Äidin liika syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möhkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möhkö

Vieras
Heippa!

Onko muita, kun on jääneet koukkuun karkkiin, pullaan ja kaikkeen makeaan synnytyksen jälkeen? Ajattelin, jos näin saataisiin tukea ja voimia koittaa päästä irti tästä kierteestä...

Itseä ottaa tilanne päähän, koska on sallinut itselleen tällaista ""hemmottelua"" synnytyksen jälkeen... Muuten olisi jo takaisin normaalimitoissa, mutta nyt ylimääräiset kymmenen kiloa vaan roikkuu mukana. Eipä tässä jossittelut auta. Vauva nyt 5,5 kk enkä juurikaan enää imetä (vauvan tahto). Viikon saan syötyä terveellisesti ja sitten taas repsahtaa... Ja itsellä huono mieli :( Pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni!

Jos löytyy muitakin samassa tilanteessa olevia, voisi vaikka pistää pystyyn ketjun asiasta ja aletaan yhdessä yrittämään kohti terveellisempää ja liikunnallisempaa elämää =)

Moi! Täällä on samanlainen tilanne. Minulla on koko ajan makeanhimo. Eilen päätin, että hommaan tulee piste, mutta kun menin illalla kauppaan ostin suklaapatukan, jonka tuhosin ajaessani kotiin, illalla söin vielä karkkipussin. Tänään neuvolan jälkeen poikkesin jugurttirusinaostoksilla ja tarttuipa matkaan taas suklaatakin. Pullaa sun muuta minun ei tule syötyä, mutta karkkia senkin edestä. Mulla on ylimääräistä painoa viitisen kiloa jäljellä ja vauva parin päivän päästä puoli vuotta.
Vertaisapu olisi todellakin tarpeeseen. Itsekuria ei tunnu olevan, vaikka halut päästä vanhoihin mittoihin on todella suuri. Minä toivon, että kun kevät tulee, niin tulisi lenkkeiltyä vähän enemmän. Mutta pistetään vaan ketjua pystyyn!

Samanlainen mässääjä täällä! Vauva 8 viikkoa ja äiti vaan syö, syö ja syö! Paino on pari kiloa alle lähtöpainon mutta lähtöpainossa oli jo liikaa! Imetän vielä mutta sekin saattaa loppua piankin. Yksinkertaisesti ei voi olla syömättä kaikkea hyvää, aina lupaan että tämän jälkeen ei enää... ja sit ku meen kauppaan ni taas on ostoskorissa karkkia, jäätelöä ja pipareita. Tää on ihan kauheeta!!!

No niin, kyllä meitä lisää löytyy. Sillä erotuksella, että mulla poika on jo kohta vuoden vanha. Makeanhimo on ihan mieletön, mikä hassua, sillä ennen synnytystä ei tällaista kyllä ollut. Lopettelen imetystä (poika syö tissiä enää kerran päivässä) ja nyt hirvittääkin, että paino lähtee huimaan nousuun, jos jatkan samaa tahtia. Kun en nyt muutenkaan ihan ihannemitoissa ole.
Kertokaa vinkkejä, millä saatte makeanhimon kuriin. Itse syö salmiakkia, mistä tykkäsin kyllä ennen raskauttakin, mutta suklaata en ole koskaan aiemmin syönyt. (tarkoitan, että en esim. ollut koskaan ostanut itselleni suklaata kaupasta - toki maistanut olin aiemminkin). Nyt maistuu kaikki suklaapatukat ja muut...

Odotan kolmatta lasta ja makeaa tekee mieli. Oon kyllä karkkilakossa eli en syö ollenkaan karkkia.
Mut sit tulee syötyä keksejä ja leivonnaisia jonkun verran.
Mul ei oo paino-ongelmia vielä, mut nyt ku kahen lapsen kaa ei tuu paljo liikuttua, pelkään, et painoa alkaa kertyä...
Pitäs saada ittee niskasta kii ja syödä vain hedelmiä makean nälkään. Pitääpä ostaa tänään kaupasta niitä.
Ja pitäs käyä lenkkeilemässä iltasin,ku mies tulee kotiin.

Täällä on kanssa yksi äiti, joka on koukussa makeaan. Kaikki makea kelpaa niin leivonnaiset kuin karkitkin. Alkuraskauden aikana ei tehnyt mieli ollenkaan imelää, mutta sitten noin puolessa välin raskautta makeat alkoivat taas maistua ja tosiaan maistuu edelleen!
Vauva on tällä hetkellä puolivuotias ja täysimetyksellä, ja olen nyt saanut vähennettyä karkkien syönnin niin, että minulla on viikonloppuna vain lupa syödä karkkia.
Paino on onneksi tullut ihan hyvin alaspäin ja ei olisi enää kuin kilo lähtöpainoon, mutta varmasti olisi tilanne sen suhteen paljon parempikin, jos en olisi mässäillyt niin paljon tähän asti.
Onneksi meillä on koirat, niin niiden kanssa täytyy käydä joka päivä lenkillä, muuten olisin varmaan ihan täysi sohvaperuna...

