Äitiyslomalla ja hirvittävä velka rakentamisesta??

• Viestiketjun aloittaja harmaillen
  • Ensimmäinen viesti
harmaillen
Odotan kolmatta ja haaveilemme omasta talosta, lähinnä valmistalosta..

Olen kuitenkin aina ihmetellyt, että kuinka ihmeessä saatte taloon velkaa pankista, kun olette jäämässä äitiyslomalle????

Onko teillä vakituinen paikka, hyvin vähän muita menoja vai kuinka ne pankissa käyttäytyy tälläiseen?

Kiitos vastauksista!

Meille tulossa Omatalon paketti, valmistuu maaliskuuhun 07. Minä olen kotona 2 lapsen kanssa, eikä minulla ole edes työpaikkaa odottamassa.Miehellä kylläkin vakituinen työ.

pankissa ne katsovat sitä kuinka paljon on varaa kuukaudessa elantoon ja sitten lyhennykseen. Tietty summa täytyy jäädä aina elämiseen lainanmaksun jälkeen. Rohkeasti vaan pankkiin kyselemään.

mimmi81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 17:42 harmaillen kirjoitti:
Odotan kolmatta ja haaveilemme omasta talosta, lähinnä valmistalosta..

Olen kuitenkin aina ihmetellyt, että kuinka ihmeessä saatte taloon velkaa pankista, kun olette jäämässä äitiyslomalle????

Onko teillä vakituinen paikka, hyvin vähän muita menoja vai kuinka ne pankissa käyttäytyy tälläiseen?

Kiitos vastauksista!
Me haettiin rakennuslainaa, kun minä olin melko lopuillani raskaana. Minulle ei ole työpaikkaa odottamassa, mutta olen valmistunut alalle, jolta oletetaan töitä löytyvän kunhan haluan joskus palata töihin.

Mieheni on yrittäjä, joten hänenkään tulot eivät ole aivan säännölliset. Omaa rahaa meillä oli säästössä vain 10 000?.
Ei siis mikään pankin unelma tilanne.. Tosin molempien luottotiedot kunnossa, eikä muita lainoja yrityslainaa lukuunottamatta. Pankki halusi 3 hyvää takaajaa, jotka löytyi meidän perheistä.

Saatiin lainaa 200t?, talon pitäisi olla valmis maaliskuussa :)
Kunhan talo on valmistunut, arvioitamme sen pankin kiinteistövälittäjällä, joka toteaa talon arvoksi n.250 000?, joka siis sitten itse toimii itsensä vakuutena ja saamme näin takaajat pois kuviosta.

Rakentaminen on rassaavaa, mutta oma koti kullan kallis odottaa :heart:

Aika hurjalta kuulostaa tuollaiset 200 t euron lainat ilman et molemmilla olis vakituinen työ..Hurjalta tuntuis ottaa se 200 t euroa vaikka molemmat ollaankin töissä ja tienataankin ihan kivasti.
Mut jokainen tavallaan...Mä ainakin itse stressaisin kovasti jo äitiyslomalla kun mun mielestä molempien olis hyvä osallistua maksamiseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 20:59 katja kirjoitti:
Aika hurjalta kuulostaa tuollaiset 200 t euron lainat ilman et molemmilla olis vakituinen työ..Hurjalta tuntuis ottaa se 200 t euroa vaikka molemmat ollaankin töissä ja tienataankin ihan kivasti.
Mut jokainen tavallaan...Mä ainakin itse stressaisin kovasti jo äitiyslomalla kun mun mielestä molempien olis hyvä osallistua maksamiseen.
No hyvä ihminen, saathan sinä äpr:n ja lapsilisät. Pistä niistä osa lainanmaksuun, ja miehes maksakoon vastaavan summan enemmän sitten ruokakuluja tms., koska ei osallistu niin paljon lastenhoitoon ja kotitöihin kuin sinä. Mikäs hätä sulla/teillä? Äitiyslomalla sulta ei mee työmatka/vaate/ruokailukuluja eikä lapsilta hoitopaikkamaksuja, joudat kokkaan itse ruokia jne., joten nettotulosi ovat suunnilleen samat kuin töissäkäydessäs. Mä en jaksa :headwall: ymmärtää tuota, että perheelliset pariskunnat korvamerkkaavat tulonsa ja menonsa. Yhteinen perhe, yhteinen jälkikasvu, yhteinen koti -kaikki siis yhteistä hyvää. Eikö se ole silloin sama, mistä rahoista velat tai ruoka maksetaan?

