Äiti mennyt vaan huonompaan suuntaan...

Äiti on jo vuosia lotrannut viinaksien kanssa. Tai voi jo puhua vuosikymmenistä. Nyt rupeaa olemaan aika heikoilla kantimilla. Pystyy vieläkin olemaan muutaman päivän juomatta ellei ole rahaa ostaa kaljaa. Viina menee kaiken muun edelle, jopa lastenlasten.
Pyysin eilen häntä tulemaan pariksi päiväksi meille avuksi, kun olen täällä kovassa flunssassa ja selkä "mäsänä". Ei voinut lähteä, kun tänään rahapäivä ja saa ostettua kaljaa. Tokihan hän ei sitä myöntäny. Tulee sitten kuulemma ensi viikolla avuksi.

Tiedän toki ettei hän ole velvollinen auttamaan ja on omakin elämä, mutta musta on niin surkeeta, että se oma elämä on juuri sitä kaljan kittaamista. Olen yrittänyt puhua ja raivota ja vaikka mitä, mutta kun ei auta ei.
Nyt ruvetaan vaan olemaan siinä pisteessä, että kohta en uskalla antaa edes lapsia sinne hoitoon, kun ei voi luottaa enää, että olisi selvinpäin silloin, kun lapset siellä :( .
Pitää ruveta valmistautumaan myös siihen pahimpaan, kun ei ole mikään nuori enää ja muutenkin on jo joitain sairauksia.

Mä en jaksais enää, mutta en välejäkään haluis poikki laittaa... niin se vaan menee ettei sen viinan mahdille voi mitään :'(

Tyhmää ja sekavaa avautumista..anteeksi...
 
Sellaista se kuulemma on. Isovanhempi laittaa viinan myös lastenlasten edelle ja sovittu hoitopäivä ei ole tarpeeksi suuri syy jättää korkkia aukaisematta. Se on kauheaa ja surullista, mutta sille ei voi mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Sellaista se kuulemma on. Isovanhempi laittaa viinan myös lastenlasten edelle ja sovittu hoitopäivä ei ole tarpeeksi suuri syy jättää korkkia aukaisematta. Se on kauheaa ja surullista, mutta sille ei voi mitään.
Sillon pääsee helpoimmalla, kun yrittää välttää koko ihmistä.... :|
 
Niinhän se meni jo silloin, kun ite olin pieni. Mä elin mummon ja papan luona ja äiti sai olla, mennä ja juoda niin paljon, kun halusi. Ja pettää lupaukset mennen tullen. Silloin vaan ei ollut noin pahana, kun oli töissä jne. Nyt kun eläkkeellä niin on sit aikaa ryypätä.
Sit jos sille asiasta mainitsee niin suuttuu vaan.

Viina on viisasten juoma- sanonta pitää aika hyvin paikkansa.

Lasten pitäis mennä hiihtolomalla mummolaan ja tässä nyt pähkäilen uskallanko niitä sinne pistää viikoksi. Harmittaa niin noitten lastenkin puolesta :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Sellaista se kuulemma on. Isovanhempi laittaa viinan myös lastenlasten edelle ja sovittu hoitopäivä ei ole tarpeeksi suuri syy jättää korkkia aukaisematta. Se on kauheaa ja surullista, mutta sille ei voi mitään.
Sillon pääsee helpoimmalla, kun yrittää välttää koko ihmistä.... :|
Niin. Mitä omiin lapsiin tulee, niin heille isovanhemmat ovat sitten vähän niin kuin kuolleita jo. Alkoholismi ajaa saman asian. Perhekodissa kuulin, kun tyttö sanoi äidilleen puhelimessa: "Sä oot taas kännissä..." Sekin oli surullista.

