Äidiksi nelikymppisenä?

• Viestiketjun aloittaja Meria
  • Ensimmäinen viesti
Meria
Olen -68 ja mies samoja ikijä. Lapsia viisi (kakoset -98, poika -01, tyttö -03, poika -06) perusasiat meillä on kunnossa, on molemmilla työpaikka, olemme terveitä, meillä on ihana omakotitalo...
Kuopus oli onnellinen sattuma, ei niin suunniteltu, mutta rakastettu kylläkin.

Onko järkeä suunnitella perheen lisäystä, vaikka olen "vanha", jos se edes on mahdollista? Olisi ihana katsoa vielä kun pikkuinen kasvaa, olla lasten kanssa kotona. Toteuttaa vielä se unelma. Töihin ehtii myöhemminkin ja on vielä aikaa toteuttaa ne suunnitelmat; matkustaa, viettää iltaa kahden miehen kanssa kun lapset ovat kasvaneet eikä tarvitse meitä enää.

Vai jatkaako elämää, matkustella, katsoa kun nämä viisi kasvavat, odottaa lapsenlapsia sitten hamassa tulevaisuudessa, tehdä työuraa siinä työssä mitä rakastaa? Ja valmistautuu siihen, että seuraava vauva omassa perheessä on sitten lapsenlapsi.
Kun kuopus on 15v niin itse olen noin 55v. Ja noin 57v kun mahdollinen viides lapsi on 15v

Jos nyt hautaamme vauva suunnitelmat, niin sitten ne ovat poissa. Nyt tuntuu viimeinen hetki olevan lasten teolle. Ikää alkaa olemaan jo sen verran ;)

Mitä mieltä? Antakaa kommentteja ja jos itse olet tullut noin 40v äidiksi niin mieten sujunut?

Jos teillä on puolison kansa yhteinen toive vielä yhdestä vauvasta niin yrittäkää ihmeessä, ettei tule myöhemmin sitten et olis pitän tehdä... Serkkuni saa kahden viikon sisällä vauvan ja on 41.Minäkin oottelen hengessä mukana. Onnea teille yritykseen.

niinpä
Nämä on kysymyksiä joihin jokainen itse hakee vastauksensa. Hankalahan muiden sanoa mikä kullekin ihmiselle / perheelle on hyväksi.

Itse sain iltatähden, kaksi vanhinta oli teini-iässä, ikäero siis huima. Olin alle 40 kun syntyi. lapsi on vm. 03. Nyt odotan yllätysvauvaa. Olen yli 40. Katsotaan miten menee raskaus yms. Muuttaahan tämä ihan kaiken, alkaa taas kaikki alusta ja on kotiin sidottu.. taas...

minä42vee
Mikäs vanha sinä olet? =)
Siitä vaan, jos molemmat sitä haluaa. Eiköhän tuohon joukkoon vielä yksi pikkuinen mahdu =)
Itsellä lapset 18v,17v,5v ja 3v. Jotenka siis kuopuksia ei ole ihan tyttösenä saatu.

Teinopojan äiti
Hei, itsellänin on 13-vuotias poika ja nyt kova halu saada vielä yksi lapsi. Aikanaan eron takia jäi yrittämättä. Nyt ihana mies jolla ei vielä omaa lasta ja mullakin kova kaipuu saada. Olen nyt 39 v. Ollaan yritetty 3 kk mutta ei mitään vielä tapahtunut. Mitenkä teillä muilla on tärpännyt näin kypsällä iällä? Onko mennyt kauankin aikaa raskaaksi tuloon? Ehkä toi miettiminen ja "odottaminen" vaan viivästyttää asiaa, pitäisi kai relata ja unohtaa hetkeksi "vauvan teko" niin voisi paremmin onnistua. Mutta kun ajattelee että kohta ei saa ja kova "hinku" on jne.

Please, kommentteja.

Moi!

Olen kohta 38-vuotias ja diabeetikko. Sain ensimmäisen lapseni siis 37
vuotiaana ja en ole tuntenut itseäni mitekään vanhaksi. Sairauteni on
tosin ollut tietty rajoitus lapsilukumäärälle, mutta toista ei ole kielletty
hankkimasta. Siis kaikki meni hyvin melkein loppuun asti, kunnes tuli
raskausmyrkytys ja todella paha sellainen.
Sairaalassa lääkärit vain totesivat vain sen, että toista hankkimaan sairaus ei ole este.
Mulle vain jäi todella pahat traumat koko sektiosta ja sairaalasta. Toista lasta ei tule, jollei vahinkoa käy.
:LOL: :LOL:

hem 42
Hellurei

ikää 41 tipalla 42 ja vauvaa viel mietitään....jos tärppää niin ihanaa. Sterilointi purettu ja siitä vasta menny muutama kk. Kaik mahdollista. Ennestään aikuiset lapset. Lapset pitää nuorekkaana ja mukana vauhdissa!! Tsemppiä teille! :flower:

