Äiti, miksi et ehdi harrastaa?

  • Viestiketjun aloittaja Minä..
  • Ensimmäinen viesti
Minä..
Ihmetyttää lähipiirin äitien valitukset siitä ettei ehdi itse harrastaa mitään. Ja tarkoitan nyt niitä perheitä jossa on molemmat vanhemmat ja kouluikäiset lapset. Elämään ei muka mahdu mitään muuta kuin lasten kuskaaminen ja ruuanlaitto. Isät kyllä ehtii treenata vaikka maratonille.

Mulla on kaksi lasta, joista toinen harrastaa jääkiekkoa ja toinen voimistelua. Treenejä on 6-3 kertaa viikossa, molemmilla. Itse harrastan joogaa, tanssia ja balettia. Lisäksi lenkkeilen ja harrastan koirien kanssa. Mies käy salilla ja lenkkeilee. Silti ehditään kuskaamaan lapset ja tekemään kotiruokaa joka päivä.

Mikä on siis sinun syysi olla harrastamatta?
 
Minä..
Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;30248023:
Ihmetyttää lähipiirin äitien valitukset siitä ettei ehdi itse harrastaa mitään. Ja tarkoitan nyt niitä perheitä jossa on molemmat vanhemmat ja kouluikäiset lapset. Elämään ei muka mahdu mitään muuta kuin lasten kuskaaminen ja ruuanlaitto. Isät kyllä ehtii treenata vaikka maratonille.

Mulla on kaksi lasta, joista toinen harrastaa jääkiekkoa ja toinen voimistelua. Treenejä on 6-3 kertaa viikossa, molemmilla. Itse harrastan joogaa, tanssia ja balettia. Lisäksi lenkkeilen ja harrastan koirien kanssa. Mies käy salilla ja lenkkeilee. Silti ehditään kuskaamaan lapset ja tekemään kotiruokaa joka päivä.

Mikä on siis sinun syysi olla harrastamatta?
Niin ja käyn siis kokopäivätyössä :)
 
mietin vaan
Ehkä he ei vaan jaksa eikä kyse ole niinkään ehtimisestä. Ymmärrät kuitenkin varmaan, että tuo sinun harrastusmäärä on aika melkoinen, jos sen lisäksi käyt kokopäivätyössä, kuskailet lapsia ja kokkailet. Toisilla voi olla myös esim. tosi epäsäännöllinen työ, mikä tekee mielekkään harrastuksen lyötämisestä haastavaa, kun ei ole mahdollista esim. käydä siellä balettitunnilla joka tiistai klo. 18 vaan kaikki on yhtä sillisalaattia. Jotkut raukat sit taas joutuu kantaa ne työt kotiinkin, eli kun joku lähtee joogaamaan lasten mentyä nukkumaan niin toinen kaivaa työpaperit esiin ja huhkii töitä puoleen yöhön.
 
Meillä
ei ole hoitopaikkaa päiväkoti-ikäiselle ja mies tulee töistä vasta 19 jälkeen. En enään niin myöhään mihinkään jaksa lähteä, minulla herätys arkisin 5.45. En tosin itse ole juurikaan harrastuksista kyllä kiinnostunutkaan, ja työ vie aika paljon voimia.
 
vieras...
Mulla ei ole kouluikäisiä lapsia enkä ole kokopäivätöissä, vaan olen kerran viikkoon harrastava pienten lasten kotiäiti. Mutta tuo teidän perheen harrastusmäärä kuulostaa kyllä sellaiselta, että mieluummin sitten ruoka pakastepussista, että ehtisi joskus edes pienen hetken OLLA lastensa kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Nadalie
vbn
Jos oikeesti haluaa harrastaa niin kyllä sitä löytyy aikaa edes yhdelle harrastukselle, oli se sitten vaikka kävelylenkki illalla. Ei miehetkään sielä töissä ole 24/7. Toki jos yksinhuoltaja ja alle kouluikäinen lapsi, eikä ketään hoitajaa tai varaa sellaista ottaa ihan vaan vaikka kerran viikossa pariksi tunniksi niin tilanne on erilainen.