Huh. Onneksi minä tai puolisoni emme mittaa näitä asioita vain rahassa. Se, että minä hoidan meillä kotona lapsiamme on meidän mielestämme enemmän kuin rahanarvoista. Sitä ei siis voi rahalla mitata eli suomeksi: puolisoni (tai minä) ei voisi iki päivänä tienata niin hyvin, että ansaittu rahasumma olisi arvokkaampi kuin se, että hoidan nyt lapset kotona.

Meillä ei ollut mitään vaikeuksia lainan saannissa, vaikka asiasta pankissa jutellessa olin viimeisilläni (rv 40 menossa) raskaana ja lapsia ennestään kolme. Olemme mitoittaneet elämisen kulumme (sis. lainan ja muun asumisen ja elämisen) siten, että ne nyt voidaan hoitaa yhden normaali palkansaajan tuloilla. Maksukyvystämme oli osoituksena se, että olimme samoilla lyhennyssummilla kyenneet maksamaan silloista asuntolainaamme, remontoimaan asunnon kauttaaltaan ilman lainaa ja kaiken tuon lisäksi vielä säästämäänkin ok summan käteistä.

Ne on pankissa kiinnostuneita siitä, paljonko teillä kuluu kuukaudessa kaikkeen elämiseen ja riittääkö noiden kulujen jälkeen jäävä raha lainan hoitoon ja korkokuluihin (myös korkojen noustessa) ja jääkö vielä pahan päivän varalle säästöön. Eli siitä, onko asuntolaina realistinen vaihtoehto perheelle. Kyse ei ole tuolloin vain suurista tuloista vaan myös pienistä/kohtuullisista menoista ja vielä tiivistetymmin noiden välisestä erotuksesta. Pari äitiyslomaa tai vanhempainvapaata ei yhtälöä hetkauta mihinkään. Ainakaan ei pitäisi, koska kirjoitat, että "molemmat ollaankin töissä ja tienataankin ihan kivasti". Mutta jokin mättää ja pahasti, jos asuntolainan saanti epäilyttää, vaikka kyseessä on vasta ansiosidonnaiselle äitiyspäivärahalle jäänti. Ovatko kulutustottumukset liian suuret? Pitäisikö tulojen käyttö yhteiseen hyvään järjestää uudelta pohjalta?

Viestilläni en yllytä suurien lainasummien ottoon (vähän ahtaammin ja vaatimattomimminkin pystyy varmasti asumaan) enkä lainanottoon yleensäkään (vuokrallakin voi asua). (Kohtuullisen) vapaa maa, (kohtuullisen) vapaa tahto.

meillä näin
Meille jäi ihan hyvä summa entisen asunnon myynnistä, joten lainaa ei tarvinnut ihan älyttömiä määriä ottaa. Alettiin rakentaa kun nuorimmainen oli 3kk, joten koko rakentamisen ajan olin kotona. Lyhennykset alkoivat vasta kun palasin töihin vauvan ollessa 1v4kk. Ammatiltani olen yrittäjä, joten vähän jännitti riittääkö asiakkaita vielä äitiysloman jälkeen. Miehellä vakkarityö, joten pankissa olivat hyvin suopeita lainan myöntämisen suhteen. Mutta vaikka olis millaiset tulot, en suosittele hirveitä lainasummia kenellekään, ennemmin kannattaa tinkiä jostain. (tarkoitan että ei varmaankaan ole välttämätöntä laittaa jalopuukaapistoja ja marmoritasoja, ylimääräisiä harrastehuoneita, poreammmeita jne.)

ap harmaillen
Mielenkiintoinen keskustelu.. Lisää kommentteja kiitos..

Itseäni ei epäilytä lainan otto, ei muulloinkaan, muttei myöskään äippälomalla, koska olen sitä mieltä että pidemmän päälle vuokralla asuminen on kalliimpaa ja tulevaisuudessa voit jättää jotain lapsillesi, kiinteistön muodossa..

Kuten meillä ainakin tilanne on se, ettei talouttamme edes hetkauta juurikaan, olenko työssä vai en.. Sen verran on pienet palkat tällä alalla naisilla kuitenkin...

