Äidiksi 39v?

ONko mielestänne 39-vuotias liian vanha taas äidiksi? varsinkin kun lapsia on ennestään useampia eli meillä kolme ( 90, 95, 98)??
nyt olen työelämässä ollut muutaman vuoden mukana..
tunteeni ovat ristiriitaiset, mieheni haluaisi kanssani vielä yhden..
 
Moi Saara. Täällä toinen saman ikäinen. Ilman muuta jos sille tuntuu. Mulla ennestään neljä ja kuopuskin jo 5-v.Itsellä oli huonoa tuuria sillä oli jo raskaana mutta sain keskenmenon. Nyt kuitenkin haluaisimme vielä sen tuhisevan käärön.
Kertokaahan miten käy. :wave:
 
40v
:flower: :flower: ikä ei todellakaan ratkaise vaan halu saada lapsi rakastaaa ja hoitaa häntä.
onnea teille yritykselle.
itse sain 40v toisen lapseni ja hyvin on mennyt
:hug:
 
Olen 34-v. ja mietin samaa: Olenko liian vanha?? Minulla on kaksi tervettä lasta ja aivan ihana mies, mitä siis mietin?? Pienen vauvan tahtoisin taas, pian pääsisin helpommalla kun 5- vuotias kasvaa, mutta haluanko??
 
jup
Sain kolmanteni 39 v ja tuntuu että jaksan paremmin yötkin, kuin ensimmäiaseni kanssa 29 vuotiaana! Eli siitä vaan.Ympäristö ei juuri ole kiinnittänyt huomiota ikääni, enkä minä mikään vanha ole, 40 vasta!! ja vauvamuskarissakin on paljon ikäisiäni äitejä. Tosin joskus kun menemme mieheni kanssa kaupaan ja vain vauva on mukana, tulee sellainen ole, että ihmiset ajattelevat "no, siinä on ensimmäinen tehty noin vanhana"..ja tekisi mieli sanoa että on meillä 2 koululaistakin...omaa skitsoilua :))
Anna palaa ja onnea! :wave:
 
Jos itse vielä haluat , niin et ole liian vanha! Mulla on ikää 37 ja viidettä kuumeilen, yritystäkin on ollut jo reilu vuosi... mutta ei se vissiin niin helppoa enää oo tässä iässä... :/ Kuopus on 1,5 vuotias, kolme ensimmäistä lasta oon saanut nuorena(20-25v) ja olen sitä mieltä että jaksan jopa paremmin tässä iässä kuin nuorena(asennekysymys) Joka tapauksessa meidän kuumeilu ja yritys jatkuu vielä... ja toivon että se plussa vielä tulee!

Onnea vaan yritykseen teillekin, jos niin päätätte!! :wave:
 
minusta on ihanaa kun täällä on näitä neljän kympin korvilla olevia mammoja. Itse sain esikoisen 22-vuotiaana eli viime vuonna ja haluan monta lasta. Minusta nainen on liian vanha äidiksi silloin kun itse tuntee ettei enää jaksaisi. Eikös ole tutkittu semmoinenkin että, mitä vanhempana lapset tekee, sen vanhemmaksi elää...

äiti on lapselleen paras äiti, iästä riippumatta.
 
Smirge
Hei! Olin 40 täyttänyt, kun ainokaiseni syntyi. Raskausajan olin elämäni kunnossa, vain suonikohjut lisääntyivät. Vauvan kanssa yövalvomiset jaksoin loistavasti, vaikka normaalisti olen unikeko. Oli upeaa pitää pitkä breikki (2,5 v) työelämästä kaikkien uurastettujen vuosien jälkeen! Koskaan en ole "ikärasismiin" törmännyt, joskus hymyilyttää, kun ajattelen, että voisin ikäni puolesta olla oman lapseni mummo. Hän on nykyään terhakka 5-vuotias ja minä aloittelen pikkuhiljaa vaihdevuosia. Eli go for it, jos siltä tuntuu, kyllä varmasti jaksaa "kypsässä keski-iässä" pienokaisen kanssa, jos on tarpeeksi motivoitunut.
- Smirge -
 
Lapsi on lahja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 23:15 saara kirjoitti:
ONko mielestänne 39-vuotias liian vanha taas äidiksi? varsinkin kun lapsia on ennestään useampia eli meillä kolme ( 90, 95, 98)??
nyt olen työelämässä ollut muutaman vuoden mukana..
tunteeni ovat ristiriitaiset, mieheni haluaisi kanssani vielä yhden..
Tottakai äidiksi :flower: !

39-vuotias ei tosiaankaan ole liian vanha äidiksi =) . Nelikymppiset vanhemmat osaavat varmasti pitää hyvää huolta lapsistaan. Äidin ja isän turhat nuoruuden "kouhotuksetkin" on jo taakse jäänyttä elämää.