Ei kenellekään tarvitse olla harrastusta jos ei halua, mutta tyhmää käyttää tekosyynä ajanpuutetta.
 
hmmo
Olen eronnut pienen lapsen äiti.
käyn kokopäivä töissä, mutta silti ehdin 3 kertaa viikossa käymään jumpassa,
tämä on minulle tärkeää ja auttaa jaksamaan.

valitsin kuntokeskuksen sen mukaan, ett siellä on hyvä lapsiparkki.
lapsi viihtyy siellä sen ajan kun kuntoilen
puolitoista tuntia
 
"minna"
No Joo, kyllä mä väitän kanssa, että jokainen ehtii harrastaa. Se, että monet vetoavat siihen ettei muka kerkee, vaikka kyse on kiinnostuksen puutteesta tai laiskuudesta. Tai sitten ovat niin nössyköitä ja martyyreja, etteivät uskalla vaatia itselle mitää ja mies käy samaan aikaan treenamassa useita kertoja viikossa.
 
Työajat
Mulle juuri noi epäsäännöllisen työajat tuo harrastusaikaa..kun muksut lähtee kouluun ja p.kotiin, ehdin kerran, pari viikossa liikkumaan jo aamuisin. Loput treenit iltaisin esim. Voi käydä juoksemassa sen tunnin kun joku lapsi harrastaa.

Se on sääli että moni alkaa elämään lasten kautta 24/7. Jos on tyytyväinen niin mikäs siinä, mutta aika paljon kuulee valittelua oman ajan puutteesta, vaikka isät kyllä kummasti kerkeää. Samat ihmiset ei kerkeä edes silloin kun lapset on kouluikäisiä ja menevät omia menojaan. Se on hyvin pitkälle itsestä kiinni paitsi jos on yh tms. Tilanne.
 
vieraas
6 lasta
kolmivuorotyö
miehellä päivätyö
lasten harrastukset vie aikaa
mies treenaa jokavuotisiin maratoneihinsa ja tarvitsee aikaa enemmän eli minä hoidan lapsia
kotitöitä on meillä paljon
 
dddd
Vastauksen sanoit itse jo aloituksessa. Monella on niin itsekäs ja kusipäinen mies, että kulkee vain omissa harrastuksissaan, joten eiköhän silloin ole selvää, ettei arkipyöritystä yksin vetävä äiti enää jaksa eikä ehdi omiin harrastuksiin.

Meillä mies on joka toisen viikon iltavuorossa joten silloin olen käytännössä yksinhuoltaja ja lapset ovat vielä niin pieniä (nuorempi 1. luokalla), ettei heitä voi jättää pitkäksi aikaa yksin. Minä otan aikaa itselleni viikonloppuisin ja miehen aamuvuoroviikolla, mutta ymmärrän täysin myös niitä, jotka eivät oikeasti jaksa/ehdi harrastamaan, jos heillä on kovin itsekäs mies.
 
vierailija-
Mihinkään säännölliseen harrastukseen en oikein kykene, kun olen vuorotyössä.
Iltavuorossa ollessani ehdin kyllä aamuisin lenkkeillä ja aamuvuorossa taas iltaisin.
 
Ihan hyvin ehdin, ei mitään ongelmaa.

Tosin harrastaminen kotona on toki ajoittain vähän haastavaa, (3 alle kouluikäistä jaloissa) mutta tosiaan, harrastaminen neljän seinän ulkopuolella sujuu helposti.
 
Ei aina pääse
Mulla on pari "kodin ulkopuolista" harrastusta, jotka on säännöllisesti viikottain, mutta en pääse niihin läheskään aina miehen pitkien työpäivien vuoksi. Olen vielä hoitovapaalla ja aikaa periaatteessa olisi ihan riittävästi käydä vaikka jumpassa pari kertaa viikossa, mutta pieniä lapsia ei voi jättää yksikseen. Maaseudulla ei myöskään ole niin laajaa harrastusvalikoimaa, että voisi valita miehen työaikoihin sopivan hetken mennä. Jos esim. ainoa naisille suunnattu ohjattu ryhmäliikuntatunti on keskiviikkona klo 18, niin se on voi voi jos meni ohi :D Seuraavalla viikolla uusi yritys.

