Ahdistaa raskauden painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormoneista sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hormoneista sekaisin

Vieras
Huoli tulikin jo otsikossa. Olen siis suht viimeisilläni raskaana ja ulkomuodoltani kuin plussapallo. Olen aina ollut sporttinen sillä painoa on kertynyt helposti. Nyt raskaanaollessa en ole puolen välin jälkeen pystynyt liikkumaan oikeastaan ollenkaan. Kävelykin kipeää löntystystä.
Olen ehkä superpinnallinen mutta minua ahdistaa tämä painonnousu, varsinkin kun tiedän etten ole mitään laihduttajatyyppiä.
Kuviota ei ehkä helpota, että mieheni jauhaa jatkuvasti "sen ja senkin" lihonneen taas niin paljon.
Miten te muut olette "selvinneet"?

mulle tuli kiloja 15. sairaalaan jäi 12 ja loput tippuivat ennen 1v synttäreitä. itseasiassa paino oli tuolloin 5 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. enkä laihduttanut. söin terveellisesti, imetin ja kävin kävelyillä vaunujen kanssa 1-5 kertaa päivässä.

meillä kans mies jotenkin pelkäsi jatkuvasti että lihon muodottomaksija näin jaksoi valittaa ja huomauttaa jokaiesta suupalasta. kyllä se välillä v''tti. ja sanoin aika suoraan et lopetta.

toisaalta itsekin kommentoin hänen lihomistaan aika suoraan (isännän pitäis pudotta noin 10kg).

pakko myöntää et toivon ettei mies liho liikaa, ja ymmärrän täysin et ei halua minun lihovan. raskaus nyt vain pakostakin tuo kiloja.

jos olet luonnostas liikunta ihmisiä niin kyl ne sitten raskauden jälkeen lähtee ku pääset liikkumaan normaalisti :) ilman sen kummempia laihdutuksia. näin ainaki muutamalla liikunnallisella kaverilla kävi. omasta puolesta voikun voisinkin sanoa samaa, en ole laihduttaja enkä sportti ihminen niin kyllä ne kilot vaan jäivät vaikka mitä taika iskua odotti :D nyt uudestaan paksuuntuneena olen enempi miettinyt että mitä syön, vaikka mielitekoja on.. ymmärrän tuskasi ! kohta se plussapalloilu on ohi ;)

• Tykkää
Reactions: lissukka.
mä olen ylipainonen odottaj ( ylipainoa ainakin 20kiloa)
ekassa neuvolassa rv 7+6 88.4kg :/ ja nyt rv 33+0 neuvolaassa painoa oli 88kg
(paino putosi 3 kg alussa) ja syöny olen kuten ennekin ja herkutellut

[QUOTE="läski";25936861]mä olen ylipainonen odottaj ( ylipainoa ainakin 20kiloa)
ekassa neuvolassa rv 7+6 88.4kg :/ ja nyt rv 33+0 neuvolaassa painoa oli 88kg
(paino putosi 3 kg alussa) ja syöny olen kuten ennekin ja herkutellut[/QUOTE]

Niinhän se aika usein menee että niillä jolla ylipainoa jo on ennestään, ei heille sitä paljoa raskausaikana tule. Hoikille yleensä enemmän.

Niinhän se aika usein menee että niillä jolla ylipainoa jo on ennestään, ei heille sitä paljoa raskausaikana tule. Hoikille yleensä enemmän.

No haloo! Ei raskaudenaikaista painonnousua lasketa mitenkään ylipainoksi! Keho varastoi rasvaa ennen synnytystä ihan jo sen takia, että imetys onnistuu. Voi tsiisus taas näitä putkiaivoja, miksi te edes teette niitä lapsia jos sille omalle kropalle ei saa tulla mitään jälkiä?!

[QUOTE="vieras";25937058]No haloo! Ei raskaudenaikaista painonnousua lasketa mitenkään ylipainoksi! Keho varastoi rasvaa ennen synnytystä ihan jo sen takia, että imetys onnistuu. Voi tsiisus taas näitä putkiaivoja, miksi te edes teette niitä lapsia jos sille omalle kropalle ei saa tulla mitään jälkiä?![/QUOTE]

Mutta näinhän se monesti menee, että hoikille sitä painoa kerty SUHTEESSA enemmän. Ylipainoisen ei tarvitse kerätä kroppaansa "imetysläskiä" sun muuta. Kukaan ei kai sanonut, että mitään jälkiä ei saisi jäädä?

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25937082:
Mutta näinhän se monesti menee, että hoikille sitä painoa kerty SUHTEESSA enemmän. Ylipainoisen ei tarvitse kerätä kroppaansa "imetysläskiä" sun muuta. Kukaan ei kai sanonut, että mitään jälkiä ei saisi jäädä?

