Ahdas lantio

Hei!

Te, joilla on todettu ahdas lantio...kuinka ovat synnytykset sujuneet? Onko seuraavakin lapsi syntynyt automaattisesti sektiolla? Miten lantiotanne on tutkittu ja millaisia ovat mittanne olleet?

Kiitos kaikille vastanneille! :hug:
 
tutkittiin, mutta painoarvio heitti taas alaspäin. Yritin siis alateitse 14 toisella kertaa ja sitten leikattiin. Mutta ekalla 72 tuntia, joten ihan piknikki vaan tää toinen keikka. Nyt kotona, lapsi syntyi tiistaina sektiolla.

Miulla on kuulemma rajatilantio. Vedet meni normaalisti ja hyvät supparit, mutta kohdunkula ei vaan avaudu.

Kai se riippuu leikataanko automaattisesti riippuu siitä, miksi siut on ekalla kerralla leikattu?
 
Onpa harmillista, että kohdallasi eivät ole ensimmäisestä kerrasta ottaneet opiksi ja jouduit vielä toistekin kuitenkin yrittämään alatiesynnytystä! Olivatko lapsesi kovin suuria? Minulla on siis myös todettu ns. rajatilalantio ja ensimmäinen lapseni ei ollut kovin suuri, 3,4kg. Leikattiin kuitenkin virhetarjonnan takia(avosuinen tarjonta) Tuossa tarjonnassa ei olisi mahtunut syntymään.

Osa lääkäreistä, joiden mielipidettä olen kysellyt, ovat sitä mieltä, että alatietä yritetään, jos lapsi ei ole kovin suuri/samankokoinen kuin edellinen. Eräs oli taas sitä mieltä, että leikataan aika suurella todennäköisyydellä.

Ahdistaa jotenkin ajatus siitä, että näinkö tässä joutuu taas arvuuteltavaksi, että mikä se synnytystapa sitten oikein on....Röntgenkuvaus on tehty ja mitat tiedossa. Mikä hulluinta, en ole vielä edes raskaana, mutta mietin jo tällaisia asioita... :D Tosin vauvakuumepiikki on käynyt jo melkoisissa lukemissa ajoittain...:D

Totta kai toivoisin voivani synnyttää alateitse, mutta mikäli sektio on välttämätön vauvan hyvinvoinnin vuoksi, hyväksyn asian muitta mutkitta, enkä ole koskaan kokenut omaa tai kenenkään muunkaan äitiyttä tms. synnytystavasta riippuvaiseksi, lähinnä toipumisen kannalta ajateltuna siis...
 
kukkerikuu
Mittoja en muista mutta asia tutkittiin vasta toisen lapsen rv 37. Ensimmäinenkin syntyi sitten sektiolla pitkän ponnistusvaiheen jälkeen. Sattui leikannut lääkäri synnytystapaultraan ja laittoi suoraan röntgeniin, josta soittivat että varattu on sektioaika. Esikoinen painoi 3660 g ja nuorempi 4650 g, joten jos ei pienempi tullut niin ei olisi tullut isompikaan. Sektiosynntys tulisi olemaan, jos vielä lapsia tulisi. Ja meillä menisi vielä suoraan valokaappiin, kun nuoremmalla oli bili-arvot korkeat tosi pitkään. Minä olen - verinen ja pojat + verisiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2005 klo 21:24 Vierailijatar kirjoitti:
Onpa harmillista, että kohdallasi eivät ole ensimmäisestä kerrasta ottaneet opiksi ja jouduit vielä toistekin kuitenkin yrittämään alatiesynnytystä! Olivatko lapsesi kovin suuria? Minulla on siis myös todettu ns. rajatilalantio ja ensimmäinen lapseni ei ollut kovin suuri, 3,4kg. Leikattiin kuitenkin virhetarjonnan takia(avosuinen tarjonta) Tuossa tarjonnassa ei olisi mahtunut syntymään.

Osa lääkäreistä, joiden mielipidettä olen kysellyt, ovat sitä mieltä, että alatietä yritetään, jos lapsi ei ole kovin suuri/samankokoinen kuin edellinen. Eräs oli taas sitä mieltä, että leikataan aika suurella todennäköisyydellä.

