Omat syyni adoptioon olivat:
-hillitön synnytyspelko
-jollain tavoin inhottattaa ajatus jostakin kasvamasta sisälläni
-en ole koskaan tuntenut tarvetta lisääntyä itse, vaikka lapsia rakastankin
Otettuani selvää (tämä on ollut noin 10 vee prosessi ajatuksissa) adoptiosta ymmärsin miten vaikeaa ja kallista se voi olla. Niinpä otin selvää myös vaihtoehtoisista tavoista synnyttää (allassynnytys jne.) sekä luetuani ja nähtyäni muiden naisten kokemuksia synnytytksistä aloin pitää ajatusta raskaudesta ja synnytyksestä siedettävänä, en toivottavana vaan siedettävänä. Vaikka tietenkin edelleen pelotti.
Olen silti päätynyt adoptioon, syynä on tuo viimeinen alussa listaamani. En näe tarvetta lisääntyä itse, jos jossakin on lapsi odottamassa äisin ja isän syliä. Samasta syystä olen halunnut tarjota kodin kissoilleni. Ne olivat aikoinaan hylättyinä eläinsuojassa. Jos minulla on mahdollisuus antaa koti sitä tarvitsevalle, eikö se kuulu inhimillisyyteen?
ps. Nyt en tarkoittanut nostaa itseäni jalustalle "hyvänä ihmisenä", vaan mielestäni on vain rationaalista, että jos ei VÄLTTÄMÄTTÄ halua omia geenejään levittää, voi yhtä hyvin antaa rakkautensa lapselle, joka on jo olemassa ja sitä tarvitsee.