Adoptiomahdollisuuden kertominen aborttia harkitsevalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asiaa pohtiva

Vieras
Tämä kysymys on oikeastaan teille palstalaiset, jotka olette tehneet tai harkinneet aborttia. Onko teille perhesuunnittelu/äitiysneuvolassa tuossa tilanteessa kerrottu asiallisesti mahdollisuudesta synnyttää lapsi ja luovuttaa hänet adoptioon? Vai onko tämä mahdollisuus ammattilaisen taholta täysin sivuutettu? Itse eri vaihtoehtoja aikoinani miettineenä koin, että minulle ei tuosta adoptiovaihtoehdosta puhuttu laisinkaan. Asia vain nyt tuli mieleeni, kun aikaa on kulunut, tuolloin pidin lapsen itse ja nyt olen ammatissa, jossa aihetta välillä joutuu sivuamaan.

Asia ei minulle varsinaisesti kuulu, koska en ole itse aborttia tehnyt. Äitini on sen tehnyt, ja hänen tapauksessaan adoptio ei olisi ollut ratkaisu. (jo pelkkä raskaus olisi ollut kohtuuton riski niin hänelle ja jo olemassa oleville lapsille kuin myös syntymättömälle lapselle)

Uskoisin, että jokainen suomalainen, joka tietää vaihtoehdosta nimeltä abortti, on kuullut myös adoption mahdollisuudesta.

Koskaan en ole aborttia tehnyt enkä lasta adoptioon antanut, mutta voisin kuvitella, että adoptio on henkisesti vielä raskaampaa kuin abortti. Jos itse olisin siinä tilanteessa, että pitäisi tehdä abortti tai antaa lapsi adoptioon, valitsisin abortin.

Ei ole ajankohtaista, mutta voisin kuvitella tuossa tilanteessa abortti/adoptioa miettiväni myös lapsen adoptioon antamista. Lähisukulaiseni on vuosia odottanut adoptiolasta ja näin asia minulle toiselta kantilta tuttu. Raskastahan se varmasti olisi, kantaa lasta 9 kk ja sitten antaa pois. Ja selittää asiaa sitten tuttaville. Mutta toisaalta siitä voisi olla se ilo, että kauan lasta odottaneet vanhemmat saisivat sen lapsen.

Ei puhuttu mitään.Onneksi,sillä ensisijainen vaihtoehto pitäis olla se et pitää lapsen ihan itsellään.

Sanoin etten halua olla raskaana/synnyttää lasta.Adoptio ei siis olisi ollut mahdollinen.

Ensimmäistä odottaessa kysyttiin varovaisesti abortista tai muista mahdollisuuksista.

Mutta aborttia hakieassani ei kysytty mitään. Koska menin suoraan terveyskeskuksen kautta hakemaan lähetettä keskeytykseen.

Mielenkiintoinen kysymys, jota aika harva ymmärtää. Kysymys ei ollut olisiko adobtio ollut mahdollista, vaan se et esiteltiinkö sinulle adobtion mahdollisuustta, kun hait raskauden keskeytykseen?

[QUOTE="vieras";21903039]Mielenkiintoinen kysymys, jota aika harva ymmärtää. Kysymys ei ollut olisiko adobtio ollut mahdollista, vaan se et esiteltiinkö sinulle adobtion mahdollisuustta, kun hait raskauden keskeytykseen?[/QUOTE]
No eikö noista vastanneista jokainen ole siihen kysymykseen vastannut.Paitsi noi keillä ei oo kokemusta.

Kerran olen abortin tehnyt. Ei kerrottu muistaakseni adoptiosta ollenkaan. Mutta kyllä minä nyt tiesin, että sellainen vaihtoehto olisi olemassa. Ei vain olisi minun pää kestänyt kantamaan lasta sisälläni montaa kuukautta ja antaa vieraille ihmisille. Ei varmaan senkään takia kerrottu kun ilmaisin asian näin: "Hei. Mä oon raskaana, enkä mä todellakaan haluaisi olla."

Kerran harkitsin aborttia, raskauduin vaikeassa elämäntilanteessa ehkäisystä huolimatta. En käynyt perhesuunnittelu/äitiysneuvolassa, vaan lääkärillä. Kyseessä oli tuttu lääkäri, joka oli hoitanut myös minua tämän vaikean elämäntilanteen tiimoilta. Minulle ei puhuttu mitään adoption mahdollisuudesta, mutta toisaalta epäilen, ettei lääkäri ehkä kovin vakavissaan edes uskonut että päätyisin kuitenkaan loppujen lopuksi aborttiinkaan.
Enkä päätynytkään, en kyennyt. En tiedä olisiko adoptio otettu esille, jos asia olisi edennyt.

Yhteistyössä