Olen sitten valinnut sellaisia harrastuksia, joita voi tehdä omalla aikataululla silloin kun itselle sattuu sopimaan (lähinnä siis illalla lasten mentyä nukkumaan, jos vielä jaksaa): käsityöt, lenkkeily, kahvakuula/kotijumppa, lukeminen.
 
"Sirkkeli"
Voisin kuvitella, että syy on jaksaminen. Ap:n perhe kuulostaa joltain adhd-perheeltä. Ei normaalia ollenkaan.

Jos äitee käy kokopäivätöissä, kaupassa/ostoksilla, siivoaa huushollin, hoitaa asioita, niin johan siitä tulee päivä täyteen jaksamisen osalta. Kaikilla ei ole nergiat huippu-urheilijan luokkaa.
 
Meillä kolme lasta, joista yksi treenaa omassa lajissaan maajoukkuetasolla. Niinpä meidän lasten yhteenlaskettu harrastusmäärä on yli 30h/vko. Vaikka kaksi isompaa pääsääntöisesti menevät treeneihinsä itsenäisesti, riittää kuskausta ihan joka päivälle. Omana harrastuksena on lapsen harrastukset eli olen aktiivisena toimijana lasten urheiluseurassa, mm. isomman joukkueen joukkueenjohtajana. Täyspäivätyö ja noin tunnin työmatka suuntaansa tekee sen, että ohjatuille liikuntatunneille en ehdi. Mutta omalta ovelta pääsee lenkille ja kesällä käytin työmatkat hyödyksi ja pyöräilin. Liikunta auttaa jaksamaan. Vaikka kuinka sohva houkuttaisi, puolen tunnin lenkki tekee jaksamiselle ihmeitä. Suosittelen!!
 
"xxx"
Mä käyn aikuinen-lapsi jumpissa ja myöhemmin on tarkoitus lenkkeillä niin, että lapsi kulkee mukana fillarilla tai käyn itse lenkillä kun lapsi on jossain omassa liikuntaharrastuksessa. Mieskin kantaa toki vastuunsa, eli yksinkin pääsisin menemään ja menenkin joskus.

Muut kuin urheiluharrastukset onkin sellaisia, että niitä harrastetaan kotona.

Mutta kyllä duunitkin on erilaisia. Omaani voisi käytännössä tehdä kaikki illatkin ihan niin paljon kuin vaan sille itse annan aikaa. Kun on ns. asiantuntija, voi omaa panostaa parantaa jatkuvasti. Miehellä, jolla on suorittavampi työ, tuntuu olevan vapaa-aikaa enemmän. Hyvin vähän tekee tai miettii duuniasioita enää kotona - itse taas teen jotain ihan joka päivä.
 
Aapee..
No joo, en tietenkään tarkoittanut että jokaisen olisi harrastettava yhtä paljon kuin minä. Mutta uskon että edes yksi kodin ulkopuolinen harrastus viikossa antaisi kummasti energiaa.

Harrastan aina kun lapset harrastaa. Esim. huomenna isä vie lapsen voimisteluun, minä menen joogaan. Isä menee punttisalille ja minä haen lapsen. Illalla mennään yhdessä metsälenkille koirien kanssa. Väitän että puuhataan todella paljon lasten kanssa kun vapaa-aikaa on. Tänään ollaan käyty leffassa, tehty pihahommia ja kohta lähdetään sienimetsään. Vaikka kuopus kävikin treeneissä aamulla.

Haastankin nyt kaikki kiireiset perheenäidit miettimään miten sitä ukkoa voisi hyödyntää näissä askareissa. Ei sen kuulu olla niin että mies menee mihin haluaa ja äiti hoitaa kaiken muun.
 
[QUOTE="Sirkkeli";30248363]Voisin kuvitella, että syy on jaksaminen. Ap:n perhe kuulostaa joltain adhd-perheeltä. Ei normaalia ollenkaan.

Jos äitee käy kokopäivätöissä, kaupassa/ostoksilla, siivoaa huushollin, hoitaa asioita, niin johan siitä tulee päivä täyteen jaksamisen osalta. Kaikilla ei ole nergiat huippu-urheilijan luokkaa.[/QUOTE]

Aika harva on lopulta normaali. Jos mikään edes on normaalia :D
 

Yhteistyössä