Ahdistuneisuushäiriö, miten oireilee fyysisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut

Vieras
Minulla on diagnosoitu pelko-oireinen ahdistuneisuushäiriö ja keskivaikea masennus, lääkkeenä sepram 30mg + oxamin 15mg tarvittaessa.

Tuntuu, että mulla on jatkuvasti kaikkia epämääräisiä fyysisiä oireita, kuten palan tunnetta kurkussa, ihon kihelmöintiä ja pistelyä (lähinnä yläkropassa), kädet puutuilee yöllä lievästi, välillä nielemisvaikeuksia, niskat ja hartiat jumissa, ilmeisesti myös purentavika ja puren hampaitani yhteen (myös yöllä), välillä on vihlaisuja kaulalle molemmin puolin, jatkuvasti kolotuksia ympäri kroppaa, pääkipuja, huimausta, epätodellista oloa, välillä kun oikein ahdistaa niin tuntuu ettei saa henkeä ja pulssi hakkaa hulluna...

Tuossa ne mitä tuli nyt mieleen.

Kuuluuko nuo (tai edes osa noista) tähän ahdistuneisuushäiriöön? Onko muilla kokemuksia ja kertoaa myös omia oireitanne?

Kaikki nuo luettelemasi fyysiset oireet kuulostavat ihan tyypillisille ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen liitännäisoireille. Inhottavia ja ikäviä, mutta sinällään vaarattomia. Usein fyysiset oireet lievittyvät, kun psyykkinen vointi paranee!

Kiitos teille! Noista kilpirauhasarvoista, ne on katsottu lapsettomuushoitojen yhteydessä, mutta siitäkin on jo pian 3 vuotta. Ja tietääkseni siinä ei katsota kuin se toinen arvo (mikä aiheittaa vajaatoimintaa).

Miehen puolesta vastaan, että ainakin sydämen toimintaan on tullut ongelmia. Rytmihäiriöitä ja niihin liittyvää kipua. Alkanut on ihan psyykkisistä oireista, mutta nyt kun nuo siihen liittyvät kivut ovat niin voimakkaat, rintakipua, vasenta kättä särkee, leukoihin/kaulaan säteilee kipu, oksettavaa oloa ja hengästyy eikä saa ilmaa pienimmästäkään rasituksesta, niin ollaan epäilty, että sydämessä voi olla ihan fyysinen vika. Suvussa on sydänvikoja ja äkkikuolemia.

Lääkäri vaan ei ota tosissaan. Kun on psyykkiset ongelmat papereissa, lääkärin silmissä on sitten ikuisesti vain psyykkisesti sairas. Nytkin lääkäri oli tokaissut, että kaikilla on rytmihäiriöitä, ei ne ole vaarrallisia ja olan kohautksella ohitti nuo muut oireet..
Eilenkin mies oli ihan petipotilas rintakipujen takia, mutta kiitos tuon(kin) lääkärin, en saa miestä päivystykseen. Jos lähtee, niin jalat edellä...

Täällä yksi joka kärsii myös huimauksesta, epätodellisesta olosta (välillä),päänsärkyä, niskat/hartiat jumissa, vihlontaa ohimolla ja eri puolilla päätä, muisti häiriöitä,puutumisia,ihon kihelmöintiä,palan tunnetta kurkussa ja nyt kaikki ei varmasti edes tule mieleen. Mutta joo, mulla paniikkihäiriö ja aivan varmasti jonkun näköinen ahdistuneisuushäiriö. Elin pitkään hyvin väkivaltaisessa suhteessa ja tosiaan itsekseni olen miettinyt mistä oireet voivat johtua.Psyykkisiä veikkaan. Varsinkin tuo epätodellisuuden tunne on aika kamala ja outoa,en siitä ole edes kennellekkään puhunut. Pitäisisivät varmaan hulluna :D Ihanaa oli kuulla että jollakin myös samanlaisia oireita. Ja joskus tuntuu kuin olisi tavallaan "ulkopuolinen ja seuraisi vain tilanteita.."

Itselläni oli jatkuva hengenahdistus. Luulin jo että mulla on astma tai joku muu fyysinen vika. Jos psyykkisesti ahdisti, hengenahdistus oli pahempaa. Mutta siis henkeä ahdisti silloinkin vaikka olisin ollut psyyk. ihan ok sillä hetkellä. Tuon koin ehdottomasti pahimpana oireena. Koko ajan tuntui niin kuin hengen saanti olisi vaikeutunut.
Myös tihentynyt virtsaamistarve on ahdistuneisuushäiriön oire ja se mulla oli myös.