Enemmän juuri olin kiinnostunut pankin mielipiteestä siihen nähden, ettei vakityöpaikkaa tosiaan ole minulla edes odottamassa. Mieheni on juuri alkanut itsenäiseksi yrittäjäksi ja talous siis on vähän ns."arvaamaton".. Uskallanko näine hyvineni marssia pankkiin? Meillä on kuitenkin minun opintovelkani ja autostakin on velkaa :ashamed:

Ja hyvin tärkeä pointti; Mikä pankki on mielestänne kohtuullisin kaikin puolin???? :attn:

Flupke
Ei pankkeja se kiinnosta että ootko just nyt äippälomalla taikka raskaana, se asuntolaina varsinkin tommosille isoille summille tai pienillä tuloilla tuppaa kestämään semmoset 20- vuotta, harva kuitenkaan on raskaana enemmän kuin 9kuukautta kerrallaan ja äitiyslomallakaan toista mokomaa pitempään. :)
Se jo vähän vaikuttaakin että onko työpaikka alla / onko menossakaan töihin eli onko jäämässä kotiin hoitamaan lasta, mutta nämäkään ei ole kuitenkaan este lainan saannille, ne vaan pitää ottaa huomioon..

Tämmösiä tuli mulla mieleen. =)

Tuolla olikin jo jollain just melkeen sama tilanne kuin meillä. Elikkäs yksi lapsi ja toinen justiin tulossa. Mulla päätty nyt työsopimus ja uutta ei ole, mutta hyvinkin positiivinen on kuitenkin työnäkymä. Rakennetaan ja talo tehdään paljon omana työnä, joten tällöin voidaan pienemmällä lainalla saada arvokaskin talo ja näin taas talo itse on kiinnitetty suurempiin summiin, tosin sen on sitten myös valmistuttava ja oltava niin arvokas ja hyvin tehty. Lainanottohetkellä tienasin osa-aikatyöstä aikas vähän ja mies taas sen verran, että katsottiin, että kyetään hoitaan kulut. Pitkä laina-aika(30v) oli tosin pakko ottaa.

Mutta siis. Ei me todellakaan eletä nytkään ilmatteeks. Maksetaan saman verran kk asumismaksuja kuin lyhennetään tulev lainaa. Tosin sähkökulut voi sitten olla suuremmat talossa ja muitankin kuluja tietty on, mutta tässäkin on ollut tilanteita, kun toinen työtön ja toinen äitiyslomalla ja aina ollaan selvitty joten kuten. Sitten vaa eletään suu säkkiä myöten. Ja paljon mielummin minä sen rahan laitan oman torpan lyhennykseen, kuin nyt sellaselle yhtiölle, joka ei asunnoistaan piittaa ja itse tehdään täälkin kaikki korjaustyöt ym. Nykypäivänä ei oikeestaan ole paljoa muutenkaan mitään vakityötä, vaan monon kuva voi olla koska vaan takapuolessa, joten siihenkään ei kannata turvautua ja ottaa lainaa vasta kun joku työ on 100%. Ihminen voi myös sairastua tai mitä vaan, joten se ei pelaa joka pelkää. Meillä muuten oli sen verran sukan varressa, että takaajiakaan ei tarvittu. Nyt ei tarvii pelätä, että tässä sopassa ois muutkin. Ei kait! Mutta aluks muokin hirvitti, sitten kun on jo syvällä kaikessa rakentamisessa ja niissä hurjissa kustannuksissa ja lainoissa, niin mikään ei enää pelota sillä tavalla. Päin vastoin, tyytyväinen olo, kun enää ei asiaa jahkailla vaan nyt toimitaan. :)

En kerkie nyt vastailla pitemmästi, mut tässä lyhyesti..Pankista saisimme varmasti näillä tuloilla lähes kuinka paljon tahansa lainaa, mutta tarkoitinkin aiemmassa kirjoituksessa ETTEN niin haluaisi tehdä ja ihmettelen muutenkin sitä kuinka helposti sitä lainaa annetaan ja kuinka ÄLYTTÖMIÄ summia ja älyttömillä lyhennysajoilla.
Ja sitäkin et miten uskallatte ottaa lainaa jos vain toisella töitä??Entäpä jos sattuukin jotain?

