ÄITIYSLOMAN ALKAMINEN

Huomenta! Tietäkö joku onko äitiysloma PAKKO aloittaa silloin (viim.) 30 päivää ennen laskettua aikaa? Eli onko mahdollista aloittaa esim. viikko myöhemmin? Kelan sivuilta en löytänyt, enkä googlettamalla tai näistä keskusteluista.. Toki aion neuvolassa kysyä ja kelallakin käydä asiaa kysymässä, mutta näin ensihätään.. :)

Kyllä

Itse juuri Kelan papereita täyttelin joten tiedän tämän asian.

Äitiysloma alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa (lauantait lasketaan mukaan).

Äitiysloman voi myös aloittaa varhennettuna 30 - 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa.

Mutta tuo 30 päivää on siis viimeinen aloituspäivä.

Miulapa onkin mielenkiintoinen kysymys.. toivottavasti joku osaa vastata :) Kun tuo äippäloma pitää aloittaa viim. 30pv ennen laskettua aikaa ja mie täs just kuulin et synnytys käynnistetään 3-4vkoa ennen laskettua aikaa.. vaikuttaako se mitenkään asiaan? Miehän jäisin äippälomalle vasta 1-7pv ennen synnytystä jos se tosta lasketusta ajasta katotaan??? Vai pitääkö se joka tapauksessa kattoa siitä ja miun pitää alottaa äippäloma jo vaikka 50pv ennen laskettua aikaa?

Eipä sillä nyt ihan hirveästi ole väliä, mutta tuli vaan mieleeni kun mietin että minä päivänä se äippäloma sitten loppuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:
Miulapa onkin mielenkiintoinen kysymys.. toivottavasti joku osaa vastata :) Kun tuo äippäloma pitää aloittaa viim. 30pv ennen laskettua aikaa ja mie täs just kuulin et synnytys käynnistetään 3-4vkoa ennen laskettua aikaa.. vaikuttaako se mitenkään asiaan? Miehän jäisin äippälomalle vasta 1-7pv ennen synnytystä jos se tosta lasketusta ajasta katotaan??? Vai pitääkö se joka tapauksessa kattoa siitä ja miun pitää alottaa äippäloma jo vaikka 50pv ennen laskettua aikaa?
Tosta ehkä kannattais soittaa kelalle ja varmistaa sieltä asia...

Alkuperäinen kirjoittaja Rekkumaaria:
Huomenta! Tietäkö joku onko äitiysloma PAKKO aloittaa silloin (viim.) 30 päivää ennen laskettua aikaa? Eli onko mahdollista aloittaa esim. viikko myöhemmin? Kelan sivuilta en löytänyt, enkä googlettamalla tai näistä keskusteluista.. Toki aion neuvolassa kysyä ja kelallakin käydä asiaa kysymässä, mutta näin ensihätään.. :)
Mutta mun mielestä äippälomalla voi olla töissä, eli sitten vaan saat sen minimin rahan (ja tietty palkan) Jos on varhennettu niin sitten ei voi mennä töihin (edes sillä minimillä)¨
Mutta tosiaan äippäloma on aloitettava vähintään se 30 pv ennen...

Alkuperäinen kirjoittaja Mii26:

Eipä sillä nyt ihan hirveästi ole väliä, mutta tuli vaan mieleeni kun mietin että minä päivänä se äippäloma sitten loppuu..
Musta ei vaikuta (en o varma) mutta jos lapsi syntyy ennen kun ehdit aloittaa lomaa, niin mun tietojen mukaan sitten sun äippäloma pitenee sen verran siitä päästä (tai oliko se vanhempain vapaa mitä sai sen välin mutta kuitenkin) Tosiaan kelalta saa nopeiten oikean vastauksen.

Yhteistyössä