Eläkkeellesiirtyminen kuulemma joskus laukaisee tuon alkoholismin. Siihen asti on jaksettu skarpata töiden vuoksi, mutta kun ei enää tarvitse työkuntoisuutta miettiä, niin korkkia ei suljeta koskaan. Minun lasteni isovanhemmat osaavat olla ottamatta ja ovat muutenkin korvaamattomia. Tänä aamuna poikani sanoi, että pappa on hänen kaverinsa. Minusta ei sanonut samaa ;~/
 
:hug: Meillä sama juttu isäpuolen kanssa, kun jäi eläkkeelle alko tuli jokapäivän kaveriksi... hän ei onneksi voi juoda kuin pullon pari kaljaa ja on aivan sekaisin siitä jo. Mutta nyt vietiin sitten taas juuri sairaalaan kun vatsahaavat vuotaa ja saas nähdä vieläkö tältä reissulta selviää. Eipä sellaisen ihmisen kanssa kovin paljon jaksa olla yhteyksissä, hän on valinnut oman tiensä, me toisen tien.
 
se yks vaan
Alkuperäinen kirjoittaja miima76:
Niinhän se meni jo silloin, kun ite olin pieni. Mä elin mummon ja papan luona ja äiti sai olla, mennä ja juoda niin paljon, kun halusi. Ja pettää lupaukset mennen tullen. Silloin vaan ei ollut noin pahana, kun oli töissä jne. Nyt kun eläkkeellä niin on sit aikaa ryypätä.
Sit jos sille asiasta mainitsee niin suuttuu vaan.

Viina on viisasten juoma- sanonta pitää aika hyvin paikkansa.

Lasten pitäis mennä hiihtolomalla mummolaan ja tässä nyt pähkäilen uskallanko niitä sinne pistää viikoksi. Harmittaa niin noitten lastenkin puolesta :(
Ei missään nimessä lapsia sinne.
Mun äitini oli tosi pahassa kunnossa kunnes pääsi työkkärin kautta kurssille ja siten töihin.
Mutta silloin oli pahimmllaan mä jouduin katkaisemaan välit äitiini, kun en voinut sietää sen juomista. Ei nähty 4 kk:teen, eikä åahemmin puhuttu puhelimessa.

Sillä että annat lapset sinne ensi viikoksi, annat tavallaan hyväksymesi äitisi juomiselle. Ja näin hän luulee että kaikki on ok ja että hän voi jatkaa viinan kittaamista.
 
minulla myös
Minä en lapsiani viikoksi noin epävakaalle antaisi. Et voi tietää mitä siellä tapahtuu!

Oma äitini kuoli viinaan. Joivat aina putkia, välillä olivat selviä. Kerran sitten putken oltua päällä löytyi kotoa kuolleena, sohvalta nukkumasta. Alkoa veressä yli 4 promillea. Isä hengissä edelleen, jatkaa samaa rataa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Niin. Mitä omiin lapsiin tulee, niin heille isovanhemmat ovat sitten vähän niin kuin kuolleita jo. Alkoholismi ajaa saman asian. Perhekodissa kuulin, kun tyttö sanoi äidilleen puhelimessa: "Sä oot taas kännissä..." Sekin oli surullista.

Eläkkeellesiirtyminen kuulemma joskus laukaisee tuon alkoholismin. Siihen asti on jaksettu skarpata töiden vuoksi, mutta kun ei enää tarvitse työkuntoisuutta miettiä, niin korkkia ei suljeta koskaan. Minun lasteni isovanhemmat osaavat olla ottamatta ja ovat muutenkin korvaamattomia. Tänä aamuna poikani sanoi, että pappa on hänen kaverinsa. Minusta ei sanonut samaa ;~/
Niinhän se menee, mutta parempi se on lapsille. Lapsille ei tee hyvää nähdä kännissä olevia isovanhempia.

 
Meillä kanssa mummo ja pappa on tytöille tosi tärkeitä ja siksi onkin niin surullista, että menee vielä siihen ettei niitä uskalla sinne laittaa kyläileen. Ja mitä luultavammin juuri se käänne tulee tuossa hiihtoloman kohdalla. Toki siinä ei ole rahapäiviä, jolloin olisi varaa ostaa juomista, mutta kuitenkin. Pappa yleensä on "järkevä" vaikka olisikin humalassa, mutta äiti menee ihan sekasin. Takana vielä aika paha onnettomuus, josta sai päävamman, joka jätti jälkeensä muutenkin muistamattomuutta jne. Tuon onnettomuuden takia joutui eläkkeelle. Nuo sitten vielä pahenee, kun ottaa sitä kaljaa :(
 
muuttanut
Koittakaas lukea ap:n teksti ihan ajatuksella. Minusta sanoo kyllä että äiti olis luvannu tulla autteleen seuraavalla viikolla, eikä suinkaan että olis sinne lapsia antamassa.