D.J, mulla kans ollu joskus semmoinen olo, että olen seuraisin tilannetta jostain ulkopuolelta. Kurjia nuo oireet ja saa pelkäämään jotain vakavaa fyysistä sairautta. :(

Sehän siinä on muutenkin jos ja kun ahdistaa niin tulee mieleen että mitä jos onkin jotain muuta. Ja mulla tuo paniikkihäiriö ilmenee juuri hengenahdistuksena , se on kamalaa. Onneksi sitä on erittäin harvoin ja hyvin pysynyt kurissa. Oletko koittanut selvitellä viittaavatko nuo oireet mihinkään fyysiseen sairauteen? Itse en ole edes uskaltanut selvittää.

mulla kaikki nuo ap:n oireet, muttei ole tullut mieleenikään, että olisi jotain ahdituneisuus- tai paniikkihäiriötä. Voisiko silti olla jostain sellaisesta kyse, vaikken sitä itse osaisi niin ajatellakaan. Nuo hengitusvaikeus ja sydämen hakkaamiset ovat sellaisia kohtauksittaisia ja huimaus myös. Viime keväästä asti on ollut psyykkisesti todella raskasta perhetilanteen takia. On välillä pistetty niin lujille, että olen jotenkin romahtanut tai jotain. Kai tuollainen jatkuva piina voi sitten aiheuttaa kaikenlaista psyykistä?

Itselläni oli jatkuva hengenahdistus. Luulin jo että mulla on astma tai joku muu fyysinen vika. Jos psyykkisesti ahdisti, hengenahdistus oli pahempaa. Mutta siis henkeä ahdisti silloinkin vaikka olisin ollut psyyk. ihan ok sillä hetkellä. Tuon koin ehdottomasti pahimpana oireena. Koko ajan tuntui niin kuin hengen saanti olisi vaikeutunut.
Myös tihentynyt virtsaamistarve on ahdistuneisuushäiriön oire ja se mulla oli myös.

Mulla on ollut tota hengitysvaikeutta, monet vuodet haukoin henkeä tai yritin "haukotella" kun tuntui että henki loppuu... Onneksi se on ohi. Toivottavasti lopullisesti :) On kyllä todella häiritsevää...

Ja joo, mulla on kaikkia muitakin tässä mainittuja oireita. Aika ajoin myös kovia rytmäreitä jotka aiheuttavat siis rintakipua ja kipua vasemmassa kädessä... Odottelenkin että jaksan lähteä lääkäriin puimaan tätä "oiretta" kun on tosiaan tämä ahdistuneisuushäiriö diagnosoitu, niin joutuu varmaan ihan vääntämään sitten että tutkivat ettei ole sydämessä ole vikaa. Meillä kuitenkin sydänviat tosi vahvoina suvussa. Lähisuvussa sydänkohtaus nelikymppisenä, sydänperäisiä aivoinfarkteja toisella, lääkittyä rytmihäiriötä yhdellä...

mulla kaikki nuo ap:n oireet, muttei ole tullut mieleenikään, että olisi jotain ahdituneisuus- tai paniikkihäiriötä. Voisiko silti olla jostain sellaisesta kyse, vaikken sitä itse osaisi niin ajatellakaan. Nuo hengitusvaikeus ja sydämen hakkaamiset ovat sellaisia kohtauksittaisia ja huimaus myös. Viime keväästä asti on ollut psyykkisesti todella raskasta perhetilanteen takia. On välillä pistetty niin lujille, että olen jotenkin romahtanut tai jotain. Kai tuollainen jatkuva piina voi sitten aiheuttaa kaikenlaista psyykistä?

Kuulostaa että vois olla ahdistuneisuus- paniikkihäiriötä. Koitapas vaikka googletella ja hakea lisätietoa! :)

Mulla on ollut tota hengitysvaikeutta, monet vuodet haukoin henkeä tai yritin "haukotella" kun tuntui että henki loppuu... Onneksi se on ohi. Toivottavasti lopullisesti :) On kyllä todella häiritsevää...

.

Joo, onneksi mullakin ohi :) Muistan kun istuin autossa ja istuin etukenossa ja yritin "haukata happea" niistä puhaltimista miksi niitä nyt sanotaankin :D Monet kerrat olin valmis lähtemään päivystykseen kun luulin että henki oikeasti loppuu. Joskus töissä ollessa kun ahdisti henkeä, kokeilin saturaatiomittaria ja hapetus oli ihan ok, vika vaan korvien välissä. Ja PEF-mittariin myös puhaltelin mutta kaikki näytti olevan kunnossa.

Auttoi joskus se kun hengittelin ihan rauhallisesti ja hoin vaan päässä että pärjään tällä happimäärällä ja ei mulla oikeasti henki lopu..

Mulla myös paniikkikohtauksia ollut joskus ja niihin liittyvä hyperventilaatiokohtaus jossa siis hengitys on tiheää, kasvoja alkaa pistellä ja tulee paniikki. Mutta sen sai aika helposti kuriin. Tuo jatkuva 24/7 hengenahdistus oli mun kauhein kokemus..

Kyllä tuo henkinen puoli voi aiheuttaa vaikka mitä ihmeellisiä fyysisiä oireita, joita ei edes osaa kuvitella ennenkuin asiasta ottaa selvää. Minäkään en tajunnut, että mulla on kyse ahdistuneisuushäiriöstä ja masennuksesta, oli pahoja pelkoja yms ja lähdin sitten psykiatrin pakeille.

