ahdistuneisuus/paniikkihäiriö ja perhe, miten pärjäätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liipukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liipukka

Vieras
lyhyesti kerrottuna...minulla on ollut paniikkihäiriö teini-iästä lähtien, opiskelut venyivät tämän takia, pääosin olen pystynyt elämään normaalia elämää, muutama pahempi romahdus-ensimmäinen työpaikka ja raskaus, jolloin pitempi sairasloma ja itsensä kerääminen takaisin kasaan. nyt lapsi vähän reilu 2.v. kaikki on mennyt ihanasti tämän vuoden alkuun asti jollon paniikki ja ahdistus taas saivat vallan, paha olo tuli yllättäen ja nyt tuntuu kuin matto olisi vedetty jalkojen alta ja seinät kaatuvat päälle. Yöt ovat aivan kauheita, päivästä puolet menee itsensä kasaamiseen edes johonkin kuosiin, illalla on muutama tunti jolloin tunnen oloni suhteellisen hyväksi ja pystyn toimimaan kotona, sitten tulee taas aika mennä nukkumaan...

onko muilla vastaavia ongelmia ja miten niiden kanssa pystytte elämään? vanhoja ketjuja asiasta täältäkin löytyi mutta...

Mulla ollut tähän asti cipralex 10mg ja tarvittaessa opamox...Nyt cipralexin nosto 20mg:aan sekä lisäksi lyrica niminen lääke...ja tarvittaessa opamox sekä betasalpaajat...puuh...

Mullakin on ollut Cipralex 20mg. Vai oliko se 40mg.. kuitenkin, ei auttanut ja nyt on Efexor 225mg. Opamoxia on myös ollut muttei se auta. Diapam tai Rivatril paremmin. Nukkumiseen on ollut lukuisia nukahtamislääkkeitä mutta nyt vaan melatoniini.

Mullakin tätä sairautta takana n. 10 vuotta, välillä pahenee, välillä on tosi hyviä aikoja. Nyt on hyvät ajat menossa. Viime kesänä viimeksi nostettu lääkeannosta. Sekin helpottaa kun hyväksyy että sairaus nyt vaan on mulla ja sillon kun on pahana niin ei vaadi iteltään liikoja..

Eri lääkkeitä kannattaa kokeilla. :)

Mulla on lapsi hoidossa, itse sairaslomalla kotona. Saan levätä, olla yksin. Illalla jaksan yleensä paremmin. Kun on hyvä päivä.
Mulla pääongelmana tosin sosiaaliobia ja masennus, ilmeisesti, mutta samoja piirteitä kun sulla.
Ei kai sille mitään voi, jos ei aina jaksa. Tärkein ohjeeni: älä ressaa siitä. Kun alat miettiä niitä typeriä asioita, mitä et tänäänkään pystynyt tekemään, kuinka saisitkaan siltä itsesyyttelylytäsi rauhaa tehdä mitään tai nukkua? Siispä, älä mieti tekemättömiä, mieti mielummin tehtyjä ja onnistuneita asioita.
Hankalaa alkuun, mutta helpompaa, kun otat tavaksesi kirjoittaa päiväkirjaan iltaisin positiivisia asioita kuluneesta päivästä. Pelkästään positiivisia. Eikä niihin liittyviä negatiivisia asioita. Ihan mitä tahansa, joka sai hymyn huulillesi, tai asia, joka tuntui hankalalta, mutta saavutit sen silti.
Myös vaikkapa lapsen kanssa toteutetut rutiinit auttavat valtavasti. Meillä unohtui pitkään aina hampaiden pesut ja muut, kun olin niin saamaton. Pikkuhiljaa kuitenkin aloin voimaantua, ja nykyään ilta menee aina saman, tutun ja tietyn kaavan mukaan. On hyväksi sekä lapselle, että aikuiselle. Rutiinit on helpompi hoitaa, kuin erityistä suunnittelua, vaihtuvuutta ja harvoin tehtävät hommat.
Päiväaikataulua olen ajatellut itselleni tehdä, mutta toivon etten sitä tarvitsisi, vaan oppisin tekemään asiat ilmankin, omalla painollaan ja sitten kun tuntuu hyvältä.

