Äidillä paremmat tulot, mies hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Onko kenelläkään ollut sellaista tilannetta, että äiti olisi mennyt vanhempainvapaan jälkeen takaisin töihin ja isä olisi jäänyt kotiin? Me tätä harkitaan, kun mulla on niin paljon paremmat tulot eli puhtaasti taloudellisista syistä. Minä kyllä haluaisin olla kotona pojan kanssa, mutta toisaalta niin mieskin.

Kauhean ristiriitaisin tuntein tätä olen miettinyt. Toisaalta haluaisin tietenkin antaa miehellekin mahdollisuuden olla kotona, toisaalta haluan itse kokea livenä ne ensimmäiset askeleet ja sanat ja muutenkin olla läsnä. Pelottaa, että jään kaikesta paitsi. Mulla on vielä työ, joka vaatii aika paljon kotitöitäkin iltaisin ja viikonloppuisin (toisaalta töissä ei tarvitse olla 8-16).

Pitäisi pikkuhiljaa alkaa tehdä ratkaisuja, joten muiden kokemuksia kaipaisin. Tottakai jokaisen on itse tehtävä ne ratkaisut, mutta silti.

Meillä on mies ollut hoitovapaalla ja minä olen mennyt töihin muutaman kk:n hoitovapaan jälkeen. Kyllä sitä lasten kanssa ehtii olla jos ei joka ilta juokse jossain harrastuksissa töiden päälle, eikä todellakaan tarvitse miettiä jatkossa että miten mies pärjää lasten kanssa tai vastaavaa, ja ihan eri lailla molemmat tietää mitä se kotona oleminen on. Sinähän olet nyt saanut kokea jo vauvakuukaudet ihan eri tavalla kuin isä, ja voihan olla että ne ensimmäiset sanat ja askeleet tulevat kun olet kotona. Jos miehellä on halua olla kotona lapsen kanssa, niin en kieltäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onko kenelläkään ollut sellaista tilannetta, että äiti olisi mennyt vanhempainvapaan jälkeen takaisin töihin ja isä olisi jäänyt kotiin? Me tätä harkitaan, kun mulla on niin paljon paremmat tulot eli puhtaasti taloudellisista syistä. Minä kyllä haluaisin olla kotona pojan kanssa, mutta toisaalta niin mieskin.

Kauhean ristiriitaisin tuntein tätä olen miettinyt. Toisaalta haluaisin tietenkin antaa miehellekin mahdollisuuden olla kotona, toisaalta haluan itse kokea livenä ne ensimmäiset askeleet ja sanat ja muutenkin olla läsnä. Pelottaa, että jään kaikesta paitsi. Mulla on vielä työ, joka vaatii aika paljon kotitöitäkin iltaisin ja viikonloppuisin (toisaalta töissä ei tarvitse olla 8-16).

Pitäisi pikkuhiljaa alkaa tehdä ratkaisuja, joten muiden kokemuksia kaipaisin. Tottakai jokaisen on itse tehtävä ne ratkaisut, mutta silti.

no meillä on ihan sama tilanne, mies jäämässä kotiin kun lähden töihin. Samoja asioita harmittelen mutta sitten ajattelen että miksi mulla pitäisi olla oikeus kokea ne asiat miehen sijasta. Ja meillä mies odottaa innoissaan kotiin jäämistä. Jomman kumman on kuitenkin mentävä töihin ja sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja sway77:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

no meillä on ihan sama tilanne, mies jäämässä kotiin kun lähden töihin. Samoja asioita harmittelen mutta sitten ajattelen että miksi mulla pitäisi olla oikeus kokea ne asiat miehen sijasta. Ja meillä mies odottaa innoissaan kotiin jäämistä. Jomman kumman on kuitenkin mentävä töihin ja sillä selvä.

Koska mä oon äiti, siksi =) Joku jossain toisessa ketjussa aikoinaan kirjoitti, että hän on ensin lasta kantanut sisällään 9kk ja sitten synnyttänyt, kyllä hän ansaitsee kaikki herkutkin.

No joo, tottakai miehellä on oikeus kokea nuo kaikki ihan siinä missä minullakin. Se vaan harmittaa, kuten itsekin totesit.

Sinä töihin, mies kotiin. Minä en kokenut että jäin jostain paitsi, kyllä minä näin ne ensimmäiset askeleet ja ensimmäiset kaikki. Vähän sama kun meillä vauva oppi kääntymään, hän kääntyi ensin minun katsoessa ja vähän myöhemmin uudestaan kun mies oli siinä. Ihan yhtä lailla hän nautti siitä, vaikka näkikin muutaman tunnin myöhemmin saman kuin minä.

Jatkanpa vielä. Eikös se ole niin, että jokaisella on lakisääteinen oikeus jäädä hoitovapaalle, eikä sen pitäisi vaikuttaa määräaikaiseenkaan työsuhteeseen? Miehellä on nimittäin määräaikainen työsuhde, joka uusittu aina vuosittain. Mietin vain, että eihän siinä voi käydä niin, että mies jää hoitovapaalle, jonka jälkeen työsuhdetta ei enää uusitakaan.

Yhteistyössä