Äidiltä puuttuu maalaisjärki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sanokaa nyt, etten ole ainoa, jolta puuttuu maalaisjärki tällaisissa asioissa, joiden kanssa ei ole ollut aiemmin tekemisissä. Tai haukkukaa tyhmäksi. Nyt oikeasti tuntuu siltä.

Lapselta siis nyrjähti nilkka ja kävimme sitä näyttämässä terveyskeskuksessa. Hoitaja katsoi sitä ensin ja lähetti lääkärille. Lääkärin mielestä nilkka ei todennäköisesti ole murtunut ja asia ok. Itse kysyin, mitä jalalle nyt tehdään, saako esimerkiksi kyynärsauvat tms. Lääkäri neuvoi menemään hakemaan hoitajalta sauvat. Hoitajan mielestä lapsi pärjäsi paremmin ilman sauvoja. Lääkäri eikä sauvoja kokeillut hoitaja eivät kumpikaan puhuneet mitään nilkan sitomisesta, joten oletin, että asia on ok. Nyt kuitenkin jälkeenpäin aloin miettiä, että hitto vieköön, kai se pitää jotenkin sitoa. Olettivatko tuo hoitaja ja lääkäri, että menen itse vielä pyytämään sitomista tuohon jalkaan heti lääkärikäynnin aikana?

Olen jotenkin surkea näissä asioissa. En tajua esimerkiksi miten labratulosten kanssa toimitaan ja mihin asioihin varataan lääkäriaika, mistä saa sairauslomatodistuksia jne. Jotenkin sitä olettaisi, että ne ihmiset siellä neuvoisivat, mitä pitää tehdä ja mihin mennä, mutta näköjään olisi itse pitänyt mennä sidotuttamaan se jalka vielä erikseen vaikka lääkäri ei mitään puhunut ja (apuväline?)hoitajakin vain sanoi, että lenkkari tukee tässä tapauksessa parhaiten jalkaa.

Sanokaa nyt joku, olenko vain tyhmä vai voiko olettaa, että tällaisissa asioissa vähän neuvottaisiin?

Minulla kun nyrjähti nilkka jokunen vuosi sitten aika pahasti, sitä ei neuvottu sitomaan eikä tukemaan mitenkään, kysyin asiasta. Kuulema parempi vaan, että nilkka on normaalisti käytössä, turvotus laskee ja paraneminen alkaa, jos ei sidota. Olisin itse ollut sitä heti käärimässä jotenkin. Kai se on entisaikaista hoitoa ne sitomiset. Kyllä se paranikin nopeasti.

Harvemmin nyrjähtänyt nilkka sitomista tai kyynärsauvoja tarvitsee.

Miten sulle on käynyt näin, että yksinkertaisten asioiden hoitaminen tuntuu vaikealta? Miten sun äiti toimi sun sairastaessa?
Yleensä sieltä omasta lapsuudenkodista jää jokin muistijälki näiden asioiden suhteen.

Ja tietysti jos on epävarma, vaatiiko jokin tilanne lääkärissä käyntiä, voi sinne terv.keskukseen tai yksityiselle soittaa, ja kysyä mielipidettä.

[QUOTE="vieras";28915737]Minulla kun nyrjähti nilkka jokunen vuosi sitten aika pahasti, sitä ei neuvottu sitomaan eikä tukemaan mitenkään, kysyin asiasta. Kuulema parempi vaan, että nilkka on normaalisti käytössä, turvotus laskee ja paraneminen alkaa, jos ei sidota. Olisin itse ollut sitä heti käärimässä jotenkin. Kai se on entisaikaista hoitoa ne sitomiset. Kyllä se paranikin nopeasti.[/QUOTE]

Mutta nyt myöhemmin kun soitin, ensimmäinen hoitaja oli sitä mieltä, että sidotaan. Tästäkin ollaan näköjään erimielisiä.

Kysyminen ei ole tyhmyyttä. Tyhmempää on olla kysymättä ja olettaa että asiat hoituvat. Ne eivät nykyaikana hoidu itsestään vaan pitää ottaa aktiivisesti selvää asioista.
http://terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00175
Tuossa on ihan toimivat ohjeet hoitoon. Itseltäni nyrjähti nilkka lapsena varmaan kymmenen kertaa per jalka ja se sidottiin aina, itse siis. En saanut koskaan sauvoja. Sitten käytin tukevavartisia kenkiä vuoden putkeen niin nyrjähtelyt loppuivat.

