adhd:n kanssa voimat vähissä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhheijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhheijaa

Vieras
Siis apua. Meidän perheen ikiliikkuja (6v) on kuin pieni piru, koko ajan pahanteossa ja itkettämässä pikkusisaruksia kun aikuisten silmä välttää.
Koko ajan tuntuu että muksu tieten tahtoen keksii mitä mielikuvituksellisempia tapoja koetella hermojani, jotka ovat jo riekaleina. :(
Tuntuu etten pysy enää tuossa vauhdissa mukana, pinna alkaa kiristyä välittömästi samaa tahtia kun lapsen kierrokset nousevat.
Pikkusisarukset ovat hätää kärsimässä, anteeksipyytö tulee käskettäessä muttei mitään merkkiä katumuksesta, ja kahden minuutin päästä on taas tilanne päällä.
Mitä ihmettä teen pysyäkseni täysjärkisenä? Osastollekko tässä piti alkaa paikkaa hommaamaan? Tietääkö joku onko muita mahdollisia tukitoimia?

Kirjoittaminenkin jo helpotti hieman oloa :) kiva jos joku muu adhd muksun vanhempi osaisi vielä antaa jotain vinkkiä miten toimia...

Mulla on itsellä adhd ja luultavasti keskimmäisellä muksulla, mutta se ilmenee juur toisinpäin...Eli lohduttaudu sillä, että ylitsepursuava epätoimeliaisuuskin voi olla ongelma :headwall:
Poika on joskus vilkaskin, mutta enimmäkseen koulusta tuli esim palautetta tyyliin "se ei selvästikään nuku tarpeeksi, kun on niin unelias." "Se eivarmasti syö hyvin, kun on niin unelias" "Sitä varmasti laiminlyödään, kun se on niin vetäytyvä" |O |O |O
Pahimmalta tuntu juuri se, että ope aika selvästi epäili, että pojan perustarpeista ei huolehdita kunnola, kun hän omalle planeetalle pätyessään ei ihan ekasta eikä tokasta kehotuksesta pala planeetalle koulu ja voi jopa nukahtaa pä pulpetille...
Kuvaavaa meidän perheen arjelle on, että mä en osaa alkeellisellakaan tavalla huolehtia järjestyksestä ja sotku alkaa häiritä aina just kun pitäis johonkin lähteä. Eli mä siivoan kun pitäis olla patistelemassa lapsia ja kun poika on sitä maat, että sukan jalkaan saminen voi viedä ½-tuntia, jos se ei juuri nt kiinosta, niin voi auta armias! Eilen mä olin o vieny kassit autoon ja vanhin muksu oli autossa. Poka tuli vastaan kastelukannun kannun kanssa ja oli menossa kasteleman kukkia. Mä sitten totesin että pitäis lähteä, no, poika jätti kannun appusille odottamaan. Mä muistutin, että hän tulee kotiin vasta kahden viikon pästä, ei kannata jättää kannua odottamaan. No, poika vei kannun pois ja meni autoon. Kun oltiin pästy vähänmatkaa, poika totes että reppu jäi kotiin :headwall: Mä taas olin jo keskittyny pikkusiskon saamisen autoon, enkä muistanu kysyä onko reppu mukana, kun keran sanoin että nt lähdetään, niin mielsin että homma on hoidossa. (Se kastelukannu muuten oli takaovella odottamassa...)

Voi ei! Vaikeelta kuulostaa. Itselläni ei kokemusta, mutta runsas kalaöljyn käyttö tutkitusti auttaa adhd:n ja muistahan välttää lisäaineita ja sokerin käyttöä. Voimia!

Mulla on kans adhd. Voi ko ne ois keksiny sen sillon ko olin pieni tyttö vain... ehkäpä ois äitee päässy vähemmällä. Mut nyt se on jo tässä iässä minun luonteenpiirre. :snotty:
Tuhansia tarinoita löytyy minun aivotuksista ja siitä miten olen järjestelmällisesti tuhonnu kaikkien elämän olemalla mie :D no, ei ehkä niin, mutta sitä mein äiti meinaa.

