Ahdistelua työpaikalla... mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vithu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vithu

Vieras
Minua puolet vanhempi miespuolinen työkaveri ahdistelee minua töissä ja vapaa-ajalla. Aluksi ahdistelu oli vain harmitonta "flirttiä". Kyseli mitä tapahtuis jos mentäis yhdessä saunaan? Ja entä jos jäätäisiin yhdessä ylitöihin? Joskus saattaa vähän koskea mua ohimennessä. Hänellä on vaimo ja monta monta lasta kotona.

Aikaisemmin vain nauroin asialle, enkä juuri kommentoinut. Nyt on alkanut sitten ahdistelu myös vapaa-ajalla. Aina kun hän ottaa alkoholia kotona, häneltä alkaa satelemaan tekstiviestejä. Hän kertoo kuinka on menossa saunaan ja kaipais sinne seuraa. Ja paljon muuta...

Kysymys kuuluukin; kauanko minun pitää kestää tätä? En haluaisi kertoa omalle avomiehelleni ja suututtaa häntä. Hän olisi varmasti vihainen ja yrittäisi suojella minua. Töissä tämä mies on kaikkien kaveri, enkä voi asiasta oikeastaan kenellekkään puhua. Olen ollut tässä työpaikassa jo muutaman vuoden, mutta muut työkaverit sitäkin enemmän. Lisäksi tämä ei ole ollenkaan naisvaltainen ala, joten kukaan ei varmasti ymmärrä minua vaikka asiasta puhuisin. Ei ole mitenkään mukava pelätä koko ajan hänen kanssaan kaksinjäämistä.. Apua!

Onko naisen kohtalo vain alistua tässä tilanteessa?

Sanot tälle työkaverille, että nyt sun huumorintaju alkaa loppua. Viestien on loputtava. Kerro, että seuraavaksi otat yhteyttä ....pomoon, tuösuojeluvaltuutettuun tms, mikä teillä nyt paras tapa onkaan. Tai sitten alat puhua asiasta seuraavassa tiimi/ryhmä/kuukausi- tms. palaverissa. Mutta tämä siis vasta sitten, jos hän vielä jatkaa.
Säästä ne viestit, ja varaudu näyttämään ne esimerkiksi pomolle tai mille tahansa väylälle, jota pitkin jatkat asiaa.

Miksi sun avomies suuttuisi? Tottakai pitää voida kertoa omalle miehelle. Sitten on ainakin ittellä joku tukena, eikä tule vahingossa mitään pettämisepäilykiinnijäithässäkkää, kun mies vahingossa lukee jonkun noista viesteistä..

Kuvailemasi asiat täyttävät seksuaalisen häirinnän merkit helposti. Säästät kaikki saamasi viestit ja toimitat ne joko 1) esimiehellesi plus esimiehen esimiehelle 2) henkilöstöjohtajalle + esimiehelle tai jos työpaikallasi on tasa-arvoryhmä niin ryhmän puheenjohtajalle: viestillä mitä tällaisessa tilanteessa työnantajan tulisi tehdä. Mikään työpaikka ei voi nykyään katsella moista menoa, tärkeintä on kannaltasi se että sulla on riittävästi todisteita ja olet täydessä yhteistyössä työnantajan kanssa. Varsinkin nuo tekstarit ja meilit on hyvää materiaalia. Konsultoi vielä liittosi asianajajalta toimintatavoista.

Sinun ei tervitse kestää tuota hetkeäkään! Tiedätkö että jo lakikin suojaa sinua. Nyt HETI kerrot miehelle, pomolle, luottamusmiehelle, työterveyslääkärille ja asia hoidetaan järjestykseen.
Älä viivyttele. Näytä viestit, kiistatonta.
Ihmisen täytyy itse pitää puoliaan muuten ahdistelijat tekee siitä hankalaa!

Olen poistanut viestit heti kun ne on tullut :/ Tämä ahdistelija on kysynyt monesti että miksen vastaa hänen sähköposteihinsa.. olen sanonut että koska poistin ne!

Tekstareita ei ole tallella, voihan helvetti!! Olen aina poistanut kaiken ihan sen takia, että ne ei muistuta minua mistään ja unohtaisin ne.

Asiaa ei auta mitenkään, että tämä kyseinen ahdistelija on meidän luottamusmies. Hän on myös toimitusjohtajasta seuraava, eli kuitenkin korkeassa asemassa :´(

No tästä eteenpäin säilytä viestejä ja s-posteja. Ja säilytä myös ne, missä selkeästi kerrot, että olet varattu ja tällainen viestintä ahdistaa sinua, ja pyydät lopettamaan.

Jos et ole suoraan sanonut että et halua viestejä tai että hänen pitäisi muuttaa käytöstään niin :(
Hän luulee käytöksensä olevan "asiaankuuluvaa" ja että sä hyväksyt sen.

Olen poistanut viestit heti kun ne on tullut :/ Tämä ahdistelija on kysynyt monesti että miksen vastaa hänen sähköposteihinsa.. olen sanonut että koska poistin ne!

Tekstareita ei ole tallella, voihan helvetti!! Olen aina poistanut kaiken ihan sen takia, että ne ei muistuta minua mistään ja unohtaisin ne.

Asiaa ei auta mitenkään, että tämä kyseinen ahdistelija on meidän luottamusmies. Hän on myös toimitusjohtajasta seuraava, eli kuitenkin korkeassa asemassa :´(

:D Niin varmaan! j

Oletko sä kertaakaan kieltänyt enää lähettelemästä viestejä tai kertaakaan sanonut että nyt loppu tuollaiset vihjailut, koet ne vastenmielisenä?

Kerroit että "olet vain naureskellut" saunomisvihjailuille ja muille, ja sitten ihmettelet miksei ne lopu?

Seksuaalista ahdistelua tuo ei ole ennen kun teet selväksi että se on ei-toivottua. Kaksimielisetkään vitsit eivät ole ahdistelua jos vastapuoli suhtautuu niihin naureskellen.

SANO sille ukolle. Selvästi. Niin että ei jää kysyttävää. Jos senkin jälkeen jatkuu niin sitten yhteys esimieheen.

Ai henkilökunta on valinnut edustajakseen johtajasta seuraavan? Ja johtaja sitten valinnut saman jätkän työnantajan edustajaksi ja firman kakkosmieheksi?

No sillä jätkällä on kieltämättä aika lailla valtaa. Kai hän on myöskin työsuojeluvaltuutettu, johtoryhmän puheenjohtaja ja kahvikassavastaava?

Yhteistyössä