No sitähän minä tarkoitinkin, mitä et nyt ymmärtänyt? Keho tarvitsee rasvaa koko prosessiin, jos sitä ei entuudestaan ole, niin raskausaikana keho sitä tehokkaasti varastoi. Ei sitä ylipainoksi lasketa.

Niin ahistaa muakin, rv 25 menossa ja painoa tullut melkein 7kg, wtf? Yleensä tässä vaiheessa tulllut max. 3kg.
Mä painan varmaan 100kg ennen kun pääsen tästä pötsistä eroon.
Ällöttävää, pitäis varmaan lopettaa syöminen kokonaan.

+24 kg ja + 22 kg. Molempien kanssa viim. 3 kk synnytyksen jälkeen paino samassa mitä ennen raskautta ilman sen kummempia yrityksiä (alkumitat 170 cm 56 kg). Älä stressaa!

[QUOTE="vieras";25937058]No haloo! Ei raskaudenaikaista painonnousua lasketa mitenkään ylipainoksi! Keho varastoi rasvaa ennen synnytystä ihan jo sen takia, että imetys onnistuu. Voi tsiisus taas näitä putkiaivoja, miksi te edes teette niitä lapsia jos sille omalle kropalle ei saa tulla mitään jälkiä?![/QUOTE]

En tiedä muuta kuin että kannattaisiko sinun harkita vaikka rauhoittavia ihan tuohon agressiivisuuteesi.

Mutta ap:lle. Niin tiedän tunteen! Mutta taitaa olla näitä mammapalstojen tabuja sanoa suoraan, että välillä ahdistaa olla hautomisalusta + ruokapankki ja kadottaa koko naiseutensa äitiyden alle.
En muuta osaa lohduttaa kuin että jos se liikunta ei ennestään ole ollut vastenmielistä niin sitä sitten kehiin raskauden jälkeen. Vaikka voin kertoa, että senkin aloittaminen on itkettävää, kun kunto romahtanut nollaan!

Mielenkiintoista lukea, että meitä on muitakin!

Jo ap:tä yhtään lohduttaa, niin minulle on tullut molemmissa raskauksissa yli 30kg. Liikunta oli aika vähäistä ja raskausmyrkytys teki oman osansa. Vaan kyllä se kaikki paino on aina lähtenyt. Toisen rakauden jälkeen, painan nyt muutaman kilon vähemmän, kuin ennen raskautta. Näin pieni olen ollut viimeksi joskus parinkympin alkupuolella.

Varsinkin, jos liikunta on kuulunut elämääsi, niin uskon kyllä, että saat kilot karistettua alta aika yksikön :) Syöt vaan terveellisesti ja jos painoa silti vähän tulee, niin älä sitä ressaa.

Siskon koneelta muuten pengoin juuri yhden raskauden aikaisen kuvan. Näytin sitä miehelle ja hän kysyi millä ohjelmalla sitä on muokattu :D Äiti ja siskot nauroivat katketakseen. Ei siis ollut mitenkään edustava kuva :whistle:

Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä!
Kaipa tämä tästä ja kai se on todella myös nuo hormonit kuun saa olon niin sekaisin ja itkuiseksi.
Ehkä se painonkaristaminen minultakin onnistuu enkä jää vellomaan vain pahan olon kanssa lapsivuodeajan jälkeen :)

[QUOTE="vieras";25937144]No sitähän minä tarkoitinkin, mitä et nyt ymmärtänyt? Keho tarvitsee rasvaa koko prosessiin, jos sitä ei entuudestaan ole, niin raskausaikana keho sitä tehokkaasti varastoi. Ei sitä ylipainoksi lasketa.[/QUOTE]

No viestistäsi sain sen käsityksen, että "Niinhän se aika usein menee että niillä jolla ylipainoa jo on ennestään, ei heille sitä paljoa raskausaikana tule. Hoikille yleensä enemmän." oli mielestäsi hevon kukkua. Ja ei kai tässä missään kohtaa puhuttukkaan raskauskiloista ylipainona? Älä suotta hikeenny :)

Mulla nousi raskauden aikana paino 20 kg, olin ennen raskautta normaalipainoinen. Kun pääsin sairaalasta kotiin, paino oli laskenut vain n. 3 kg! :O En ole liikkunut synnytyksen jälkeen juurikaan ja syönyt olen ihan normaalisti, silti nyt puolen vuoden jälkeen on enää 2 kiloa lähtöpainoon. Eli kai ne raskauskilot lähtee aika helposti pois :)

