Äiti, miksi et ehdi harrastaa?

  • Viestiketjun aloittaja Minä..
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;30248023:
Ihmetyttää lähipiirin äitien valitukset siitä ettei ehdi itse harrastaa mitään. Ja tarkoitan nyt niitä perheitä jossa on molemmat vanhemmat ja kouluikäiset lapset. Elämään ei muka mahdu mitään muuta kuin lasten kuskaaminen ja ruuanlaitto. Isät kyllä ehtii treenata vaikka maratonille.

Mulla on kaksi lasta, joista toinen harrastaa jääkiekkoa ja toinen voimistelua. Treenejä on 6-3 kertaa viikossa, molemmilla. Itse harrastan joogaa, tanssia ja balettia. Lisäksi lenkkeilen ja harrastan koirien kanssa. Mies käy salilla ja lenkkeilee. Silti ehditään kuskaamaan lapset ja tekemään kotiruokaa joka päivä.

Mikä on siis sinun syysi olla harrastamatta?
Oma syyni on se, että haluan viettää aikaa lasteni kanssa. Kyllähän sitä kerkeäisi harrastuksiin vaikka joka ilta, jos ei viihtyisi lastensa/miehensä kanssa, mutta meistä on hauskempi tehdä asioita yhdessä. Välillä mietin, pitäisikö ilmottautua johonkin harrastukseen, mutta en raaski vielä, kun lapset ovat sen verran pieniä.
 
No joo, en tietenkään tarkoittanut että jokaisen olisi harrastettava yhtä paljon kuin minä. Mutta uskon että edes yksi kodin ulkopuolinen harrastus viikossa antaisi kummasti energiaa.

Harrastan aina kun lapset harrastaa. Esim. huomenna isä vie lapsen voimisteluun, minä menen joogaan. Isä menee punttisalille ja minä haen lapsen. Illalla mennään yhdessä metsälenkille koirien kanssa. Väitän että puuhataan todella paljon lasten kanssa kun vapaa-aikaa on. Tänään ollaan käyty leffassa, tehty pihahommia ja kohta lähdetään sienimetsään. Vaikka kuopus kävikin treeneissä aamulla.

Haastankin nyt kaikki kiireiset perheenäidit miettimään miten sitä ukkoa voisi hyödyntää näissä askareissa. Ei sen kuulu olla niin että mies menee mihin haluaa ja äiti hoitaa kaiken muun.
Yksi kodin ulkopuolinen harrastus olisi kyllä varmasti monelle melko hyvää tekevä asia. Ja vaikka olenkin sitä mieltä, että aika harvoin tilanne on se, että äidin harrastamattomuus oikeasti johtuisi vain ja ainoastaan ajasta, niin kyllä se silti voi monen äidin kohdalla olla ihan faktaa.

Ja on siinä sekin, että toinen joutuu ponnistelemaan todella paljon sen eteen, että pääsee harrastuksiinsa, kun taas joku toinen vain jättää lapsen isälleen vaikka joka ilta, huutaa moikat ja painaa oven perässään kiinni lähteäkseen harrastaman.

Mulla on omat harrastuksen, kuten on miehelläkin. Itse harrastan kodin ulkopuolella joka viikko vähintään kerran, mutta monesti kolmekin kertaa viikossa. Aikaa mulla menee aina yli 2h/kerta. Mies treenaa keskimäärin 3 kertaa viikossa. Toisinaan kahdesti, toisinaan neljästi.

Lapsia on 4, joista 3 harrastaa siten, että harrastukseen tarvitaan aina vanhempi joko vähintään kuskiksi, tai sitten mukaan harrastukseen. Lapsilla on tällä hetkellä harrastuksia neljänä päivänä viikossa, joista yhdelle päivälle osuu kaksi harrastusta. Osa lapsista harrastaa samaa harrastusta, onneksi! Muutoin lapsilla olisi harrastuskertoja viikossa peräti 9 kpl!! Tosin tähän suuntaan ollaan kyllä ennen pitkää menossa.

Miehellä on vuorotyö, meillä on käytössä vain 1 auto, eikä meillä ole mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuneuvoja. Sekä mun, että lasten harrastukset sijaitsevat sellaisen matkan päässä, että kulkeminen harrastuksiin ilman autoa on mahdotonta. Mies pystyy omiin treeneihinsä kulkemaan polkupyörällä ja usein niin tekeekin.

