Ahneet hoitajat ja opettajat käyvät todella kalliiksi veronmaksajille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoitajat ja opettajat ovat palkkansa ansainneet.
Jokainen ihminen on palkkansa ansainnut, kun on sellaisen saanut neuvoteltua. Mutta vähän korpeaa kyllä tuo hoitajien ja opettajien niputtaminen. Vaikka molemmat ovat kuntatessissä, niin kyse on ihan eri asiasta, ammatista, olosuhteista, työehdoista...

Hoitajien palkkavaatimusten takana oli suuri tuki kansan syvissä riveissä, mutta sillä goodwillillä ratsasti sitten koko kunta-ala ja samalla vähän vielä heikennettiin hoitajien saamaa hyvää, kun sitä piti jakaa kaikille muillekin. Ja sitten vielä yritettiin tehdä siitä joku tasa-arvokysymys, vaikka kukaan ei pakota naisia pyrkimään opettajiksi tai sairaanhoitajiksi.

Opettajat eivät ole eivätkä ole olleet minkäänlaisessa palkkakuopassa, vaan ovat päinvastoin hyväpalkkainen ammattiryhmä.

Koska tulevaisuuden eläkkeistä kannattaa murehtia?

Tulevaisuuden eläkkeistä ei kannata murehtia etukäteen. Eilen oli mahdollisuus keskustella lääkäreiden kanssa ihmisten terveyteen liittyvistä asioista, elinajanodotteesta, sairauksista jne.
Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että meillä tulee olemaan todella huonokuntoisia ja sairaita 50 vuotiaita ja elinaika tulee lyhenemään reilusti. Ihmiset ovat ylipainoisia, josta sydän- ja verisuonivaivat, luusto- ja nivelvaivat, maksakirroosi, haimasyöpä, diabetes, silmien ongelmat lisääntyvät kiitos älylaitteiden...
Ihmiset eivät liiku riittävästi tai juuri lainkaan.
Siispä iso osa nuoristamme ei tule koskaan saavuttamaan eläkeikää jos ryhtiliikkeitä elämiseen ei tehdä.
Se sukupolvi, joita ei enää valmisteta on liikkunut paljon nuorena, syönyt kohtuudella, nukkunut ja huolehtinut terveydestään ovat sitä suurta ikäluokkaa, joka saattaa elää 100 vuotiaiksi.

Juu, ottaisivat listaamattomien yritysten 7,5% veroedun pois, tuotto 800 - 1 000 miljoonaa euroa vuodessa ja institutionaaliste sijoittajien lähdevero tuottaisi 400 - 600 miljoonaa euroa vuosittain. Lähdevero koskisi institutionaalisten sijoittajien ohella yleishyödyllisiä yhdistyksiä, säätiöitä ja ammattiliittoja. Mutta eihän suurituloisten veroetuihin saa koskea.
(y)

Tokihan meidän täytyy hyväksyä Lassen kaltaisille myönnettävät verohelpotukset ja ottaa itse vastaan erilaisia heikennyksiä. Täytyyhän hänen saada aurinkopaneelinsa, varsinkin, kun joutui muuttamaan pois Portugalista.

"Työurallaan muun muassa Kemiran ja Raision pääjohtajana ja Elcoteqin ja Nokian Renkaiden toimitusjohtajana toiminut Kurkilahti..

Suurituloisten veroalea on perusteltu niin sanotuilla dynaamisilla vaikutuksilla.

Dynaamisia vaikutuksia on epäilty. Valtiovarainministeriön oletuksena on, että toimenpide rahoittaa itsensä pitkällä aikavälillä kokonaan.

Kurkilahti uskoo dynaamisiin vaikutuksiin ainakin omalla kohdallaan.

– Totta kai, kun tulee väljyyttä talouteen. Rakennan talooni energiaratkaisuja, on kaikenlaisia maalämmöstä aurinkopaneelien kautta akkuihin ja muuhun.

– Ne ovat aika kalliita kaikki, nyt vain paremmin tehdä niitä, jos on tätä cashia – sen sijaan, että lähden ottamaan sijoituksista. Siinä on dynaaminen vaikutus, aivan varmasti minun tapauksessani.

Kurkilahti on asunut verotussyistä puolisonsa kanssa Portugalissa.

Kurkilahti ei ole ainoa vuorineuvos, joka on lähtenyt houkuttelevan veroporkkanan vuoksi etelän aurinkoon. Vuorineuvoksista puhuttiin julkisuudessa veropakolaisina.