Joo, sama vika täällä. Saatan ostaa keksipaketin ""vierasvaraksi"" ja syödä sen loppuun samana päivänä, mies ehtii ehkä yhden keksin syödä siinä välissä... Suklaata syön myös nälkään, kun ollaan vaikka vaunulenkillä ja alkaa verensokeri laskea, niin kioskista voi hakea suklaapötkön ja syödä vaikka kävellessä... Juoksulenkkeilyn aloittamista suunnittelen, kunhan kelit paranee (tekosyy!), mutta miten päästä tästä makeanhimosta???

heippa kaikille, mulla tuli raskaus aikana n 8 kiloa , olen muutenkin ylipainoinen, sitten synnytys ottikin niin päälle että hävisi 13 kiloa kun pääsin synnäriltä kotiin.
Nyt noin neljä kuukautta myöhemmin painan taas + 12 kiloa , ihan järjetöntä, olen semmoinen että koska olen päivät yksin en viitsi joka päivä yksin tehdä ruokaa vaan jotkut päivät napostelen kaikkea kivaa, kauppaan kun menee ja tekisi vähän mieli hyvää niin tulee ostettua suklaata , ja muuta hyvää.
Tekee oikeen pahaa kun katson itseäni peiliin, mutta silti en saa otettua itseäni niskasta kiinni.......
Harmittaa koska kun sairaalasta tulin kotiin ostin itselleni uusia vaatteita kun kaikki roikkui päällä, no EI ROIKU ENÄÄ...Ajattelinkin että pitäisköhän ottaa yhteyttä personal traineriin, joka voisi antaa jumppa ja ruoka neuvoja...Aurinkoista päivää kaikille

Säännöllinen ruokailurytmi. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Lounaaksi aina joku salaatti (kreikkalainen, tonnikala, kana), päivälliseksi terveellistä kotiruokaa. Jääkaappi täyteen hedelmiä napostelua varten. Ihan kaikesta ei kannata kieltäytyä, sillä hermothan siinä menee. Päiväkahvin kanssa vaikka pari keksiä pahimpaan himoon.

Ulkoilua päivittäin ja mahdollisesti pari kertaa viikossa hikiliikuntaa.

Näillä keinoilla mulla pysyy kilot kurissa. Siitä se lähtee.

Tsemppiä kaikille!

""Kiva"" kuulla, että kohtalontovereita löytyy... Mäkin päätän aina, et seuraavana päivänä alkaa parempi elämä kunnes taas pyörrän puheeni ja mietin ettei yksi päivä tässä enää mitään tee ja sorrun taas kaupassa ostamaan jos jonkinmoista herkkua.... Eikä varmaan haittais, jos söis vaan tosiaan muutaman keksin päivässä, mutta sitten se on se karkkipussi ja pullaa ja ja.... voivoi....

Kyllä ne kromitabletit jollekin tehoaa, mutta itse joskus niitä kokeilin eikä mielestäni ollut apua. Nuo vinkit pitivät paikkansa, kun syö säännöllisesti niin ei tuu niin helpolla se makeanhimo. Ja tarpeeksi pitää syödä, mutta terveellisesti. Itsekin tiedän kaiken mahdollisen, mutta nyt pitää saada vaan se motivaatio esiin!

Mulle tuli raskauden aikana 18 kiloa, joista nyt se kymmenisen jäljellä. Ja se makea alkoi tosiaan maistua raskaudenpuolenvälin jälkeen oikein kunnolla....

Olisi kiva, jos käytäis täällä ketjussa purkamassa tuntoja ja tilittämässä miten menee.... Jospa vaikka aloitettaisiin nyt se kilojen karistaminen yhdessä =) tällainen vertaistukijuttu =)

Kävin tänään kahden tunnin vaunulenkillä (aamulla jo sorruin lakuihin ja suklaamunaan). Nyt tein valmiiksi huomiseksi lounaaksi tonnikalasalaattia ettei nälkä ehdi yllättää. No, nyt on taas olo, että tähän pystyy... Kun se kesäkin on kohta ovella!