Kun pohdin tuota ap:n kertomaa, ajatuksiini nousee seuraavaa:
Mikäli perheessä olisi vain 1-2 lasta, jotka olisivat terveitä ja iältään 3v+ (jolloin heillä olisi harrastuksia, joissa vanhemmat eivät ole mukana), käytössä olisi 2 autoa, olisi tilanne aikalailla helpompi, kuin mitä esim. meillä on nyt.

Meidän ei ole esim. mahdollista harrastaa samalla, kuin milloin lapset harrastavat, vaan me harrastame silloin, kun sille aikaa sattuu jäämään. Omasta valmennuksestani olen kyllä pitämässä kynsin ja hampain kiinni, mutta senkin suhteen olen joutunut lasten treenien vuoksi joustamaan. Laitan kuitenkin loppupeleissä aina lasten harrastukset omieni edelle.

Perheessämme on alta 1v, joka tarvitsee rattaat. Joten esim. metsässä tarpominen on koko perheen voimin aikalailla pois suljettua noin niin kuin liikuntaharrastuksena sitä ajatellen. Toki sen 1v:n voisi ottaa kantoreppuun (minä en pysty huonon selän vuoksi, mutta mies pystyy), mutta meillä olisi tuolloin mukana myös 4v, joka ei pysty kävelemään pitkää matkaa ja vielä vähemmän, kuin maasto on epätasainen. Aikalailla samoiluksi ja heinän puremiseksi moinen siis menisi :D

Enkä siis missään nimessä valita (ihan itse olen elämäni rakentanut), vaan tuon tämän nyt vain esiin siksi, että ihmiset saisivat erilaisiin elämäntilanteisiin paremmin perspektiiviä. Eikä tässäkään vielä edes kaikki. Toisilla vaan sitä virtaa tosiaan riittää enemmän, kuin toisilla, kuten joku tuolla jo toi esiin :)
 
säpäle harmaana
Ehkä se on kiinni siitäkin, mitä lasketaan harrastukseksi. Itse en mielestäni harrasta mitään, mutta opiskelen ja kuntoilen työn ohessa. Kuntoilu on siis kotijumppaa, pyöräilyä ja lenkkeilyä. En jotenkin osaa sanoa opiskelua tai sekalaista kuntoilua harrastukseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30248675:
Ehkä se on kiinni siitäkin, mitä lasketaan harrastukseksi. Itse en mielestäni harrasta mitään, mutta opiskelen ja kuntoilen työn ohessa. Kuntoilu on siis kotijumppaa, pyöräilyä ja lenkkeilyä. En jotenkin osaa sanoa opiskelua tai sekalaista kuntoilua harrastukseksi.
Kyllä mä kotijumpan harrastamiseksi lasken. Ja pyöräilyn sekä lenkkeilynkin, mikäli se on edes suunnilleen säännöllistä, eikä tyyliin kerran kuussa :)

Koirien kanssa lenkkeilyä en sen sijaan laske harrastukseksi. Se tuntuu vähän samalta, kuin keroisin harrastavani noin 5 kertaa päivässä syömistä :D
 
"jepp"
Harrastan liikuntaa säännöllisesti. Yleensä kolme kertaa viikossa pikkukakkosen ajan ja kahdesti viikossa, kun lapset jo nukkuu. Ei ole pois keneltäkään. Turhaa jeesustella, että jos harrastaa, niin ei ennätä olla lasten kanssa. Meillä siis kaksi 8-16 työskentelevää vanhempaa ja kaksi leikki-ikäistä.
 
"jen"
No arkena ei ole aikaa. Teen töitä 7.30-15, lapset kotona. Hoidan lapsia 15-18, kun mies tulee töistä, ja loppuilta menee lasten + koulujuttujen kanssa. ja tietty jossain vaiheessa pitää siivota, ostaa ruokaa jne.. Viikonloppuisin vain on aikaa.
 
"Maamu"
Juu kouluikäiset lapset, joista toinen erityislapsi. Käyn töissä, mies käy töissä ja sen jälkeen raksalla. Ei ole pariin vuoteen päässyt harrastamaan, kun ei voi lapsia yksin jättää. Hyvä, että ystäviä ehdin nähdä (yksin) kerran, kahdesti kuussa.

