äityslomaraha ja kotihoidontuen verotus??

hei

mites ku olen äitiyslomalla ja saan samanaikaisesti noista muista lapsista hoitotukea ovat alle 3vuotiaita.

niin kun kela ottaa joka tapauksessa sen 20%veroa tuosta äippärahasta. en ole sitä mennyt muuttamaan..niin meneekö sitten tuosta hoitotuesta sen lisäprosentin mukaan vero???onkohan siihen mahdollisuutta saada muutosta???
osaako kukaan auttaa.
 
vieras
Ehdottomasti haet muutosverokortin. Se Kelan automaattisesti pidättämä 20 % ei välttämättä riitä ja voi tulla mätkyjä. Niitä on kovin ikävä maksella hoitovapaalla, kun tulot on pienet. Joten mars verotoimistoon, niin saat oikeanlaisen kortin, joka on tarkoitettu nimenomaan sosiaalietuutta varten. Sosiaalietuuksista joutuu maksamaan enemmän veroa kuin palkkatuloista, koska siitä ei saa tulonhankkimisvähennystä. Näin ollen Kelan käyttämä 20 % ei riitä kaikilla, jos ei ole isoja muita vähennyksiä.
 
niin tässä mietin vielä sellasta. että ku mulla on tuossa verokortissa 16%se on niinkun työtuloihin niin kela korottaa sen automaattisesti tuonne 20%niin onko tietoa että voiko tuo %nousta tuosta vielä korkeemmaksi.
 
rv33
Mä lasketan aina sekä äitiyslomalla että hoitovapaalla verokortin uudelleen niin on varmasti oikea. Hoitovapaalla piisannut aina alle 20%:kin... toi äippäraha on siinä ja siinä. Mulla tulee asuntolainankorkovähennyksiä, joten ne laskee prosenttia.

Saan myös tuota hoitotukea noista kahdesta isommasta äitiyslomalla ja kelan virkailija sanoi, että kannattaa sitten hakea sille oma prosenttinsa ettei mee turhan isoa suotta.
 
*
Lasketa muutosverokortti kelan etuuksia varten. Tuo 20% "sääntö" tulee siitä, jos Kela käyttää palkkatuloille laskettua verokorttia:

* eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero% + 2%-yksikköä (mikäli veroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).
* ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> palkkatuloille laskettu prosentti voi olla ihan väärä, suuntaan tai toiseen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Kannattaa tosiaan hakea muutosverokortti. Ja lasketuttaa siis sekä äitiyspäivärahalle ja hoitolisälle. Mulla meni äitiyspäivärahasta veroa 26,5%.
Sulla aika hyvä äippäraha eikä vähennyksiä?
Alle 40 euroa/päivä eli ei mikään hirmu hyvä kuitenkaan. Asuntolainan korot on vähennyksenä.
 
edel.
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Kannattaa tosiaan hakea muutosverokortti. Ja lasketuttaa siis sekä äitiyspäivärahalle ja hoitolisälle. Mulla meni äitiyspäivärahasta veroa 26,5%.
Sulla aika hyvä äippäraha eikä vähennyksiä?
Alle 40 euroa/päivä eli ei mikään hirmu hyvä kuitenkaan. Asuntolainan korot on vähennyksenä.
Oho.... mä saan hiukan yli 40 euroa ja mulle piisaa kuitenkin prosentiks 20%. Paljonko teillä asuntolainan korot? Mun osuus on jotain 1300e. Tai siis sen ilmoitan, oikeesti on vähän enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja edel.:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Kannattaa tosiaan hakea muutosverokortti. Ja lasketuttaa siis sekä äitiyspäivärahalle ja hoitolisälle. Mulla meni äitiyspäivärahasta veroa 26,5%.
Sulla aika hyvä äippäraha eikä vähennyksiä?
Alle 40 euroa/päivä eli ei mikään hirmu hyvä kuitenkaan. Asuntolainan korot on vähennyksenä.
Oho.... mä saan hiukan yli 40 euroa ja mulle piisaa kuitenkin prosentiks 20%. Paljonko teillä asuntolainan korot? Mun osuus on jotain 1300e. Tai siis sen ilmoitan, oikeesti on vähän enemmän.
En muista sitä koron osuutta. Mulla kyllä vaikutti tuohon prosenttiin nostavasti sekin, että olin saanut sairauspäivärahaa jo samana vuonna ja niistä oli otettu pienellä prosentilla verot.
 
edel.
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Alkuperäinen kirjoittaja edel.:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja berry76:
Kannattaa tosiaan hakea muutosverokortti. Ja lasketuttaa siis sekä äitiyspäivärahalle ja hoitolisälle. Mulla meni äitiyspäivärahasta veroa 26,5%.
Sulla aika hyvä äippäraha eikä vähennyksiä?
Alle 40 euroa/päivä eli ei mikään hirmu hyvä kuitenkaan. Asuntolainan korot on vähennyksenä.
Oho.... mä saan hiukan yli 40 euroa ja mulle piisaa kuitenkin prosentiks 20%. Paljonko teillä asuntolainan korot? Mun osuus on jotain 1300e. Tai siis sen ilmoitan, oikeesti on vähän enemmän.
En muista sitä koron osuutta. Mulla kyllä vaikutti tuohon prosenttiin nostavasti sekin, että olin saanut sairauspäivärahaa jo samana vuonna ja niistä oli otettu pienellä prosentilla verot.
No se selittää sitten jos on tasattu jotain muita.
 

Yhteistyössä