Adoptioneuvonta alkaa 2012

Tervetuloa joukkoon kaikki!

Tosiaan niinkuin jo ehdittiin sanoa että määräaikaisuus ei ole este, ja alakohtasiakin on, yirtty plussaa jos vakkari paikka jommallakummalla. Neuvonnan aikana moni asia selkeytyy ja alun suunnitelmat muuttaa muotoaan.

Sallisuo ny alko jännään kuei meilkää oo ku pari vuotta avio-onnea takana niin voiko siitäkin tulla lisäselvityspyybtö. Noh mitäs tohon ny sitten pitää selvittää? Siis motiiveja??? what?

Hienoa että tippuu väkeä lisää ku mulle ainakin täällä keskustelu on auttanu paljon ja tietoakin tullu.

Sitä piti kysymän että ku me tosiaan IP:lla käyty ja rekisteröidytty niin pitääkö meidän käydä vielä siä ku meidän selvitys sinne lähtee vai voiko kaikki hoitaa etäältä meillä matkaa sinne kilometrejä monta...toki sumplitaan mut tietää kuin lomia pitää olla?

Onko teil menny vikasta neuvonnasta kotiselvityksen valmistumiseen kuinka kauan?
 
No voihan p****, SalliSuo, mun mielestä on jokseenkin törkeetä ensisijaisesti adoptoivia kohtaan että jos motiiveja on saanut selittää koko neuvonnan ajan niin eikö niitä voisi jo pikkuhiljaa uskoa... Mistä syystä se on huonompi vaihtoehto kun että on ensin monta vuotta yrittäny biologista ja ns viimeisenä (tai ainakin toisena) vaihtoehtona sitten päätyy adoptioon?? Vai onks sossujen niin vaikee uskoa että joku ihan vapaaehtoisesti haluaisi ennemmin adoptioda kun yrittää biologista...?
 
Onpas ikävää Sallisuo, mutta aika herkästi kai tulee lisäselvityspyyntöjä, joten vielä ei kannata heittää hanskoja tiskiin! Paljon on varmasti sosiaalityöntekijästäkin kiinni, kunka osaa asiat paperille kirjoittaa! Jaksamista!
 
SalliSuo :hug: Varmaan tuntuu ihan käsittämättömän turhauttavalta just nyt... Tsemppiä, esteet on tehty voitettaviksi! Älä anna niiden lannistaa teitä, nih! :heart:

Liliales, toivotaan kovasti että pääsisitte seuraavaan kokoukseen. Peukkuja!

Moikkaus eevi-anterolle ja teealauralle! :wave:

teealaura, meillä on nyt myös sellainen tilanne että mies työtön ja minä määräaikainen, mutta omaisuutta jonkin verran. Sossu meinasi, että pitää vaan perustella hyvin miksi meillä on silti realistiset mahdollisuudet elättää perhe ja toki kovasti koko ajan haetaan vakitöitä! :)

Mulla on taas niin into päällä ja haluaisin seuraavan neuvonnan nythetitälläpaikalla! :D Sain eilen sellaisen infopläjäyksen paikan päältä Nairobista Kenia-adoptiosta, että jos saisin valita niin just heti meidän perhe lentäisi Keniaan. :D Mutta odotellaan, odotellaan. Huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Johanna72
SalliSuo no voi höh :/ Mitähän tuo nyt sitten tarkottaa, pitääkö sos.tt:n nyt kirjottaa teistä jotain lisää vai miten tuo tapahtuu..?
Ja kansku kirjoitti että aika herkästi tulee lisäselvityspyyntöjä?? Voi vitsi, alkaa kohta hermostuttaa itseäkin toden teolla. Meillä ei parisuhteen kestosta voi mitenkään kellään olla sanomista, mutta yks toinen asia vähän mietityttää, että mitähän ne siitä tykkää... On tää kanssa, niin vaan jotkut tuiki tuntemattomat tuolla neuvottelupöytänsä ääressä päättää ollaanko me sopivia vanhemmiksi vai ei.

Kaarin, meidän ei ainakaan tarvinut enää käydä Hesalla, vaan saatin sähköpostilla hakemus täytettäväksi ja sitten lähetettiin se postitse kera virkatodistusten. Ja meillä viimesestä neuvonnasta kotiselvityksen lukuun tais olla 1,5 kuukautta. Sama väli siis kuin suunnilleen jokaisen neuvonnan välillä.

Lady_Gigi, voi että mä seuraisin kateellisena sivusta, jos te päättäisitte Keniaan lähteä :) Se kuulostaa niin mahtavalta tilaisuudelta.
 