Keikka jäi viiteen vuoteen.
Paluun taustalla oli osaltaan se, että Suomi irtisanoi verosopimuksensa Portugalin kanssa, mikä poisti ulkomaalaisilta eläkeläisiltä verovapauden."

Kun rikkaat karkotetaan ylikireällä verotuksella ulkomaille, niin köyhät jäävät hankeen seisomaan käsi ojossa.

Juu, ottaisivat listaamattomien yritysten 7,5% veroedun pois, tuotto 800 - 1 000 miljoonaa euroa vuodessa ja institutionaaliste sijoittajien lähdevero tuottaisi 400 - 600 miljoonaa euroa vuosittain. Lähdevero koskisi institutionaalisten sijoittajien ohella yleishyödyllisiä yhdistyksiä, säätiöitä ja ammattiliittoja. Mutta eihän suurituloisten veroetuihin saa koskea.
Siitäkös Sanna. ay-liike ja rkp suuttuisivat.

Jos nämä kaikki hoitajat ja opettajat olisivat yksityisen työnantajan palveluksessa, olisiko sama asia ja ovat yhä palkka-ahneita?

Silloinhan ei verovaroihin kustanneta heidän palkkaansa vaan potilaat ja oppilaat maksavat todelliset hinnat siitä mistä haluavat palvelua. Ihan kuin kaupassa. Ja yksityinen työnantaja maksaa heidän palkkansa.

Ostat ompeleiden poiston ja antibioottikuurin. Haluat ostaa erikoislääkärin vastaanottokäynnin, vanhaikotipaikan.
Eikä olisi mitään typerää portinvartijahoidontarpeen arviointiakaan kun ei sitä ole eikä ole ollut yksityisillä palvelujen tarjoajilla koskaan.
Haluat käydä peruskoulua 9 luokkaan asti tai et halua, koulukirjat ja ruuat, opettajan palkat menee oppilaiden lukukausimaksuista.

Tarvitaanko mitään julkista terveydenhuoltoa tai opetuspuolta, miksei yksityistetä kaikki kun se on kustannustehokkaampaa ja halvempaa? Eikä tarvitse pohtia kuinka paljon sille ahneelle lähihoitajalle pitää maksaa.

Potilaat ja oppilaat voivat siten myös kilpailuttaa yksityisen palvelujen tarjoajia

Jonkun on terveydenhuolto/sairaanhoito ja opetuspuoli maksettava ja järjestettävä, jos ei tuottamaton julkinen sektori kelpaa.

^
Itseasiassa yksityisen puolen hoitajille maksetaan vähemmän kuin julkisella ainakin ikääntyneiden hoivassa. Kaupunki/ kunta ostaa palvelun yksityiseltä ja pääsee itse halvemmalla

Jos nämä kaikki hoitajat ja opettajat olisivat yksityisen työnantajan palveluksessa, olisiko sama asia ja ovat yhä palkka-ahneita?

Silloinhan ei verovaroihin kustanneta heidän palkkaansa vaan potilaat ja oppilaat maksavat todelliset hinnat siitä mistä haluavat palvelua. Ihan kuin kaupassa. Ja yksityinen työnantaja maksaa heidän palkkansa.

Ostat ompeleiden poiston ja antibioottikuurin. Haluat ostaa erikoislääkärin vastaanottokäynnin, vanhaikotipaikan.
Eikä olisi mitään typerää portinvartijahoidontarpeen arviointiakaan kun ei sitä ole eikä ole ollut yksityisillä palvelujen tarjoajilla koskaan.
Haluat käydä peruskoulua 9 luokkaan asti tai et halua, koulukirjat ja ruuat, opettajan palkat menee oppilaiden lukukausimaksuista.

Tarvitaanko mitään julkista terveydenhuoltoa tai opetuspuolta, miksei yksityistetä kaikki kun se on kustannustehokkaampaa ja halvempaa? Eikä tarvitse pohtia kuinka paljon sille ahneelle lähihoitajalle pitää maksaa.

Potilaat ja oppilaat voivat siten myös kilpailuttaa yksityisen palvelujen tarjoajia

Jonkun on terveydenhuolto/sairaanhoito ja opetuspuoli maksettava ja järjestettävä, jos ei tuottamaton julkinen sektori kelpaa.

Systeemi olisi vain erilainen ja USA:n malliin.
Palkkaa jäisi enemmän käteen kun ei ole verotusta.
Rahat menisi kuitenkin erilaisiin vakuutuksiin.
Toisaalta siinä sitten ihminen tekee itse täysin valintansa ja on pärjättävä.