Etkö sä itse ole koskaan käynyt lääkärissä? Omituiselta kyllä kuulostaa, että ei tiedä niinkään yksinkertaisia ja jokapäiväisiä asioita kuin mistä saa sairaslomatodistuksen.

Lääkäriltä saa sairaslomatodistuksen, lääkärin pitää ensin tutkia sinut ja todeta, että et ole työkykyinen.

Lääkäri laittaa lähetteen labraan ja sitten sinä kävelet sinne labraan ottamaan ne testit. Tulokset saat tietää lääkäriltä, lääkärin pitäisi sinulle kertoa miten niistä kuulet, soittaako hän sinulle vai soitatko sinä lääkärille tms. Joskus lääkäri ei muista tätä erikseen sanoa, jolloin sinun pitäisi muistaa itse kysyä asiaa. Lääkäri siis kertoo sinulle mitä labratuloksissa oli, olivatko ne normaalit vai pitääkö tehdä jotain lisätoimenpiteitä. Sinun ei siis tarvitse osata tulkita itse tuloksia.

Lääkärille mennään silloin kun on joku vamma tai sairaus, joka on niin vaikea, että hankaloittaa kovasti elämää tai epäilet, että kyseessä voisi olla jokin vakavampi asia. Esimerkiksi normaalin flunssan takia ei mennä lääkäriin, mutta jos nousee kovin korkea kuume tai yleiskunto laskee tai jotain muuta huolestuttavaa tapahtuu, silloin mennään lääkäriin. Oksennustaudissa ei mennä lääkäriin, mutta jos se ei helpota parissa päivässä niin sitten mennään. On olemassa myös terveysneuvonta, johon voit soittaa ja sairaanhoitaja arvioi kannattaako lähteä lääkäriin vai ei. Myös terveyskeskukseen voi soittaa ja kysyä mitä mieltä he ovat.

Nyrjähtäneen nilkan takia ei yleensä edes tarvi mennä lääkäriin, eikä se vaadi sauvoja eikä siteitä. Jos jalalla ei pysty yhtään astumaan, kannattaa käydä tarkistamassa ettei se ole murtunut. Ja jos kipu päivien kuluessa lisääntyy, kannattaa mennä lääkäriin, koska normaalisti tuollaisessa vammassa kivun pitäisi ajan kuluessa hellittää, ei lisääntyä.

[QUOTE="vieras";28915756]Harvemmin nyrjähtänyt nilkka sitomista tai kyynärsauvoja tarvitsee.

Miten sulle on käynyt näin, että yksinkertaisten asioiden hoitaminen tuntuu vaikealta? Miten sun äiti toimi sun sairastaessa?
Yleensä sieltä omasta lapsuudenkodista jää jokin muistijälki näiden asioiden suhteen.

Ja tietysti jos on epävarma, vaatiiko jokin tilanne lääkärissä käyntiä, voi sinne terv.keskukseen tai yksityiselle soittaa, ja kysyä mielipidettä.[/QUOTE]

No näin on käynyt varmaan siksi, etten oikeasti usein joudu näiden tilanteiden eteen. Kyllähän näistä aina selviää, ei siinä mitään, mutta jotenkin ajattelisi, että asiakkaalle sanotaan selkeästi, mitä hänen pitää tehdä, minne mennä, pitääkö varata aika jne.

Ja tässä tapauksessa juuri on lapsuudesta se muistijälki, että jalka sidottiin ja keppejäkin tarjottiin. Siksi tämä varmaan hämmensikin.

Joskus esimerkiksi labratulosten kanssa olen ollut ihmeissäni, kun on vain sanottu, että "tulokset nyt ovat xxx, haluatko varata ajan lääkärille vai mitä mieltä olet". No jösses, siksi kai minä sinne labraan menenkin, että siellä selviäisi, onko asia niin vakava, että lääkärille pitää mennä. En kai minä niistä arvoista mitään tajua.

Ja kerran sekoilin sairauslomatodistuksen kanssa. Viikonloppuna ei ollut työterveydenhoitoa, joten soitin päivystykseen ja kerroin, että tarvitsen sairauslomatodistusta viikonlopulle ja kysyin pitääkö varata aika lääkärille vai miten tässä nyt toimitaan. Siellä sanottiin, että ei flunssan takia lääkärin aikaa tarvitse varata ja käskivät vain soittaa maanantaina työterveyteen, että sieltä saan sitten todistuksen. Eli en saanut lääkärinaikaa ja soitin maanantaina työterveyteen. Sieltä sanottiin, ettei sieltä (tietenkään) voida kirjoittaa menneelle viikonlopulle sairauslomatodistusta. Jaa, kiva. No mistähän minä olisin sen voinut tietää, kun minun käskettiin vain maanantaina soittaa työterveyteen. Nyt sitten tiedän senkin, että se puhelimessa ollut hoitaja olisi voinut minulle sen todistuksen kirjoittaa. Eipähän vain tullut maininneeksi enkä idioottina tajunnut kysyä.