Ahdistaa jotenkin ajatus siitä, että näinkö tässä joutuu taas arvuuteltavaksi, että mikä se synnytystapa sitten oikein on....Röntgenkuvaus on tehty ja mitat tiedossa. Mikä hulluinta, en ole vielä edes raskaana, mutta mietin jo tällaisia asioita... :D Tosin vauvakuumepiikki on käynyt jo melkoisissa lukemissa ajoittain...:D

Totta kai toivoisin voivani synnyttää alateitse, mutta mikäli sektio on välttämätön vauvan hyvinvoinnin vuoksi, hyväksyn asian muitta mutkitta, enkä ole koskaan kokenut omaa tai kenenkään muunkaan äitiyttä tms. synnytystavasta riippuvaiseksi, lähinnä toipumisen kannalta ajateltuna siis...
Moi, eka oli 3885 ja 53 cn rv 42+1 ja tää toka 3670g ja 51,5cm rv 41. Itse olen 158 ja mies 195cm... Kummallekin vika painoarvio no. viikon yliaikasena 3300g eli somasti päin mäntyä.

Mutta ei tämän takia kannata vauvantekoa lykätä, toimeen vaan, niin tuleepahan tehtyä.

Eikä tämä toinen kärvistely kestänyt (vesistä alkoi supparit-leikkaus) kestänyt toisiaan kuin 14 tuntia, kun sitä ekaa pitkitettiin kolme vuorokautta. Ja sektiosta toipunut olen nopeasti, nyt viikko siitä ja olo varsin inhimillinen. Tikit otettiin eilen pois ja sen jälkeen on ollut siis helpomaa liikkua. Jälkisupparithan on kauheita sena rvaen kanssa, mutta ne helpotti toisella kertaa miusta nopeammin (pari päivää), joillain kuulemma toisinpäin.

JA vaikka esikoinen arvelutti eniten, että osaako varoa haavaa, niin tosi hyvin on siinäkin suhteessa mennyt. Tsemppiä ja uskallusta!

Kerranhan se kirpaisee! Sisua nainen! :hug:
 
tuntematon
Moikka! Mulla kans ahdas lantio.. Minulla 4 sektiota takanapäin. Synnytystapaa ei osattu arvioida kuin vasta ihan loppuraskaudessa ekakerralla. Jonne neuvolan täti lähetti ison kohdun mitan vuoksi(joka mitataan masun päältä) (olin jo rv:lla 40, paria pvää ennen laskettua aikaa). Silloin vasta lääkärin "hälytyskellot" alkoivat soimaan, "josko olis isosta vauvasta kyse"Sitten röntgeniin,lantiomittauskuviin. Neuvolan lääkäri lähetti sairaalaan jossa gynen erikoislääkäri sanoi heti ettei synny alakautta!Erikoislääkäri tutki ja katsoi röntgenkuvat jotka( Neuvolapuolen lääkäri oli jo "tulkinnut".)Gynen erikoislääkäri varasi leikkauspvän.( Neuvolapuolen lääkärin painoarvio heitti todellisesta kuitenkin kilon verran! Arvioitiin viisi kiloiseksi, tyttö oli syntyessään 4kg. ) . Toista vauvelia käynnisteltiin viikko, paikat ei kypsät ja geeliä tungettiin kohdunsuulle. Ei tapahtunut mitään. Ja lopulta päädyttiin leikkaukseen!Tyttö 3805g . Kolmas leikattiin jo annetulla ajalla, vaikka kovat mittaukset tehtiin" josko mahtuis alakautta",mutta ei.Harjoittelijalääkäri veinasi vielä yrittää synnytystä kalvojenpuhkaisulla, mut toisen lääkärin konsultaatio ja päädyttiin sektioon.Tyttö 3700g Neljäs leikattiin ilman arpomista.Tyttö 3445g
 
Hei, Linnea!

Kiitoksia rohkaisevista sanoista... :D Itsekin olen miettinyt, että meni syteen tai saveen, niin selvisinhän viimeksikin kiireellisestä sektiosta...
:headwall:

Tavoitteena on joulun jälkeen aloittaa yritys, sitten on sarjaluku täynnä, eikä tarvitse tällaisia enää miettiä. B)

 

Yhteistyössä