Äidin Astmasta

Hei,

Minulla todettiin vasta äskettäin astma, allergioista olen kärsinyt koko ikäni (lähes 30v), joka nyt sitten puhkesi myös astmaksi. Olemme suunnittelemassa perheenlisäystä, mutta nämä allergiat ja astma hieman huolestuttaa: kuinka niiden kanssa pärjää ja huononeeko tilanne esim. astmassa raskauden aikana? Astma lääkkeitä saa ja pitää käyttää raskauden aikana, näin minulle lääkäri neuvoi. Kyselenkin, että onko täällä ketään astmaatikkoa odottajaa, joka voisi kertoa omista kokemuksistaan raskauden aikana? Periytyikö se lapsillesi?

koiraharrastaja
Mulla on ollut astma 15-vuotiaasta lähtien. Neljä lasta on, ja kaikki raskaudet ovat olleet astman suhteen todella helppoja, eli normaalia lääkitystä on voitu vähentää. Astma on aina hetkellisesti vaikeutunut imetyksen loputtua, mutta palautunut ennalleen parissa kuukaudessa vahvemmalla lääkityksellä.
Neljästä lapsesta yhdellä on astma, pysyy kurissa ihan pelkällä kortisoni-suihkeella, kohtauslääkettä tarvitsee vain kovimmilla pakkasilla.
Joo, kotieläimiä meillä on myös, eikä niistä tule oireita myöskään miehelleni, jolla on myös astma. Eikä meillä siivota kovinkaan usein, aina pyörii enemmän ja vähemmän pölyä lattioilla... :)

kevätesikko
Mulla todettiin astma ja monia allergioita raskausajan alussa, kun mulla oli erilaisia oireita, jotka eivät liittyneet raskauteen mitenkään ja halusin saada niihin selvyyttä lääkäriltä. Olin aluksi ihan pihalla, koska diagnoosi oli yllätys. Astma on lievä - otan hoitavan lääkkeen päivittäin ja kohtauslääkkeen tarvittaessa, esim. kovalla pakkasella. Astma ei rajoittanut tekemisiäni mitenkään raskaana ollessani ja otin astmalääkkeet koko raskauden ajan, kuten omalääkärini suositteli. Ruoka-aineallergiat rajoittivat jonkin verran syömisiäni, mutta olen jo tottunut niihinkin. Astma ei ollut este raskautta ajatellen. Kotona ei ole putipuhdasta enkä omista lemmikkieläimiä. :heart:

rentunruusu harmaana
minä aloin oireilemaan ensimmäisen raskauden aikaa(ahdistusta), mutta varsinaisesti astma todettiin n. puoli vuotta synnytyksestä. Muissa raskauksissa ei ole ollut kummempia oireita(päivittäinen lääkitys), ainut että kun painoa on tullut joka raskaudessa reilummin niin helpommin rasituksessa hengästyy. Muistaakseni astmaatikollakin on yksi ylimääräinen ultra raskausaikana. Yhdellä kolmesta lapsestamme on astma diagnoosi.

Kiitos paljon vastauksistanne! =) Selvitti paljon tilannetta, vaikka taitaahan se melko yksilöllistä olla jokaisella. Joten pian voidaan alkaa kokeilemaan, josko meillekin pienokaisia annettaisiin.. ;)

Yhteistyössä