Ärsyttää mun pojan ope!!! En ymmärrä.

  • Viestiketjun aloittaja Keijo
  • Ensimmäinen viesti
Huutelen puskista
Lapset saattavat käyttäytyä hyvin eri lailla a) ryhmässä b) kodin ulkouolella kuin kotona. Moni lapsi, jolla on kotona tiukka kuri eikä siellä uskalla vänkyttää vastaan, vänkyttää sitten vieraammille ihmisille urheilukentällä / ostoskeskuksessa jne. Koulussa taas toimitaan ryhmänä, jossa ei aina voi olla niin kuin kotona. Joku saattaa (haluamattaan) saada hauskuuttajan roolin, jota "täytyy" ylläpitää. Kotona voi olla sitten paljon hiljaisempi ja rauhallisempi.

Ymmärrän kyllä, että jatkuva negatiivinen palaute pännii. Itse yritän löytää siitä rasittavimmastakin jotain hyvää, koska kukaan ei ole läpeensä paha.
 
kaf
mie ymmärrän kyllä, että rassaa saada aina negatiivista viestiä, mutta vähän vastustan sitäkin ajatusta, että open pitää positiiviskannustaa erikseen niitä vanhempiakin. että jos minä laitan viestin että juhojooseppi häiritsee tunnilla koska juhojooseppi häiritsee tunnilla, niin minun sitten pitäisi käyttää työaikaani siihen, että muistan laittaa sinne juhojoosepin kotiin viestin myös siitä, että nyt se laps istui hienosti ruokalassa taikka osasi kulkea kävellen käytävällä.

Ihan vaan jottei vanhemmille tulisi paha mieli ja tuntuisi raskaalta.

Lapselle toki pitää niitä positiivisia sanoa mieluiten huomattavasti enempi kuin negatiivisia, mutta samaa ajatusta en sinällään vanhempiinkin tahtoisi ulottaa.

Toki viestiä myös siitä, jos se huonosti mennyt asia sitten saadaan kääntymään parempaan jne. mutta tuollaista "jokaisesta negasta kolme positiivista" VANHEMMILLE!? ihan totta?
 
eräs viestittäjä
Täältä vähän tuohon silmätikun ottamiseen kommenttia:

Itselläni ei ainakaan ole aikaa ottaa silmätikuiksi oppilaita.
Tarkkailen välillä itsekin, olisko vahingossa niin että sanoo
jollekin enemmän ja herkemmin. Sanon kuitenkin ihan yhtä
lailla asioista niille jotka yleensä ovat kunnolla, jos tarvetta
on.

Ja koko torumaan/muistuttelemaan joutuminen, se on
ylimääräistä työtä. Ei missään nimessään mitään huvia jota
edes ilkeyttään jaksais harrastaa. Mieluiten olis sanomatta
mitään niistä vääristä teoista, ja joskus jopa raukkamaisesti
väsyneisyyttään ei jaksa enää kaikesta sanoakaan vaikka
pitäis.

Ne kotiin viestimiset eivät ole mikään hauska harrastus.
Opettajillakin kun on se oma elämä jota mieluiten viettäisi,
sen sijaan että, usein omalla ajallaan, joutuu koteihin
kirjoittelemaan että voisiko siellä lapsen kanssa nyt puhua
siitä miten koulussa ja ryhmässä toimitaan. Taas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs viestittäjä;29353696:
Ne kotiin viestimiset eivät ole mikään hauska harrastus.
Opettajillakin kun on se oma elämä jota mieluiten viettäisi,
sen sijaan että, usein omalla ajallaan, joutuu koteihin
kirjoittelemaan että voisiko siellä lapsen kanssa nyt puhua
siitä miten koulussa ja ryhmässä toimitaan. Taas.
Löytyykö opelta ymmärrystä siihen, että joihinkin asioihin vain menee aikaa, ennenkuin lapsi ne "omaksuu"? Viittaan nyt tuohon omaan vastaukseeni, jossa poikani alkoi käyttäytyä aikanaan hyvin, kun asiasta tarpeeksi keskusteltiin ja aika kului. Kun vanhempana kunnioittaa keskustelevaa ja syitä ja seurauksia opettavaa kasvatustapaa, niin käytös ei välttämättä muutu heti ensi keskustelun jälkeen.
 
eräs viestittäjä
En viitannut sellaiseen odotukseen, että kerrasta
pitäisi lapsen muuttua perin pohjin. "Taas." ei
tarkoittanut toista kertaa. Ei myöskään sitä, etteikö
niitä viestejä ennen olisi lapsen kanssa useaan kertaan
jo koulussa asioista keskusteltu.
 
