Ai että mua tympii turha uhkailu!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot meni

Vieras
Siis oikeesti.
Oltiin eilen ystävän kanssa lounaalla ja siihen viereiseen pöytään tuli äiti, tytär ja poika. Lapset n.3-5-vuotiaita.

Lapset kiipeilivät pöydällä, olivat pöydän alla, juoksivat ravintolassa, nykivät pöytäliinoja ja äiti huusi miljoona kertaa, että "TÄMÄ on nyt se VIIMEINEN varotus! Jos toi ei lopu, niin plääplääplää!" Ja lapset ei korviaan lotkauttanu.

Mä oon ehkä ikävä ihminen, mutta mun ruokailu meni ihan perseelleen ton takia, meillä olis ollu paljon juteltavaa ja olis ollu ihana syödä ihan rauhassa.
Mä en tarkota et lasten tarvii istua ravintolassa kun tikku paskassa ja olla suurinpiirtein hengittämättä, MUTTA.

Kyllä sieltä aika moni lähti meneen jättäen vajaita annoksia lautasilleen ja mulkoillen näitä lapsia....

ÄLKÄÄ PRKL UHKAILKO, KIRISTÄKÖ JA LAHJOKO JOS ETTE OSAA!!!
JA JOS UHKAATTE, NIIN SE UHKAUS MYÖS TOTEUTETAAN.

Itse ainakin lämäytän lasta jos ei tajua. Siinä voivat vapaan kasvatuksen kusipäät vinkua niin paljon kuin jaksavat, mutta pennut ei seinille hypi. Turpaan sietäisivät moiset vanhemmat.

Joo.

Joskus on tehnyt mieli kysyä ystävällisesti että anteeksi, mutta montako viimeistä kertaa voi olla olemassa? :kieh:

Mää en siedä lammasmaisuutta, ja se, että uhataan jollain mutta ei toteuteta uhkausta on lammasmaista. Ja opettaa lapselle tasan yhden asian: ei äitiä/isää tartte totella.

Joskus bussissa eräs vanhempi rouva totesi yhdelle lammasäidille että "anteeksi, mutta lapsi ei voi kunnioittaa äitiä, joka sanoo yhtä ja tekee toista" tai jotain tuollaista. Kyseessä lapsi, joka aina bussissa (tultiin usein samalla bussilla) teki ties mitä, ei kertaakaan ollut nätisti, äiti kielsi ja varoitti viimeistä kertaa jajajajaja...lapsi jatkoi vaan, eikä äiti koskaan toiminut. Tällä kertaa ipana oli kepillä hakannut penkkejä, ikkunaa, äitiään yms ja äiti piipitti koko matkan ajan että "jos et lopeta niin otan sulta kepin pois, jos et heti lopeta niin otan sulta kepin pois, kertakin vielä niin otan kepin pois, ihan kohta otan kepin pois, oikeasti nyt otan kepin pois jos et lopeta". ARGH. Eikä lapsi tietenkään lopettanut, vaan selvästi nautti siitä että hän on tilanteen hallitsija ja äiti on ihan hukassa. Ja kun tuo mummo sitten sanoi mitä sanoi, niin äiti alkoi paijaamaan lastaan ja sössöttämään että "mutta kun sinä olet väsynyt, niin, sinua väsyttää ja siksi sinä...". Se lapsi oli vissiin aina väsynyt :saint: ja mä toivon ettei se väsymyksensä kera osu ainakaan mun keskimmäisen lapseni kanssa samalle luokalle, samanikäisiä kun ovat.

Millä te uhkaatte jos olette julkisilla paikoilla? Lapseen on helppo vaikuttaa kun ollaan kotona ja voi heti konkreettisesti toteuttaa uhkauksen (otetaan vaikka lelut pois), mutta entäs julkisilla paikoilla? Meidän lapsiin on ainakin turha yrittää uhkauksia jotka toteutettaisiin vasta kotona eli julkisilla paikoilla ollaan aika tyhjän päällä..

[QUOTE="hmmm";26882666]Millä te uhkaatte jos olette julkisilla paikoilla? Lapseen on helppo vaikuttaa kun ollaan kotona ja voi heti konkreettisesti toteuttaa uhkauksen (otetaan vaikka lelut pois), mutta entäs julkisilla paikoilla? Meidän lapsiin on ainakin turha yrittää uhkauksia jotka toteutettaisiin vasta kotona eli julkisilla paikoilla ollaan aika tyhjän päällä..[/QUOTE]

Mun ei ole tarvinnut uhkailla mun lastani julkisilla paikoilla kun pari hassua kertaa ja uskoo kerrasta, ei tarvii jäädä jankkaan kun on tehnyt selväksi että mun sana on laki...