Kyllä se lääkäri olis sanonu jos siihen jalkaan pitäis side laittaa.

Ja tuohon, mistä saa sairauslomatodistuksen, niin lääkäriltä. Osalla työpaikoista käy myös sairaanhoitajan kirjoittama sairauslomatodistus, sairaanhoitaja voi kirjottaa 3 päivää, lääkäri sitten enemmän.

Labratulokset soitetaan, osan saa nykyään ainakin pirkanmaalla tekstiviestillä, mutta tietty on hyvä kysyä jos niissä poikkeavaa tai ei osaa yhtään kattoa onko ne normaalit. Meillä soitetaan labratulokset yleensä sairaanhoitajalta, voi myös varata puhelinajan lääkärille, joka ne kertoo.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää oppia edes tuollaiset asiat hoitamaan ja avata suunsa.

Kyllä se lääkäri olis sanonu jos siihen jalkaan pitäis side laittaa.

Ja tuohon, mistä saa sairauslomatodistuksen, niin lääkäriltä. Osalla työpaikoista käy myös sairaanhoitajan kirjoittama sairauslomatodistus, sairaanhoitaja voi kirjottaa 3 päivää, lääkäri sitten enemmän.

Labratulokset soitetaan, osan saa nykyään ainakin pirkanmaalla tekstiviestillä, mutta tietty on hyvä kysyä jos niissä poikkeavaa tai ei osaa yhtään kattoa onko ne normaalit. Meillä soitetaan labratulokset yleensä sairaanhoitajalta, voi myös varata puhelinajan lääkärille, joka ne kertoo.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää oppia edes tuollaiset asiat hoitamaan ja avata suunsa.

No sanoinhan, että kyllä ne asiat hoituu, mutta jotkut asiat vain tuntuvat, että mistähän minun olisi pitänyt tietää tämäkin. Tuossa aiemmassa viestissä kerroinkin tästä sairauslomatodistusasiasta ja labratuloksista. Eli kyllä minä osaan ne labratulokset kysyä, mutta en tiedä, mitä niiden tulosten kanssa sitten pitäisi tehdä ja mitä ne tarkoittavat, jos kukaan ei minua neuvo. Ja nyt tiedän, että myös hoitaja voi minut näkemättä sen todistuksen kirjoittaa. Aiemmin luulin, että pitää aina käydä lääkärillä tai työterveyshoitajalla. Ja että jälkeenpäin sairauslomaa ei kirjoiteta (vaikka joku hoitaja näin sinulle sanoisikin).

[QUOTE="a p";28915885]No sanoinhan, että kyllä ne asiat hoituu, mutta jotkut asiat vain tuntuvat, että mistähän minun olisi pitänyt tietää tämäkin. Tuossa aiemmassa viestissä kerroinkin tästä sairauslomatodistusasiasta ja labratuloksista. Eli kyllä minä osaan ne labratulokset kysyä, mutta en tiedä, mitä niiden tulosten kanssa sitten pitäisi tehdä ja mitä ne tarkoittavat, jos kukaan ei minua neuvo. Ja nyt tiedän, että myös hoitaja voi minut näkemättä sen todistuksen kirjoittaa. Aiemmin luulin, että pitää aina käydä lääkärillä tai työterveyshoitajalla. Ja että jälkeenpäin sairauslomaa ei kirjoiteta (vaikka joku hoitaja näin sinulle sanoisikin).[/QUOTE]

Sitä maalaisjärkeä todellakin tarvitaan näissä asioissa. Tietenkään sulle ei voida jälkeenpäin kirjoittaa sairaslomatodistusta, haloo, mieti nyt vähän. Muutenhan voisi ihan valehdella, että joo olin mä ihan toooosi sairas silloin, nyt vaan oon jo parantunu eli kirjota todistus. Todennäköisesti ihminen kenen kanssa juttelit ymmärsi väärin. En tiedä vaihteleeko käytännöt eri paikkakunnilla ja työpaikoissa, mutta yleensä kyllä ei pysty puhelimessa antamaan sairaslomatodistusta vaan lääkärin tai sairaanhoitajan pitää nähdä sut.

