Ahdistaa tuleva hammaslääkäri, kun hampaat on niin huonot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja depis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

depis

Vieras
Lapsena ei huvittanut hoitaa hampaita ja saatoin olla kuukauden harjaamatta hampaitani. Sen lisäksi olen ollut hirveä purkka-addikti ja sekin on tehnyt tuhoja hampaisiin.
Hammaslääkärit ja suuhygienistit aina mainitsevat noista kulumista, mitä hampaissani on. Minua pelottaa!!!

Ja nyt tuli sitten kaikki lapsuudentraumatkin mieleeni, kun vanhemmat eivät vaatineet hampaiden pesua. Äitikin haukkui minua lutkaksi, kun olin teininä aika villi tapaus ja seurustelin välillä kahden pojan kanssa yhtä aikaa. Koulussa olin aina se, jota kiusattiin. Vaikka olin hyvä urheilussa, niin minua silti syrjittiin kaikissa joukkuelajeissa.

Meillä on vanhempien kanssa nykyään hyvät välit. Mutta nyt pamahti vanhat muistot tuonne tajuntaan. :( Sain vielä ahdistavamman olon itselleni.

Vaikka näin aikuisena olenkin ryhdistäytynyt, niin silti tuo ikävä lapsuus välillä muistuttelee itsestään.

Ajattelet, että sitä suuremmalla syyllä sun täytyy pitää huoli hampaistasi nyt, kun et lapsena pitänyt ja siksi etteivät mene enempää huonoon kuntoon. Itse kärsin hammaslääkäripelosta, lapsena/nuorena inhosin sitä porausta, se tuntui kidutukselta. Sitten kun ns. pakolliset koulun hammastarkastukset loppui peruskoulun jälkeen, niin en käynyt 6 vuoteen hammaslääkärillä, ei ollut mitään vaivaa joten en halunnut mennä edes varmuuden vuoksi. Kunnes sitten etuhampaassa värjäytymäksi luulemani viiva, olikin reikä ja mulla tipahti melkein puolet etuhampaasta siihen paikkaan, tiesin että nyt on pakko...kädet hiessä soitin ja varasin ajan. Hammas paikattiin mutta se oli jo ehtinyt juureen asti ja siinä oli tulehdus...jouduttiin tekemään juurihoito yhden kerran, sitten vuoden päästä toisen, nyt pelkään koska tulee kolmas kerta...pelkään menettäväni tän hampaan. Todellakin toivon että olisin käynyt silloin 6 vuoden aikana hammaslääkärissä vaikka pelottikin...ei nimittäin ole kiva vaiva tämäkään, koko ajan hammas tulehtuneena. Vaikka muuten hampaani ovat hyvässä kunnossa.

Niin minuakin :( muutama viikko hammaslääkäri aikaan, ja minä ihan paniikissa. Pelkään niin järjettömästi. Olen jo kaksi viikkoa nukkunut älyttömän huonosti, kun se tuleva aika koputtelee takaraivossa.
Ja minua hävettää mennä sinne, koska hampaat on kauheassa kunnossa : /
..typerää, tiedän, mutta hävettää.

Kyllä ne hammaslääkärit on kaikenlaista nähneet. Ei yksi sottasuu heitä liikuta. Ja varsinkin jos menet yksityiselle niin mitä enemmän hoidettavaa sen tyytyväisempiä hammaslääkärit ovat (enemmän rahaa heille).

Kyllähän minäkin kävisin hammaslääkärissä (purukalusto on huonossa kunnossa) mutta kaikista elämäni aikana tapaamistani hammaslääkäreistä ainoastaan yksi on ollut mukava ja miellyttävä.

Useimmat vilkaisee suuhun, tutkii ja toteaa, että "on kyllä tosi huonossa kunnossa, mitenkähän tästä nyt selvitään, kyllä on työtä tiedossa, miten nämä nyt korjattaisiin". Sitten on huokailua, äyskimistä hoitaja-apulaiselle (oikeasti, olin ihan kauhuissani kun hammaslääkäri tiuski ja juoksutti sitä apulaista siinä). Vähätellen sitten sanotaan, että "korjattiin nyt tuo, mutta saa nähdä pysyykö paikka...". hmm...MITÄ?

Ja vaivalloisesti katsotaan seuraavaa vastaanottoaikaa, sinne puolen vuoden päähän. Voivotellaan, että mikä työ näissä hampuleissa on.

Oikeasti meneekö syöpälääkäri sanomaan syöpäsairaalle että "voi tuota sinun syöpääsi kun se ei nyt lähde, mitähän sen kanssa oikein tekisi, turhaa työtä melkein koko ajan kun ei hoidot tehoa".

V***u oikeesti hei.

Yhteistyössä