Äidit, joilla on imetetyn lapsen lisäksi myös vain korviketta saanut lapsi!!!

  • Viestiketjun aloittaja kunhan kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kunhan kyselen
Kiinnostaisi tietää, jos teillä on vauva joka on saanut äidinmaitoa ja vauva joka on saanutkin korviketta lähes heti syntymästään lähtien, oletteko huomanneet lapsenne terveydessä eroja?

Itselläni on siis esikoinen, jota imetin 10kk ja nyt toinen lapsi on ollutkin korvikkeella heti sairaalasta päästyään (sai siis äidinmaitoa alle viikon, en nyt rupea selvittämään mitä tapahtui imetyksen kanssa, se ei ole tässä nyt pointtina).

Esikoinen on ollut "perusterve", muutamat korvatulehdukset 4 vuoden ikään mennessä on sairastanut ja nuhaa on aina tietyin väliajoin (varsinkin kun oli päivähoidossa). Ei kuitenkaan mitään isompia sairasteluja, yksi mahatauti on ollut vuosi sitten ja sen sellaista.

Nyt mietinkin, että onko tällä kakkosella odotettavissa jotain hirveitä korvatulehduskierteitä tms. vai ovatko vain höpöjuttuja, että korvikkeella kasvavat vauvat olisivat jotenkin aina kipeämpiä kuin imetetyt vauvat?


Sen sanoisin, että nyt 3kk tätä toista lastamme seurailtuani olen huomannut, että hän on vähän tyytyväisempi vauva kuin esikoinen. Johtuu varmastikin ihan temperamentti-eroista, mutta itse en enää menisi vannomaan äidinmaidon mahtavuutta, ainakaan toistaiseksi. Uskon toki, että äidinmaito on sitä parasta ravintoa lapselle, mutta uskon, että korvikkeellakin kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia.

Mutta kaipailisin kokemuksia, nimenomaan ÄIDEILTÄ, JOILLA ON SEKÄ ÄIDINMAITOA TAI VAIN KORVIKETTA SAANEITA LAPSIA?
 
1. lapsi - imetetty 6 kk (+ kiinteitä alkaen 4kk), terve ja kasvu käyrien mukaan, eka korvatulehdus 11v.
2. lapsi - korviketta keskosuuden vuoksi (ei siis suostunut rinnalle, + kiinteät 4kk), keskosuudesta huolimatta täysin terve poika, sairasti ekan korvatulehduksen 7v.
3. lapsi - osittainen imetys 3kk (+kiinteitä 3kk), perusterve ja kasvu pikkaisen plussalla, sai siis korviketta imetyksen lisäksi. Eka korvatulehdus viime talvena 6v.
4. lapsi - imetys jatkuu (nyt 7,5kk, saa lisäksi vellejä ja kiinteitä alkaen 3kk). Flunssaa ollut neljästi, muttei muuten mitään normaalista poikkeavaa.

Itse olen korvikelapsi 80-luvulta ja ekan korvatulehdukseni sairastin pari vuotta sitten :)
 
Esikoinen: ei koskaan täysimetyksellä, osittaisimetystä 3 kk ikäiseksi, sen jälkeen vain korviketta.

Kuopus: täysimetystä 6½ kk, osittaisimetystä 1 v 9 kk asti, ei koskaan korviketta.

Molemmilla korvatulehduskierteet pienempänä, molemmilla aika ajoin allergiaan viittaavia oireita (heinänuhaa yms, meillä on vahva sukurasite sellaiseen). Korvikeruokittu tuntuu olevan tosi fiksu tenava - en mä imetettyäkään tyhmäksi sanoisi :D mutta olen joskus kuullut väitteen siitä, että korvikeruokitut olisi tyhmempiä, ja meidän likka on kyllä tosi hyvä koulussa yms.
 
"heips"
Minulla on kaksi lasta. Esikoista täysimetin 4kk jonka jälkeen osittainen imetys jatkui vuoden ikään. Sairasti ensimmäisen elinvuotensa aikana rotaviruksen ja rs-viruksen. Ei ainuttakaan korvatulehdusta ole ollut (poika nyt 2v 5kk) ja on ollut viimeksi kuumeessa ja flunssassa tammikuussa.
Tämän lisäksi ei juurikaan ole ollut kipeänä.