joku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 16:42 katja kirjoitti:
En kerkie nyt vastailla pitemmästi, mut tässä lyhyesti..Pankista saisimme varmasti näillä tuloilla lähes kuinka paljon tahansa lainaa, mutta tarkoitinkin aiemmassa kirjoituksessa ETTEN niin haluaisi tehdä ja ihmettelen muutenkin sitä kuinka helposti sitä lainaa annetaan ja kuinka ÄLYTTÖMIÄ summia ja älyttömillä lyhennysajoilla.
Ja sitäkin et miten uskallatte ottaa lainaa jos vain toisella töitä??Entäpä jos sattuukin jotain?
Noinhan on paremmat mahdollisuudet selvitä, kun elämä on mitoitettu yhden palkkatulojen mukaan. Silloin a) toinenkin voi mennä töihin, jolloin tulot vain nousevat perheessä b) jos se yksi palkansaaja menettää työpaikkansa/työkykynsä, voi se toinen astua remmiin -> osat vain vaihtuvat, taloustilanne säilyy ennallaan (pelkistetysti). Enemmän olisin huolissani silloin, kun elämä ja laina on mitoitettu niin, että koko ajan tarvitaan kaksi palkansaajaa. -> Entäpä, jos sattuukin jotain?

minäkin harmailen
No meillä on sellainen tilanne, että minä olen aloittava yrittäjä tai aloitin kaksi vuotta sitten, tein yhden lapsen ja nyt odotan toista. Aloitimme rakentamaan loppukesästä, mies on periaatteessa yrittäjä, luottotiedot menneet, rakentaa päätoimisesti taloa tällä hetkellä, minä olen tehnyt vain satunnaisesti töitä esikon äitiysloman jälkeen. Lainaa meillä on 150000, laina on minun nimissä, takaajia ei ole. Kyllä se hieman mietityttää äitiysloman jälkeen, miten minun hankkeet kehittyvät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 23:15 joku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 16:42 katja kirjoitti:
Noinhan on paremmat mahdollisuudet selvitä, kun elämä on mitoitettu yhden palkkatulojen mukaan. Silloin a) toinenkin voi mennä töihin, jolloin tulot vain nousevat perheessä b) jos se yksi palkansaaja menettää työpaikkansa/työkykynsä, voi se toinen astua remmiin -> osat vain vaihtuvat, taloustilanne säilyy ennallaan (pelkistetysti). Enemmän olisin huolissani silloin, kun elämä ja laina on mitoitettu niin, että koko ajan tarvitaan kaksi palkansaajaa. -> Entäpä, jos sattuukin jotain?
Samaa mieltä.

Harmaillen
Sinä, jonka perheessä olette molemmat yrittäjiä.... Kuinka olette saaneet tuollaisen summan lainaksi pankista, jos miehelläsi on tuollainen tilanne ja itse olet äippälomalla? Miten olette tulleet toimeen?

Anteeksi suorat kysymykseni, mutta pohdin näitä ihan vakavissani, en ketään loukatakseni tai arvostellakseni.. Missä pankissa olette asiakkaana?

Pessimisti
Muakin kauhistuttaa omien kaverienikin laina-asiat, on talo,auto,-remontti ym.lainat ja useimmilla vain toinen perheestä satunnaisesti töissä.
Pankeista saa nykyään liian helposti lainaa ja moni on näköjään unohtanut lama-ajankin, vaikkei siitä kauan olekkaan.
Surullista, mutta ei mene kauan kun moni perhe on taloudellisessa ahdingossa. :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 19:42 Pessimisti kirjoitti:
Muakin kauhistuttaa omien kaverienikin laina-asiat, on talo,auto,-remontti ym.lainat ja useimmilla vain toinen perheestä satunnaisesti töissä.
Pankeista saa nykyään liian helposti lainaa ja moni on näköjään unohtanut lama-ajankin, vaikkei siitä kauan olekkaan.
Surullista, mutta ei mene kauan kun moni perhe on taloudellisessa ahdingossa. :headwall:
Varmasti on monella ihan ylimitoitetut lainat ja varsinkin silloin tulee katastrofi, jos talous on laskettu molempien hyvän tienaamisen varaan. Aiemmin jo todettu, että niukemman elämäntilanteen sentään voi kääntää parempaan, kun toinen menee töihin. Mutta lama,sehän kaataa sitten meidän kaikki systeemit. Silloin konkurssiin menevät juuri nämä hurjilla lainoilla varustetut perheet, joilla pienikin koron muutos ym saa pilvilinnan horjumaan. Useimiten kyllä tavallisissa lainoissa koronnousu on huomioitu. Nähdään kuitenkin tämä kolikon toinenkin puoli. Nyt, jos koskaan kannattaa asumiseen sijoittaa. Viisaat, huom! Viisaat rakentajat saavat aika arvokkaita taloja ja lainoihin menee samat kustannukset, kuin vieraalle maksaessa vuokraa. Ja jollei se lama sitten kaada Suomen taloutta, niin aika pian on maksettu itselle sitä unelmien kotia. Kiinteistöjen hinnta eivät ole hetkeen halpenemassa, eikä niitä hintoja horjutakkaan muu, kuin talouden kokonaisvaltainen romahtaminen. Ja tätäkö sitten kannataa odottaa. Että korot nousseet taas pilviin, kiinteistöt pilkkahintaisia, rahan arvo muutenkin laskenut alas...Me ei jaksettu enää ainakaan jäädä kyttimään tätä hintojen laskua. Päätettiin aloittaa vihdoin oman unelman toteutus ja mitoittaa se siten, että se ei heti romahda, jos vaikka toinen sairastuu tai jää työttömäksi.