Oma äitini oli 42-vuotias minut saadessaan. Lähipiirissäni on monta äitiä, jotka ovat synnyttäneet 40 - 45-vuotiaana. Suomessa on hyvät äitiysneuvolat ja synnytyssairaalat. Tietoa äideille ja isille on tarjolla, jos haluaa jotakin kysyä =) .

Ympäristön mielipiteistä ei muuten kannata välittää. Rumat kommentit: Sinua voidaan luulla lapsen mummoksi/vaariksi, mitä lapsesikin ajattelee vanhoista vanhemmistaan? kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Jos äiti on vaikka 45-vuotias synnyttäjä, niin hän ehtii hyvin saada lapsensa aikuiseksi ennen eläkeikää. Ihmisten elinikäkin pitenee jatkuvasti. Naiset elävät Suomessa kesikmäärin noin 80-vuotiaiksi, ja miehet muutaman vuoden vähemmän. Parikymppisenä se oma "lapsikin" on jo aikuinen, ja aikuisen ihmisen on jo pärjättävä omillaan =) .

Lapsi on lahja, joka annetaan vanhemmille. Näin ajattelen :flower: .
 
Minä en kyllä nelikymppisenä enään lapsia hankkisi. Kaikki aikanaan, eiköhän se luonto ole tarkoittanut, että ne lapset hankitaan ennen mummoikää.
Tämä oli vain minun mielipiteeni, jotenka arvon äidit, älkää vetäkö herneitä nenään!
 
Ei ole liian vanha, nykyään ihmiset ovat hyväkuntoisia vielä 60-vuotiaina. Elämää n. puolet jälkellä 39-vuotiaana. Moni saa esikoisensa vasta tuossa iässä ja moni mies vielä saa omia lapsia isoisänä.
 
Krisse45
Ensimmäisen pesueen eli kaksi kappaletta tein kolmikymppisenä. Sain kuopuksen 42 vuotiaana ja nyt 45 vuotiaana odotan perheen iltatähteä. Olen jaksanut hyvin jo raskausviikolla 24. Painoni on sama kuin raskaudessani kolmekymppisenä odotellessani ensimmäistä lastani. Kurinalaisuutta tämä vaatii, perheellä on työnjako. Pääsee itse vähemmällä.

Kun olen seuraillut myöhemmällä iällä raskaaksi tulleita äitejä olen huomannut, että itse raskaaksi tuleminen on monimutkikkaampaa. Keskenmenojen määrä lisääntyy ja se tuntuu raskaalta henkisellä puolella. Meillä oli takapakkia kolmessa raskaudessa kuopuksen jälkeen. Tätä neljättä emme enää odottaneet ja ihme kyllä hän pysyi sisällä nuo kriittiset viikot.
Neuvolassa sanottiin aika mukavasti raskaudestani; "Jos nainen tulee raskaaksi ja kantaa lapsen, hän on oikean ikäinen äidiksi myöhemminkin. Siinä sitä samalla vaivalla valvoo murrosikäisten jutut kun vauvankin ".

Ikä on suhteellista, korvien välissä oleva kuva itsestä. Jokainen on oma yksilö.
 
Lapsi on lahja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 18:38 onnela74 kirjoitti:
Minä en kyllä nelikymppisenä enään lapsia hankkisi. Kaikki aikanaan, eiköhän se luonto ole tarkoittanut, että ne lapset hankitaan ennen mummoikää.
Tämä oli vain minun mielipiteeni, jotenka arvon äidit, älkää vetäkö herneitä nenään!
Lapset hankitaan ennen mummoikää =) ???
Nykysuomessa 40-45-vuotias nainen on kuule potentiaalinen synnyttäjä, eikä mikään "mummoikäinen".

Ne naiset, jotka saavat lapsia neljänkympin iässä, ovat todella motivoituneita äideiksi. Tämän ikäisenä jo ymmärtää, että naisen biologinen kello käy nopeasti. Eikä käänny taaksepäin, valitettavasti :( !

En ymmärrä vertaustasi nelikymppisistä äideistä ja mummoikäisistä naisista :( . Mummot ovat niitä löyhäpäitä, jotka antavat lapselle periksi sen, mitä lapsen vanhemmat kieltävät :( . Nelikymppinen äiti ja isä ovat hyviä lastenhoitajia ja -kasvattajia B) .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2005 klo 08:15 Lapsi on lahja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 18:38 onnela74 kirjoitti:
Minä en kyllä nelikymppisenä enään lapsia hankkisi. Kaikki aikanaan, eiköhän se luonto ole tarkoittanut, että ne lapset hankitaan ennen mummoikää.
Tämä oli vain minun mielipiteeni, jotenka arvon äidit, älkää vetäkö herneitä nenään!
Lapset hankitaan ennen mummoikää =) ???
Nykysuomessa 40-45-vuotias nainen on kuule potentiaalinen synnyttäjä, eikä mikään "mummoikäinen".

Ne naiset, jotka saavat lapsia neljänkympin iässä, ovat todella motivoituneita äideiksi. Tämän ikäisenä jo ymmärtää, että naisen biologinen kello käy nopeasti. Eikä käänny taaksepäin, valitettavasti :( !