Mies harrastaa kahdesti viikossa, mutta ne hänelle suon ilomielin, kun meille taloa rakentaa. Kaipaisin kyllä jonkinlaista henkireikää itsellekin, mutta vielä olen hyvin jaksanut yksittäisiä päiviä lukuunottamatta.
 
"Liisi"
Olen jo pitkään laiminlyönyt itseäni ja antanut kaiken vapaa-aikani lapsille, joista toinen on koulussa ja toinen kolmevuotias. Koska työssäkäynti ja kotityöt nielevät lähes kaiken ajan, jostain on ollut pakko tinkiä. Mies kyllä auttaa minkä ehtii, mutta töitä on paljon. Nykyään puhunkin kodista "työleirinä", kaikkine siivouksineen ja pyykinpesuineen.
Nyt aloittelen käymällä kerran viikossa jumpassa, mutta sekin tarkoittaa sitä, etten kolmivuotiaan hereilläoloaikana ehdi jumppa-päivänä kotiin. Pitkät työmatkat, vaativa työ jne.
Viikonloput yleensä vietämme mökillä, joten näin kesäaikaan ei harrastamiseen ole viikonloppuina aikaa.
 
"Liisi"
[QUOTE="jepp";30248707]Harrastan liikuntaa säännöllisesti. Yleensä kolme kertaa viikossa pikkukakkosen ajan ja kahdesti viikossa, kun lapset jo nukkuu. Ei ole pois keneltäkään. Turhaa jeesustella, että jos harrastaa, niin ei ennätä olla lasten kanssa. Meillä siis kaksi 8-16 työskentelevää vanhempaa ja kaksi leikki-ikäistä.[/QUOTE]

Jeesus mitä jeesustelua, ei kaikille harrastaminen tarkoita jumppailua lasten kanssa. Yleensä harrastaminen on vähän keskittyneempää juttua jonkun itseään kiinnostavan asian parissa.
 
Harrastajaäiti
Olen eronnut pienen lapsen äiti.
käyn kokopäivä töissä, mutta silti ehdin 3 kertaa viikossa käymään jumpassa,
tämä on minulle tärkeää ja auttaa jaksamaan.

valitsin kuntokeskuksen sen mukaan, ett siellä on hyvä lapsiparkki.
lapsi viihtyy siellä sen ajan kun kuntoilen
puolitoista tuntia
Olet siis ulkoistanut lapsenhoidon lähes koko lapsen hereilläoloajaksi. Great! =(
 
Iisimmin
Ei sen maratonharrastajamiehen alvariinsa täydy juosta. Itselläni on vaativa kokopäivätyö ja huvikseni myös opiskelen. Maratonkunnossa pysyn juoksemalla kerran viikossa pitkän lenkin, joten kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapsellenikin löytyy aikaa. Ei kaikkea täydy tehdä tosissaan ja sata lasissa.
 
"Lissu"
Mä en a) jaksa työpäivän jälkeen, ei vaan kiinnosta lähteä enää mihinkään kun kotiin pääsee ja b) arki-illat on muutenkin niin lyhyitä, että haluan viettää ne lasteni kanssa. Jos tullaan kotiin 17 aikaan ja lapset menee nukkumaan klo 20, niin en todellakaan halua viettää tuota kolmea tuntia jossain jumppatunnilla. Eli en ehdi, koska priorisoin ajankäyttöni muiden kriteerien perusteella kuin omien harrastusteni. :)

Nyt kylläkin aloitin liikuntaharrastuksen missä käyn kerran viikossa, paitsi milloin mies on iltavuorossa. Useammin en haluaisi käydä.
 
"jepp"
[QUOTE="Liisi";30248886]Jeesus mitä jeesustelua, ei kaikille harrastaminen tarkoita jumppailua lasten kanssa. Yleensä harrastaminen on vähän keskittyneempää juttua jonkun itseään kiinnostavan asian parissa.[/QUOTE]

Pointti oli siinä, että voi harrastaa ja silti välittää perheestään. Luehan tuo tämän sivun ensimmäinen vastaus. Harrastaa voi sellaiseen aikaan, ettei se ole pois perheeltä. Mä en jumppaa lasten kanssa, enkä kotona, vaan olen pois kotoa 5h viikossa, kunnlapset nukkuvat tai katsovat pikkukakkosta. Sen ajanhan voi viettää miten kehittävästi haluaa.
 

Yhteistyössä