adhd lapsen kotiäidit! Millaista tukea lapsesi saa? Mitä tukea itse saat? Enkä tarkoita nyt rahallista tukea.

  • Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
"Katja"
Olen "tuoreen"4v. adhd lapsen kotiäiti. Onko adhd lapsenne kotihoidossa ? Kerhossa ? Päiväkodissa? Mistä itse saat voimaa kasvatukseen? Mikä on ollut sinulle/perheellesi/lapselle parasta apua?
 
viisveen äiti
Ei ole tutkittu mutta aika levoton lapsi ollut aina. On päivähoidossa lastensuojelun kautta, on mielestäni auttanut. Itse en tukea saa mistään, en ole edes hakenut
 
mitä?
Siis voiko kotiäitienkin lapset olla ADHD-tapauksia? :O Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.

Olen aina kuvitellut että nuo ongelmalapset ovat päiväkotilapsia tai yksinhuoltajien kersoja, kaikkea sitä oppii. Voimia ja siunausta?
 
"jaa"
Miksi ap:n mielestä vain kotiäidit tarvitsevat tukea adhd-lapsensa kanssa? Meillä tod. näk. lähiaikoina varmistumassa adhd lapsella ja kyllä tässä työelämän pyörityksessä, kun pitäisi vielä lapsen lisäksi muihinkin asioihin keskittyä, sitä tukea tuntee tarvitsevansa. Toivottavasti sitä saamme. Ainakin toistaiseksi päiväkodin suunnalta on saatu hyvin tukea. Ja muutenkin kunnan systeemit psykologin/psykiatrin/neuvolan palveluineen ovat toimineet hienosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitä?;22078649:
Siis voiko kotiäitienkin lapset olla ADHD-tapauksia? :O Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.

Olen aina kuvitellut että nuo ongelmalapset ovat päiväkotilapsia tai yksinhuoltajien kersoja, kaikkea sitä oppii. Voimia ja siunausta?
ADHD ei kysy sitä asiaa jos lapsella se todella on. Mut se on toinen asia moniko on todella sellanen vai onko kyse kasvatuksesta, unenmäärästä jne.
 
alkuperäinen
En tarkoita että kotiäidit vain tarvitsevat. Mutta jos lapset on jo hoidossa,niin sieltä saattaa jotain tukea saada. Ja itse haluaisin mukaan johonkin vertaistukiryhmään,mistä itse saisi ideoita ja voimaa. Ja ei kai adhd ole päiväkodinaiheuttamaa, kuten joku kirjoitti.
 
"vieras"
Perintötekijöiden merkitys on ADHD:n synnyssä suuri. Ympäristötekijöistä äidin raskaudenaikainen tupakointi ja alkoholin käyttö lisäävät ADHD:n riskiä, jos lapsella on jo olemassa perinnöllinen alttius. Lisäksi tietyt raskauden tai synnytyksen aikaiset ongelmat voivat lisätä keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden riskiä. Ympäristötekijät eivät suoraan aiheuttane ADHD:tä, vaan lisäävät yliaktiivisuutta ja samanaikaisia muita häiriöitä (erityisesti käytöshäiriöitä) sekä heikentävät toimintakykyä.

Perheeseen liittyvät riskitekijät, kuten esimerkiksi jatkuvaa ylivireystilaa ylläpitävä väkivalta, voivat muokata kehittyvää keskushermostoa. Ne voivat myös vaikeuttaa turvallisen kiintymyssuhteen muodostumista sekä motoriikan ja vireyden säätelytaitojen kehittymistä erityisesti varhaislapsuudessa. Toisaalta lapsen keskittymisvaikeudet ja ylivilkkaus voivat lisätä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kielteisyyttä ja vanhempien rasittuneisuutta.

Oireita voimistavia ongelmia ovat muun muassa riitaisa kotiympäristö, kriittisyys lasta kohtaan, lämpimien tunteiden vähäisyys ja vanhemman epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa. Myös vanhemman hoitamaton psyykkinen sairaus (erityisesti äidin masennus ja vanhempien oma ADHD) sekä väkivalta perheessä vaikeuttavat lapsen tilannetta.
 
itellä on adhd. esikoilla add.
V*ttu että ottaa päähän kun "asiantuntijat" täällä kertoo mikä kuuluu "taudin kuvaan" ja mikä ei. huhhuh.

SE, että osaa googlettaa asiasta, ei välttämättä kerro siitä ett tietää siitä

Meillä käy perheneuvolan kautta perhetyöntekijä kotona (lapsi siis 11)
joka mahdollistaa sen, että voin viettää aikaa hänen kanssaan, jolloin siis perhetyöntekijä vahtii kuopusta (1v10kk) tai lähtee esikoisen kanssa lenkille ymv.
 

Yhteistyössä