Meillekki tuli aikanaan lisäselvityspyyntö, kylläkin vaadittiin erikoislääkärin lausunto "sairaudesta" josta ei osattu ajatella että olisi tarvinnut. Yli 10 vuotta oireeton ollut. Ja kukaan neuvoja tai interpeiaakaan osannut sanoa tarvitaanko. Mutta silti tarvittiin. Joka jälkeenpäin tuntui ihan järkkevältä. Eli kyllä ne tarkasti kaikki tutkii! Toisaalta on hyvä, mutta juuri tuo motiivi asia on kyllä hankala vielä tarkemmin tarkentaa kuin mitä neuvonnassa on käsitelty!!!!
 
kansku, no nyt on kyllä helpottavaa tietää että meillä on erikoislääkärin lausunto mun "sairaudesta", joka ei edes varsinainen sairaus ole. Tuntui hölmöltä hankkia se ja maksaa siitä maltaita, mutta jos ne kerta sultakin on jotain vastaavaa halunnut, niin ei sit tainnut mennäkään ne rahat ihan hukkaan.

kashmir, joo luin tuon. Vaikka olikin käytännössä Kiinan pohjalta kirjotettu juttu, niin tulihan siitä tietysti myös jonkinlaista toivoa itsellekin, kun erityistarpeita tässä ollaan hyväksymässä.
 
Liliales kiitos tiedosta, mä niiiiiin toivon et ootte seuraavassa kokouksessa...

Kashmir kiitti linkistä, kuulostaa omaankorvaan hyvältä ku ollaan just sn-lasta ajateltu.

Tuli mieleen et voiko olla niin et osan sairauksista hyväksyy ja sit kuitenkin ois mahis saada terve jos esim. Etelä-afrikassa joku tervrrn bioäiti meidät tahtos, vai onks se niin että jos sn-tarpeita hyväksytään niin meidän papreita ei ees mietitä ku matchataan terveitä. Mä en tiedä ku jotenki tuntus kivalta et ois molemmissa jonoissa ja uskonkohtaloon et just meidänlapsi tulis meille, oli hällä vaiks suulakihalkio, sydänvika tai terve.

Vikaa neuvontaa edelleen, miehellä tuottaa hiukka tuskaa toi kirje..ymmärrän kyllä hyvin..noh sais ny ees pari sanaa..kyl mä luotan se sieltä tulee. Kyllä mulla taas vahva usko et tää vimppa, ku sossu niin sano mut aina pieni pelko perseessä.

Saako kysyä et mimmosia sairaksia ollu että tullu lisäselvityspyynti? Saa vastaa yv:näkina.
 
Kaarin, mä en tiedä miten IP:llä, mut ainakin Hesalla jonotetaan ihan yhdessä jonossa (vaikka lapsiesitykset ei virallisesti jonossa ensimmäisenä olevalle tulekaan, mut useimmiten niin kuitenkin). Eli jos on hyväksymässä erityistarpeita, on vaan mahdollisuus "kiilata" jonon ohi, jos E-A:ssa on erityistarpeinen lapsi "tarjolla". Muuten jonottaa siinä jonossa sen pari vuotta ja saa sitten ns. omalla vuorollaan lapsen, joka voi olla tervekin.
 
Siis ei ole todellista. Onko teillä niin et ei hoitotaustaa tai ootte vaan päätynyt et adoptio on teidän perheen tie perustaa perhe. Mut siis miten lautakunta tommosta voi ees olettaa et ei oo tullu puheks. Oliko teillä pelan kautta neuvonta?

Maanmainio: ootteko mistäpäin et onko neuvontaan pitkäkin jonotus? Et ehkä kandee infoon mennä ja sit se päätös siinä varmistuu, rää on nääs maraton ja kandee aloittaa heti :) prosessissa kyl tietää että onko oma tie ja kaikkea ei voi ees miettiä etukäteen.

Vikat tehtävät pitäs huomenna lähteä sossulle eli oikeasti neuvonnan loppu häämöttää,hui ja jei!
 
Oli pakko kurvata taas pitkästä aikaa tänne, kun äimistyttää tuo SalliSuon saama lisäselvityspyyntö! Siis onpa ooouto juttu. Miten tuollaista edes tulkitsee. Siis missä mielessä keskusteltu? Täh? No, toivottavasti sos.tt. taklaa tuon onnistuneesti. Ei vaikuta kovin vakavalta.

Maanmainio veit jalat suustani. "Rankkuus, terveysongelmat, kiintymysongelmat - kaikki mietityttää. Huhhuh." Venäjä ollut vaihtoehtona mielessä meilläkin, mutta vähän hiipunut. Varmaan parasta käydä siellä Pietarikerhossa - seuraava näyttäis olevan sopsasti nyt 17.9. Musta tuntuu, että ihan aitoja "tapauksia" näkemällä ja heitä jututtamalla tulee viisaimmaksi. Meillä nyt vahvimmilla Helsingin E-A.