Minä olen tällähetkellä myös sairaslomalla, tosin ongelma sen verran akuutti etten ole vielä voinut ajatella mitään muuta kuin päivästä selviämistä. Naurettavaa kun vielä muutama viikko sitten kaikki oli "normaalisti" käytin aamulla koirat, kävin töissä, hain lapsen hoidosta ja sitten oli illan perus rutiinit ja puuhat. Nyt tilanne on se että en pysty juuri mihinkään, aamuisin oloni on niin huono etten pysty muuta kuin tärisemään sängyssä, mieheni hoitaa lapsen ja koirat aamulla, päivä menee itsensä koossa pitämiseen ja illalla on muutama hyvä tunti, paniikki tuntuu koko ajan pinnan alla illallakin mutta pystyn leikkimään lapseni kanssa ja menemään koirien kanssa ulos. On aivan kauhea tunne kun tuntuu etten yksinkertaisesti pärjää jokapäiväisissä asioissa, en uskalla jäädä kaksin lapseni kanssa kotiin koska pelkään etten pysty hoitamaan häntä jos tulee huono olo. Tämä olo on minulla tällähetkellä tärinää, pahoinvointia, pakokauhua ja kykenemättömyyttä mihinkään...Onneksi minulla on ihana mies ja äitini apuna, mutta tulevaisuus toki pelottaa...

Mulla on ollut koko aikuisikäni murrosiästä lähtien ahdistus ja paniikkiongelmia. Jossain vaiheessa sain sepram 20mg lääkityksen mistä ei pitemmän päälle ollut apua. Se nostettiin 40mg:n, lisäksi opamoxit mitkä auttaa hyvin. Unettomuus myös paha ongelma ollut vuosikaudet. Ihmissuhteet vaikeita, lasten isästä tuli ero kun ei ymmärtänyt ongelmaani. Sosiaaliset pelot hankaloittaneet elämää paljon.

Heips! Olen sairastellut noin 7 vuotta paniikkihäiriötä ja oppinut elämään sen kanssa, muistakaa että maailmassa ei ole yhtäkään ihmistä joka olisi kuollut paniikkikohtaukseen. Pitäkää se mielessä, tunne on hetkellistä. Tiedän ettei järkiajattelu juuri auta kohtauksen tullessa, mutta sitä voi harjoitella ja oppii rauhoittumaan jo ensioireista, jolloin kohtaus ei pääse pahaksi. Ajatelkaa, minulla oli sen verran paha paniikkihäiriö, että en pystynyt syömään kun luulin tukehtuvani ruokaan. Se jos joku on uskomatonta. Sain paniikkikohtauksen jo siitä että sormenpäähän pisti, luulin sen heti olevan joku veritulppa ja sain paniikkikohtauksen.
Kohtaukseni olivat silkkaa pakokauhua ja kuolemisen/pyörtymisenpelkoa, enkä pystynyt hengittämään, kohtauksen jälkeen kykenin vain itkemään. Mutta ihminen on ihmeellinen ja pystyy selviämään siitä, uskokaa!

Ensimäinen nyrkkisääntöni on jos tulee kausi milloin ahdistaa: Yrittäkää pysyä ihmisten ilmoilla pelosta huolimatta, sisällä ja kotona ollessaan jää vain tarkkailemaan itseään, rypemään itsesäälissä ja odottamaan paniikkikohtauksia. Tehkää mieluisia juttuja, liikkukaa (ihan sama oletteko liikunnanystäviä, kävely rauhoittaa ja saatte happea)
Älkääkä välttäkö tiettyjä asioita kohtauksen pelossa, itsellä autolla ajaminen ahdisti, jos joku oli kyydissä ja aloin vältellä sitä. Onneksi pakotin itseni auton rattiin, eikä enää ole ongelmia.

Söin itse Seronilia ja Seroquelia, jätin lääkkeet noin vuosi sitten pois ja pärjään hyvin Surmontil nimisellä lääkkeellä, jota otetaan vain ahdistuksen ilmaantuessa, se on nopea puolessa tunnissa vaikuttava lääke joka rauhoittaa, parantaa unensaantia ja vie ahdistusta tehokkaasti. Jo pelkästään se että sitä on laukussa mukana rauhoittaa, enkä ole juuri tarvinnut sitä. Toimii todella tehokkaasti siihen ilta-ahdistukseen, kun pitäisi mennä nukkumaan ja tehdä iltajutut!
Saan todella hyvin nukuttua sen kanssa, eikä se tee oloa aamulla pöhnäiseksi. Pyytäkää sitä lääkäreiltä ja välttäkää kausiluontoisia kuureja, psykiatrinen hoito auttaa syventymään, miksi ahdistaa. Lääkkeet eivät vie pois alitajuntaisia käsittelemättömiä asioita, jotka pitäisi nostaa pöydälle selvitettäväksi. Suosittelen kaikille tätä, koska ero oli huomattava jo yhden käyntikerran jälkeen!!

