ÄIDIN UNIONGELMAT raskauden jälkeen

• Viestiketjun aloittaja mimma80
  • Ensimmäinen viesti
mimma80
Tälle äidille on tullut uniongelmia raskauden jälkeen. Vauva nukkuu nyt hyvät unet öisin, ei heräile enää,mutta unettomuuden oireite on alkanut ilmenemään minulle, äidille siis..
Heräilen jatkuvasti yöllä, siis nukun aluksi noin 3-4 h putkeen, ja sitten herään vessaan ja useimmiten saan unen heti, mutta sitten se on todella levotonta unta ja heräilen 1-2 tunnin välein (ja aina siihen että näen tosi todellisen tuntuisia unia). ihmetyttää tää, että mikä mun on, kun en saa kunnolla nukuttua enää putkeen esim 8 tuntia heräämättä kertaakaan, niinkuin ennen raskautta. Tuntuu niin oudolta, että näin huonojen unien jälkeen olen kyllä päivän ihan virkeänä.
uniongelmat tulivat jo raskausaikana.
olen miettinyt, että olisiko jotain luontaistuotetta mitä kannattaisi kokeilla tähän mun uniongelmaan?? neuvokaa mua ja kertokaa kokemuksistanne.
Ja voiko tää olla ihan normaalia raskauden jälkeistä? esim hormonijutuista johtuvaa... ja voiko olla, et vielä toi unenlaatu paranee...?

huonouninen
Itselläni jäi myös täydet unet (7-8 h ) raskauden ja lapsen valvomisen takia kokonaan pois. Eli se on pätkäunta ja ollut tosi pahaakin jossain vaiheessa.

Mä oon jotenkin hyväksynyt sen, että nyt nukutaan näin. Lapsen saanti tuo paljon muutoksia elämään ja se voi olla et käyt läpi henkisiä asioita tai sitte tuo on hormonaalista. Jos sulla kuitenkin kohtuureipas olotila ni en mä sulle muuta lääkekuuria määräis ku sen, et pyri noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja harrasta liikuntaa (raitis ilmahan se tekee hyvää ) . Puhu myös asioista miehellesi ja ystävillesi, käy asioita läpi mielessäsi ja anna itsellesi aikaa.
Se on mun käsittääkseni harvojen herkkua et nukkuvat kaheksan tuntia putkeen ilman heräilyjä. Eli älä stressaa turhasta vaan ota iisisti ja katso muuttuuko unirytmisi!

ap
niin onhan tässä ollut vähän stressiä,ja olen ajatellutkin että se vaikuttaa.. olisi kiva tietää, että onko tämä enemmänkin normaalia vai epänormaalia? en kehtaa lääkärille kertoa ongelmastani kun en tiedä onko tämä ok vai ei...
ja kuinkahan moni lapsen saannin myötä saa nukuttua samanlaisia unia kuin enenn raskautta?? en ole kertaakaan nukkunut yli 6h putkeen raskauden jälkeen.. tosi harvoin saan nukuttua 6 h heräämättä nytkään..

Valeriaanaa ei saa käyttää, jos imettää.

Huonosti on nukuttu täälläkin kohta kaksi vuotta, vaikka lapsi nukkunut välillä kokonaan heräilemattäkin jo alle vuoden ikäisestä. Niin vaan käy toisille - monista syistä. Tärkein lääke siihen on, ettet stressaa nukkumisesta tai nukkumattomuudesta. Tosi vähällä unellä pärjää, etenkin jos niin suhtautuu (ja sit voikin käydä niin, että nukkuu paremmin).

Ulkoile, syö hyvin - muista rauta: raudan puute voi häiritä uni-valverytmiä - tee mukavia asioita. Jos ei uni tule, ajattele: mitä miellyttävämmin valvoo, sen helpommin nukahtaa :->.

ap
no ihan mukava kuulla, etten ole ainut ongelmainen unien kanssa, vaikka sitä en kyllä kenelläkään toivo, että unen kanssa tulee ongelmia. mutta ehkä tämä on yleisempää kuin tiedänkään,... en tiedä... pitääpä kattoo toi raudan puute, ehkä voisin vähän rautaa syödä

ap
minkä nimisiä luontaisvalmisteita olette siten käyttäneet?? ja kertokaa onko auttaneet.. minä en tahdo uskoa mihinkään unettaviin valmisteisiin sitten millään... mutta voisinhan kokeilla

ap
minkä nimisiä luontaisvalmisteita olette siten käyttäneet?? ja kertokaa onko auttaneet.. minä en tahdo uskoa mihinkään unettaviin valmisteisiin sitten millään... mutta voisinhan kokeilla

uneton
sama juttu, napero nukkuu mutta itse herään 3 tunnin sikeän unen jälkeen. Sedonium jossa valeriaanaa auttaa rentoutumaan, kokeilepa sitä. Saa apteekista ilman reseptiä.

vieras
mä kokeilin KAIKKI mahdolliset luontaistuotteet. Yhdestäkään ei ollut apua. Itsellä niin paha unettomuus, että sain nukuttua ekan vuoden aikana lapsen ssyntymästä vain 6 eri kertaa 3 h putkeen. Joka ikinen yö nukuin noin 1h-1,5 h ja heräsin. Valvoin, sitten nukuin taas 1.5 h ja heräsin jne. jne......Karseeta.
Kun lääkäriin uskalsin mennä ja kertoa sain pitkäaikaiseen unettomuuteen tarkoitetut lääkkeet, jotka auttaa.

Yhteistyössä