Ja meillä tosiaan toka neuvonta on tuossa vähän reilun kolmen viikon päästä. Lady Gigi taisi joskus kyselläkin. Käyn vähän väliä lukemassa juttujanne, vaikka taustailen. Jotenkin ei vaan ole erityisempää raportoitavaa.
 
Maanmainio ja Polkka - sinne vaan Pietari-kerhoon oikeasti tutustumaan perheisiin! Meillä on juniorin kanssa vähän liian pitkä matka lähteä päiväseltään ajelemaan, mutta ennen pojan tuloa ajeltiin kyllä melko ahkerasti. Venäjä-adoptioiden päällä leijuu joku outo tumma pilvi, ja toki Venäjältäkin tulee sn-lapsia, mutta paljon on myös ainakin omissa silmissäni ns. terveitä lapsia. Ja monet diagnooseissa mainitut erityistarpeet eivät edes juurikaan näy tai vaikuta jokapäiväiseen elämään, eivätkä omasta mielestäni edes ole mitään erityistarpeita. Ihan vauvoja ei kyllä taida juurikaan tulla ja useimmiten lapset ovat jo leikki-ikäisiä 3-4-vuotiaita, mutta toki pienempiäkin joukkoon mahtuu. Jokainen adoptiolapsi on kuitenkin erityislapsi, tuli hän sitten mistä päin maailmaa tahansa, ja jokaiseen perheeseen tulee juuri se lapsi, joka on tarkoitettukin, kaikkine iloineen ja vikoineen, ja niinhän se on biolapsienkin kanssa. Meillä ainakin on maailman ihanin pieni poika Pietarista! :heart:

Ja SalliSuo: kovasti tsemppiä ja voimia teille! Tuossa vaiheessa ja tuommoisen matkan jälkeen moiset lisäselvityspyynnöt on ihan kohtuuttomia, mutta toivottavasti saatte selvitykset lautakuntaan mahdollisimman nopeasti. Josko siihen riittäisi pelkkä sossun lausunto ilman mitään lisätapaamisia, kun vähän kuulostaa jossain määrin hänen unohdukseltaan. :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Liliales: joo meillä on kaupungin neuvonta, osaksi sen takia on noin paljon noita käyntejä. Lisäksi meillä oli alussa pientä sählinkiä kun ei kaupungin sivuilta ollut meille selvinnyt että kotimaan ja ulkomaan neuvonnan järjestävät eri tahot, ja olimme sitten naiivisti ajatelleet että noita kahta vaihtoehtoa voisi siinä neuvonnan kuluessa pohtia. Ei se sitten mennytkään ihan niin, ja pari ensimmäistä käyntiä meni siinä sählingissä ennen kuin pääsimme varsinaisesti ulkomaan neuvonnassa alkuun.

Käväisin tuossa juuri IP:n sivuilla ja sieltä löytyi linkki Lääkärilehden artikkeliin adoptiolasten terveystarkastuksista:
http://www.laakarilehti.fi/pdf/SLL102012-775.pdf
Itse ainakin laitan talteen tämän siltä varalta että sitten lapsen saapuessa ei eteen satukaan se kaikkein valveutunein lekuri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rööni;27144517:
Maanmainio ja Polkka - sinne vaan Pietari-kerhoon oikeasti tutustumaan perheisiin!

ainakin on maailman ihanin pieni poika Pietarista! :heart:
Pietari kerhoon voi ihan hyvin mennä tutustumaan perheisiin, ei sielä kukaan pure...

Mutta Rööni on väärässä... MEILLÄ on maailman ihanin pieni poika Pietarista!! :heart:

On se Rööninkin pieni mies niin uskomattoman ihana että ei ole tottakaan! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Polkka ja Rööni
Graintad ja Rööni: vähän asiasta kukkaruukkuun, mutta kävittekö te vapaaehtoisen adoptiovalmennuksen? Pelan sivuilta ymmärrän, että Venäjä ei sitä edellyttäisi. Voikohan oikeasti vaikuttaa Venäjä-prosessiin, jos sitä ei ole käytynä...
 
Polkka: Ei kyllä käyty erikseen mitään valmennusta, vaikka niitä kovasti on kehuttukin. Eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä tai vaikutusta Venäjä-adoptioissa, en ainakaan ole kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kun täällä konkaritkin jaksaa vielä käydä, kommentoida ja neuvoa. <3

Mä en millään jaksais odottaa... pian vasta saan varata seuraavaa neuvontaa ja sekin sitten vasta kuukauden päästä... huoh.

