Ai kertooko idut perunassa solaniinista?

  • Viestiketjun aloittaja ?!
  • Ensimmäinen viesti
?!
Siis eikös sitä ole perunassa, jossa on vihreää?

En ole koskaan kuullut, että vähän itämään alkaneet perunatkin ois kiellettyä syötävää?!?!

Hengissä olen vaikka olen sellaisia joskus syönytkin.
 
Helekutti
Pikaisella selvityksellä en löytänyt luotettavaa lähdettä tälle väittämälle. Ainoastaan keskustelupalstojen tasoista väittämää. Aion kyllä tarkistaa tämän vaikka perunaa en syökään.
 
Rio
Keväällä/kesällä ennen kuin saa kotimaista uutta perunaa, omista kasvattamista perunoista puhumattakaan, kaikki peruna tuppaa iduttumaan, ei sellaista kellaria ole olemassakaan missä ne eivät jonkun verran iduunnu.
Mutta kyllä minäkin olen kuullut, että niitä ei kannattaisi syödä. Olenkin vetänyt sellasen oman linjan tän suhteen, eli jos idut 0,5cm syödään meillä vielä sellaset.
 
Viljaliina
Täältä ainakin löytyy vahvistusta sille, että itäneissä (ja ruhjoutuneissa) perunoissa on korkea solaniinipitoisuus:

http://maitojaterveys.academica.fi/index.php?id=74
 
Solaniinia on kaikissa perunoissa jonkun verran.Ja lajikkeiden pitoisuudet vaihtelee aika paljon(elintarvikevirasto tehnyt tutkimuksen)Mutta enemmän itäneissä,kolhiintuneissa ja vihreissä perunoissa.Myrkytyksen ylittävä määrä on aika suuri,50kiloisen pitäisi lyhyessä ajassa syödä n.0,5-1,5kg kyseisiä pottuja,jotta puhuttaisiin myrkytyksestä.
Oireita voi tulla alhaisemmillakin määrillä.

Näin on koulussa opetettu mulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viljaliina:
Täältä ainakin löytyy vahvistusta sille, että itäneissä (ja ruhjoutuneissa) perunoissa on korkea solaniinipitoisuus:

http://maitojaterveys.academica.fi/index.php?id=74
Kai se on sitten totta. Keväällä tosin tuskin mistään saa iduttomia perunoita.

 
pakkokertoa
Olis kyllä aihetta selvittää, käytetäänkö sipseihin vihreitä tai itäneitä perunoita, sillä on ihan tavallista, että vatsavaivat olivat yksi syy just niillä, joita vaivasi omasta mielestään "sipsiriippuvuus". Aiheesta oli k auan sitten gallup, eikä se jättänyt arvaamisen varaa. Mut niin moni asia vaikuttaa myös:

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000030958817&view_mode=flat_threaded
 
vieras
Siis mä en niinku ikinä oo nähny perunas niinku mitää ituu, mikä se niinku on, siis mun mutsi tulee niinku kuorii mun perunat, ja siis tietty keittää ne, tai sit mä tilaan raflast niinku valmiiks kuoritut ja keitetyt perunat, siis daa, kuoriiks joku ite perunat, outoo.

*pi55is*
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Niitä perunoita vaan pitäsi syödä aika paljon että tulisi myrkytysoireita ja koska ne jo maistuukin tosi pahalle niin ei kai se oikein ole mahdollista.
siis voiks perunoihin niinku delata, miks ne sit saa niitä niinku siis myyä raflassakii. Kauheeta, tosi ällöö.

*pi55is*
 
TOSI KU VESI
Koko pottu on epäterveellistä. Tärkkelystä joka liisteröityy mahassa ja tukkii seinämiä. Siks olen alkanu syömään riisiä ja tummaa makaronia niin jopa on heti kerrassaan parempi ja kevyempi olo. :)
 
http://www.saunalahti.fi/ahven/peruna/laatu.htm

Paavo biologi kertoo enemmän :D

Joo, ei niitä tosiaan saisi syödä, mutta onhan noissa uusissa perunoissakin paljon samaa myrkkyä ja silti niiden kulutus on valtavaa. Suosituksena tosin on, ettei uusia perunoita anneta ihan pienille lapsille. Ja tosiaan, melkoisesti jouduttaisiin niitä syömään ennen vakavia haittoja, luultavasti makuhaitat tulevat sitä ennen jo vastaan.

Ja on muuten yksilöllistäkin missä määrin kestää tätä myrkkyä. Toisilla menee pötsi heti sekaisin jos yrittää sitä uutta pottua syödä. Toiset kestää melkein mitä vain :D
 
vierailija
http://www.saunalahti.fi/ahven/peruna/laatu.htm

Paavo biologi kertoo enemmän :D

Joo, ei niitä tosiaan saisi syödä, mutta onhan noissa uusissa perunoissakin paljon samaa myrkkyä ja silti niiden kulutus on valtavaa. Suosituksena tosin on, ettei uusia perunoita anneta ihan pienille lapsille. Ja tosiaan, melkoisesti jouduttaisiin niitä syömään ennen vakavia haittoja, luultavasti makuhaitat tulevat sitä ennen jo vastaan.

Ja on muuten yksilöllistäkin missä määrin kestää tätä myrkkyä. Toisilla menee pötsi heti sekaisin jos yrittää sitä uutta pottua syödä. Toiset kestää melkein mitä vain :D
Mutta ei sitä pikkuottua kukaan ole viitsinyt kerätä maasta, vaikka on hyvä siemenperunana. Muuan maatalon emäntä naureskeli mulle, kun pesin kutuille luomuperunoita ja halkaisin ne, etteivät tukehdu niihin. Nykyään ihmisille syötetään perunankuoret perunakuidun nimellä akkausselosteissa. Se on sitä kiertotaloutta - silläkin uhalla, että ihmisten elimistö ei sitä siedä ollenkaan!
 
vierailija
Solaniinia on kaikissa perunoissa jonkun verran.Ja lajikkeiden pitoisuudet vaihtelee aika paljon(elintarvikevirasto tehnyt tutkimuksen)Mutta enemmän itäneissä,kolhiintuneissa ja vihreissä perunoissa.Myrkytyksen ylittävä määrä on aika suuri,50kiloisen pitäisi lyhyessä ajassa syödä n.0,5-1,5kg kyseisiä pottuja,jotta puhuttaisiin myrkytyksestä.
Oireita voi tulla alhaisemmillakin määrillä.

Näin on koulussa opetettu mulle.
Kiitos
 

Yhteistyössä