Mulla menossa rv 30 ja painoa tullut 8kg, paino on nyt samanverran kun päivänä jolloin synnytin esikoisen... Eli ahdistus on suuri täälläkin! Ongelmallinen raskaus on vienyt liikunnan nolliin, voin vaan kuvitella paljon se paino tästä vielä nousee näiden 10 viikon aikana...APUA!! Muutenkin hirveetä kun esikoista odottaessa tuli 9kg, ei ihan taida onnistua tällä kertaa :/

Mulle neuvolan täti sanoi, että normaalipainoisille kertyy kaikkein helpointen niitä kiloja raskauden aikana. Mulle niitä kertyi 28kg, kun viimeisten kuukausien aikana en voinut liikkua juuri ollenkaan. Monet kehuskelee kuin nopeeta se paino on sitten tippunut, niin suosittelen olemaan lukematta niitä lainkaan, sillä sekin on hyvin yksilöllistä miten se imetys siihen painoon vaikuttaa, mullahan ei vaikuttanut ollenkaan vaan on lähtenyt laskuun vasta imetyksen jälkeen (9,5kk synnytyksestä). Itseäni rupes masentaan ja itkettään, kun tuntui että muilla paino oli jäänyt synnärille tai viimeistään pari kuukautta synntyksen jälkeen kaikki oli hävinnyt, minä tein 4 krt viikossa sali treenin ja ulkoilin vaunujen kanssa päivässä 2x5km lenkin, eikä se paino tippunut oikeastaan ollenkaan imetyksen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25937296:
No viestistäsi sain sen käsityksen, että "Niinhän se aika usein menee että niillä jolla ylipainoa jo on ennestään, ei heille sitä paljoa raskausaikana tule. Hoikille yleensä enemmän." oli mielestäsi hevon kukkua. Ja ei kai tässä missään kohtaa puhuttukkaan raskauskiloista ylipainona? Älä suotta hikeenny :)

Juu, olin eri vieras, joka sen kirjoitti. Siksi vähän ihmettelin :) pitäis vissiin joskus jaksaa rekisteröityä...

[QUOTE="vieras";25937382]Mulle neuvolan täti sanoi, että normaalipainoisille kertyy kaikkein helpointen niitä kiloja raskauden aikana. Mulle niitä kertyi 28kg, kun viimeisten kuukausien aikana en voinut liikkua juuri ollenkaan. Monet kehuskelee kuin nopeeta se paino on sitten tippunut, niin suosittelen olemaan lukematta niitä lainkaan, sillä sekin on hyvin yksilöllistä miten se imetys siihen painoon vaikuttaa, mullahan ei vaikuttanut ollenkaan vaan on lähtenyt laskuun vasta imetyksen jälkeen (9,5kk synnytyksestä). Itseäni rupes masentaan ja itkettään, kun tuntui että muilla paino oli jäänyt synnärille tai viimeistään pari kuukautta synntyksen jälkeen kaikki oli hävinnyt, minä tein 4 krt viikossa sali treenin ja ulkoilin vaunujen kanssa päivässä 2x5km lenkin, eikä se paino tippunut oikeastaan ollenkaan imetyksen aikana.[/QUOTE]

Minullakin viimeiset 7kg tippuneet vasta imetyksen jälkeen. Tuossa kyljissä ja alaselässä oli sellainen mukava vararengas, joka ei lähtenyt jumpalla eikä humpalla. Vaan kun imetys on loppunut, niin ihan itsestaaän on tuo rasvakertymä sulanut pois. Jotain imetysvararavintoa varmaan.

joo tiedän että olen erittäin ylipainonen..mutta enkö toisaalta saa iloita kun ei ole noussut?
ihmettelen kyllä miksei vaikka syön normisti+herkkuja ja limua menee paljon

Mulla alko nyt rv 31 ja painoa on tullu 16,5kg tähän mennessä.
Viimeks tuli 25kg ja ne oli lähteny alle puolessa vuodessa. En ole nytkään huolissani. Ed. raskaudessa kilot kyllä häiritsi ja sai epätoivon partaalle siinä hormoonimyrskyissä.

Ensimmäinen raskaus: alkupaino 56kg. Sairaalasta lähtiessä painoa 80kg. 6kk synnytyksestä paino 46kg.
Toinen raskaus 5 vuotta myöhemmin. Alkupaino 49kg. Sairaalasta lähtiessä painoa 76kg. 6kk synnytyksestä painoa 55kg. Nyt viimeisestä synnytyksestä 4 vuotta. Painan 50kg ja olen 168cm.
kumpaakaan lasta en pystynyt imettämään. Maitoa pumppasin 3kk.
En ole laihduttaja tyyppiä, olen vain hyvin aktiivinen ja syön ruokaa nälkään, en rakkaudesta.

Yhteistyössä