Jos on kyse jostain tosi yksinkertaisista labratuloksista kuten sokerista tai hemoglobiinista, niin ne voit kyllä itse tarkistaa googlesta, että mitä niiden pitäisi olla. Mutta muuten sun pitää vaan osata avata oma suu ja sanoa, että en minä tiedä mitä nämä arvot tarkoittaa, kertokaa mulle. Ei pitäisi olla niin vaikeaa aikuisen ihmisen sanoa sanottavansa.

[QUOTE="vieras";28915922]Sitä maalaisjärkeä todellakin tarvitaan näissä asioissa. Tietenkään sulle ei voida jälkeenpäin kirjoittaa sairaslomatodistusta, haloo, mieti nyt vähän. Muutenhan voisi ihan valehdella, että joo olin mä ihan toooosi sairas silloin, nyt vaan oon jo parantunu eli kirjota todistus. Todennäköisesti ihminen kenen kanssa juttelit ymmärsi väärin. En tiedä vaihteleeko käytännöt eri paikkakunnilla ja työpaikoissa, mutta yleensä kyllä ei pysty puhelimessa antamaan sairaslomatodistusta vaan lääkärin tai sairaanhoitajan pitää nähdä sut.

Jos on kyse jostain tosi yksinkertaisista labratuloksista kuten sokerista tai hemoglobiinista, niin ne voit kyllä itse tarkistaa googlesta, että mitä niiden pitäisi olla. Mutta muuten sun pitää vaan osata avata oma suu ja sanoa, että en minä tiedä mitä nämä arvot tarkoittaa, kertokaa mulle. Ei pitäisi olla niin vaikeaa aikuisen ihmisen sanoa sanottavansa.[/QUOTE]

No olen varmaan tosiaan vähän tyhmä, kun oletin, että kun soitan terveyskeskukseen ja kerron tarvitsevani viikonloppuna sairauslomatodistusta eikä työterveys ole auki, joku kertoisi, miten sen sairauslomatodistuksen sitten saa, jos sitä ei enää maanantaina saa. Kai ajattelin, että siitä soitosta sitten olisi tehty joku merkintä sinne tietoihini, että maanantaina joku sen sitten voi kirjoittaa. Kun ensimmäistä kertaa elämässään joutuu saikulle, niin eipä sitä tule mieleen, että homma ei voi toimia niin kuin sinulle joku puhelimessa sanoo, koska sitä voitaisiin valehdella.

Ja noista labratuloksista. Kyllähän minä sitten aina kysynkin, mutta jotenkin outoa, että ensin kysytään minun mielipidettäni ja erikseen pitää kysyä, mitä tarkoittaa. Onko muut tuloksien kysyjät sitten niin rutinoituneita, että tietävät heti, mitä mikäkin arvo tarkoittaa, kun tulee jotenkin tyhmä olo, jos niitä erikseen kysyy.

Siis vielä sanon, että kyllä nämä asiat sitten loppujen lopuksi selviää kun kysyy, mutta jotenkin sitä vain pitää itseään niin tyhmänä kun kyselee asioita, jotka monille ovat näköjään itsestäänselviä. Eli kyse ei ole siitä, ettenkö noista asioista selviäisi, mutta joskus sitä tuntee itsensä niin tyhmäksi ja miettii, että pitäisikö nuo asiat tietää.

Ja vielä yksi epäselvä asia. Jokunen vuosi sitten lääkäri passitti minun veriviljelyyn. Oletin, että se on jonkinlainen verikoe, jossa vain tutkitaan se veri sitten vähän tarkemmin (ja niin se varmaan onkin). Oletin, että siihen menee aikaa niin kauan kuin nyt verikokeessa yleensäkin. Mutta kun oli neljättä tuntia odottamassa, niin kyllä sitä vähän tyhmäksi itsensä (jälleen) tunsi.

[QUOTE="a p";28916020]No olen varmaan tosiaan vähän tyhmä, kun oletin, että kun soitan terveyskeskukseen ja kerron tarvitsevani viikonloppuna sairauslomatodistusta eikä työterveys ole auki, joku kertoisi, miten sen sairauslomatodistuksen sitten saa, jos sitä ei enää maanantaina saa. Kai ajattelin, että siitä soitosta sitten olisi tehty joku merkintä sinne tietoihini, että maanantaina joku sen sitten voi kirjoittaa. Kun ensimmäistä kertaa elämässään joutuu saikulle, niin eipä sitä tule mieleen, että homma ei voi toimia niin kuin sinulle joku puhelimessa sanoo, koska sitä voitaisiin valehdella.

