"äiti, mitä nuo pallot on, mitkä lentää?"

  • Viestiketjun aloittaja mamma pihalla
  • Ensimmäinen viesti
"Mummeli"
En lukenut kaikkien kommentteja, mutta kokemuksen rintaäänellä uskallan sanoa, että lapsellasi on migreeni. Minulle puhkesi kesken vauvan ulkoilutuksen. Hopeisia palloja alkoi lennellä niin, että näin ihmisistä vain puolet kasvoista. Onneksi,
olin lähellä puiston penkkiä, että pääsin istumaan. Luulin, että minulta oli verisuoni katkennut päästä. Pahaa oloa ei ollut, ainoastaan nuo erikokoiset hopeapallot leijailivat silmieni edessä. Kun sain itseni kuosiin, lähdin kohti kotia pitkin metsäpol-
kua. Harhauduin puolukkain joukkoon aina välillä, mutta ehjin nahoin selvisimme kotiin.Onneksi vauva nukkui, joten kävin pitkälleni märkä, kylmä pyyhe silmilläni. Kun heräsin, kaikki oli OK.
Mieheni oli kärsinyt migreeniä jo ennen koulua, oli oksentanut ja ripuloinut, jonka jälkeen kaikki oli taas ollut kunnossa.
Kun pieni vauvamme oli viisivuotias, hän sai ensimmäisen migreenikohtauksen. Onneksi, tiesimme, miten toimia. Kylmää otsalle, huone pimeäksi, ämpäri vuoteen viereen, paijausta, rauhallisuutta. Oksennuksen jälkeen suu raikkaaksi, pissille ja rauhallisin niistä unilauluista hiustenhipelöinnein ja höyhensivelöillein päälle.
 
Larba
[QUOTE="Mummeli";25327186]En lukenut kaikkien kommentteja, mutta kokemuksen rintaäänellä uskallan sanoa, että lapsellasi on migreeni. Minulle puhkesi kesken vauvan ulkoilutuksen. Hopeisia palloja alkoi lennellä niin, että näin ihmisistä vain puolet kasvoista. Onneksi,
olin lähellä puiston penkkiä, että pääsin istumaan. Luulin, että minulta oli verisuoni katkennut päästä. Pahaa oloa ei ollut, ainoastaan nuo erikokoiset hopeapallot leijailivat silmieni edessä. Kun sain itseni kuosiin, lähdin kohti kotia pitkin metsäpol-
kua. Harhauduin puolukkain joukkoon aina välillä, mutta ehjin nahoin selvisimme kotiin.Onneksi vauva nukkui, joten kävin pitkälleni märkä, kylmä pyyhe silmilläni. Kun heräsin, kaikki oli OK.
Mieheni oli kärsinyt migreeniä jo ennen koulua, oli oksentanut ja ripuloinut, jonka jälkeen kaikki oli taas ollut kunnossa.
Kun pieni vauvamme oli viisivuotias, hän sai ensimmäisen migreenikohtauksen. Onneksi, tiesimme, miten toimia. Kylmää otsalle, huone pimeäksi, ämpäri vuoteen viereen, paijausta, rauhallisuutta. Oksennuksen jälkeen suu raikkaaksi, pissille ja rauhallisin niistä unilauluista hiustenhipelöinnein ja höyhensivelöillein päälle.[/QUOTE]

No johan oli runolliset tarinoinnit.

Minullakin on ollut välillä palloja silmissä ja rajoittunutta näkökenttää, mielestäni se ei ole migreeni? Tai siis eikö migreenin diagnoosiin kuulu kova päänsärky? Mitä yleensäkin kuuluu migreenin oireisiin?

Olen itse ajatellut omien silmäoireiden johtuvan alhaisesta verenpaineesta tms. Ehkä migreeni kuulostaisi paremmalta.

Oksennus ja ripuli joka tapauksessa kuulostaa minusta joltain ihan muulta taudilta noin oletusarvoisesti. Ellei tämä nyt ollut joku läppä.