fifth element
Saimme neljännen lapsemme, kun olin 40-vuotias. Nykyisen kuopuksen ja edellisen ikäeroa on 12 vuotta. Eipä ole kaduttanut. Lapsi on ollut koko perheelle melkoinen ilopilleri. Oma äitini oli 43-vuotias saadessaan viimeisen lapsensa, samoin mummuni. Isäni menetti ensimmäisen vaimonsa 29-vuotiaana, kun tämä kuoli syöpään. Elämää voi yritttää suunnitella etukäteen ja kaikki ei kuitenkaan mene käsikirjoituksen mukaan. Nyt odotamme elokuussa syntyväksi viidettä. Itse olen nyt 42-vuotias ja mies 46.
Kyllähän pieni lapsi sitoo melkolailla ja symbioosi välillä ahdistaakin, mutta tähän ikään mennessä menokenkä ei enää vipata, eikä sitä enää tunne luopuneensa niin paljosta lasten takia. Ihanaa on ollut nyt myös kuopuksen kanssa kotona ollessa todeta, miten terveenä lapsi voi kotihoidossa pysyä; ei vieläkään yhtään korvatulehdusta tai edes kunnon kuumetautia. Itse olin aikoinaan sitä mieltä, että lapset tulisi saada alle kolmikymppisenä. Biologisesti se aika onkin varmaan paras, mutta on ollut jännä huomata miten sitä itse on kokenut olevansa huomattavasti kypsempi henkisesti nyt nelikymppisenä. Sitä paitsi jotain höntyilyä ja pakonomaista suorittamisen tarvetta on jäänyt pois. En tiedä johtuuko se ajankuvasta vai onko sitä itse kypsempi ja varmempi.

Ei vanhus
Hei,

Annanpa minäkin kommenttini.
Ensimmäisen lapsen tein 20vuotiaana v-85 ja toisen 22v-87. Lääketieteellisistä syistä sterilisaatio v.1993
Elämäntilanteet muuttui ja vaikea avioliitto päättyi eroon.

Nyt ihana kumppani, jolla ei ole lapsia. Hakeuduin koeputkihedelmöitykseen ja vihoviimein olen raskaana 42vuotiaana, laskettu aika kesäkuun alussa,raskausviikkoja takana jo 24 ja hyvin on mennyt.
Vanhimmat lapset asuvat jo omikseen, ja ovat ihan hyvin ottaneet sen että heille tulee vielä sisko- tai velipuoli.

Raskaus sujunut mainiosti, ei ole tarvinnut olla sairaslomilla, ainakaan vielä.

Hyvää keväänjatkoa kaikille, me olemme elämämme kunnossa olevia naisia!!

Ei vanhus
Niin tuosta koeputkijutusta vielä, ei tärpännyt eka kerralla vaan jouduin ottamaan 3 piikityskertaa. Nyt viimeinen alkio pakkasesta ja onneksi tärppäsi. Ehti olla jo epätoivoinen olo.

Hei ! Onneksi olkoon :flower: raskaudestasi !! Hienoa että onnistuitte !

Saanko kysyä, että missä olitte hoidoissa. Meillä oli kaksi piikityskertaa ja sen jälkeen luovutettiin, ikää mulla suunnilleen yhtä paljon kuin sulla.
Harmittaa kun ei onnistuttu. :'(

äiti- 46-vee
Heips
Kyllä nelikymppinenkin tulee helposti raskaaksi, kun ajattelee muutakin kun raskaaksi tulemista, kaikki muu puuhastelu , ystävät, matkustelu ja uudet harrastukset auttavat raskauden alkamista helpommin. :heart: :kieh:

pulleepimu
Hei

Olen 44.

Lapset 22 , 20 , 11.

Juuri äsken tilasin ajan lääkärille kun ollaan sitä iltatähteä tehty muutama

vuosi. Täytyy tarkistuttaa tilanne, että missä mennään ja onko vielä

mahiksia tulla raskaaksi.

Haluan niin paljon lasta että sydän ihan pakahtuu...

Ei voi olla totta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 10:51 pulleepimu kirjoitti:
Hei

Olen 44.

Lapset 22 , 20 , 11.

keskity kuule tuleviin lapsenlapsiisi....

sulle samat sanat
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 08:19 Ei voi olla totta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 10:51 pulleepimu kirjoitti:
Hei

Olen 44.

Lapset 22 , 20 , 11.

Keskity SÄ kuule omaan elämääs ! Onko se sulta jotenkin pois jos toinen on onnellinen mahdollisesta raskaudestaan. Hohhoijaa. :eek:

Raskaustoivetta
Hei

Olen 44.

Lapset 22 , 20 , 11.

Kaikilla on oikeus lapsiin iästä huolimatta. Liekö kateutta....vaiko mitä?

Raskaustoivetta
Sori, toi viimeinen lause oli multa, muu lainausta, mutta taisin sössiä koneen kanssa. Siis kaikilla oikeus lasten tekoon ja niistä nauttimiseen ikään katsomatta.

ylikin jo
Kyllä yli 40-v:kin voi tulla helposti ihan luomuna raskaaksi.

Minulla ikää 43-v, raskaana viikolla 22. Yhdestä ainokaisesti "vahinkolaukauksesta" vieläpä ns. varmoilla päivillä tulin raskaaksi. Vauva ylläri, mutta olemme molemmat onnellisia "vahingostamme".

Äiti 45v
Enpä malta olla kertomatta omaa historiaani näissä lapsiasioissa. Itselläni on kolme lasta, kaksi aikuista (poika ja tyttö) ja tämä kuopus 5 v. jonka sain kun olin melkein 40 v. Sen jälkeen on ollut kolme keskenmenoa ja nyt olen taas raskaana! Ja ihan luomuna kaikki on tullut. Joten toivoa on yli 40 vuotiailla. Varhaisultrassa kävin viikolla ja kaikki oli hyvin, syke löytyi ja muutenkin paikat näytti siltä miltä piti. Ja lääkäri suhtautui tosi hyvin. Joten tsemppiä kaikille vauvaa yrittäville, kyllä monia tässä onnistaa.

Yhteistyössä