Ilmottaudun myös mukaan. Vaavi koht 10kk. Kiloja raskaudesta tuli 17 ja nyt jäljellä ainakin 6 ja enempikin pitäis tiputtaa. Imettänyt olen tähän saakka, nykyään kylläkin vaan 2 krt pv. Makeat maisttuu reilusti. Tänäänkin tullut napsittua suklaamunia ja pipareita ja rahkapiirakkaa ja ja ....Ennen en oo ollut perso makealle mut nykyään oikein himo. Kromi tablettejakin oon kokeillu mut ei apuu!

Eipä teillä hirveitä painoja ole pudotettavana, mutta tärkeää on huolehtia ettei niitä tule lisää.

Vaikuttaa siltä etteä teillä verensokeri tasapaino heilahtelee.Pitäisi syödä säännöllisesti pieni ateria 3-4 tunnin välein ja siten että vältätte nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja. Joka aterialla jotain proteiinipitoista hieman. Nälkä pysyy paremmin poissa. Kun noudatatte ohjetta, sokerihimo rauhoituu 2-3 päivässä.
Esim.

Aamupala:
Kahvia teetä,1 hedelmä
viipale ruisleipää, kananmuna tai viipale juustoa

Lounas:
Runsaasti vihanneksia
kalaa tai kanaa, lapsi pari vettä

välipala:Maustamaton jogurtti ja hedelmä

illallinen:Reilu annos vihanneskeittoa, ruileipää, lasi rasvatonta maitoa tai piimää

Iltapa:Ruisleipää,margariinia tai oliiviöljyä, tomaattia, kurkkua, viipale lihaa tai makkaraa, teetä.

Jos vielä nälkä, syö myöhään pari appelsiinia.

Tähän tapaan. Takuulla paino putoaa.

Täällä myös yksi raskausaikana lihavoitunut..liikunnan jättäminen ja herkuttelun lisääntyminen (ja geenit ;-) yhdessä saivat lihomaan raskausaikana, ja edelleen on 10 kiloa edes normaalipainon ylärajalle matkaa. Imetys ei auta, päinvastoin pitkinä imetyssessioina on tullut tankattua samalla yhtä sun toista että jaksaa.. Vaikka kuinka tietäisi miten pitäisi syödä, on tilanteita joissa sen herkun nappaa ""piristykseksi"" tai ""palkinnoksi"", ja joskus vaan ei saa jotenkin rauhaa ennenkuin mielessä pyörivä herkku on syöty..Mutta ei tämä lihominen saisi näin jatkua..vaikka ei oo helppoa, pääisäinenkin tulossa :(

Synnytyksen jälkeen ja koko imetysajan makea maistui mullekin, tavallsiesti en ole niin malean perään. Imetyksen loputtua ei makeanhimo ole enää nii kovaa. Imetyksen aikana sitä tarvii lisäenergiaa, ei se niin pahasta ole :) Lähtöpainossa ole silti.

Mä oon saanut itteni uskomaan et suola ja rasva on pahasta, se on iskostunut niin syvälle, et nykyisin musta rasvainen ruoka maistuu pahalle ja laittaa mahan sekaisin samoin suolainen maistuu pahalta. No, sokerinhimo on mieletön... Karkkia menis vaikka kuinka.
Eilen olin hammaslääkärissä (ihme kyl reikiä nolla) ja suuhygienisti sanoi mm. et karkeissa on 70-90% sokeria, loput säilöntä- ja väriaineita. Lapsen nähden ei sais syödä ollenkaan karkkii, ettei paha tapa periydy ja aikuistenki pitäis pitää kiinni karkkipäivästä. Auts... Tiiän, et omaa karkinsyöntiä pitäis vähentää, mut kun mulla ei oo muita paheita (en polta, alkoholia tosi vähän, en ees juo kahvia) niin oon sallinut karkit itelleni. Paino-ongelmia ei oo, kun harrastan niin paljon liikuntaa (kuntosali, ratsastus, pyöräillen tai kävellen töihin ja lenkkeilyt lapsen ja koiran kanssa). Mut oishanse kiva päästä karkkiriippuvuudesta eroon...
Raskauskilot mulla lähti ihan ok, vaik välillä junnas pitkään paikoillaan. Kun vauva oli 10kk, oli paino -2kg ja rasvaprosentti 17 (ennen raskautta 16).
Tarkotus ei ollu kehuskella, mut onko muita sokerihiiriä???

Minullakin on ihan hirveä makenhimo. Suklaata ja pullaa meni paljon päivässä, varsinkin jos väsytti. Mutta suklaat oli pakko jättää pois pojan takia, kun on allerginen maidolle. Oli pakko lopettaa heti eikä viikon päästä. Kun halusin imettää vielä niin nykyään olen vieläkin maidottomalla, munattomalla ja viljattomalla ruokavaliolla, siinä saa olla tarkkana jos haluaa vaikka ostaa kaupasta hedelmäkarkkeja kun niihin käytetään kaikennäköisiä proteiineja. Kaapissa on joululta suklaarasia odottomassa kun imetys loppuu niin otan sieltä ekat kohvehdit :).