[QUOTE="hmmm";26882666]Millä te uhkaatte jos olette julkisilla paikoilla? Lapseen on helppo vaikuttaa kun ollaan kotona ja voi heti konkreettisesti toteuttaa uhkauksen (otetaan vaikka lelut pois), mutta entäs julkisilla paikoilla? Meidän lapsiin on ainakin turha yrittää uhkauksia jotka toteutettaisiin vasta kotona eli julkisilla paikoilla ollaan aika tyhjän päällä..[/QUOTE]
Vaikkapa sillä, että jää jälkiruoka saamatta. Tai että lähdetään niskaperseotteella autoon istumaan. Ettei mennäkään elokuviin. Tms.

En tosin muista, milloin viimeeksi olisi tarvinnut uhkailla. Onhan nuo jo 8 v ja 6 v, ja pienestä asti ovat tienneet että mutsin sana on laki jota totellaan tai tapahtuu kauheita.

• Tykkää
Reactions: Taevahan Tosi
Juuri näin. Kun pitää kiinni siitä millä uhkaa, ei sitä tarvitse toistaa montaa kertaa. Tosin kannattaa miettiä valmiiksi semmoinen uhkaus jonka on valmis toteuttamaan. Itse olen mm. hypännyt tytön kanssa autosta pois Käpylässä, iskenyt bussirahan käteen ja jatkanut itse matkaa julkisilla, tytön oli pakko pysytellä perässä kun ei tunne paikkaa.
Ei muuten temppuillut autossa enään.

äiti huusi miljoona kertaa, että "TÄMÄ on nyt se VIIMEINEN varotus! Jos toi ei lopu, niin plääplääplää!" Ja lapset ei korviaan lotkauttanu.

Minua eivät ravintolassa muitten ihmisten juoksevat lapset niinkään häiritsisi, mutta möykkäävä (esim. huutava) aikuinen senkin edestä! Söisin annokseni mahdollisimman nopeasti, etten joutuisi kuuntelemaan huutamista.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;26882745:
Minua eivät ravintolassa muitten ihmisten juoksevat lapset niinkään häiritsisi, mutta möykkäävä (esim. huutava) aikuinen senkin edestä! Söisin annokseni mahdollisimman nopeasti, etten joutuisi kuuntelemaan huutamista.

No kyllä mua tympi ihan koko paletti.

Sen kerran kun mä ehkä 2krt vuodessa käyn ulkona syömässä, pääsen valmiiseen pöytään ja MAKSAN SIITÄ, niin mä myös oletan, että mä saan syödä rauhassa.

Olkoon sitten McDonalds tai joku Hans Välimäen megarafla, KÄYTÖSTAVAT olis ihan kiva opettaa niille lapsille.

Ja mä en nyt sillai osota sormella lapsia, koska nehän tosiaan on vaan lapsia joille ei selkeesti ole kerrottu miten toimitaan ja vanhempi aivan hukassa. Mutta kyllä se lasten juokseminen ja kiljunta silti vitutti mua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Sanna80

Kai ne lapset kannattaa opettaa tavoille sen ikäisinä kun rattaat on vielä mukana, sinne on helppo laittaa jäähylle, tiukasti turvavöihin kiinni. Siinä saa huutaa niin paljon ku sielu sietää. Tai sitten niin että rattaita kuljetetaan varalla mukana vielä viisvuotiaalle, jos lapseen ei muuten saa otetta. Jos lapsi saa turvavyöt auki niin rattaissa voi käyttää selästä kiinnitettäviä valjaita.

Esimerkiks sanomalla, että okei, jatka apinointia, mutta ens kerralla en ota sua mukaan. Sit mukula esim.isän kanssa kotio ja jos on oikeen veemäinen, niin käy oikein herkuttelemassa / jäätelöllä tms itsekseen/sisaruksen kanssa ja muistaa vielä mainita kotiutuessa asiasta. Että olisko kannattanu olla kunnolla niin olisit saanut kanssa. Julmaa, mutta toimivaa.

[QUOTE="hmmm";26882666]Millä te uhkaatte jos olette julkisilla paikoilla? [/QUOTE]

En pidä äänen korottamista julkisella paikalla hyvänä ideana. Jos omat lapset eivät osaa käyttäytyä, lähdetään mahdollisimman nopeasti kotiin (tai ainakin pois tilanteesta).

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;26882822:
En pidä äänen korottamista julkisella paikalla hyvänä ideana. Jos omat lapset eivät osaa käyttäytyä, lähdetään mahdollisimman nopeasti kotiin (tai ainakin pois tilanteesta).

