afta huulessa??

  • Viestiketjun aloittaja tyhmäkö..
  • Ensimmäinen viesti
tyhmäkö..
joo eli pari päivää sitten ilmesty kipeä pikku "patti" huulen sisäpuolelle, sellanen missä on valkea täplä. kipeäksi meni ja ajattelin että näyttää ihan aftalta, niin hommasin sellasia tabletteja jotka laitetaan siihen päälle..
aloin sit netistä kattoa tarkemmin, mistä tuo johtuu ja kauan kestää. joku sivu väitti että stressistä ja toinen sivu että vitamiininpuute? kumpi se sit on? viime aikoina on kyllä ollu stressiä mut ei ole ikinä aiemmin tullu tollasta silti. ja kauan se kestää, jossain luki että monta viikkoa.. :(
 
no joo
Ei oo mulal ainakaan kestänyt koskaan viikoja. Muutamassa päivässä paranee. Mulla ne tulee ihan ruuasta. esim tomaatista tai tuoremehusta (joskus). Joskus on tullut myös hammaslääkärin jälkeen, eli ilmeiseti jostain niistä kemikaaleista millä huuhdotaan hammasta paikkauksen yhteydessä.
 
äiteellä on paljon
aftoja ja monesti on useampikin kerralla. Voi kestää kaksikin viikkoa yksi afta sussa. Taitaa aftojen tulo olla monen asioiden summa ja ei voi tarkkaan tietää mistä ne tulee. Äidillä on ollut jo useamman vuoden ja on käynyt lääärilläkin niihin apuja pyytämässä,mutta ei ole oikein mitään löytynyt. Kenacort -voide oli joskus,mutta sitä ei enään valmisteta. Aftabit ei oikein käy kun monta kerralla suussa niin ei niitä joka paikkaan voi laittaa. Nyt sitten lääkäri oli ehdottanut nuhasuihketta kun siinä samat aineet kuin Kenacort-voiteessa.
 
7thHeaven
Mulla oli jakso jolloin noita oli paljon, kauan aikaa ja saatanan kipeitä. En suostu uskomaan, että kumpikaan sun mainitsemista tekijöistä olis se oikea, koska mulla ei oo kummastakaan huolta. Lähinnä suolaiset ruuat, oon esim. edellisenä iltana ottanut sipsejä tai jotain jotka on laukaissut aftat. Myös hedelmistä, joille olen yliherkkä on tullut noita, esim. kiivi ja mansikka. Tabletit on kyllä auttaneet 1-2 käytön jälkeen, että jos pidempään kestävät niin hakisin jo jotain tujumpaa apua.
 
tyhmäkö..
joo mä hankin just sitä aftab tablettia. kun meinaa olla kipeähkö se kohta ja kun huulessa on niin kyllä siihen osuu inhottavasti hampaat ja ruoka jne.
pitäisköhän sitä jotakin vitamiinivalmistetta kokeilla, tai jotain. missä olis paljon c vitamiinia tai b12 vitamiinia.. ehkä tuosta jälkimmäisestä voi olla puutetta, juon ainaki mehuja missä on c-vitamiinia?
 
7thHeaven
Tietty jos sulla on puutteellinen ruokavalio ja muut elintavat, niin ota vaikka joku monivitamiinipore aluksi jokaiseen aamuus. Ihan isommasta lähimarketista löytää.

Mä oon muuten myös hoitanut noita "alkavia aftoja" niin, että oon tuputtanu päälle ihan ruokasuolaa. Sattuu ensimmäisellä kerralla vitusti, mutta on yleensä turruttanu ja eliminoinut.
 
tyhmäkö..
ja en ole varma tuosta ruokavaliosta. omasta mielestä se on ok, tosin kalaa syön aika vähän. en syö mitään herkkuja, mutta paljon kasviksia, täysjyvä viljatuotteita, kanaa ja joskus naudanlihaa. mehut mitä juon on vitaminoituja ja maidossa on d-vitamiinia.. oon myös purkista ottanut d vitamiinia tosin nyt en vähään aikaan.. opinnoista on kyllä ollut stressiä viime aikoina.
 
varoitusta
Tietty jos sulla on puutteellinen ruokavalio ja muut elintavat, niin ota vaikka joku monivitamiinipore...
ei missään tapauksessa sellaista, missä on natriumlauryylisulfaattia, koska se just aiheuttaa niitä aftoja. googlaa spc ja natriumlauryylisulfaatti, löytyy ne apteekkivalmisteet, missä sitä on. Pesuaineissa sitä tietysti on, joten vaihda hammastahna... BENTE herlofson on väitellyt aiheesta vuosia sitten.
 
paranemisiin
Sodiumlaurylsulfat on muuten samaa ainetta, jos ei ole suomalaista tuoteselostetta. Lue vanha ketju aiheesta:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1459639-suussa-rakkuloita/
 
kausivaihtelua
joskus ihan puremalla tai leivänmurusta on alkanut mulla, välillä taas saa purra poskeensa vaikka miten, eikä tule. välillä on ollut vuosiakin kai tulematta lainkaan
 
vierailija
Mulla oli jakso jolloin noita oli paljon, kauan aikaa ja saatanan kipeitä. En suostu uskomaan, että kumpikaan sun mainitsemista tekijöistä olis se oikea, koska mulla ei oo kummastakaan huolta. Lähinnä suolaiset ruuat, oon esim. edellisenä iltana ottanut sipsejä tai jotain jotka on laukaissut aftat. Myös hedelmistä, joille olen yliherkkä on tullut noita, esim. kiivi ja mansikka. Tabletit on kyllä auttaneet 1-2 käytön jälkeen, että jos pidempään kestävät niin hakisin jo jotain tujumpaa apua.
Torjunta-ainejäämiä?
 

Yhteistyössä