^
Itseasiassa yksityisen puolen hoitajille maksetaan vähemmän kuin julkisella ainakin ikääntyneiden hoivassa. Kaupunki/ kunta ostaa palvelun yksityiseltä ja pääsee itse halvemmalla

Se on juuri näin!

Olen itse ollut julkisella puolella työssä ja peruspalkka oli huomattavasti parempi julkisella mitä yksityisellä maksavat peruspalkkana hoitajille.
Minulla on taustalla yt-neuvottelut julkinen sektori/liikelaitos ja yksityiselle myynti.
Itse menin vanhana työntekijänä ja palkka pysyi samana meillä kaikilla.
Vuosilomapäivät parilla päivällä vähenivät.

Voitan mielestäni jonkin verran sillä työnkuvani "köyhtyi" vähemmän haastavaksi ja vastuulliseksi yksityisellä samalla paremmalla palkalla ja on nyt vähemmän stressiä.

Hassua on myös se, että olen aina luullut yksityisellä olevan paremmat työvälineet.
No näin ei todella ole ja tämä varmaan johtunee yksityisen voittojen maksimoimisesta.

Eläkkeet ovat suurin menolähde, 1 500 e/kk tasaeläke kaikille! Elinajanodotteen takia suurituloiset maksaa edelleen samalla prosenttiosuudella eläkevakuutusmaksua kuin kaikki muutkin.

Ei koskaan eikä myös omasta eläkkeestä. Turhaa itsensä kiusaamista asialla joka ei ehkä koskaan edes toteudu tai kun toteutuu niin ei ole enää terveyttä ja jaksamista.
Elämä joka on tässä ja nyt ei ole sama enää silloin kun sen eläkkeen saa eikä siitä siksi kannata edes unelmoida.
👍ihmisen pitää osata himmailla ja vähentää kuoutustaan jo ennen eläkeikää.
Jää sitten perikunnalle vähemmän selvitettävää, kun aika jättää.
Tyyyväisyys ja onni eivät ole tavarasta ja pankkitilin saldosta riippuvaisia.

No vielä kalliimmaksi se tulee, jos ne hoitsut karkaa alalta ja joudutte menemään itse ja laittamaan vielä kakarannekin yksityiselle hoitoon. Että miettikää sitten, kumpi tulee loppupelissä halvemmaksi. Ja olisitko itse valmis maksamaan yksityisille itsesi tai lapsei hoidosta "tästä ikuisuuteen", kuten joku asian ilmaisi? 🤷‍♀️

No vielä kalliimmaksi se tulee, jos ne hoitsut karkaa alalta ja joudutte menemään itse ja laittamaan vielä kakarannekin yksityiselle hoitoon. Että miettikää sitten, kumpi tulee loppupelissä halvemmaksi. Ja olisitko itse valmis maksamaan yksityisille itsesi tai lapsei hoidosta "tästä ikuisuuteen", kuten joku asian ilmaisi?
Julkisen sektorin kustannukset joutuu maksamaan vaikka niitä ei käyttäisi.

Yksityisen sektorin palveluksista joutuu maksamaan vain silloin kun niitä käyttää.

Julkisen sektorin kustannukset joutuu maksamaan vaikka niitä ei käyttäisi.

Yksityisen sektorin palveluksista joutuu maksamaan vain silloin kun niitä käyttää.

Niin, ajattele, mitä sinun syntymisesi, hoitosi ja opetuksesi ja koulutuksesi olisi tullut maksamaan yksityisellä, monien muiden palvelujen ohella. Ehkä moni olisi pari kertaa pariskunta miettinyt, kannattaako lasta laittaa maailmaan.

Niin, ajattele, mitä sinun syntymisesi, hoitosi ja opetuksesi ja koulutuksesi olisi tullut maksamaan yksityisellä, monien muiden palvelujen ohella. Ehkä moni olisi pari kertaa pariskunta miettinyt, kannattaako lasta laittaa maailmaan.
Eipä siitä niin kauan ole aikaa kun nyk peruskoulun yläaste ja lukio oli maksullinen, lukukausimaksut, matkat, ruokamaksut, kirjat ja muu oppimateriaali oli maksettava itse. Oli hyvä juttu koska silloin vaadittiin lapsilta myös oppimistuloksia. Ne joille opiskelu ei maistunut lähtivät työelämään tai ammattikouluun. Kortistoa ei ollut.

Yhteistyössä