Mutta kyllä 200 teur laina on ISO! En olisi ikinä suostunut rakentamaan taloa, jos noin iso laina oltaisiin jouduttu ottamaan. Haluan tehdä elämässä muutakin kun maksaa lainaa. Meillä 165 neliöinen talo ja 80 neliön autotalli kahdelle autolle + 3 varastoa ja lainaa 130 teur... Vähemmälläkin pärjää ja kun vähän kilpailuttaa niin saa ladukkaat materiaalitkin. Me saimme tolla rahalla parketit, massivipuisen keittiön, laadukkaat laatat, vesikiertoisen lattialämmityksen, laadukkaat kodinkoneet, tähtitaivaat olkkariin ja kylppäriin, kunnon ilmastoinnit, korkeatasoisen sähköistyksen (sisäisen verkon yms.). Kaikki ostettiin laadukasta, mutta kaikki myös kilpailutettiin! Tonni oli pikkuraha mitä hinta halpeni vesikiertoisessa lattialämmityksessä ja keittiössä säästettiin 5 tonnia ja saatiin ihan samanlainen kun puustelli tarjosi. Itse tehtiin toki paljon, mutta vaikka ei oltais tehty mitään, niin ei 200teur oltais saatu kulumaan. Vanhat kalusteet kannettiin sisään, koska niitä voi uusia myöhemminkin vähitellen ja paljon ollaan jo uusittukin...

Muuten meidän talo arvioitiin ja hinta on 290 teur... Vähällä siis saa paljon!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 09:44 vieras kirjoitti:
Mutta kyllä 200 teur laina on ISO! En olisi ikinä suostunut rakentamaan taloa, jos noin iso laina oltaisiin jouduttu ottamaan. Haluan tehdä elämässä muutakin kun maksaa lainaa. Meillä 165 neliöinen talo ja 80 neliön autotalli kahdelle autolle + 3 varastoa ja lainaa 130 teur... Vähemmälläkin pärjää ja kun vähän kilpailuttaa niin saa ladukkaat materiaalitkin. Me saimme tolla rahalla parketit, massivipuisen keittiön, laadukkaat laatat, vesikiertoisen lattialämmityksen, laadukkaat kodinkoneet, tähtitaivaat olkkariin ja kylppäriin, kunnon ilmastoinnit, korkeatasoisen sähköistyksen (sisäisen verkon yms.). Kaikki ostettiin laadukasta, mutta kaikki myös kilpailutettiin! Tonni oli pikkuraha mitä hinta halpeni vesikiertoisessa lattialämmityksessä ja keittiössä säästettiin 5 tonnia ja saatiin ihan samanlainen kun puustelli tarjosi. Itse tehtiin toki paljon, mutta vaikka ei oltais tehty mitään, niin ei 200teur oltais saatu kulumaan. Vanhat kalusteet kannettiin sisään, koska niitä voi uusia myöhemminkin vähitellen ja paljon ollaan jo uusittukin...

Ette taida asua pk-seudulla? Miksi ihmiset ei tajua sitä, että jos jostain "huitsin skutsista" saa ison talon 200te niin kaikkialta ei saa siihen hintaan edes tonttia. Kyllä kai jokainen mielellään ottaisi vain 100te lainaa ja rakentaisi sillä ison talon. aina se vain ei ole mahdollista.