Kyllähän meitä makeanhimoisia näkyy löytyvän...
Kirjoitin jo tuonne aiemmin omasta tilanteestani, että mulla on nykyään viikonloppuisin namipäivä. Kuitenkin viikolla tekee joskus mieli ihan mielettömästi imelää! Silloin olen tehnyt niin, että olen ostanut erilaisia tölkkihedelmiä (ei niitä sokeriliemessä olevia vaan hedelmän omassa mehussa olevia) ja tehnyt niistä hedelmäsalaattia ja nauttinut tätä herkkua ""vähärasvaisen"" vaniljakastikkeen kera, niin johan on pahin namituska hävinnyt. Mieluiten tietty söisin marjoja samaan tyyliin, mutta alkaa olla tuo pakastin aika tyhjä jo viime kesän sadosta...
Muutenkin olen yrittänyt syödä ns. välipaloja enemmän, ettei pääse nälkä yllättämään missään vaiheessa, ja tällöin myös ei tee niin paljon makeaakaan mieli.
Mutta jatketaanhan ketjua ja kannustetaan toisiamme, että ollaan kesällä bikinikunnossa ;=D

Mä kävin eilen salilla ja kateltuani itteäni niistä peileistä samalla kun hiki valui niin päätin yrittää tosissani. Nyt loppu mässäily, sitä näkyä (joka siis peilissä oli..) en halua nähdä enää uudestaan!!

Ostin muuten kymmenen kerran lipun sinne salille, nyt alkaa tosiaan tapahtua....

Vanhan rouvan mainitsemat ateriat ei kyllä riitä täyttämään päivän energian saantia!! Ehkä se on laihduttajille ok, mut imettäessä ei sais laihduttaa ja ilmeisesti aika moni tässäkin ketjussa vielä imettää.
Itelläni raskauskiloja tuli 16, olin ennen raskautta hoikka ja nyt kun poika on vuoden, oon taas entisissä mitoissani. Käyn salilla 2x viikossa ja ratsastamassa kerran. Sit lenkkeilen koiran (ja vaunujen/rattaiden) kanssa. Syön monipuolista kotiruokaa, koitan karttaa piilorasvoja yms. Makeanhimolleni en aina mahda mitään... Karkkia syön liikaa, mut en sentään enää ihan joka päivä, niinkuin ennen...
Liikunnalla ne kilot lähtee. Tietty pitää kattoo vähän, mitä syö, peruskotiruoka on hyvää ja terveellistä, kunhan ei läträä rasvojen kanssa. Eli eikun ulos vaunuja lykkimään tuonne kauniiseen kevätilmaan (sarkastisena, katselen ulos harmaaseen loskailmaan....)

Makeanhimo on oikea riippuvuus ja elimistö tosiaan kaipaa sokeria kokoajan jos siihen on tottunut. Itselläni oli synnytyksen jälkeen hirvee suklaanhomi ja pari kuukautta söin sitä joka päivä. Kun paino alko vaan nouseen niin pakko oli tehdä jotain... eli tässä mun vinkkejä:

-älä ota rahaa mukaan kun menet ulos lenkille/vaunuttelemaan (vaikee ostaa sitä suklaapatukkaa kun ei ole rahaa)
- syö ensin ja mene sitten vasta kauppaa ( ei tee makeata niin kovin mieli)
- älä osta mitään vierasvaraksi, mut jos jotain haluaan niin pakastepullia (niitä ei voi huomaamattaan popsia)
- Yksi karkkipäivä viikossa ( neljällä eurolla karkkia ettei jää seuraavaan päivään)
- jos sorrrut niin osta energiapatukka (hyvänmakuinen ja paljon proteiinia)
-Urheile (mutta se ei ole syy syödä sinäpäivänä karkkia)
-hedelmiä paljon kotiin

Ensimmäiset päivät ovat pahoja mutta kun elimistö tottuu vähempään sokeriin niin olo alkaa oleen loistava sitten jaksaa lähteä myös lenkille/jumpalle.
Vaikka olenkin ollut jo puolivuotta ilman jokapäiväistä mässäilyä en edelleenkään osta kotiin mitään herkkuja sillä tilaisuus tekee varkaan... Nälkäisenä myös vältän kaupassakäyntejä eli syön vaikka leivän ennenkuin lähden.

Tiedän, että tuskaista on, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Tsemppiä Kaikille!!!!

Yhteistyössä