En ymmärrä vertaustasi nelikymppisistä äideistä ja mummoikäisistä naisista :( . Mummot ovat niitä löyhäpäitä, jotka antavat lapselle periksi sen, mitä lapsen vanhemmat kieltävät :( . Nelikymppinen äiti ja isä ovat hyviä lastenhoitajia ja -kasvattajia B) .
En ole väittänytkään, että nelikymppiset eivät olisi hyviä kasvattajia. Kyllä minä haluan 45-vuotiaana tehdä jo jotain muutakin, kuin vaihdella vauvan vaippoja. Onneksi olen omat lapseni saanut alle kolmekymppisenä!
 
Wilma69
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2005 klo 08:21 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2005 klo 08:15 Lapsi on lahja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 18:38 onnela74 kirjoitti:
Minä en kyllä nelikymppisenä enään lapsia hankkisi. Kaikki aikanaan, eiköhän se luonto ole tarkoittanut, että ne lapset hankitaan ennen mummoikää.
Tämä oli vain minun mielipiteeni, jotenka arvon äidit, älkää vetäkö herneitä nenään!
Lapset hankitaan ennen mummoikää =) ???
Nykysuomessa 40-45-vuotias nainen on kuule potentiaalinen synnyttäjä, eikä mikään "mummoikäinen".

Ne naiset, jotka saavat lapsia neljänkympin iässä, ovat todella motivoituneita äideiksi. Tämän ikäisenä jo ymmärtää, että naisen biologinen kello käy nopeasti. Eikä käänny taaksepäin, valitettavasti :( !

En ymmärrä vertaustasi nelikymppisistä äideistä ja mummoikäisistä naisista :( . Mummot ovat niitä löyhäpäitä, jotka antavat lapselle periksi sen, mitä lapsen vanhemmat kieltävät :( . Nelikymppinen äiti ja isä ovat hyviä lastenhoitajia ja -kasvattajia B) .
En ole väittänytkään, että nelikymppiset eivät olisi hyviä kasvattajia. Kyllä minä haluan 45-vuotiaana tehdä jo jotain muutakin, kuin vaihdella vauvan vaippoja. Onneksi olen omat lapseni saanut alle kolmekymppisenä!

halusin vain tulla kertomaan mielipiteeni...tein kolme lasta reilusti alle kolmikymppisenä,ajattelin silloin,että tässä tämä nyt sitten on...mutta niin vain mies ei halunnutkaan,otti ja lähti(tai ei se ihan noin yksinkertaista ollut ,mutta kuitenkin)

ja elämä kuljetti mennessään,nyt olen liki 36 ja kaksi muksua on tullut lisää ja yhä haaveilen useammasta,löytyi nimittäin Elämäni Mies ja perhe sai luvan kasvaa...niin että ei se niin sanottua ole mihin tuo elämä meitä kutakin kuljettaa,koskaan ei pidä sanoa "Ei koskaan"

Niin että vaikka minäkin nuorempana ajattelin,että haluan lapsena "ajoissa " tehdä,niin ei se ikä mitään estä ,jos lapsia haluaa ja niitä vain on mahdollisuus saada,ja sehän ei ole meidän itsemme päätettävissä...
 
Krisse45v
Opiskelin ja samalla kasvatin 2 lasta. Annoin kaikkeni, tein näyttävä uran ja toteutin unelmani. Halusin muuta, olla kotona ja vaihtaa vaippoja. Se on välillä hienoa ylellisyyttä, olla tärkeä pienelle ihmisen alulle. Ihmisillä on erityyppisiä elämän jaksoja. Enää putki, jossa seurustellaan, opiskellaan, hankitaan koti ja muuta sälää, sekä tehdään lapset ei ole vaihtoehto. Pienessä kylässä ympäristön paine, ehkä ohjaa tähän, mutta todellisuus ja elämän muutokset puhuvat toista kieltä. Itsensä kehittämisestä tulee läpi elämän asia. Lapsia tehdään kun löydetään vastuuntuntoinen sopiva mies ja joskus onnistutaankin saamaan vauva tai pari aikaiseksi. Unelmiakin voi toteuttaa. Joskus perheen unelma voi olla toista kun ulkopuolisten kommentit jonkun muun asian tekemisen hienoudesta. Elämä on ylellisyyttä, siitä pitää nauttia, pieniin hetkiin kätkeytyy onni.
 
olet liian vanha
liian vanha olet

ajattele jos sairastut viiskuuskymppisenä tai miehesi sairastuu?

sun vaihdevuodet ja lapsen murruikä?

ajatelkaa lapsiakin, usein nykyaikana aikuiset ajattelevat vain omaa opiskeluaan, uraansa, halujaan...
mitä lapset toivovat ja haluavat? terveet vanhemmat, nuoret isovanhemmat? aikuiset joilla on voimia hoitaa ja kasvattaa?

järki käteen
 

Yhteistyössä