Itse olen julkisesti hyvinkin rauhallinen, sanon lapselle, että viimeinen varoitus. Jos jatkaa niin en välitä...kotona saakin sitten itkeä oikein kunnolla ja kysyn vieläkö teet asian x. Jos tekee seuraavalla kerralla niin katoavat lelut ja kaikki mukavuudet.

Nyrkistä ei tule, mutta vitsansa saa hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;26882890:
Sä siis piiskaat? Jos vastaus on myöntävä, rikollinen olet!

Siinä ei ole mitään rikollista. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

Jos vanhemmat eivät osaa pentujaan (esim. pyöräilijöitä) kasvattaa niin jonkun muun se on tehtävä. Esim. pennut jotka fillareilla tulevat eteen ja alkavat pelleillä saavat hyvin nopeasti mennessäni ohi kunnon potkun tarakkaansa ja lentävät nurin. Vittuako tulevat pelleilemään eteen.

Eli jos sinä et kurita lastasi niin joku muu sen tekee... sori.

[QUOTE="realisti";26882919]Siinä ei ole mitään rikollista. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

Jos vanhemmat eivät osaa pentujaan (esim. pyöräilijöitä) kasvattaa niin jonkun muun se on tehtävä. Esim. pennut jotka fillareilla tulevat eteen ja alkavat pelleillä saavat hyvin nopeasti mennessäni ohi kunnon potkun tarakkaansa ja lentävät nurin. Vittuako tulevat pelleilemään eteen.

Eli jos sinä et kurita lastasi niin joku muu sen tekee... sori.[/QUOTE]

Ruumiillisen kurittamisen ainoa vaihtoehto ei ole lepsuilu!

Piiskaaminen on rikos. Pysyn edelleen kannassani.

Meidän nelilapsinen perhe oli kerran ihan rauhassa ravintolassa syömässä, kun naapuripöytään tuli ryhmä vanhempia miehiä. Huuto ja kiroilu oli sellaista,että teki mieli peittää laaten korvat. Mutta toki siitä huonoap käytöstä on varmaan yleenaä lapsilla enemmän.

[QUOTE="mie";26882941]Meidän nelilapsinen perhe oli kerran ihan rauhassa ravintolassa syömässä, kun naapuripöytään tuli ryhmä vanhempia miehiä. Huuto ja kiroilu oli sellaista,että teki mieli peittää laaten korvat. Mutta toki siitä huonoap käytöstä on varmaan yleenaä lapsilla enemmän.[/QUOTE]

No niistä voi mennä valittaan ravintolahenkilökunnalle tai jos tilanne sallii, niin mennä itse sanomaan että naamat kiinni, mutta pieniä lapsia kun ei oikeen kai voi häätää mistään siks, ettei niitä oo osattu kasvattaa..?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;26882938:
Ruumiillisen kurittamisen ainoa vaihtoehto ei ole lepsuilu!

Piiskaaminen on rikos. Pysyn edelleen kannassani.

Pelkästää lässyttämällä kasvattavat luovat heikkoja yksilöitä. "Kuulos Korianteri, noin ei saa tehdä Pekka-Ericille..se on kuule ikävää ja se voi sattua..ymmärrätkö nyt?" tai "Kuulepa nyt Mirjami, ei saa mölytä kovaan ääneen, ei sustakaan olisi kiva jos joku huutaisi korvaan". Pennut ei todellaakaan tajua tuota kuin sen hetken, mutta niihin pätee sama kuin eläimiin eli cause-effect eli kun nostat sormen ja katsot merkiksi että kohta lävähtää niin loppuu perseily. (eläintä en löisi, koska niin niiden ajattelu ei ole sama kuin meillä mutta lapsen pitäisi jo assosioida tietty asia tekoon).

Naapurin pentuja voin ihan hyvin töniä jos tulevat eteeni riehumaan eivätkä sanaa usko. Erityisesti "vittu", "homo" jne. huutelijoita armottomasti potkaisen.

Jos on paikassa, missä uhkausta ei voi toteuttaa, niin silloin ei uhatakaan. Riippuu siis ihan paikasta ja lapsen iästä, millaisia uhkauksia on käytettävissä vai onko minkäänlaisia. Jos mitään uhkauskeinoa ei ole, niin sitten se teletappi pidetään vaikka sylissä. Hankalaahan se tietysti on, mutta kun pienestä pitäen opettaa lapsensa tiettyihin asioihin - kuten että ravintolassa ei saa juoksennella - niin jatkossa ei tarvitse enää edes uhkailla.

Joo minä en uhkaile, vaan pieksen surutta mukulat. Olen vanhan kasvatuslinjan ihmisiä, jonka mielestä remmiä perseelle niin että sattuu ja kovaa. Kyllä ne siitä oppivat.

Yhteistyössä