Tsemppiä kaikille, en olisi muutama vuosi uskonut että pystyn tähän, mutta nyt olen kolmatta vuotta töissä ihmisläheisellä asiakaspalvelualalla, minulla on uusi poikaystävä, asunto ja haaveet! Älkää luovuttako!

"vieras" olet mielestäni todellinen selviytyjä koska pystyt kuitenkin hoitamaan lapsesi! toivon sinulle jaksamista tilanteeseen! onko sinulla tukiverkostoa joka tarvittaessa auttaa sinua pärjäämään arjessa tai onko lasten isä kiinnostunut hoitamaan lapsia mikäli et itse pysty? itse tunnen tällähetkellä todella tärkeäksi sen että äitini ja mieheni auttaa minua koska jos olisin yksin lapseni kanssa tällähetkellä, en todellakaan tiedä kuinka selviäisin.

minulla tällähetkellä päällimmäisenä paniikki ja ahdistus, masennus seurannee perässä kunhan tämä akuutein vaihe menee ohi.

Ahdistusta ollut aina mutta nytten sitten myös paniikkia. Lääkitystä ei ole raskauden takia. Koitan selvitä päivä kerrallaan. Säälittää lapset..Ahdistun helposti ja ärsyynnyn. Miehestä saan luojan kiitos turvaa. Kaikki masentaa, ahdistaa, ärsyttää, vituttaa, mitään ei jaksa..Ihan paskaa koko ajan.

tuo on kanssa mielestäni ihan uskomatonta vahvuutta että pystyy vain menemään ja tekemään asioita paniikista huolimatta...itseltäni puuttuu jotenkin ihan täysin se "jarru" kun paniikki iskee, tahdon vain pois tilanteesta, tiedän faktat paniikkihäiriön takana ja tiedän että parasta olisi vaan saada itsensä totutettua siihen ettei tunteeseen kuole jne, mutta se mitä järjellä tiedän ei millään tavalla auta minua kohtauksen tullessa.
Minäkin olen pelännyt mm. seurassa autoilua ja sitä aina hyvinä kausina olen pikkuhiljaa koittanut siedättää pois, pieniä matkoja kerrallaan jne.
tämänhetkinen tilanne on jotenkin täysin käsittämätön minulle, luulin tosiaan että kaikki on hyvin ja päällimmäisenä lienee on nyt se ahdistus, paniikki on lisämausteena, varsinkin yöllä herään paniikkikohtauksiin jotka lisäävät ahdistuneisuutta ja hieno noidankehä onkin valmis!
Tunteiden ja asioiden käsittely on tärkeää mutta tunnen että lääkityksen avulla pääsen siihen pisteeseen, jossa olen edes siinämäärin kykeneväinen että pystyn käsittelemään mitään asioita, tällähetkellä en ole pystyväinen käsittelemään kuin sitä miten selviän seuraavasta yöstä romahtamatta täysin...

minulla raskauden aikana terveyskeskuslääkäri käski jättämään lääkkeet pois, ensin vieroitusoireita vaikka koitinkin vaiheittain lopettaa ja sitten parin viikon kuluttua paniikki ja ahdistus täysillä päälle...lopulta eräs erikoislääkäri suositteli syömään citalopramia pienellä annoksella myös raskauden aikana, vanha ja aika tutkittu lääke...uskaltauduin lopulta syömään ja selvisinkin raskauden läpi, toki huolestutti mutta toisaalla painoi myös pelko siitä mitä stressi ja paniikki tekee lapselle...lääkitys olisi pitänyt lopettaa noin kolme viikkoa ennen synnytystä koska muuten on mahdollista että lapselle tulee vieroitusoireita, raskaus päättyi kuitenkin sektioon reilu kuukausi ennen laskettua aikaa raskausmyrkytyksen vuoksi joten en ehtinyt lopettaa lääkitystä...terve ja ihana pieni tyttö tuli maailmaan. oli aluksi teholla pari päivää koska tarvitsi hieman apua hengittämiseen, lääkärit kuitenkin sitä mieltä että tämä johtui ennenaikaisuudesta eikä lääkityksestäni...mene ja tiedä...