äänenkäyttö synnytyksessä

Luin tässä yhtenä päivänä jutun äänenkäytöstä synnytyksessä ja sen avusta rentoutumisessa ja kivunlievityksessä. Kuulemma tällaisia äänenkäytön kursseja on olemassa, missä harjoitellaan suun ja kasvojen alueen rentoutusta ja vokaalien- yms. äänenkäyttöä.

Onko kenelläkään kokemusta, että tietynlainen "ääntely" ja "laulaminen" olis ollut tarkoituksellisesti mukana synnytyksessä? Oliko siitä apua kivunlievityksessä ja rentoutumisessa vai onko se ihan hölynpölyjuttuja?

Onko kukaan käynyt tällaista kurssia?

Mä olin kerran yhdessä tilaisuudessa jossa sellainen EU-kätilö luennoi just tästä "synnytyslaulusta" me harjoiteltiinki sitä, ja se anto meille ohjeet miten niitä voi ite harjoitella kotona ennakkoon, että siitä sitten on hyötyä synnytyksessä. En oo vielä päässyt laitokselle asti laulaan mutta uskomatonta kyllä, siellä luennollakin, kun harjoiteltiin, niin kaikki oli jotenki tosi rentoutuneita, että uskoisin että siitä voi jotain hyötyä ollakkin sit synnytyksessä. =) ainakin ite ajattelin kokeilla, ei siitä ainakaan haittaakaan voi olla. Sen ideana ei oo poistaa kipuja, mutta äänen käytön avulla mennään sen supistuksen läpi, taistelematta kipua vastaan, joka vielä lisää kivun tunnetta, kun lihakset jännittyy..

Olen käynyt ko.kurssin. Nyt viikkoja 38, joten vaikea sanoa onko minulle apua/hyötyä. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat käyttäneet ääntä ja siitä on ollut suurta apua. Käy kurssi ihmeessä tai tutustu kirjan kautta: synnytyslaulu oli muistaakseni kirjan nimi ja kirjoittajista toinen oli muistaakseni Hilkka... Kirja on tosin aika teoreettinen, kurssi oli mieleenkinntoisempi...

Mulle kätilö sanoi useaan kertaan synnytyksessä, että "laula vaan, se helpottaa" aina vaan alkuun mietin että mitähän se tarkoitti... Mut en tullút kysyneeksi.
Myöhemmin supistusten edelleen voimistuessa ja oman äänen voimistuessa tajusin että näitä vokaali-äänteitä "lauloin" aina supistuksen mukaan ja kätilökin kertoi sit myöhemmin, miten pystyi tulkitsemaan tuntemaani kipua äänestäni.
En todellakaan ollut mitään kursseja käynyt, artikkeleita olin lukenut, enkä niiden perusteella edes kokenut tämän olevan mun juttu alkuunkaan.
Mutta, suosittelen, vaistolla ne äänteet/laulut tulee kuitnekin, jos on tullakseen. Tuskin kurssituksesta haittaakaan on, mutta tätä, kuten muitakaan asioita ei varsinaisesti voi etukäteen suunnitella.
Ne asiat, mitkä ketäkin auttavat, kumpuavat jostain syvältä sielusta =)

Olen käynyt myös kurssin. Vielä en ole päässyt testaamaan tositoimissa vokaalien toimivuutta. Joka päivä teen ääniharjoitukset sekä rentoutusarjoitukset ja nukun yöni paremmin kuin koskaan! Suosittelen!

Minä "laulan" aina kun tuntuu kipua sen verta, että keskittymistä tarvitaan, ettei kipu tunnu järjettömältä. Lähinnä sellaista hyminää ja heijausta supistusten aikana. Ponnistusvaiheessa taas olin muutamia puhinoita lukuunottamatta hiljaa.

Kurssit kulkevat nimellä 'synnytyslaulu'. Vokaali a rentouttaa, kun taas ainakin i-vokaalia kannattaa välttää, koska se kiristää kasvolihaksia. A-vokaalia voi esim. hymistä hiljaa henkäisten alkuun pienen h:n (haaaaa....)

Toimii. Olen käyttänyt synnytyslaulua kahdessa viimeisessä synnytyksessäni 2003 ja 2006. Luin artikkelin siitä 2+lehdestä. Käytin jutussa mainittuja äänteitä a-o-u-m laulaen ne hiukan puheääntä matalammalla äänellä. Samalla kun laulaa/hyräilee tuota, leuka rentoutuu ja samalla myös kohdunsuun alue. Silloin ei jännitä lihaksia supistuskipua vastaan vaan antaa sen tehdä avaavaa työtänsä. Olin seisaaltani ja nojasin yläkropan sänkyä vasten ja keinuttelin lantiota pyörivin liikkein. Muuta kivunlievitystä en käyttänyt.

Meilläpäin ei mitään kursseja ole, joten ihan "kirjanoppineena" olen kokeillut synnytyslaulua tai -änntelyksi mieluummin kutsuisin. Tärkeintä oman kokemuksen mukaan:
-syvä sisäänhengitys ja uloshengityksellä naama rentouttaen matalaa hyminää tai a-vokaaliäännettä
-vokaalit tai hyminät, jotka rentouttaa leuka- ja kasvolihakset
-matalat äänet, jotka "kumisuttavat" palleaa
-äänen avulla "painaminen alaspäin" eli tätä on vaikea selittää, mutta kokeilemalla sen kyllä huomaa. Eli uloshengityksellä pitkä hyminä, matalalla äänensävyllä ja äänen tuottaminen vatsasta ja samalla ikään kuin ääni painaisi alaspäin. Auttaa kuulema lasta laskeutumaan.