Minä olen kanssa jättänyt yhden sukulaisen kanssa yhteydenpidon, kun en jaksanu sitä et oli lähes aina kännissä eikä varsinkaan lasten kanssa sinne halua silloin mennä. Joutuu kait vaan miettiä, että haluaako olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa ja jos haluaa kontaktin säilyttää, niin sitten vaan on tunnustettava tosiasiat ja katottava tapaamiset sen mukaan.
 
mietin samoja
älä kiellä äitiäsi näkemästä lapsenlapsia, eräs perheessäni teki niin isäpuolelle, mikä aiheutti vain pahemman romahduksen ja siitä kärsii kaikki muutkin.

Tee selväksi että sulla on määräysvalta sun lapsiin.Sano ettet halua että niistäkin kasvaa viinan orjia. perustele sanomalla ettet halua lastesi joutuvan näkemään mokomaa. Lado tiukkoja faktoja alkoholin vaikutuksista kykyyn huolehtia toisista. Kerro omat kokemukset alkoholin vaikutuksista lapsen psyykeen ja kehitykseen ja turallisuuden tunteeseen (=sen puutteeseen).

Alkoholismi on sairauksista kieroimpia, kun ihmiset on häämäävän okei tosi pitkään. Kun sairaus on edennyt niin fyysiseksikin, ettei sairastunut voi olla itse huomaamatta sitä, on aivot usein jo niin tohjona ettei pysty myöntämän tosiasioita. Itse olen vähän samassa tilanteessa, tosin porukat nyt olleet enemmän tai vähemmän juomatta tammikuun puolesta välistä. Sovittiin äidin kanssa etteivät juo silloin kun tämä syntyvä lapsi on niillä hoidossa, jos lupaus ei pidä niin en kanssa tiedä mitä tehdä.

Lasken toivoni siihen, että lapsi tuo toivoa mukanaan; jos ei siinä ole syytä myös äidilleni olla selvin päin niin lienee menetetty tapaus ja ainoa mahdollinen parannus on katkaisuhoito.
 
Kyllä me tullaan mummolassa käymään jne, mutta en enää tiedä uskallanko antaa lapsia sinne keskenään yökylään.
Äiti vielä halutessaan pystyy ottamaan vain sen yhden saunakaljan, mutta niitä kertoja rupeaa olemaan harvassa. Eikä myönnä olevansa riippuvainen ja sehän kai on yleistä alkoholisteille. Aina selittää, että eihän siinä nyt mitään pahaa ole jos vähän ottaa.
Mä olen niiin vihainen ja surullinen :(
 
samoja mietin
ps. noin toimin itse. Sinä varmaan kokeilitkin jo.

Kurja tilanne. Viina on aina kurjaa, aiheuttaa kurjuutta ja lisää kurjuutta vaan.

ja niitä voimia vielä tosiaan. Ehkei toivo ole vielä menetetty kuitenkaan?
 
samoja mietin
voi kun tutulta kuullostaa.

Jos voisikin luottaa siihen lupaukseen yhdestä.

Meillä on mummolassa myös maksakirrootikko alkoholin hapertamine aivoineen. Jos juo, muuttuu täydeksi narsistiksi.

Millä näitä lapsia varjelee tällaselta kulttuurilta?
 
:(
jooo tiedän kans tunteen....mun äidil on kans viina menny välil kaiken edelle.kerran oli ottanu "lasillisen" viiniä enne ku tuli hoitaa lasta...ja sit jälkeenpäin kuulin et oli viel ottanu siihen päälle kaksi lonkeroa....olin AIVAN raivona ja sen jälkeen en oo sit uskaltanut antaakaan lasta hoitoon varsinkaan iltaisin!!

toi on vaa NIIIN ikävää..ja äitikin aina sit valehtelee et ei oo juonu tai aina sanoo et vähemmän jenejnejn!!
 

Yhteistyössä