Ahvenanmaalla lomailleita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perheloma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perheloma

Vieras
Mun tekis kauheasti mieli tuonne kesälomalla. olis tarkotus ottaa matkailuauto, mies ja tuolloin n. 9-kuinen vauva mukaan =) ja ehkä myös koira.
oletteko käyneet, miten viihdyitte? onko siistit leirintäalueet? mä en ole ennen käynyt. mitä olette pitäneet Kastelholman linnasta? mitä muuta siellä olisi missä kannattaisi käydä? kuinkahan monta päivää kannattaisi ahvenanmaalle varata?
Kertokaa kaikenlaisia kokemuksianne. kiitos! :)

Me käydään Ahvenanmaalla 3-4 kertaa vuodessa. Tuolla linnassa ei olla vielä keretty käymään, mutta monessa muussa paikassa kylläkin.
Mulla asuu sukulaisia siellä, niin se on etuna et ne tietää paikat missä käydä. Tykkäsin (ja lapsetkin tykkäs) Pommern-laivalla, se on tavallaan museo, kaikennäkösillä raunioilla ollaan kierretty, merimiessysteemit ym. nähty.
Ei olla yövytty koskaan leirintäalueilla, mut siistejä paikkoja kyllä ovat olleet, ainakin ne missä olen pistäytynyt.

Hmm... ei puhu suomea??? Missähän me sitten oikein oltiin? Kyllä kuvittelin olevani ihan ahvenanmaalla... sain ihan suomenkielistä palvelua kaikissa puljuissa joissa käytiin...

No joo, ainoastaan siinä eläinpuistossa, jossa käytiin kiertoajelulla, oli selostus ruotsiksi. Mutta sekin oli lähinnä sen takia, kun me oltiin ainoat suomalaiset siinä porukassa. Kuitenkin ajeluttaja vastaili suomeksi kaikkeen mitä kysyttiin. Se oli siellä ekerössä (?), tai siis ainakin ne laivat lähti siitä lähistöltä. Kastelholmin linnassa käytiin. Vaunujen kanssa erittäin hankala paikka, mutta muuten tosi makea paikka.
Suomen virallinen edustusjoulupukki asuu siinä vieressä kanssa... eli hyvällä tuurilla voi kesällä nähdä joulupukin muorineen :laugh:

Maarianhaminassa oli kivasti kauppoja ja tosi helppo liikkua. Parkkipaikkoja löytys tosi helposti. Ei oltu leirintäalueella majoittumassa, mutta käsittääkseni on aika siistit.
Palvelu joka paikassa oli tosi hyvää. Ruotsin puolelle on siitä helppo mennä päiväseltään käymään ja oli tosiaan halpaa.

Me ainakin mennään ensi kesänä viimeistään uudestaan. Paljon jäi viikon aikana näkemättä ja kokematta siellä.

Oltiin pari vuotta sitten. Mulla jäi jotenki sellainen mielikuva, että Maarianhaminan keskustassa oli aika kallista, ja joissakin putiikeissa oli tympeä palvelu. Jotkut puhui suomea, jotkut ei ollenkaan. Paikkakunnalla, jossa asun, puhutaan kyllä ruotsia niin yleisesti, että en tätä puolta sinänsä moiti.

Kastelholmasta pidin aivan erityisesti, samoin saaren pienistä, ihanista vanhoista kirkoista. Niitä oli vieri vieressä. Kastelholmassa oli ihana vanhempi nainen oppaana...osasi kertoa mielenkiintoisesti tarinoita. Onkohan siellä vielä...:)

Ei hullumpi paikka, mutta aika pieni kuitenkin, ehkä siksi lapsiperheelle sopiva.

Ahvenanmaa on tosi ihana paikka, meidän perhe käy siellä joka kesä. Joka paikassa palvelua ei ole saanut suomeksi, mutta palvelu on ollut aina erittäin ystävällistä ja aina olemme tulleet hyvin ymmärretyiksi olemattomalla ruotsin kielen taidollamme.

Lapsiperheelle on paljon nähtävää ja koettavaa moneksi päiväksi. Mörbyssä on palokuntamuseo, joka on pienille ja isommillekin pojille mieleen.

Vierasvenesataman lähellä on Lilla Holmen lintusaari, joka on kiva piknik -paikka. Saaressa on kesäisin pieneläimiä (kanoja, pupuja, lintuja ym). Saaressa on hyvät leikkipaikat lapsille.

Vierasvenesataman läheltä lölytyy myös muutaman vuoden vanha kylpylä, Mariebad.

Riistasafari Eckerössä on myös kiva, ja opastuksen saa myös suomeksi.

Näkemisen arvoinen on myös Uffe på Berget -näköalakahvila Godbyssä.

Suosittelen myös lämpimästi Mannechai -ravintolalaivaa, josta saa kiinalaista, japanilaista ja thaimaalaista ruokaa. Hintataso on suht edullinen ja palvelu on ollut erinomaista.

Godbystä löytyy Wirrans thaihouse, josta saa vietnamilaista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Se piti sanoa, että siellä on kauheasti punkkeja, siis ihan törkeesti. Ja ne on semmosia mäkäräisen kokosia. Et kannattaa tosi tarkkana tutkia ittensä, eräänkin punkin olen irrottanut. Meillä on punkkirokotukset otettu.

Monena kesänä ollaan käyty ja kaikki ryteiköt koluttu läpi, mutta yhteen ainoaan punkkiin olen törmännyt ja sekin tarttui matkaan Maarianhaminan keskustasta :D

Yhteistyössä