Äitiyspäivärahasta kysyttävää...

Mitenkäs se nyt meni se mammarahan lasku?Siis jos nyt tulisin raskaaki ja lapsi syntyisi joskun ensi kesänä...Tuleeko äippäraha silloin minkä vuoden tulojen mukaan?Vai laskettiinko se jotenkin perus kk-palkasta? Ihan pihalla olen :/

Siis en ole tällä hetkellä raskaana,mutta pohdin vain jos sen nappula numero kolmosen vielä koittaisi saada :snotty:

tässä
Päiväraha määräytyy yleensä hakijan verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan. Vuonna 2007 päiväraha maksetaan siis vuoden 2005 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella.

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa

Mitenköhän mahtaa mennä jos vuonna 2006 ei ole ollut muita työtuloja kuin kesätyön ajalta, muuten saanut sinä vuonna opintotukea. Ja tänä vuonna ollut töissä tammikuusta asti eli tulothan ovat silloin todellakin nousseet sen yli 20%, mutta vaikuttaako tuo opintotuki jotenkin siihen, eli pamahtaiskohan siitä sitten minimit?

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mitenköhän mahtaa mennä jos vuonna 2006 ei ole ollut muita työtuloja kuin kesätyön ajalta, muuten saanut sinä vuonna opintotukea. Ja tänä vuonna ollut töissä tammikuusta asti eli tulothan ovat silloin todellakin nousseet sen yli 20%, mutta vaikuttaako tuo opintotuki jotenkin siihen, eli pamahtaiskohan siitä sitten minimit?
Äitiyspäivärahasi lasketaan viimeisen 6kk työtulon perusteella, jos ne on 20% suuremmat kuin viimeksi vahvistetun verotuksen tulot. Eli viime vuonna nostettu opintotuki ei vaikuta sihen äippärahaan.

itse olin vuoden 2005 perustyöntekijänä,ja vuoden 2006 elokuusta olen ollut esimiehenä,eli tulot ovat nousseet huomattavasti.Eli jos meille tulisi lapsi ensi vuonna,2008,niin silti katsottaisiin vuoden 2006 tuloja joista puolet vuodesta olen tienannut aika surkeasti verrattuna tähän hetkeen.Outo juttu.Ehkä pitäisi soitella kelaan ja kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Laalaa-nuotilla:
itse olin vuoden 2005 perustyöntekijänä,ja vuoden 2006 elokuusta olen ollut esimiehenä,eli tulot ovat nousseet huomattavasti.Eli jos meille tulisi lapsi ensi vuonna,2008,niin silti katsottaisiin vuoden 2006 tuloja joista puolet vuodesta olen tienannut aika surkeasti verrattuna tähän hetkeen.Outo juttu.Ehkä pitäisi soitella kelaan ja kysyä.
Jos toimittaa palkkatiedot Kelaan, ne laskevat tosiaan viimeisen puolen vuoden tienestin mukaan sen äippärahan, jos se on merkittävästi suurempi kuin vuonna 2006 saatu ansio...jos siis lapsi syntyis 2008

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Äitiyspäivärahasi lasketaan viimeisen 6kk työtulon perusteella, jos ne on 20% suuremmat kuin viimeksi vahvistetun verotuksen tulot. Eli viime vuonna nostettu opintotuki ei vaikuta sihen äippärahaan.
Kiitos sulle!

:) :)

Jos toimittaa palkkatiedot Kelaan, ne laskevat tosiaan viimeisen puolen vuoden tienestin mukaan sen äippärahan, jos se on merkittävästi suurempi kuin vuonna 2006 saatu ansio...jos siis lapsi syntyis 2008

ok,kiitos sulle.:) :hug:

ok,kiitos sulle.:) :hug:
Niin ja sama pätee tietty toisinkin päin, eli jos nyt on "huonopalkkaisessa" työssä, mutta on tienannut silloin 2005 hyvin, niin äippäraha lasketaan siitä. Yleensä Kelassa laskevat aina niitten puolen vuoden palkkatietojen ja sitte sen vahvistetun verotuksen mukaisen mammarahan ja maksavat sitten niistä sen suuremman. Ainakin mulle tehtiin näin.

Yhteistyössä