äidinmaidonkorvikke jauheen käyttäjät NYT APUJA, pliiiisss!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiiwi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wiiwi

Vieras
Mulle on aivan vierasta nää kaikki korvikkeet, joten jos joku ystävällinen vois auttaa, kun meillä nyt pakon edestä joudutaan käyttää korviketta...

Ja kyseessä nimenomaan NAN äidinmaidonkorvike jauhe:

- Voiko tehdä isomman satsin kerrallaan jääkaappiin? (paketissa kyllä lukee, että yksi annos kerrallaan, jotta mahd. tuoretta)

- Keitättekö veden kattilassa vai vedenkeittimessä?

- Jos voi tehdä isomman satsin jääkaappin, niin miten lämmitys? ...mikro vai vesihaude?

Tässä nyt muutama kysymys, mitä tuli mieleen.

tein aamulla päivämaidot ja illalla yöksi, silloin kun vielä tartti yöllä maitoa. Hanasta jääkylmään veteen tein, en keittänyt. Lämmitin mikrossa ilman korkkia.

- et voi tehdä jääkaappiin valmista satsia
- suomessa voit periaatteessa käyttää hanavettä jos se on teillä kotona ihan normipuhdasta - muuten oleellista lienee se veden keihumispisteen saavuttaminen että bakteerit vedestä kuolee.

Kakkosen aikaan tein puolisen vuotta Nan-jauheesta mölöt ja tein aamuisin koko vuorokauden annoksen kerralla jääkaappiin valmiiksi. Ihan raanavettä otin pulloihin, en keitellyt :o
Ja mikron kautta tarjosin. Hengissä tuo muksu on yhä nyt tokaluokkalaisena :D

tein aina yhden annokset, ja hanasta kylmää vettä, siihen jauheet ja ravistus, ja sit mikroon.. helppoa ja nopeaa kuin mikä.. varsinkin sitten kun oppi ulkoa mitä mitenkin paljon laitetaan..

Mä olen keittänyt vedenkeittimessä vuorokauden vastaavan määrän vettä valmiiksi, jäähdyttänyt sen ja pullottanut sen sopiviksi annoksiksi jonka jälkeen olen laittanut pullot jääkaappiin.

Kun vauvalla on nälkä, olen ottanut pullon pois jääkaapista, lämmittänyt sen mikrossa, lisännyt jauheet ja syöttänyt vauvalle.

Maitoa valmiiksi en uskaltaisi tehdä.

Keitin aamulla veden ja säilytin kannellisessa astiassa. Otin sieltä vettä päivän mittaan ja lämmitin sen mikrossa ja aina yhtä annosta varten tein vaan maidon. Kun alkoi saada kiinteitä 5 kk alkaen, en enää keittänyt vettä.

me keiteltiin vesi valmiiks vedenkeittimessä ja laitettiin se jääkaappiin kannussa,sit lämmitettiin se yhden annoksen verran tarvittava mikrossa,ja sinne lisäiltiin jauhe..
tosin esikoisen aikaan tehtiin kyllä ihan kokonaan valmiiksi asti sinne jääkaappiin ja lämmitettiin sit mikrossa..

meillä kanssa NANnia käytettiin, mutta totesin valmiin korvikkeen paljon helpommaksi. puolen litran tölkit on isoissa marketeissa halvempia kuin pikkupurkit lähikaupassa. Jauhetta koitettiin, mutta musta se jäi tai oikeestaan siis muuttu takas rakeiseks jos teki valmiiksi..

Käsittääkseni ei ole hyvä jos tekee maidon valmiiksi. Keitettyä vettä voi kyllä säilyttää, siispä teen niin, että aina aamulla keitän vedenkeittimellä suunnilleen päivän tarpeiksi vettä. Kun se on vähän jäähtynyt, kaadan kannuun, ja säilytän jääkaapissa. Sieltä kaadan sitten tarvittaessa kerta-annoksen pulloon, jauhe perään ja lämmitys mikrossa. En ole kokeillut sekoittuisiko jauhe paremmin jos veden lämmittäisi ennen jauheen laittoa. Ehkäpä, mutta kyllä ainakin tuo Nan sekoittuu hyvin kylmäänkin veteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä kanssa NANnia käytettiin, mutta totesin valmiin korvikkeen paljon helpommaksi. puolen litran tölkit on isoissa marketeissa halvempia kuin pikkupurkit lähikaupassa. Jauhetta koitettiin, mutta musta se jäi tai oikeestaan siis muuttu takas rakeiseks jos teki valmiiksi..

Mun mielestä sit taas jauhe oli paljon parempi. Reissun päälläkin sai helposti just sen satsin maitoa tehtyä, mitä vauva söi, eikä mennyt valmiista korvikepurkista loput roskiin.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä olen keittänyt vedenkeittimessä vuorokauden vastaavan määrän vettä valmiiksi, jäähdyttänyt sen ja pullottanut sen sopiviksi annoksiksi jonka jälkeen olen laittanut pullot jääkaappiin.

