Adoptiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hönötiainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hönötiainen

Vieras
Onko täällä adoptio vanhempia?

Aihe alkanu kiinnostaa...

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen, miten teidän prosessi lähti käyntiin, kauan kesti, mistä lapsi on, onko perheessä biologisia ja miksi päädyit adoptoimaan?

Mitä vaatimuksia ym. kaikki!
ja hyviä netti sivuja kans...

Hei!
Hyviä tietolähteitä ovat palvelunantajien tietopaketit Interpedia, pelastakaa lapset ry, Helsingin kaupungin sosiaalivirasto. Myös sivuilla www.adoptio.org on hyvää tietoa, sekä mahdollista tilata tietopaketti adoptiosta.
Meillä on kolme lasta, joista nuorin on adoptoitu 2.5v ikäisenä (Aasiasta), en halua kirjoittaa kovin yksityis kohtaisesti tänne nettiin. B) Adoptioon johti moni asia, päälimäisenä tietty halu saada lapsi. Ensin kannattaa ottaa yhteyttä oman kunnan sosiaalivirastoon adoptioneuvonnan saanmiseksi, jonot voivat sinne olla hurjan pitkät!

Me päätimme adoptoida viisi vuotta sitten, koska emme voineet saada itse lapsia eikä hoidot innostaneet. Prosessi kesti vajaat kaksi vuotta, kunnes saimme venäjältä lapsen luoksemme. Emme olleet antaneet mitään tiettyä kohdemaata vaan olimme avoimia kaikille vaihtoehdoille, samoin lapsen iällä ei juurikaan ollut väliä. Nämä saattoivat vaikuttaa adoptioprosessin nopeuteen, sillä ystäväni adoptoidessa afrikasta kesti homma yli kolme vuotta.

kannattaa varautua siihen, että homma vie rahaa ja koettelee parisuhdetta. Lapsen saadessa kaikki se kuitenkin unohtuu. Onnea mahdolliselle adoptioprosessillesi!

Lainaus:"Emme olleet antaneet mitään tiettyä kohdemaata vaan olimme avoimia kaikille vaihtoehdoille"

Kyllä kai teidänkin loppuviimeksi piti kohdemaa valita, jotta palvelunantaja pystyi lähettämään hakupaperinne johonkin kohteeseen? Vai voiko esim. erityistarvelapsia tiedustella palvelunantajalta määrittämättä itse ennalta kohdemaata???

Mitä tulee toiseen postaukseesi sisarusadoptiosta, niin itse ainakin olisin tosi iloinen tuollaisesta vaihtoehdosta. Hieno mahdollisuus saada sisaruksia ensimmäiselle lapsellenne! Noin pienten lasten kanssa on varmaan vähän kuin "kaksoset" olisi, mutta kasvavathan he ja jatkossa on varmasti seuraa toisilleen.

Meillä on myös kaksi lasta, ja biologisia kyllä voidaan saada.
Mutta adoptio on alkanu kiinnostamaan, koska voidaan tarjota lämmin ja rakastava koti jollekin jolla sitä ei ole!

Iän puolesta ollaan tosin vielä nuoria, minä vasta 24, mies hieman vanhempi.

joudutaan siis jo senkin takia odottamaan...

Kyllä kai teidänkin loppuviimeksi piti kohdemaa valita, jotta palvelunantaja pystyi lähettämään hakupaperinne johonkin kohteeseen? Vai voiko esim. erityistarvelapsia tiedustella palvelunantajalta määrittämättä itse ennalta kohdemaata???

Aluksi emme antaneet mitään kohdemaata, mutta kun puhe tuli, että venäjältä on kohtalaisen helppo saada lapsia ja maassa on paljon orvoksi jääneitä, joiden tulevaisuus ei näytä valoisalta, päädyimme kyseiseen maahan. Tottakai sama tilanne on varmasti muissakin "yleisimmissä" adoptiomaissa... Sisarusten adoptoinnissa meitä jännittää ehkä eniten se, että tuntisiko nykyinen lapsemme itsensä ehkä jatkossa ulkopuoliseksi, kun hänen sisaruksensa olisivat biologisestikin sisaruksia keskenään. Tämä voi olla ihan utopistinen ajatus, vanhempien käytös vaikuttaa tietenkin siihen, kuinka lapset asemansa kokevat.

Onko jollain kokemuksia tilanteesta että on jo omia lapsia ja sitten adoptiolapsi?
Miten muut lapset suhtautuu?Minkäikäsiä omien pitäs olla/adoptiolapsen iän olla että kaikki menis hyvin?
Entäs sitte omat tunteet?Pystyykö rakastamaan toisen lasta samalla tavalla kuin omia?
Itellä on kaksi omaa lasta 1,5v ja 2,5v ja jossain vaiheessa adoptio vois kiinnostaakkin kun meille ei enää tule omia...
Siis ajateltuna että vaikkapas kolme-viisi vuotta eteenpäin...ainakin! :)
Mutta kun haluttais antaa rakastava koti sellaiselle lapselle jolla sitä ei ole... :heart: :heart:

Yhteistyössä