Ai että mä vihaan tätä, kun synttäreille tullaan kun lystätään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juupa

Vieras
Kutsuin ajoissa, tarhakaverit yms. nyt tuli ketkä pääsi ja sillä hyvä, mut kaikki kummit ilmoitti tulevansa sit silloin ja sillon. Kuitenkin sellaisen ajan päästä synttäreistä, ettei samoilla tarjoiluilla mennyt millään.

Toki meille saa tulla ja ihanaa, kun edes haluavat yhteyttä pitää, mutta nyt kun olen ihan viimesilläni raskaana, niin olisin niin mielelläni pitänyt laittamiset minimissä. Mikä siinä onkin etten osaa olla laittamatta tarjottavia, vaikka sanovat ettei tarvii. En vaan osaa, vaikka kuinka ketuttaa huhkia helteellä keittiössä.

Musta on nykyään ihanaa, kun ihmiset tulee eri aikoina. Synttäripäivänäkin meillä kävi ovi koko ajan, oli mukavaa kun ehti istuun alas ja jutteleen rauhassa vieraiden kanssa, aina välillä ainakin. Pojan synttäreitä taidettiin juhlia kolmena vai neljänä eri päivänä. Tarjottavat tein varsinaiseen juhlapäivään, säästin mitä pystyin, osalle laitoin kaupan valmiita. Kyllä ihmiset ymmärtää, jos sulla on viimesillään raskaana vaikka pakkasesta ostettua ite paistettavaa pullaa. Jos ei ymmärrä, se on niiden ei sun ongelma.

Jos ei pääse silloin kun varsinaiset synttärit on, niin kiva että tulevat kuitenkin myöhemmin. Koita korjata omaa asennettasi, voit ihan hyvin laittaa tarjolle jotain kaupan juttuja :) Tai pakasta osa tarjottavista ja sulattele sitten.

Juu, ymmärrän kyllä ärtymyksen. silloin kun sulla olis koti siistinä, paljon tarjottavaa niin ei tulla. Ja sitte tullaan ilmoittamatta tai kun heille sopii. Ei silloin välttis jaksa siivota kämppää taas paraatikuntoon ja pistää buffettia pystyyn.... mut mun mielestä silloin ei tarvitse sitte olla mitään supertarjoiluita. Ehkä vierasvaraa pakkasesta tai sitte kaupasta valmista.

Noinhan se usein menee. Meillä lähestyy myös synttäriaika ja ajattelin ilmoittaa ajan ja pyytää ilmoittamaan, pääseekö tulemaan vai ei. Auttaa vähän suunnittelemaan tarjottavien määrää ja ehkä ymmärtävät, että jos eivät tule synttäriaikaan, tarjottavat ovat todellakin keksiä tms.

Kyllä muakin tuo asia ärsyttää. Ymmärrän sairastumiset ja ihmisten työvuorot, mutta kun aina ne samat tekevät sen etteivät tule kun kutsutaan ja tulevat kun lystäävät. Syynä ei ole sairaus tai työvuoro. Syinä ovat olleet mm. siivousurakka kesken, pihanlaitto kesken, shoppailu, lapsivapaa viikonloppu kun lapset ex:llä jne.

Ne ovat lapsesi synttärit. Älä ainakaan näytä hapanta naamaa, vaikka kuinka ketuttaisi. Lapsi aistii asiat hyvin voimakkaasti ja synttärit ovat auttamatta pilalla, jos lapsi kokee, että äiti vihastuu niiden viettämisestä. Lapsi haluaa iloita juhlapäivästään, älä valita, vaikka tekisi mieli.

Siis synttärit on silloin kun on se aika mikä kutsussa on. Jos tulevat toisena päivänä niin ei ne enää ole synttärit. Riittää kun pakkasesta kaivaa jädepaketin esiin ja keittää kahvit.

Sun lapsesi ei ole muiden kuin sinun elämän keskipiste. Ei ihmiset voi vain jättää kaikkea muuta kesken, koska sinun lapsellasi on synttärit. Ihana, että haluavat tulla sitten kun pääsevät. Se on sun oma ongelma, jos et osaa ostaa pullaa kaupasta.

Kiitos vastauksista. Varmasti omassakin asenteessa on jumpattavaa. Lapsella oli ihan kivat synttärit. Harmi iski kun laitoin uutta kahvipöytää ja muistelin aiemmin poisheittämiäni herkkuja.

Ai niin mainittakoon vielä, että niissä ketkä eivät tulleet oli erikoisruokavalioita, joille olin jo tehnyt omat tarjottavat ennen kuin ilmoittivat. Valitettavan paljon sellaista tuli tehtyä, mitä ei voinut pakastaa. Huomioin ja laitan ihan mielelläni, paitsi jos menee ihan hukkaan.

Kummien kanssa olin puhunut, että panostetaan erityisesti näihin synttäreihin, että lapsi saa paljon huomiota tässä juuri ennen pikkusisaruksen syntymää. Heiiläkin lapsia ja aktiviteetit sen mukaan, että kaikki olisivat jotenkin pystyneet osallistumaan.

Kyllä mä ymmärrän, että kun tulee kesäinen viikonloppu, niin tekee mieli mökille. Itse pidän kuitenkin sovituista menoista kiinni, kunhan ei sairastuta tms.

Ap

Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ei ihmisten tarvitsekaan toimia meidän halujen mukaan, mutta olisi fiksua ilmoittaa ajoissa tuleeko vai ei (eri asia sairastumiset ja työvuorojen äkkinäiset vaihdot). Elämää kun on synttärisankarin perheelläkin. Esim. meillä 3 lasta joilla kahdella treenejä useamman kerran viikossa, kohta kolmannellakin kun tuosta kasvaa. Siinä sitten pitäisi muuttaa yhtäkkiä omia suunnitelmia kun vieraat hyökkäävät ilmoittamatta. Pojat ovat jo sen verran isoja, että haluavat mennä jalkkispeleihin eikä jäädä kotiin leikkimään kummin kanssa. Tätä ei kaikki aina ota huomioon.

Yhteistyössä