Kun vauvalla on nälkä, olen ottanut pullon pois jääkaapista, lämmittänyt sen mikrossa, lisännyt jauheet ja syöttänyt vauvalle.

Maitoa valmiiksi en uskaltaisi tehdä.

Meillä myös näin.

Meillä tuli vatsavaivoja valmiista korvikkeesta. ja sitten tuli tehtaalla joku katkos jauheesta... voi vee sitä viikkoa kun piti siirtyä valmiiseen. Arvaatte varmaan mikä viesti lähti asiakaspalveluun ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Käsittääkseni ei ole hyvä jos tekee maidon valmiiksi. Keitettyä vettä voi kyllä säilyttää, siispä teen niin, että aina aamulla keitän vedenkeittimellä suunnilleen päivän tarpeiksi vettä. Kun se on vähän jäähtynyt, kaadan kannuun, ja säilytän jääkaapissa. Sieltä kaadan sitten tarvittaessa kerta-annoksen pulloon, jauhe perään ja lämmitys mikrossa. En ole kokeillut sekoittuisiko jauhe paremmin jos veden lämmittäisi ennen jauheen laittoa. Ehkäpä, mutta kyllä ainakin tuo Nan sekoittuu hyvin kylmäänkin veteen.

Mun mielestä sekoittuu paremmin lämpimään veteen, mutta sekoittuu toki kylmäänkin.

illalla ennen nukkumaan menoa keitin kattilisen vettä. Tein siitä tarvittavat maitopullot yöksi. Lämmitin maitopullot mikrossa/ lämittimessä. Eli tein max 2 annosta kerrallaan. Jos tarvittiin enemmän, otettiin niiitä tetroja kaapista.

Jokaisella tuntuu olevan vähä "oma tapansa" tehdä :)
Mitens yöllä...kun vauva herää syömään niin oletteko vauvan kanssa menneet keittiöön lämmittelemään maitoa? ...pirityykö vauva siin touhussa niin ettei käy syönnin jälkeen nukkuu? (..tyhmä kysymys...mut)

- Miten otan korviketta mukaa, jos ja kun täytyy mennä jonnekin??

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:

Mun mielestä sekoittuu paremmin lämpimään veteen, mutta sekoittuu toki kylmäänkin.

Joo täytyykin kokeilla. Pari vk vasta itse korvikkeilla menty, niin on vielä vähän hakusessa parhaat konstit. =)

Alkuperäinen kirjoittaja wiiwi:
Mitens yöllä...kun vauva herää syömään niin oletteko vauvan kanssa menneet keittiöön lämmittelemään maitoa? ...pirityykö vauva siin touhussa niin ettei käy syönnin jälkeen nukkuu? (..tyhmä kysymys...mut)

En ota vauvaa mukaan, koska piristyisi liikaa.

Otan korviketta mukaan niin, että otan jääkaapista kylmän maitopullon ja sitten otan pakastepussiin sopivan määrän jauhetta...kyläpaikassa/kauppakeskuksessa saa sen pullon lämmitetty jonka jälken nakkaan jauheet sinne pussista.
Jos ollaan pidemmällä reissulla, niin laitan jauheet ja sen mitan kippoon josta sitten mittaan sopivat määrät.

Tupperwarella on kuulemman tähän tarkoitukseen tehtyjä astiopitakin...siis siihen jauheen säilytykseen.

Minä yleensä herään heti kun vauva alkaa vähänkin ähistä ja kääntyillä nälän merkiksi, ja singahdan heti lämmittämään maitoa, ja yleensä ehdin tehdä sen ennen kun vauva hermostuu. Eli ihan makkarissa sylissä syötän.

Mukaan olen ottanut niin, että vesi on valmiina tuttipullossa, ja pienessä pussissa siihen sopiva määrä jauhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

En ota vauvaa mukaan, koska piristyisi liikaa.

Otan korviketta mukaan niin, että otan jääkaapista kylmän maitopullon ja sitten otan pakastepussiin sopivan määrän jauhetta...kyläpaikassa/kauppakeskuksessa saa sen pullon lämmitetty jonka jälken nakkaan jauheet sinne pussista.
Jos ollaan pidemmällä reissulla, niin laitan jauheet ja sen mitan kippoon josta sitten mittaan sopivat määrät.

Tupperwarella on kuulemman tähän tarkoitukseen tehtyjä astiopitakin...siis siihen jauheen säilytykseen.

Toi kuulostaa näppärälle tavalle ottaa korviketta mukaan :)
Tyhmyys jatkuu...Jätätkö siis vauvan itkeskelee yöllä sänkyyn, kun lähdet maitoa lämmittelemään?

Yhteistyössä