Ahdistuneisuushäiriö, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja enkä sama
  • Ensimmäinen viesti
enkä sama
Hei,

Löytyykö keneltäkään omakohtaista kokemusta ahdistuksesta tai ahdistuneisuushäiriöstä? Kuinka oireilet ja kuinka hoidetaan? Miten vaikuttaa äitiyteesi? Voiko yksi oireista olla se, että on jotenkin raskas/työläs hengittää?
 
Lex
Kyllä löytyy ja vaikuttaa kyllä valitettavasti välillä ihan kotonakin.
Oireilen hermostuneisuutena, itsehillintä ajoittain vaikeaa, paniikin kaltaisia kohtauksia.
Oireilu riippuu kovasti yleisesti ottaen tilanteesta, kaikki stressi vaikuttaa kokonaisuuteen.

Viimeksi olen käynyt psyk.sh:n vastaanotolla, mutta mielestäni asiaani ei ole koskaan otettu "vakavasti". Kävin ehkä kymmenisen kertaa n. kerran kuukaudessa juttelemassa mukavia, olen ihan siisti ja "normaali" ja sinänsä järjissäni joten hoitajan kanssa puhuttiin ihan niitä näitä ja hän katsoi ettei tilanteestani ole syytä olla huolissaan.
Lääkehoitoa en ole saanut, mutta töistä olen ollut 1 kk sairauslomalla (stressi oli voimakkaasti työperäistä).
 
Minulla
Terapialla ja lääkkeillä hoidetaan. Ensin puhkesi paniikkihäiriö ja nyt viimeisin tutkimus päättyi diagnoosiin yleistynyt ahd.häiriö.
Jännittyneisyys, väsymys, uupumus, pelkoja, huimausta, sydämentykytyksiä/ -muljahteluja,
itkuisuutta, turhatuneisyúutta, paniikkikohtauksia, saamattomuutta, aloitekyvyttömyyttä ( kahta viimeistä aiheuttaa jo jatkuva väsymyskin) ym. ym. Voi ahdistaa hengitystäkin. Toki aina hyvä sulkea pois ettei astmaa tms.
 
Minulla
Stressi pahentaa oireita ja minulla stressitaso tav. korkeampi. Ylikierrokset ja hermostuneisuus lisään vielä listaan. Oireita riittää. Pärjään kyllä, mutta kovaa on.
 
Lex
Alkuperäinen kirjoittaja Minulla:
Terapialla ja lääkkeillä hoidetaan. Ensin puhkesi paniikkihäiriö ja nyt viimeisin tutkimus päättyi diagnoosiin yleistynyt ahd.häiriö.
Jännittyneisyys, väsymys, uupumus, pelkoja, huimausta, sydämentykytyksiä/ -muljahteluja,
itkuisuutta, turhatuneisyúutta, paniikkikohtauksia, saamattomuutta, aloitekyvyttömyyttä ( kahta viimeistä aiheuttaa jo jatkuva väsymyskin) ym. ym. Voi ahdistaa hengitystäkin. Toki aina hyvä sulkea pois ettei astmaa tms.
Allekirjoitan kaikki oireet myös. Pienestä lapsesta asti olen kärsinyt paniikkikohtauksista, mutta aikuisiällä selkeät kohtaukset ovat vaihtuneet yleisesti paniikinomaiseen olotilaan, joka on pidempikestoista.
Monta kertaa olen maannut myös sydänfilmissä rytmihäiriöiden ja rintakipujen vuoksi.

Mulla on myös vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerrallaan jos toisia on odottamassa, (esim tiskit- ruoanlaitto- sängynpetaus-pyykit) ja tunnen jatkuvasti kovaa syyllisyyttä kaikesta tästä.
 
Sumussa
Terapialla ja lääkkeillä hoidetaan. Ensin puhkesi paniikkihäiriö ja nyt viimeisin tutkimus päättyi diagnoosiin yleistynyt ahd.häiriö.
Jännittyneisyys, väsymys, uupumus, pelkoja, huimausta, sydämentykytyksiä/ -muljahteluja,
itkuisuutta, turhatuneisyúutta, paniikkikohtauksia, saamattomuutta, aloitekyvyttömyyttä ( kahta viimeistä aiheuttaa jo jatkuva väsymyskin) ym. ym. Voi ahdistaa hengitystäkin. Toki aina hyvä sulkea pois ettei astmaa tms.





Mulla tällä hetkellä kaikki nuo oireet, ja sepram aloitettu vasta. Rankkaa odotella että lääke alkaa auttaa :(
 

Yhteistyössä