Lisäksi pitää muistaa, että jos ensin katsoo kirkkaaseen valoon niin näkyy kaikkia palloja ja kuvioita. Ja penskana muistan, että kun vähän painoi silmäluomia käsillä kiinni niin näkyi kanssa geometrisia kuvioita, tai ainakin kuvittelin näkeväni niitä.
 
"vieras"
Meillä lapsi on jo useampaan otteeseen puhellut, että ilmassa lentää palloja ja osoittaakin niitä kun kysytään, että missä hän näkee lentäviä palloja. Hän ei osaa kertoa niistä tarkemmin, koska itsekin kyselee, että mitä ne ovat. Väriltään kuulema valkoisia nämä pallot.

Onkohan lapsella vaan joku leikki menossa (yli kuukausi jo kun ekan kerran kertoi palloista) vai voiko silmissä olla jotain? Näkeekö kukaan täällä palstalla lentäviä palloja? Voiko siis joihinkin näkö/silmävaivoihin liittyä pallot näkökentässä?

itselle tuli niitä tähtiä kun veren paineet isona?
 
Siiiis
Noilla palloilla ei ole suomenkielistä nimeä mutta ne ovat siis näitä: http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_field_entoptic_phenomenon

Kuin kirkkaita helmiä tai siittiöitä jotka menevät sinne tänne.
 
esko.hausjärveltä
Kun asensit valvonta kameran eteiseen, (siinä on infrapuna) eli näkee vaikka on pimeää, (kun eteinen on pimeänä valvonta kamerassa näkyy kuin olis valot päällä) niin valvontakameran kuvaruudussa lentelee valkoisia palloja, valosanaaikana kamerassa ei näy mitään palloja.
 
vierailija
Meillä kanssa 4-v näkee iltaisin nukkumaan mennessä näitä valkoisia valoja pitkin seiniä ja kyselee, näenkö niitä. Kun sanoin huolestuneena kolmantena iltana, että pitää varmaan mennä silmälääkäriin, lapsi totesi, että "niin sun pitääkin, jos et näe näitä" XD

Noh, toivottavasti tuli vaan siitä, kun katsoi lamppua ja löin valot pois päältä...
 
Ainakin lasiaiseen liittyen näkökentässä voi olla sellaisia vaaleita hippusia. Yksi nimi ilmiölle on kai muscae volitantes. Tässä wikipedian teksti lasiaissamentumista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma

Näyttävät tältä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Floaters.png/230px-Floaters.png

Mulla on ollut noita silloin tällöin näkökentässä, lapsena muistan nähneeni niitä usein "ilmassa" esim. taivasta vasten. Mitään sairautta ei ole taustalla eivätkä ole lisääntyneet iän myötä.

Voisiko kyse olla tuosta? Tutkituttaa toki kannattaa, jos huolestuttaa, mutta todennäköisesti voisi olla ihan vain tuota eli vaaratonta.
Uuuh olipa helpottavaa kuulla tuo sana lasiaissamentuma! Minulla on ollut koko elämäni joskus tuollaisia ihme pilkkuja ja nyt sain vasta tietää, että sehän on normaalia:LOL: Ne näkyy juuri kun katson taivasta tai valkoista paperia. Olen ajatellut kaikki vuodet, että silmäni ovat erityisen pölyiset tms noloa:oops::rolleyes:
 
Uuuh olipa helpottavaa kuulla tuo sana lasiaissamentuma! Minulla on ollut koko elämäni joskus tuollaisia ihme pilkkuja ja nyt sain vasta tietää, että sehän on normaalia:LOL: Ne näkyy juuri kun katson taivasta tai valkoista paperia. Olen ajatellut kaikki vuodet, että silmäni ovat erityisen pölyiset tms noloa:oops::rolleyes:
Minkä värisiä sinulla ne on? Täällä on puhuttu vaaleista, mutta mulla ne on mustia.