Terppa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 11:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 09:44 vieras kirjoitti:

Ette taida asua pk-seudulla? Miksi ihmiset ei tajua sitä, että jos jostain "huitsin skutsista" saa ison talon 200te niin kaikkialta ei saa siihen hintaan edes tonttia. Kyllä kai jokainen mielellään ottaisi vain 100te lainaa ja rakentaisi sillä ison talon. aina se vain ei ole mahdollista.
Joo, tai just täällä Turun paremmilla alueilla tai vaikka vaan naapurikaupungissa Kaarinassa, niin peltotilkusta ja tosiaan tilkusta saa pulittaa 50.000-70.000. Siihen sitten viel rakentamaan. Heh! 200.000 ei riitä ku alkuun. Mutta kyllä sitten puhutaan jälleenmyyntiarvoissa melkoisen arvokkaista taloista ja se on muistettava. Hinnan romahduksetkaan ei niin paljon näitä kohteita heiluta. Tosin meillä itsellä ei ollut halua eikä varaa pulittaa pellon palasta kymmeniä tonneja, muttei meillä ollut tarvetta päästä Turun kylkeenkään ihan kiinni. Mutta sitä vain, että Suomi on pitkä maa ja näistä lainoista puhuttaessa se pitää muistaa!!!

Meillä on 200 000 euron talolaina, enkä koe sitä mitenkään ylimitoitetuksi. Eikös se laina ole tapana suhteuttaa tuloihin ;) Me pystytään se laina hoitamaan ilman, että joudutaan siirtymään kaurapuuroon.

Ja täällä meidän seudulla, sillä rahalla saa rakennettua tavallisen 135 neliöisen talon vuokratontille. Mistään ökytalosta ei siis todellakaan ole kysymys. Turus ollaan

ccc
te jotka olette lasten kanssa kotona ja mies ainoastaan töissä, tienaako teidän mies sitten ihan älyttömästi kun saatte niin paljon lainaa että voitte jopa rakentaa oman talon? Mitä vakuuksia teillä on? Kiinnostaa koska olemme harkinneet talon rakentamista mutta taitaa siirtyä monella vuodella juuri siksi kun olen kotona lasten kanssa ja ainoastaan mies töissä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 15:05 ccc kirjoitti:
te jotka olette lasten kanssa kotona ja mies ainoastaan töissä, tienaako teidän mies sitten ihan älyttömästi kun saatte niin paljon lainaa että voitte jopa rakentaa oman talon? Mitä vakuuksia teillä on? Kiinnostaa koska olemme harkinneet talon rakentamista mutta taitaa siirtyä monella vuodella juuri siksi kun olen kotona lasten kanssa ja ainoastaan mies töissä.
No jos on äitiyslomalla, niin äitiyspäiväraha on 70% palkasta. Eikä ole päivähoitomaksuja kuten tulee kun menee töihin. Kyllä sillä pärjää aivan hyvin.

Sitten jotkut ovat säästäneet ennen rakentamista, niin tottakai pankista saa lainaa sellainen nuuka perhe, joka vuokralla asuessaan säästää. Tai jos on jo myydä vanha asunto, josta saa rahaa.

Tuskin kovinkaan monella mies älyttömiä tienaa, ja isoista tienesteistä (jos palkkatuloa eikä pääomaa) on aina isot verot.

yx raksaaja
Eikös se laina kannattaisi mitoittaa sen mukaan, mitä nyt maksaa asumisesta? Jos maksaa nytt vuokraa 700e, niin sen saman rahan sitten pystyy maksamaan myös lainaa. Elämäntilanteen mukaan sitten vertaa siihen, pystyisikö maksamaan jopa enemmänkin, vai pitäisikö päinvastoin jättää elämiseen enemmän varaa.

Jotenkin ne yli 1 000e:n kuukausittaisia lyhennyksiä maksavat hirvittävät, sillä siinä ei varmasti enää ole paljon venymisen varaa, kun korot nousevat. Pienikin nousu tietää jo isoa muutosta kuukausittaiseen erään.

Laina-aikaa sitten vaan sen verran pidemmäksi, että kuukausierä tippuu. Minulle ainakin on se ja sama, maksanko muutaman tonnin enemmän lainaa 25 vuoden ajalta, jollei tarvi kituuttaa toimeentulon rajoilla 15 vuotta.

Yhteistyössä