O
olenkoainut
Vieras
Olen 8kk:n ikäisen vauvelin äiti. En ole koskaan ollut mitenkään
erityisen innostunut vauvoista, eikä minulla ole ollut vauvakuumetta.
Olen kuitenkin aina ollut varma siitä, että haluan yhden lapsen ja
olisinkin varmasti hyvin surullinen, mikäli jostain syystä en lasta
olisi voinut saada.
Vauvan synnyttyä kärsin sen perus babybluesin, eikä arki senkään jälkeen
ole ollut pelkästään "ruusuilla tanssimista". Olen ehkä hieman kadekin niille
äideille, jotka tosiaan pääsevät siihen vauva-moodiin ja tuntuvat
rakastavan kotiäitinä olemista ja vauvansa kanssa puuhailua.
Minusta arki kotiäitinä on useinkin ahdistavaa ja tylsää. Miksikö?
Syitä on mielestäni useita:
Minulla ei ole kunnollista tukiverkkoa, vaan kaikki läheiset ihmiset
asuvat kauempana. Käyn toki muskarissa ja perhekerhossa, josta olen
äitiseuraa saanutkin, mutta eivät ne muutaman tunnin tapaamiset
kannattele tarpeeksi arjen haasteissa. Eivätkä tapaamani äidit tunnu muutenkaan olevan ihan "samalla sivulla" kanssani.
Vauvelini on myös alkanut nukkua huonommin päiväunia (johtuen varmaankin uusista opituista taidoista), joten useimpina päivinä tuntuu, ettei omaa aikaa juuri ole. Tämä tietysti kiristää hermoja entisestään.
Kaiken kruunaa jatkuva syyllisyyden ja riittämättömyyden tunne. Vauvelini on ns. helppo lapsi: syö hyvin, on touhukas, reipas ja hyväntuulinen. Minulla ei olisi oikeasti mitään syytä olla ahdistunut. Mieheni osallistuu myös vauvan hoitoon riittävästi ja jaksaa myös kuunnella valitustani
Omaa aikaa saan myös, kun sitä tarvitsen. En kuitenkaan halua olla iltaisin/viikonloppuisin yksin muualla menossa, vaan viettää aikaa koko perheen kesken. Vauvan hoito helpottuu huomattavasti, kun on joku edes seurana.
Mielestäni näistä negatiivista tunteista puhutaan liian vähän. Kaikki äitikaverinikin ovat pääosin tyytyväisiä kotona, eivätkä halua palata töihin vielä pitkään aikaan. Itse odotan jo töihin paluuta, mikä koittaa, kun lapseni on 1-vuotias.
Olenko yksin ajatusteni kanssa??
erityisen innostunut vauvoista, eikä minulla ole ollut vauvakuumetta.
Olen kuitenkin aina ollut varma siitä, että haluan yhden lapsen ja
olisinkin varmasti hyvin surullinen, mikäli jostain syystä en lasta
olisi voinut saada.
Vauvan synnyttyä kärsin sen perus babybluesin, eikä arki senkään jälkeen
ole ollut pelkästään "ruusuilla tanssimista". Olen ehkä hieman kadekin niille
äideille, jotka tosiaan pääsevät siihen vauva-moodiin ja tuntuvat
rakastavan kotiäitinä olemista ja vauvansa kanssa puuhailua.
Minusta arki kotiäitinä on useinkin ahdistavaa ja tylsää. Miksikö?
Syitä on mielestäni useita:
Minulla ei ole kunnollista tukiverkkoa, vaan kaikki läheiset ihmiset
asuvat kauempana. Käyn toki muskarissa ja perhekerhossa, josta olen
äitiseuraa saanutkin, mutta eivät ne muutaman tunnin tapaamiset
kannattele tarpeeksi arjen haasteissa. Eivätkä tapaamani äidit tunnu muutenkaan olevan ihan "samalla sivulla" kanssani.
Vauvelini on myös alkanut nukkua huonommin päiväunia (johtuen varmaankin uusista opituista taidoista), joten useimpina päivinä tuntuu, ettei omaa aikaa juuri ole. Tämä tietysti kiristää hermoja entisestään.
Kaiken kruunaa jatkuva syyllisyyden ja riittämättömyyden tunne. Vauvelini on ns. helppo lapsi: syö hyvin, on touhukas, reipas ja hyväntuulinen. Minulla ei olisi oikeasti mitään syytä olla ahdistunut. Mieheni osallistuu myös vauvan hoitoon riittävästi ja jaksaa myös kuunnella valitustani
Mielestäni näistä negatiivista tunteista puhutaan liian vähän. Kaikki äitikaverinikin ovat pääosin tyytyväisiä kotona, eivätkä halua palata töihin vielä pitkään aikaan. Itse odotan jo töihin paluuta, mikä koittaa, kun lapseni on 1-vuotias.
Olenko yksin ajatusteni kanssa??