Teini-iässä näin ensimmäisen, luulin että oon löytänyt jonkun uuden hyönteislajin :LOL: Seisoin mökkilaiturilla, ja nostin katseen vedestä taivaalle. Luulin että joku salamannopea hyönteinen nousi vedestä lentoon jonnekin korkeuksiin:oops:

Mutta syökää ihmiset mustikoita, nuo pallukat on hävinneet ja kohtuullisen hyvä hämäränäkö on ennestään parantunut. Kaukonäössä ei ole koskaan ollut ongelmia, sillä olisi päässyt vaikka hävittäjäpilotiksi kun testattiin :cool:
 
Minkä värisiä sinulla ne on? Täällä on puhuttu vaaleista, mutta mulla ne on mustia.

Teini-iässä näin ensimmäisen, luulin että oon löytänyt jonkun uuden hyönteislajin :LOL: Seisoin mökkilaiturilla, ja nostin katseen vedestä taivaalle. Luulin että joku salamannopea hyönteinen nousi vedestä lentoon jonnekin korkeuksiin:oops:

Mutta syökää ihmiset mustikoita, nuo pallukat on hävinneet ja kohtuullisen hyvä hämäränäkö on ennestään parantunut. Kaukonäössä ei ole koskaan ollut ongelmia, sillä olisi päässyt vaikka hävittäjäpilotiksi kun testattiin :cool:
Hehe hyönteinen!!!:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Hauska juttu!
Mulla ne on valkoisia ja niillä on harmaat reunat/ääriviivat, jos oikein näen:D

Mustikoita meillä on kyllä aina, syötän lapsille suuria määriä mutta en viitsi tuhlata niitä itseeni, pitäisi varmaan lopettaa pihistely:p
 
  • Tykkää
Reactions: Hutkás Biehtár
Hehe hyönteinen!!!:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Hauska juttu!
Mulla ne on valkoisia ja niillä on harmaat reunat/ääriviivat, jos oikein näen:D

Mustikoita meillä on kyllä aina, syötän lapsille suuria määriä mutta en viitsi tuhlata niitä itseeni, pitäisi varmaan lopettaa pihistely:p
Juu, kantsii vanhempienkin ehdottomasti syödä!

Muistan bilsantunnilta, että jo noin 10 -vuotiaalla alkaa silmät pikkuhiljaa jo rapistumaan, onneksi hyvin hitaasti yleensä.
 
vierailija
Itselläni oli lapsena noita palloja. Kuvailisin saippuakupliksi. Lapsena ajattelin niiden olevan sieluja jotka nousevat taivaaseen. Nyt olen 46. Migreenistä kärsin 20-30vuotiaana. Ei siis ollut vaikutuksia itselläni.
 
vierailija
Meillä lapsi on jo useampaan otteeseen puhellut, että ilmassa lentää palloja ja osoittaakin niitä kun kysytään, että missä hän näkee lentäviä palloja. Hän ei osaa kertoa niistä tarkemmin, koska itsekin kyselee, että mitä ne ovat. Väriltään kuulema valkoisia nämä pallot.

Onkohan lapsella vaan joku leikki menossa (yli kuukausi jo kun ekan kerran kertoi palloista) vai voiko silmissä olla jotain? Näkeekö kukaan täällä palstalla lentäviä palloja? Voiko siis joihinkin näkö/silmävaivoihin liittyä pallot näkökentässä?
Monet sanoo että pikkulapset voi nähdä yliluonnollisia juttuja.

kun nuorin lapsi oli vauva ja makasi selällään vaikka vaipanvaihdon yhteydessä niin selvästi katseli jotain nopealiikkeisiä juttuja katon rajassa, me sanottiin että hän varmasti näkee siellä pieniä riippuliitäjiä

Itse olen varsin skeptinen, mutta kyllä pisti miettimään että jos hän näkikin jotain selittämätöntä
 

Yhteistyössä