Mua ahdistaa eniten nyt nuo kaulatuntemukset (pistelyt ja vihlaisut) ja pelkään että se on syöpää. En silti uskalla lähteä asiaa tutkituttamaan. Lääkäri on kerran tunnustellut tuon minun kaulan (uudenvuoden vaihteessa), kun olin varma että siellä on patti. Ei kuitenkaan tuntenut mitään erikoista ja käski olla liikaa painelematta. Tuo palan tunne ja nielemisvaikeudet on myös pelottavia, vaikka niitä ei ole onneksi kokoaikaa. Nuo kaulatuntemuksetkin on satunnaisia, ei siis kokoaikaa mutta jokapäivä kuitenkin.

Kävin tuossa viikko sitten osteopaatilla ja minulla on selvää lihasjännitystä niskoissa ja hartioissa. Purentalihakset ovat kuulema myös erittäin kovat ja jumissa. Osteopaatille kerroin oireistani mm. palan tunteesta kurkussa, nielemisvaikeuksista ja kaulatuntemuksista ja hän sanoi, että ne voivat johtua jumiutuneista niskoista ja purentalihasten jäykkyydestä. Hän kehoitti menemään fysioterapeutille voice massage - hierontaan.

Mulla nää oireet on kestäneet yhteen palaan jo 1,5 kk. :( Välillä on mennyt paremmin ja välillä taas huonommin. Välillä iskee hirveä paniikki, että mulla nyt oikeasti onkin joku syöpä. :'(

Sehän siinä on muutenkin jos ja kun ahdistaa niin tulee mieleen että mitä jos onkin jotain muuta. Ja mulla tuo paniikkihäiriö ilmenee juuri hengenahdistuksena , se on kamalaa. Onneksi sitä on erittäin harvoin ja hyvin pysynyt kurissa. Oletko koittanut selvitellä viittaavatko nuo oireet mihinkään fyysiseen sairauteen? Itse en ole edes uskaltanut selvittää.

En varsinaisesti ole yrittänyt selvitellä viittaako nuo oireet fyysiseen sairauteen. Minäkään en uskalla. Kauhee lääkärikammo. :( Ja sairauksienpelko minulla on myös.

Itse pelkäsin milloin syöpää, milloin keuhkosairauksia, milloin mitäkin ja ravasin niiden takia lääkärillä. Oikein tunnustelin kehoani ja etsin patteja ym, tarkkailin painoa. Monissa tutkimuksissa olen käynyt, muttei fyysistä vikaa ole löytynyt.

Ahdistuneisuudesta ja masennuksesta olen kärsinyt n. 8 vuotta ja oppinut jo tajuamaan sen että mun kohdalla varmaan kaikki johtuu korvien välistä..

Tutulta kuulostaa. Mullakin todettu kolmisen vuotta sitten ahdistuneisuushäiriö ja masennusta, sekä paniikkihäiriötä. Oireina aikalailla samat jutut, kuin ap:llä. Hengenahdistus (välillä piti oikein haukkoa ilmaa, kun tuntuu, että muuten tukehtuu), sydämen tykytys, puristava tunne rinnassa, huimaus, silmissä pimeni, jatkuva hampaiden yhteen pureminen (varsinkin öisin!), pistely/puutuminen kasvoissa ja sormissa, palan tunne kurkussa... Lisäksi mulla vatsaoireita, eli pahoinvointia ja vatsan polttelua.
Mulla oli tuolloin elämässä paljon ikäviä asioita (isoäidin kuolema, äidin vakava sairastuminen, appiukon vakava sairaus, isoveljen erittäin paha kolari jossa meinasi kuolla, siskon keskenmeno...) ja ne kai laukaisi tuon.
Lääkitykseksi määrättiin tuolloin citalopram 20mg kerran päivässä ja xanor 0,5mg 1-2 tablettia tarvittaessa. Nyt on mennyt jo niin pitkään hyvin, että alan varmaan tässä pikkuhiljaa lopetella lääkityksiä. Tarkoitus ois jutella asiasta ensi viikolla lääkärin kanssa.

Sillon kun mulla oli tämän kanssa ongelmaa niin tuli just noita mainitsemiasi oireita ja paljon muita. Sillon mulle oli apua tästä: list of anxiety symptoms - näki että joku asiasta tietävä on laittanu just niitä oireita ylös mitä mulla oli. Tuo epätodellinen olo oli varmaan kuitenkin pahin, tuntu ihan että se järki "karkaa" päästä, ja kaikki oli niin kummallista.

Oon ajatellut, että sillon kun oikein ahdistaa kaikkea sitä mitä kehossa tapahtuu tulee jotenkin ylitulkinneeksi, ja kipuja ja jomotuksia tulee lisää. Hyperventilaatiosta voi myös johtua useat mainitsemasi oireet - ethän vain hengitä väärin tai liikaa?

Tsemppiä sulle, kyllä siitä voi päästä yli! Toivottavasti asiat muuttuu parempaan suuntaan. ;)

Yhteistyössä