Ärtyvän suolen oireyhtymä, minkälaisia oireita ja miten helpottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suoli

Vieras
Noin vuosi sitten diagnosoitiin ärtyvän suolen oireyhtymä ja vaivat ovat vaihtelevia:

ärsyttävää pientä kivunkaltaista myllerrystä alavatsalla, pistävää kipua yleensä oikealla puolella vatsaa. Se siis tuikkasee ja menee pois, kohta taas uudestaan... Vaihtelevasti voi olla myös vasemmalla puolella. Toisinaan pitää käydä monta kertaa päivässä ulostamassa ja on myös sellaisia kausia et tulee ripulina.

En ole löytänyt itselleni soveliasta ruokavaliota. Aivan sama näköjään mitä syön, niin aina nää vaivat tulee. Vähän aikaa ne on pois ja kohta taas huomaan et ai saamari kun pistää mahaan. Nyt tää on taas ollu muutaman päivän "pahimmillaan", eka se alavatsan myllerrys ja nyt pistoksia oikealla puolella mahaa ylempänä (keskivaiheilla) tai jossain!

Mitä te muut suolivaivaiset syötte ja mitä ette syö? Minkälaiset teidän oireet on? Onko tuollaista pistävää kipua, vai minkälaista?

Oireet ihan kuvailemaasi. Kamala vaiva.:( se kipu helpottaa mulla, kun on tarpeeksi monesti käynyt vessassa.

Enkä myöskään tiedä, millainen ruokavalio auttaisi. Mutta sellainen lääke/valmiste, kuin visiblin. Se auttaa!! Apteekista saa. Kokeile ihmeessä!

Minulla ei juurikaan ollut pistävää kipua, mutta kaikki muut mahdolliset mahavaivat kylläkin.

Ne loppuivat kun jätin ruokavaliosta viljat pois ja tärkkelykset selvästi vähemmälle. Sivuvaikutuksena ihottumat katosivat.

Sivuhuomautuksena sellainen, että ainakaan omien kokemusten perusteella ärtynyt suoli ei ole mikään diagnoosi. Se on vain kiertoilmaus sille, että lopullista vaivojen syytä ei ole saatu selville, eikä enempää viitsitä tutkia.

No mulla on helevetinmoisia kipuja, turvotusta, jostain mutkakohtaa tuntuu että suoli räjähtää, pahoinvointia jne.
En ole löytänyt sopivaa ruokavaliota. Vlillä voi syödä kaikkea, välillä tuntuu ettei yhtään mitään. Mutta hiilihydraattipitoiset tekee miut tosi kipeäksi. Voi kyllä olla, että se johtuu jostain muustakin syystä.

Minulla ei juurikaan ollut pistävää kipua, mutta kaikki muut mahdolliset mahavaivat kylläkin.

Ne loppuivat kun jätin ruokavaliosta viljat pois ja tärkkelykset selvästi vähemmälle. Sivuvaikutuksena ihottumat katosivat.

Sivuhuomautuksena sellainen, että ainakaan omien kokemusten perusteella ärtynyt suoli ei ole mikään diagnoosi. Se on vain kiertoilmaus sille, että lopullista vaivojen syytä ei ole saatu selville, eikä enempää viitsitä tutkia.

Viljat eivät tunnu sopivan miullekaan. Ja olen aika pitkälti samaa mieltä tuosta, että heitetään syyksi ärtynyt suoli, kun ei enempää viitsitä tutkia.

Mulle lääkäri määräsi närästyslääkettä, Nexiumia, ärtyneen suolen oireisiin. Eka söin sitä kuukauden putkeen ja oireet helpottivat todella paljon. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä aina kahden viikon kuureina jos oireita alkanut taas olla. Apteekistahan saa nykyään ilman reseptiä noita tehokkaampia närästyslääkkeitä, esim. Losecia. Ja mulla ei siis ollut närästysvaivaa, mutta noi lääkkeet rauhoittaa muutenkin vatsaa ja suolta.

Koita pellavansiemeniä liuotettuna, tai sitten haet apteekista jotain siemenvalmistetta suolisto-ongelmaan.
Kuulostaa hullulta, mutta ummetukseen sopivat siemenvalmisteet yleensä rauhoittavat vatsaa.
Viljat kannattaa jättää kokonaan pois, koittaa ainakin vehnän karttamista.

