adhd lasten äidit!!

Minkä ikäisenä todettiin?Miten lapsi on käyttäytynyt?Heräilikö yöllä usein?Eikö se ole niin että 5vee voidaan tarkempi diagnoosi tehdä/todeta?Olen itse alkanut miettimään että voisiko lapsellamme olla adhd ei pysy hetkeäkään paikalla,syöminen yhtä katasrofia kädet viuhtoo "ruoka ei maistu hermostuu herkästi lyö päätä lattiaan kopauttaa itse itteänsä kädellä,pettyy herkästi.Olen ihan puhki meneminen on niin huimaa ikää 1v6kk.Todettakoon että perhe-elämä on hyvää ja halia ja rakkautta lapsi saa,mainitsin asista neuvolassa,kuulema normaalia?!!Mut tätä on nyt kestänyt 4kk apua olen puhki.Adhd lapsien äidit antakaa kuulua lukisin mielelläni näkemyksenne oman kertomuksenne.Kiitos

adhd lapsen äiti
no mun lapsella todettiin 14v adhd mutta sitä aikaisemmin älyllinen kehitysvammaisuus lievänä. Vilkas on poika ollu ikänsä ja ny sit jouduttiin lääkäriäkin vaihtaan ennen ku tuli toi diagnoosi lisäksi.

Sen sanon että noin pieneltä ku sun lapses on ei voi sitä todeta. Mulla itsellä on nuorempi nyt 1v 9kk ja jatkuvasti on tekemässä pahojansa.

Tuo adhd diagnoosi syntyy monista eri jutuista joita silloin tutkittaessa kysytään ja noin pieneltä sitä ei voi todeta ja on luultavasti vielä normaalia. Mut aika kai sen sitten näyttää et jatkuuko toi ja sitten voit pyytää et tutkitaan. Kysy ni osaan varmaan sit paremmin asiaan vastata.

t.eräs äiti

Hei ap,

tiedän tunteen... meidän poju oli todella vilkas aivan pienenä. Moni tutuistani sanoikin, että varmaan tuolla teidän pojalla on joku yliaktiivisuus ja todella sitä epäilin itsekin monta kertaa. Pienenä jos hän istui sitterissä hän vatkasi itseään edestakaisin eli ei ollut paikallaan ja jopa niin kovasti, että sitteri meni rikki!!! Ja siis todellakaan hän ei siinä istunut pitkiä aikoja, hän oli alle 4 kk kun kääntyi jo selältä mahalleen ja 7 kk kun lähti kävelemään, että sellaista. Ja kun kävelemään opittiin niin se oli menoa se.... muistan, että itse olimme mieheni kanssa välillä todella väsyneitä. Puhumaan poika oppikin vasta yli 2 vuotiaana. Nyt hän on 3 vuotta ja rauhoittunut todella paljon. Tykkää tehdä mm. palapelejä, tekee jo 48 palan pelejä kunhan vähän auttaa joten ilmeisesti hänellä ei sitten kuitenkaan ole mitään yliaktiivisuutta. Pystyy keskittymään mutta riehuukin kyllä välillä mutta vaikuttaa ihan normaalilta. Hänellä oli vaan tosi "kiire" pienenä liikkeelle. Tsemppiä ja koittakaa jaksaa, hommatkaa välillä hoitaja lapselle jotta pääsette tuulettumaan ja rentoutumaan.

Juu en sata varmasti voi allekirjoittaa mitään että lapseni voisi olla adhd tapaus!Uteliaisuuttani vaan haluan adhd lapsien äideiltä kommentteja.Omahan on KOROSTAN niin pieni vielä että vaikea sitä on todeta.Kaverin lapsella todettiin adhd 2vuoden vanhana ja kävin tuolla lukemassa tietoa ja se voidaan todeta 2-5vuoden iässä.Lapseni on kai vaan niin hypersuper aktiivinen hetken jaksaa kiinnostaa joku leikki,kirja tai muu vastaava ja sit jo onkin toinen asiaa mielessä.Ja EI sana ei uppoa korviin sitten millään omatahtoakin varmasti mutta päätöntä menoa ihan hirvittää lapsen puolesta :eek: itsestä vaan imee mehut kun saa olla kokoajan pomppimassa siellä täällä..ja syyllistäen itseä että mitä teen väärin vai teenkö?kun lapseni käyttäytyy noin.Mutta tämä ruoka puoli on aivan mahdotonta kipot ja mukit lentää..minä itse syön okei annan syödä kamalaa sotkua ja vaan leikiks menee ruoan kanssa.Sit jos äiti auttaa kamala hepuli syöttiksestä pois pöydälle "hyppien,rimpuilua jne..olen ottanut pois pöydästä (ei tehoa)ja tarjonnut seuraavalla aterialla josko paremmin maittais ruoka mutta ei.Kokoajan saa olla keksimässä syömisen aikana jotakin esim.mikä tuolla seinällä on?tai missä äidin kattilat jne.että saan edes muutaman lusikallisen suuhun.Tää jo ihan hävettää kun ollaan kylässä sama jatkuu ja jatkuu neuvolassa sanottiin tosiaan et ohimenevä vaihe,tuntuu vaan kestävän kuitenkin 6kk joi nokkiksesta ja vuotiaana söi "hyvin itse,nyt tullut 4kk aikana kamal SHOW tästä ruokailusta miksi?kun mikään ei ole muuttunut muutakuin ehkä se omatahto ja minä itse teen näin ja noin.

Kiitos vastanneille :hug: ja lapinmatkaaja kiitos tsemppauksesta!Toivotaan että tämä on meilläkin ohimenevä vaihe.Ja äskeinen teksti tuli himpun sekavasti...niin oppi juomaan 6kk ikäisenä nokkiksesta ja vuotiaana söi jo "hyvin itse eli ruoka meni suukkiin mukavasti,nyt vaan kamalaa härdelliä ruokailu hetket!!!

En ole minäkään adhd-lapsen äiti, mutta ajattelin vain lohdutella että meilläkin tyttö (1v6kk) on melkoinen menijä... Ruokailut oli mahdotonta leikkimistä vielä muutama viikko sitten, kunnes pantiin stoppi leikeille. Jos ei ruokailu kiinnostanut niin kylmästi vaan pois syöttötuolista. Välillä huusi lattialla protestia jonkun aikaa ja sitten kun nosti takaisin tuoliin niin alkoikin ruoka maistua. Välillä taas jäi ateria väliin kokonaan.

Mun mielestä on ihan normaalia ettei tuon ikäinen vielä keskity asioihin kovin pitkäksi aikaa. Kirja kiinnostaa hetken, sitten keinuheppa, sitten sohvalle kiipeily... Keskittymiskyky kehittyy pikkuhiljaa. Varmaan melkoisen harva alle 2v. jaksaa hyvin pitkään keskittyä yhteen asiaan. Tsemppiä ja jaksamista hulivilien kanssa =)

Yhteistyössä