Kuopus on nyt 11kk. Hän sai korviketta viikonikäisestä alkaen, mutta imetin kuitenkin enemmän tai vähemmän joka päivä. 3kk iässä hän alkoi saada perunaa ja imetys loppui kokonaan neidin ollessa 6kk. Hän on ollut kaksi kertaa flunssassa. Tammikuussa ja nyt vähän aika sitten kun isoveli aloitti hoitopaikassa (uskon pöpön tuleen sieltä). Korvatulehduksia ei hänelläkään ole ollut.
 
MaijaHanna
Meillä on esikoinen vain korviketta saanut, kuopus vajaa vuoden ikäiseksi imetetty. Molemmat lapset ovat mielestäni suhteellisen vähän sairastelevia, mutta kuopus on hieman useammin ollut kipeänä ja hänellä taudit yleensä menevät vähän pahemmiksi kuin esikoisella, joka sairastaessaan on suurinpiirtein yhden päivän nuhanenänä ja siinä se. Vauvaiässä molemmat olivat hyvin terveitä, yksivuotiaasta ylöspäin on silloin tällöin nuhaa esiintynyt. Kummallakaan ei ole ollut korvatulehduksia eikä allergioita tunnu olevan niitäkään - atoopikkoja ovat tosin molemmat, kuten isänsäkin, mutta hyvällä mallilla ihokin pysyy, kun hoitaa oikein. Lapset ovat nyt 2- ja 3- vuotiaat.
 
Kaksi aikasempaa saaneet rintaa mahdollisimman pitkään ja ovat todella allergisia ja esikoinen keuhkosairas..kolmas on saanut vain Almironia ja mahdollisimman nopeasti alettu antamaan riisi/kauramaitoa kun Almironikaan ei sopinut, terve poika, ei siis allergiaa enää edes maitotuotteissa.
 
mun esikko sai korviketta syntymästään lähtien,mun rinnat ei vaan tajunnu et pitäs maitookin tuottaa :) esikko perusterve laps jolla flunssa 1 vuodessa.

mun kuopus,imetin 7kk.noh,paljon sairasteleva ja jatkuvasti poissa hoidosta.vakaviakin sairauksia todettu.

usko0n enempi siihen et lapset erilaisia eikä se johdu imetyksestä!jos johtuis imetyksestä ni en ikinä enää imettäis...nyt oon 6rv ja joudun pohtimaan asioita.AIJON KYLLÄ IMETTÄÄ!
 
"äiskä"
Esikoinen(4,5v) melkeinpä pelkällä korvikkeella: Vauvana muutama korvatulehdus vauvana, sen jälkeen ei minkäänlaista sairautta. Elikkäs todella terve

Toinen(2,5v): 5kk rintaa ja sen jälkeen korvike: muutama korvatulehdus, tyytyväinen ja terve lapsi.

Kolmas(9kk): Rintamaitoa vieläkin, koliikki, ei niin tyytyväinen.

Luulin, että "korvikelapset" ovat isompia, koska esikoinen kasvoi todella vauhdilla ja keskimmäinen todella pienenä, mutta kuopus osoitti nämäkin luulot turhiksi! Isona kasvaa "tissilapsikin" :)
Terveydessä en ole huomannut mitään eroja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22188384:
Meillä myös tuo korvikevauva on ihan priimus :D
joo,niin meilläkin...toi jätkä lasee kertolasuja 6v...mut uskon myös et ehkä noi numero geenit on suvussa perittyjä :) nyt ku lukee näitä jää ihmettelemään miks korvikeruokittu on terveempi kuin imetetty... :confused:
 
v
Eka lapsi: puoli vuotta imetetty, ei allergioita, eka ja ainoa korvatulehdus ja 4 v., perusterve 13v. tällä hetkellä.
Toka lapsi: korvikkeella alusta lähtien, ei allergiota, eka ja ainoa korvatulehdus 1v. , perusterve 9 v. tällä hetkellä.
Kolmas lapsi: osaimetys ja korvike 4 kuukautta ja sen jälkeen korvike, ei allergioita ja ei korvatulehduksia, perusterve 2 v. tällä hetkellä.
 