Ja noista labratuloksista. Kyllähän minä sitten aina kysynkin, mutta jotenkin outoa, että ensin kysytään minun mielipidettäni ja erikseen pitää kysyä, mitä tarkoittaa. Onko muut tuloksien kysyjät sitten niin rutinoituneita, että tietävät heti, mitä mikäkin arvo tarkoittaa, kun tulee jotenkin tyhmä olo, jos niitä erikseen kysyy.

Siis vielä sanon, että kyllä nämä asiat sitten loppujen lopuksi selviää kun kysyy, mutta jotenkin sitä vain pitää itseään niin tyhmänä kun kyselee asioita, jotka monille ovat näköjään itsestäänselviä. Eli kyse ei ole siitä, ettenkö noista asioista selviäisi, mutta joskus sitä tuntee itsensä niin tyhmäksi ja miettii, että pitäisikö nuo asiat tietää.

Ja vielä yksi epäselvä asia. Jokunen vuosi sitten lääkäri passitti minun veriviljelyyn. Oletin, että se on jonkinlainen verikoe, jossa vain tutkitaan se veri sitten vähän tarkemmin (ja niin se varmaan onkin). Oletin, että siihen menee aikaa niin kauan kuin nyt verikokeessa yleensäkin. Mutta kun oli neljättä tuntia odottamassa, niin kyllä sitä vähän tyhmäksi itsensä (jälleen) tunsi.[/QUOTE]

Ongelma taitaa olla sun itsetunnossa kun täysin normaalit asiat saa sut tuntemaan tyhmäksi. Ja ei myöskään kannata luottaa sataprosenttisesti hoitajiin ja lääkäriin, joskus hekin tekevät virheitä tai ymmärtävät sinun sepustuksesi väärin tai unohtuvat sanoa jotain. Kuulostaa vähän siltä, että sä pidät itseäsi jotenkin huonona ja kaikkia muita täydellisinä ja luotat täysin heidän sanaan ja et usko itseesi. Kannattaisi keskittyä siihen itsetunto-ongelmaan ensimmäisenä.

Jos nyt oikein asiaa muistelen niin joo, on mullekin joskus lääkäri sanonut, että arvo oli x ja minä sitten olen kysynyt, että mitä se tarkoittaa. Enpä ole jäänyt asiaa sen kummemmin pohtimaan tai itseäni tyhmäksi luulemaan.

[QUOTE="vieras";28916101]Ongelma taitaa olla sun itsetunnossa kun täysin normaalit asiat saa sut tuntemaan tyhmäksi. Ja ei myöskään kannata luottaa sataprosenttisesti hoitajiin ja lääkäriin, joskus hekin tekevät virheitä tai ymmärtävät sinun sepustuksesi väärin tai unohtuvat sanoa jotain. Kuulostaa vähän siltä, että sä pidät itseäsi jotenkin huonona ja kaikkia muita täydellisinä ja luotat täysin heidän sanaan ja et usko itseesi. Kannattaisi keskittyä siihen itsetunto-ongelmaan ensimmäisenä.

Jos nyt oikein asiaa muistelen niin joo, on mullekin joskus lääkäri sanonut, että arvo oli x ja minä sitten olen kysynyt, että mitä se tarkoittaa. Enpä ole jäänyt asiaa sen kummemmin pohtimaan tai itseäni tyhmäksi luulemaan.[/QUOTE]

Okei, kiitos. Lähinnä siis ajattelen, että esimerkiksi näissä lääkäriasioissa pitäisi kaiken tulla jotenkin sieltä selkärangasta ja maalaisjärjellä pitäisi osata toimia, mutta minun maalaisjärkeni ei kaikkeen taivu.

Esim nyt tämä nyrjähtänyt nilkka. Kun silloin kymmeniä vuosia sitten itseltä on sidottu nilkka, niin maalaisjärki sanoo, että lapseltanikin se pitäisi sitoa. Sitten ei sidotakaan ja sitten hoitaja lupaa sen vielä sitoa ja netissä sanotaan, ettei tarvitse sitoa, niin heitän kyllä sen oman maalaisjärjen siinä kohtaa romukoppaan. :D

Yhteistyössä