Kannattaa lukea kirjallisuutta, mutta ei kannata tehdä asiasta liian vaikeaa. Sellainen helppo etukäteen harjoiteltu tapa, joka sitten synnytyksessä tulee ihan luonnostaan. "Laulun" avulla on helppo rentouttaa kaikki lihakset, mikä itsessään edesauttaa synnytystä.

Omalla kohdalla ei ollut noista lääkkeellisistä kivunlievityksistä hyötyä - pari viimistä tuntia avautumisvaiheesta meni siis huutamiseksi kun en vaan hiljaakaan pystynyt olemaan. Mutta se auttoi ja rentoutti!

Ajattelin nyt ensi kesää varten katsastaa noita kirjoja, josko sieltä saisi jotain fiksuja neuvoja tuon "fiilispohjaisen" huutamisen - sillä lauluksihan sitä ei kyllä sinänsä oikeen voi sanoa - lisäksi.

En nuista lauluista tiedä,mutta ite ainakin huusin synnytyksessä ja siittä oli kyl tosi iso apu.Mutta lääkäri sano koko ajan siin että älä huuda,että helpottaa kun ei huuda tais vain itellä pistää korvaan se,mut mua se autto.

Suosittelen kyllä että kannattee käydä tommosilla kurseilla jos vain mahdollisuus niin ehkä lääkärlläkin on mukavampi kuunella laulua ku huutoa =)

Mulla on vähän huonoja kokemuksia äänenkäytöstä. Kun esikoista synnytin, niin jos vähänkään "vinkasin" tai ääntelin, niin kätilö ärjy et keskity siihen synnyttämiseen eläkä ääntelyyn. Loppu ajan sit pidin suuni supussa vaikka olis tehny mieli vaikka laulaa.. :\|

Äänenkäyttöä voi ainakin Turun seudulla oppia Äitiysjooga-kurssilla.

Itselleni äänenkäytöstä oli paljonkin hyötyä ekassa synnytyksessä, kun avautumisvaihe oli nopea ja raju ja sain kivunlievitystä vasta loppumetreillä. Mahtoi kuulostaa kauhealta, mutta AUTTOI! Kätilö sanoi jälkeenpäin, että minulla oli tilanne "hienosti hallussa" koko ajan =)

Mie pidin aina supistuksen tullen semmosta "kurkkuyninää", matalaa "ymmmmm" ääntä, tuolla ihan kurkussa. Tää siis tuli jostain "vaistoista", mie en ollu käyny kurssia, enkä lukenu aiheesta. Eli keuhkot täyteen ilmaa ja sitte hitaasti ynisten se pois.

Se autto keskittymään hengitykseen ja nyt myöhemmin mie olen lukenu, että kun kurkun alue on rentona, ni ei ehkä niin helposti jännitä myöskään tuota lantion pohjaa. Myöskin kätilö kehui, kuinka hyvin mie ääntäni käytin.

Marusha
Synnytyslaulu-kirjan tekijät ovat Hilkka-Liisa Vuori ja Marjaana Laitinen; molemmat pitävät kursseja pk-seudulla. Lisäksi kätilö Aila Sirén pitää synnytyslaulun kurssia Uudessakaupungissa. Itse olen myös pitänyt muutamia kursseja Jyväskylässä, mutta nykyään asun Oulussa ja voisin täälläkin kurssin pitää, jos vain löytyy sopivat tilat ja osanottajia. :) Olen siis itse käyttänyt synnytyslaulua ainoana kivunlievityksenä synnytyksessäni, käynyt H-L Vuoren synnytyslaulukurssin ja tehnyt aiheesta opinnäytetyönkin. :) Suosittelen kyllä kokeilemaan äänenkäyttöä rohkeasti, vaikkei olisi kurssia käynytkään! :) Minäkään en ollut käynyt mitään kurssia ennen synnytystä ja silti synnytyslaulusta oli minulle niin paljon apua, että käytännössä kivut lähtivät kokonaan. Vasta synnytyksen jälkeen kävin kurssin, vaikken tuolloin ollut raskaanakaan, mutta kävin sen sitä opinnäytetyötäni varten. Tuosta Synnytyslaulu-kirjasta on paljon apua, joten se kannattaa lukea, jos on aiheesta kiinnostunut. Ja netistä löytyy haulla tietoa kursseista yms.

Minä luin tuon edellä mainitun synnytyslaulukirjan raskausaikana. Sen harjoituksista en hirveästi tajunnut lukemalla, mutta idean siitä sain ja kurssille pääsin. Hilkka-Liisa Vuori kävi sellaisen pitämässä täällä pohjoisemmassa kun minulla oli raskausviikkoja 40+2.

Laulusta oli todella paljon apua. Synnytys eteni pitkälle sen voimin, pääsin myös ammeeseen. Loppuavautumista vauhditettiin vähän jollain reiteen pistettävällä kipulääkkeellä. "Lauloin" kaikki supistukset läpi matalaa a- tai u-vokaalia. U oli jotenkin soi matalammalla. Äänenkäyttö auttoi rentoutumaan ja keskittymään. Aloitin laulun jo kotona siinä vaiheessa kun supistuksiin tarvi keskittyä. Kun oli vauhtiin päässyt oli sairaalassa hyvä jatkaa. Ja viimeisin synnytystä hoitanut ihana kätilö ohjasi äänenkäyttöä loppuvaiheessa kun en enää omaa oloani hallinnut.

Uskon, että laulusta voisi olla apua. Itse vain huusin, mikä vei hirveästi voimia ja välillä meinasi happi loppua, kun unohdin hengittää. Jonkinlainen etukäteisharjottelu hengitykseen ja äänenkäyttöön olisi varmaan ollut tarpeen..

Yhteistyössä