Mun esikoinen oli korvikevauva melkein heti alusta saakka; ensimmäinen korvatulehdus 8kk iässä josta joka kuukausi sen jälkeen uusi antibiootti. Tenttasin lääkäriä onko se varmasti tulehdus ettei liimakorva ja väitti että selvä tulehdus on. Sitten meillä vaihtui omalääkäri joka sanoi että nämä ovat liimakorvat ja kiireellisesti putkitukseen. Sen jälkeen putkituksia ollut 8kpl ja nyt tälläkin hetkellä jonossa. Liimakorva uusii heti kun putket irtoaa. Ikää nyt 5v. Päiväkodissa ollessaan oli jatkuvaa nuhaa ja köhää mutta sitten pikkusiskon synnyttyä otin kotiin ja flunssat loppui kuin seinään! Koivulle on allerginen eli keväällä ollut vähän tukkoisempi mutta muuten ei ole ollut köhää yli vuoteen. (koputtaa puuta)
Kuopusta imetin yli vuoden ja hän on ollut terve mutta nyt viimeisen kuukauden sairastellut urakalla; oli keuhkokuume ja kaksi korvatulehdusta. Iski keuhkokuumeen jälkeen kaksi virusinfektiota mutta pakkohan sen vastustuskyvyn on kehittyä jossain vaiheessa, sairastamallahan sitä saa. Kuopus on nyt 1v7kk. Toivon todella että säästyttäis nyt korvavaivoilta.
Ja pieni neuvo kaikille kellä on vakuutus; älkää ikinä menkö vaihtamaan vakuutusyhtiötä jos teidän lapsilla ollut korvavaivoja! Me keskitettiin vakuutukset ja siinä meni sitten esikoisen korvajutut sen uuden vakuutuksen ulkopuolelle eli ei korvaa! Mä sen ekan vuoden tk-lääkärin touhuja katselleena siirryin yksityiselle mutta enää ei ole varaa putkituttaa yksityisellä. Mutta silti siinä säästää 3kk aikaa kun käy yksityisellä korvalääkärillä joka laittaa lähetteen julkiselle puolelle putkitukseen. Suosittelen! Säästää hurjasti lapsen kärsimyksiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22188384:
Meillä myös tuo korvikevauva on ihan priimus :D
Oma korvikeruokittu kans tosi reipas ja fiksu, oppi 4v lukemaan itsekseen ja jo pienenä osas vaikka sun mitä. Mutta varmasti korvikelapset ovat joten itsenäisempiä kun eivät ole niin äitissä kiinni, kuopus on ainakin niin äitin perään vieläkin että välillä ärsyttää. Vierastaa paljon enemmän kuin pullopoikamme :)
 
Meillä
esikoisen kans imetys ei onnistunut,osittaisimetin 2kk.
Kuopus ei pulloa huolinut,täysimetyksellä 4½kk,kiinteiden ja vastikehörppyytyksen lisänä imetin 10kk-ikäiseksi.
Yhtä terveitä ovat olleet,ainakin mitä nyt voi sanoa,kuopus 2v ja isompi koululainen.
 
"kolmen äiti"
Minä olen osittain imettänyt esikoista 2kk. Seuraavaa täysimetin 7kk ja jatkoin imetystä 2v4kk ikäiseksi. Kuopusta täysimetin 6kk ja nyt tytöllä ikää 2v6kk ja imetys jatkuu vielä.

Lapseni ovat kaikki olleet terveitä eikä ole siinä suhteessa eroa tuolla korvikeruokitulla imetettyihin. Toisaalta kipeänä ollessa nuo imetetyt on olleet ns. helppoja hoidettavia, rinta on tuonut lohdutusta, siitä on saanut ravintoa ja nesteitä eikä ole tarvinnut huolehtia siitä, että syökö/juoko lapsi tarpeeksi. Vatsataudissakin normaalisti joutuu houkuttelemaan lasta juomaan edes jotain, mutta imetettävä ottaa tissin heti suuhun, kun on oksentanut.

Muutenkin esimerkiksi lapsen rauhoittaminen on aina onnistunut paljon helpommin noiden imetettyjen kohdalla, kun lapsen harmiin ja kiukkuun on auttanut se rinta.
 
Esikoista imetin osittain ja viikko viikolta vähenevin määrin 5 viikkoiseksi asti. Muuten siis kasvanut korvikkeella. Poika on nyt kuukautta reilu 2-vuotias, 96 senttinen ja 17 kiloinen pikkujättiläinen. Korvatulehduksia on ollut kaksi, iho on lievästi atooppinen (kuten mulla), lievinä allergioina tomaatti ja omena. Sairastanut näitä kausiflunssia muutaman.

Tyttö 1 vuotta, täysimetin 4kk vanhaksi. Joku allergia on, todennäköisesti joku mauste mutta en ole vielä saanut selville mikä. Ihossa ihan häivähdys atooppisuutta, mutta siis todella pieni. Sairastanut näitä kausiflunssia joka kerta kun veljensäkin. Ei korvatulehduksia. Normaalikäyrillä kasvaa.

En usko että imetys vaikuttaa yhtään niin paljon kuin annetaan ymmärtää.
 

Yhteistyössä