Mies uhkaili tänään aloittavansa kotitehtävät, saas nähdä! :D Mulla melkein valmiit.

Mitä muille kuuluu?
 
Tuo SalliSuon saama lisäselvityspyyntö kuulostaa kyllä tosi omituiselta. Onkohan nyt sitten vaan niin, että joidenkin sääntöjen mukaan kotiselvityksessä pitää olla joku tuollainen maininta, ja kun se on unohtunut sinne kirjottaa, niiden on pakko kysyä sitä erikseen. Eihän maalaisjärjellä ajateltuna tuossa muuten ole mitään järkeä.

Me voitais periaatteessa saada lupa kahden viikon päästä :) Mutta ilmassa on pieniä työolosuhteiden muutoksia, jotka nyt vähän tekee asiasta ja olosta epävarman. Tässä odotellaan kuumeisesti lisätietoa Hesalta, et tietäis vähän miten nämä mahdolliset muutokset vaikuttais prosessiin ja uskaltaako mitään sellaista lähteä tekemään... Huokaus, kyllä meidän ado-odottajien elämä on tehty välillä vaikeaksi, kun mitään muutosta ei sais tapahtua moneen vuoteen. Mä jo koko vauvayrityksen ajan olen kökkinyt samassa ärsyttävässä työpaikassa ihan vaan varmuuden vuoksi ja sama jatkunut vielä adoptioneuvonnan ajan, niin alkaa olla pakko jo saada tehdä muutoksia, mutta sitten siitä joutuu "tilille" heti...

Jokos Kaarin on saanut vikan neuvonnan käytyä? Kotiselvitystä odotellessa vai? :)
 
Kaarin joo, ollaan ensisijaisesti adoptoivia ja Pelassa on käyty neuvonta.

Kyllä meillä oli kotiselvityksessä pitkät pätkät siitä miten biologisen lapsen hankinnasta on neuvonnassa keskusteltu. Sosiaalityöntekijä oli sen kanssa todella tarkka koska tiesi että siihen voidaan tarttua. Meille on nyt tulossa lisäkäynti. Vähän jännittää miten käymme parisuhteemme tilaa ja pysyvyyttä läpi ;)

Kivaa kuulla Venäjä-adoptioista. Minullekkin on jäänyt vähän tuollainen pelottelukuva niistä kun aikoinaan asiasta kyselin, joten kiva kuulla ihan oikeita kokemuksia. Ja että Pietarin ihanimmat pojat ovat tulleet Suomeen :)

Liliales me voidaankin sitten yhdessä jännitellä luvan tulemista! Toivottavasti saatte heti pian!
 
Sallisuo no onpas kyllä kumma että se oli sinne laitettu ja silti. Mä olen sitä mieltä, että adoptio on tapa perustaa perhe siinä missä biokin ja miks sitä pitää kyseenalaistaa jos niin tahtoo (siis toki keskustella jne, mutta jos vuoden neuvonnan läpi käy niin kyllä se kai on mietitty) . Ja kyllähän monet joilla biolapsia niin adoptoi vaikka vois ns. biologisestikin saada lapsen.

Liliales no voi kökkö, toivotaan että Suvi vastailee hesasta. On noi kyllä monimutkaisia, noh lupa varmaan kandee oottaa enne ku alkaa yrittäjäks. Toisaalta yks tuttava jolla oli lupa ja ne muutti, niin joutu käymään uuden kotikäynnin...Mä pidän peukkuja että lupa solahtaa.

Meillä vikan neuvonnan odotus, vajaa viikko!!! OOn Ip:n soittanu ku hiukka huolestuttaa toi niiden lapsitietopalsta, että neljä E-A:ta tullu tänä vuonna. Noh siellä ei oo vastattu, kiireisiä ovat, toivottavasti siks että on tulossa suma lapsiesityksiä :)

Mä luulen, että meillä realistista päästä siihen Joulukuun kokoukseen ja sit ku kaikki menis ku elokuvissa ja lupa tulis kerrasta niin vola! Mä kyllä vähän pelkään että joku selvitys tulee ku näyttää niitä satelevan.

Yks päivä luin tuon mun ensimmäisen kirjoituksen ja näytti hullulta, että pitkä matka menty ja montaa tyhjää aukkoa vielä mutta paljon tietoa tullut, ja kovasti tää palsta on mua auttanut tässä neuvonnassa ja varmasti myös miehen hermoja säästänyt ku täällä höpötelly :)

Syksy saapuu ja taas vaan toivon lapsiesitysadetta :)
 

Yhteistyössä