Tuohon tehtävistä nopeasti suoriutumiseen, itsekkin aikanaan olin sellanen oppilas, joka suoriutua tehtävistä nopeasti. Myös osa lapsistani on samanlaisia. Ja omien kokemusten kannalta kun katselen asiaa, niin voi olla että koska on nopea hoksaamaan tehtävän ja osaa hyvin asiat, saattaa tehdä ne hutaisten. Silloin on tarpeen keskittyä siihen että tekisi tehtävät huolellisesti ja tulevia kouluvuosia ajatellen pitäisi myös opetella tehtävän lukemista, tekemistä ja tarkistamista rauhallisesti ja tarkkaan. Sitä on ikävä alkaa harjoittelemaan sitten niiden tehtävien kohdalla, jotka ovatkin haasteellisempia. Eli voi olla että opettaja odottaisikin sitä, että niihin tehtäviin keskitytään rauhassa ja tehdään ne siistillä käsialalla sekä huolellisuuteen panostaen.
 
kukkahattu heilahti
Wilma on saatanasta.

Ihan oikeesti jumankekka, tarviiko joka risausta viestittää kotiin? " Nyt oli tänään keskustellessamme nicopetterin jalkaterät väärään suuntaan, että voisitteko siellä kotona keskustella nuorenne kanssa tästä asiasta, mihin suuntaan jalkaterät opettajan kanssa keskustellessa pitää olla." ARRGGHHH!!!!

Silloin kun minä olin yläasteella 90-luvulla, pojat pöljäili varmaan 100-0 enemmän, mut ei silloin hemmetti soikoon joka rasausta kotiin raportoitu.

Se on nykyään niin muodikasta olla huolissaan.
 
"vierailija"
Voi olla, että opettajan on "pakko" ilmoittaa tuollaisista asioista, koska ne vaikuttavat arvosteluun (meille tuli juuri pari päivää sitten pitkä litanja Wilman kautta arvosteluperusteista). Ei tule sitten yllätyksenä, kun saa todistuksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs viestittäjä;29353996:
En viitannut sellaiseen odotukseen, että kerrasta
pitäisi lapsen muuttua perin pohjin. "Taas." ei
tarkoittanut toista kertaa. Ei myöskään sitä, etteikö
niitä viestejä ennen olisi lapsen kanssa useaan kertaan
jo koulussa asioista keskusteltu.
En minäkään tarkoittanut toista kertaa, tai kolmatta. Jos asian omaksumiseen menee pari vuotta? Vaikka vanhempi todella joka kerta lapsen kanssa keskustelee, niin malli pysyy entisenlaisena. Ehkä taustalla olisi kuitenkin jotain oman toiminnan ohjauksen vaikeutta tms.
 
opettaja
En pidä Wilmasta, koska koen sen kaikessa kätevyydessään ongelmalliseksi juuri tuon kotiin viestimisen suhteen. Opettajan on nimittäin mahdotonta tietää, kuinka paljon ja kuinka tarkasti vanhemmat haluavat tietää lapsensa tekosista. Se, mitä yksi pitää ärsyttävänä pikkuasioiden viestimisenä (tyyliin eihän nyt tällaisia tarvitsisi kertoa), toinen pitää ehdottoman tärkeänä (kyllähän opettajan tuollaiset pitää kertoa varsinkin, kun se on Wilman kautta niin kätevää). Teet niin tai näin, aina joku on tyytymätön. Jos opettaja ei olisi viestinyt noita negatiivisia asioita, olisi ap saattanut olla todistuksen saamisen jälkeen ärsyyntynyt siitä, että lapsi saa niin huonon käytösnumeron, vaikka opettaja ei ole riittävästi kertonut ongelmista pitkin lukukautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
ope vaan
Älkää syyttäkö välinettä. Perusopetuslaki asetuksineen, oppilashuollon suunnitelma ja opetussuunnitelma edellyttävät opettajalta jatkuvaa tiedottamista koulunkäynnin sujumisesta. Jos jatkuva viestittely ärsyttää, uskon, että opettajalle voisi hyvin sanoa, että viikottainen viesti tai tuntimerkintöjen seuraaminen riittää. Oman valvontaluokkani vanhempien kanssa on sovittu, kuinka usein ja mistä asioista otetaan yhteyttä puolin ja toisin. Hyvin toimii.
 
....
Mutta jos ei malta istua hipihiljaa niin huudetaan, jos heilahtaa tuolilla niin huudetaan, ei saa olla hyvällä päällä ja hauskuttaa vaan suu kiinni, jos ei just tottele käskyjä niin heti tulee opelta viestiä, että nyt ois taas ongelmaa..
Onko nämä asiat sinusta hyviä? Tai edes hyväksyttyjä? Kyllä lapsen kuuluisi osata olla hiljaa ja paikallaan, ja totella käskyjä. Mitä siitäkin tulis jos kaikki 20 oppilasta olisi tuollaisia kurittomia tapauksia?

Ihan oikein opettaja tekee. Ja jos lapsellasi on jotain keskittymisongelmia, niin ehkä hän kuuluisi johonkin toiseen luokkaan, eikä sekään ole opettajan vika.
 

Yhteistyössä