaus voi estää liikkumisen? enpä usko.

pyydä kotiapua ja perhetyötä...tosin kirjaavat sit papereihin sen että oo kyvytön hoitaa lasta.

miks mies ei tee aamuvuoroa?

Kauhulla odotelen mitä mulla tulee loppu olemaan kun nyt rv 21 ja liitoskivut vaivanneet jo pari viikkoa niin, että liikkuminen varsinkin iltaa kohden ja jos kovasti liikkuu niin hankalaa.. Mullahan tuli liitoskivut vasta synnytyksestä esikoisen kanssa ja kestivät 7kk kunnes pääsin fysioterapeutille. Opin sieltä muutamia liikkeitä jotka auttaa + venyttelystä on ainakin nivusiin ollut jonkun verran vielä apua. Koita pyytää ystäviä / sukulaisia / miestä avuksi niin paljon kuin kykenet..

No kuules leila... Ei ole varmaan helppo ymmärtää jos ei itsellä ole tällaisia vaivoja ollut. Kävellessä joku muljuu pois paikoiltaan ja menee välillä jotenkin lukkoon, portaiden kiipeäminen on lähes mahdotonta, kipu vie mielenterveyden... Ainoa asento jossa ei kipu räjäytä tajuntaa on puolimakaava asento. Selkä menee välillä lukkoon ettei pääse varttiin liikkumaan mihinkään, lantio menee vinoon aiheuttaen iskias-särkyä ja jalkoihin tuntohäiriöitä. Mitäs vielä... Ja missä kolmivuorotyöpaikassa saa itse täysin valita tekevänsä pelkkää aamuvuoroa? Mutta siis ilmeisesti on vain kestettävä tämä kipu.

En minä ainakaan saanut mitään. Vaadittiin lastensuojeluasiakkuus tai diagnooseja jotta olisimme saaneet kaupungilta kodinhoitoapua. Tarjottiin maksullista kodinhoitopalvelua omakustannehintaan 40e tunti. Siihen ei ollut varaa, mies oli juuri valmistunut ja aloittanut koeajan töissä. Meillä oli 1-vuotias ja 3-vuotias, nuorempi ei kävellyt. Molemmat kotihoidossa.

Olin todella hyvässä kunnossa kunnes rv 34 pamahti selkä niin etten pystynyt välillä kuin konttaamaan eikä tarpeeksi tehokkaita särkylääkkeitä voinut käyttää. Raskaus meni rv 42+3 saakka kunnes käynnistettiin. Vauvalla oli kaikki hyvin, äidin voinnin takia ei käynnistyspäätöstä saanut. Mies oli töissä kaikkia vuoroja, tuskaisin oli päivävuoro kun oli koko päivän pois. Välillä vaan istuin lattialla ja itkin, yritin mennä vessaan tms. piiloon ettei lapset olisi kauhean huolissaan. Kipu oli niin lamaannuttavaa ja se murensi myös psyykkisen puolen. Sukulaiset ihmettelivät miksen jaksa ja kyllähän muutkin äidit jaksaa. Mitään apua ei sieltä suunnasta tullut, arvostelua vain. Rupesin ajatuksissani olemaan itsetuhoinen.

Yritä pärjätä. Jos teillä on varaa niin palkatkaa apua.

Päivähoitopaikka, sitä voi varmaan koittaa tuolla syyllä hakea kiireellisenä. Tosin paikka ei välttämättä ole teitä lähin, mutta pääasia varmaan että saat lapsen hoitoon jos et itse selviä hoidosta?

Mies ei ole sairas joten ei vtietenkään voi saada sairaslomaa. Palkatonta vapaata voi saada pakottaviin perhesyihin vedoten.

Tai palkkaatte hoitoapua kotiin?

Neuvolastakin kannattaa kysyä, olisko heillä tarjota jotain apua.

Tsemppiä tosi paljon, itsellä oli kans niin kovia kipuja että oksensin usein saman tien jos jouduin nousemaan, pystyin vain makaamaan puoli-istuvassa asennossa piikkimatolla ja kaikki nostelut oli ihan kamalia. Mun mies on yrittäjä ja pystyi onneksi järjestämään aikautauluja niin että oli paljon kotona esikoisen ollessa hereillä (voi tehdä osan töistä kotoa käsin), välillä vei lapsen päiväksi mummolaan ja lopun ajan vaan sinnittelin. Yhdessä vaiheessa mulla oli polvet niin p*skana, että suunnilleen pidättelin pissaa siihen asti että mies tulee kotiin ja voi auttaa mut pöntölle :D En siis meinannut päästä sieltäkään ylös enkä ahtaassa vessassa mahtunut könyämän missään ihme asennossa kunnolla pois sen mahan kanssa.

Noin se vaan menee... mies ei ainakaan palkallista sairauslomaa saa, työnantajan suostumuksella voi palkatonta lomaa ottaa. Ellet saa sukulaisia/kavereita apuun niin oikeastaan päivähoitopaikan hakeminen on ainoa vaihtoehto.

Mulla oli myös pahat liitoskivut toisessa raskaudessa, ei tosin noin pahat, mutta esim. ulkoilemaan en uskaltanut mennä esikoisen kanssa lainkaan. En kerta kaikkiaan olisi saanut lasta kiinni jos olisi johonkin suuntaan lähtenyt juoksemaan. Lisäksi oli talvi ja liukasta. Neljän seinän sisällä meni siis loppuraskaus, mies toki lapsen kanssa iltaisin ulkoili.

Äkillisessä ennalta arvaamattomassa tilanteessa on oikeus toisella huoltajalla 4 päivän vapaaseen lapsen/lasten hoidon järjestämiseksi, lain mukaan sen ei muistaaksen ole pakko olla palkallista. Loppu raskauden vaivoja voi vähän hankala olla kuvata ennalta arvaamattomaksi tilanteeksi.

Tosiaan, mies voi saada palkatonta. Lapsi päiväkotiin. Tai sit omalla rahalla hoitaja kotiin.

Muuten jos edes vähän jaksaa, niin sit mennään siitä missä aita on matalin. Omalle pihalle leikkimään ulos, ei minnekään puistoon kauas, makaat sohvalla/lattialla ja leikit siitä. Kyllä lapselle kelpaa sellanenkin. Ehkä jopa parempaakin lapsen kannalta kun äiti leikkii koko ajan eikä juokse pesemässä pyykkiä tms. Isä tekee ne kotihommat ja siivoo sit kun ehtii.

Yhteistyössä