.... niin ja ennen lääkitystä olin kyllä kokeillut kaikkea mahdollista "luomumpaa" hoitokeinoa. Myös Visiblin vain pahensi vatsanväänteitä ja vessassa piti ravata vieläkin tiuhempaan ;/

[QUOTE="kohtalotoveri";29094380]Mulle lääkäri määräsi närästyslääkettä, Nexiumia, ärtyneen suolen oireisiin. Eka söin sitä kuukauden putkeen ja oireet helpottivat todella paljon. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä aina kahden viikon kuureina jos oireita alkanut taas olla. Apteekistahan saa nykyään ilman reseptiä noita tehokkaampia närästyslääkkeitä, esim. Losecia. Ja mulla ei siis ollut närästysvaivaa, mutta noi lääkkeet rauhoittaa muutenkin vatsaa ja suolta.[/QUOTE]
Tuttuja lääkkeitä vuosien ajan miehelläni. Vaikka lääkkeet auttoivat, niin ongelmat pahenivat. Oireita aiheuttavien ruokien lista kasvoi, kunnes viljatilan ja sokeriton ruokavalio auttoi. Mutta heti jos erehtyy syömään esim. vehnää, niin oireet palaavat.

Lopeta KOKONAAN ensinnäkin gluteeniviljat, ja sokeri. Vältä ja tarkastale ruoasta saamaa piilosokeria. Sokeri happamoittaa elimistöä ja on oiva alustan syöpien syntymiselle. Samoin kannattaa maitotuotteet jättää pois vähäksi aikaa (kokeilun vuoksi). Maidon voi vaihtaa esim. kookos-tai mantelimaitoon. Näillä pääsee alkuun, niin ja lisää paljon vihreitä, tuoreita kasviksia, niissä on kuituja ja vatsa alkaa toimia.

..refluksilääkkeet ja happosalpaajat. Mut heti kun lopetan, alkaa ripuli, kaikki vatsavaivat ja kuume uudelleen. Yläpäästä tähystetty ja mitään ei ollu. Vaihdoin myös kaiken valkoisen viljan spelttiin. Siitä saa tehtyä kaikki samat leivonnaiset ja leivät! Vähän kalliimpaa vaan.

mulla tulee ihan karmeita kramppeja jotka helpottaa vasta kun suoli on ripuloitu tyhjäksi.Stressitilanteissa pahimmillaan,etenkin tilanteissa,jossa ei ole mahdollisuutta päästä vessaan(esim.bussissa).Joskus vatsa on ummella,etenkin silloin kun on edellisenä päivänä ottanut imodiumia ripuliin.Mulla on auttanut visiblin,veteen sekoitettuna ja pienellä määrällä aluksi.Sisätautilääkäri sanoi,että saattaa aluksi pahentaa ripulia,mutta helpottaa ajan kanssa.Mulla ainakin jäi vatsakivut pois ja ripuli ei ole enää niin löysää...losecia käytän myös pahimpina aikoina,vaikka mulla ei närästystä olekkaan.

Oletteko huomanneet vatsavaivojen liittyvän kuukautiskiertoon? Itse vuosien jälkeen huomasin, että sillä onkin enemmän vaikutusta kuin ruokavaliollani. Kierron kaksi viimeista viikkoa ovat ikävämpiä. Pahimia aikoja ovat ovulaatio ja kuukautisten aika. Perehdyin asiaan, vatsavaivat ja ripuli ovat myös endometrioosin oireita.

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/

Kannattaa aloittaa fodmap-ruokavalio. Oireet (varsinkin turvotus) helpottuvat huomattavasti. Jos haluan kuitenkin syödä jotakin, joka ei sopi fodmap-ruokavalioon, otan nogasin-nimistä lääkettä ennen ateriaa. Minulla on välillä on koviakin vatsakipuja ja ripulia, mutta ei kovin usein.

Kärsin pitkään vatsavaivoista, kunnes kokeilin fodmap-ruokavaliota, joka auttoi selkeästi! Tällä hetkellä voin syödä melko vapaasti ja tiedän mitä ruoka-aineet lisäävät oireita, etenkin jos nautin niitä liian isoja määriä.

Muuten alla olevasta blogista löytyy mielenkiintoinen artikkeli bakteerien vaikutuksesta ärtyvään suoleen:

https://omenaraati.fi/blog/suolisto...n-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

Yhteistyössä