Minusta on kivaa olla mie. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mulla on itsellä adhd ja luultavasti keskimmäisellä muksulla, mutta se ilmenee juur toisinpäin...Eli lohduttaudu sillä, että ylitsepursuava epätoimeliaisuuskin voi olla ongelma :headwall:
Poika on joskus vilkaskin, mutta enimmäkseen koulusta tuli esim palautetta tyyliin "se ei selvästikään nuku tarpeeksi, kun on niin unelias." "Se eivarmasti syö hyvin, kun on niin unelias" "Sitä varmasti laiminlyödään, kun se on niin vetäytyvä" |O |O |O
Pahimmalta tuntu juuri se, että ope aika selvästi epäili, että pojan perustarpeista ei huolehdita kunnola, kun hän omalle planeetalle pätyessään ei ihan ekasta eikä tokasta kehotuksesta pala planeetalle koulu ja voi jopa nukahtaa pä pulpetille...
Kuvaavaa meidän perheen arjelle on, että mä en osaa alkeellisellakaan tavalla huolehtia järjestyksestä ja sotku alkaa häiritä aina just kun pitäis johonkin lähteä. Eli mä siivoan kun pitäis olla patistelemassa lapsia ja kun poika on sitä maat, että sukan jalkaan saminen voi viedä ½-tuntia, jos se ei juuri nt kiinosta, niin voi auta armias! Eilen mä olin o vieny kassit autoon ja vanhin muksu oli autossa. Poka tuli vastaan kastelukannun kannun kanssa ja oli menossa kasteleman kukkia. Mä sitten totesin että pitäis lähteä, no, poika jätti kannun appusille odottamaan. Mä muistutin, että hän tulee kotiin vasta kahden viikon pästä, ei kannata jättää kannua odottamaan. No, poika vei kannun pois ja meni autoon. Kun oltiin pästy vähänmatkaa, poika totes että reppu jäi kotiin :headwall: Mä taas olin jo keskittyny pikkusiskon saamisen autoon, enkä muistanu kysyä onko reppu mukana, kun keran sanoin että nt lähdetään, niin mielsin että homma on hoidossa. (Se kastelukannu muuten oli takaovella odottamassa...)

Itsekin olen juuri tuollainen, lapsena ollut vetäytyvä haaveilija ja nykyisten sitten hidasliikkeinen, hajamielinen ja kumma tapa että pitäisi saada tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Adhd:ta ei ole minulta diagnosoitu, mutta eipä sitä ole kyllä testattukaan.
Mutta poitsu on omaa luokkaansa... sen kuule jo puheestakin kun kierrosluku alkaa nousta, puhe kiihtyy samaa tahtia. Samoin desibelit nousevat, ja tuntuu että muksu on koko ajan joka paikassa (siis siellä missä ei pitäisi) ja koko ajan äänessä, puhuen niin nopeaa että heikompaa hermostuttaa.
Pakko kai soittaa huomenna sinne sairaalaan ja kysyä neuvoa, ennenkuin oma jaksaminen on ihan finaalissa... :(

Ensin hanki perhelomittaja ja coach. Sitten alat vain sopeutua arkeen, siihen löytyy kursseja avuksi.

Hyvä neurologikin on pelastus, apu kannattaa ottaa sieltä, mistä sen saa. Aina adhd ei ole tuhoisaa, se voi olla myös mahdollisuus, mutta vaatii kasvattajilta paljon.

*sanoo adhd-äiti*

P.S Kofeiini rauhoittaa hyperiä...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
P.S Kofeiini rauhoittaa hyperiä...

Selittäiskö tää sen, miksi meillä imppaa kaikki-lapsetkin- cola-juomia ihan päättömät määrät :whistle: Myös illalla...ja ihmiset kauhistelee, ei nuku kun juo illalla...

Selittää. Stasi joi pikkupienenä iltakahvit, että uni tulee.

Samalla periaatteellahan adhd-lääkkeet toimivat: aivot saavat virtaa, että jaksaa keskittyä ---> käytös rauhoittuu ja unikin tulee, kun ei tarvitse sählätä.

Yhteistyössä