Älykkyystestit - mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oletko käynyt älykkyystestissä. Mitä mieltä? Vai oletko tehnyt jonkun nettitestin. Jokainenhan löytää itselleen sopivan testin saadaaksen kovan tuloksen.

Mitä mieltä olet, kertooko esim. Mensan testi älykkyydestä? Vai onko kyseessä vain tietyntyyppisen älykkyydenlajin korostaminen?

Jos olisit työnhakija, mainitsisitko korkasta älykkyydestä CV:ssä? Tai jos työnantaja, niin mitä ajattelisit siitä, että asiasta mainitaan?

vierailija
Osallistuin Mensan testiin joskus 10 vuotta sitten kun niitä sai tehdä ilmaiseksi. Olen aina pärjännyt tuollaisissa testeissä, joten odotin suht. hyvää tulosta. Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että noita testejä varten voi treenata. Niissä kuitenkin on tietynlaista samaa kaavaa.

Testi meni minulta heikosti. Vaikka olin terve, niin jotenkin jännitin liikaa, enkä päässyt yhtään vauhtiin. Oli ns. huono päivä. Tulos oli lopulta 115, suuri pettymys koska oli ajatellut että pöösen Mensaan.

Harmitti niin paljon, että päätin mennä toisen kerran. Testin saa nimittäin uusia kerran. Se olikin sitten maksullinen testi (en muista mitä makso, ehkä 40-50 euroa). Tällä kertaa meni paremmin, mutta ei kyllä nappiin.

Tulokseni oli 130. Otti muuten päähän, koska Suomen Mensan raja on 131. Tosin en mä siihen olisi halunnut liittyä, mutta ehdottomasti ylittää tuon rajan.

Jossitelu on jossittelua, en ole kellekkään kehdannut sanoa, että moisessa testissä olen kahdesti käynyt.

Nämä testit kyllä suosivat meitä dippainssejä. Tehty juuri sellaiseen ajatteluun. En silti menis liikaa näiden taakse.
Vedonlyönnin takia joskus tuli tämmösessä käytyä. 90-luvulla, nuorena ja valppaana. Neljä meitä tuohon testiin meni ja kaikki ylitti Mensan rajan. Kukaan ei liittynyt. Kaikilla pitkästä matikasta laudatur, mutta silti kokisin, että ollaan vähän yksipuolia "älymme" kanssa.

USA:ssahan näiden testien rooli on aika iso. Jotkut puhuvat tuloksista samaan tapaan luonnollisena asiana kuin esim. pituus. Itse en näe, että älykkyys olisi ihan niin yhteismitallinen ominaisuus.

Palstan suosikkihahmo Trump on tästä hyvä esimerkki. Kaveri tuskin kovin korkeaa pistemäärää testistä saisi (tosin melko varmaan olisi valmis huijaamaan kunnolla), mutta niin vain hänelle on todella tärkeää pitää myyttiä yllä:

‘Stable genius’ Trump has spent decades fixating on IQ – POLITICO

Yks toinen oli se NXIVM-kulttijohtaja Keith Raniere. Oli kai saanut nimensä johonkin Guiness Record bookiin korkeasta älykkyydestöän. Ilmeisesti aika kepulikonsteilla. Muutenkin nuo 80-luvun testit oli kai aikomoisia. Eli lapsena tehtiin testi ja sitten laskettiin huikeita lukemia. Marilyn Voss Savant sai 228 etc. testistä, mutta tulos perustui siihen että oli lapsena pärjännyt testissä. 10-vuotiaana mukamas 23v tasolla. Aikoista päättelyä testintekijöiltä.

The Time Everyone “Corrected” the World’s Smartest Woman (priceonomics.com)

vierailija
Äly on yliarvostettua. Selvästi huomaa, että yhteiskunnan korkeimpiin asemiin nousevat kaikkea muuta kuin älykkäät.

Sanna Marin - no ei tyhmä, mutta eipä mikään nero
Trump - Alle sata.

Eniten valtaa modernissa maailmassa omannut henkilö (hetkellisesti) oli A.Hitler. Älykkyys keskiverto. Tulokset nähtävissä. Stalin ehkä vähän älykkäämpi, mutta suurempi kyky hänellä brutaalius.

Ei tule mieleen kovin montaa erityisälykästä poliitikkoa. Siksi jotkut tavallisen älykkäätkin vaikuttaa neroilta.

vierailija
Äly on yliarvostettua. Selvästi huomaa, että yhteiskunnan korkeimpiin asemiin nousevat kaikkea muuta kuin älykkäät.

Sanna Marin - no ei tyhmä, mutta eipä mikään nero
Trump - Alle sata.

Eniten valtaa modernissa maailmassa omannut henkilö (hetkellisesti) oli Aatu (ilmeisesti ei voi kirjoittaa nimeä tänne) . Älykkyys keskiverto. Tulokset nähtävissä. Sta_in (ei saa kirjoittaa) ehkä vähän älykkäämpi, mutta suurempi kyky hänellä brutaalius.

Ei tule mieleen kovin montaa erityisälykästä poliitikkoa. Siksi jotkut tavallisen älykkäätkin vaikuttaa neroilta.

vierailija
En ole käynyt älykkyystestissä. Nettitestejä joskus tehnyt, mutta ne eivät ole mitään muuta kuin ajanvietettä ihmisille. Toki niistä varmasti sen voi päätellä, että jos tuntuu menevän hyvin, niin varmaan saisi ihan hyvät pisteet oikeasta testistäkin, mutta niistä arvotut äo-pisteet ovat huuhaata.

Yleisesti ottaen älykkyystestaus on täysin validia tiedettä. Älykkyys on todellinen ominaisuus, jota voidaan mitata ja joka on kohtalaisen voimakkaasti periytyvää. Poliittisista syistä asian myöntäminen on nykyään aika vaikeaa (ennen 2. maailmansotaa se oli itsestään selvää) ja sen takia se on yhteiskunnallinen tabu, josta ei mielellään puhuta.

• Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä