Adenooman poisto kaulalta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilinäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vilinäiti

Aktiivinen jäsen
28.01.2006
9 137
3
38
Kertokaa kaikki mitä tiedätte ja kokemuksenne?

Huomenna ois vielä verikoe ja ens torstaina Tyksissä lääkäri.
Työterveyslääkäri oli sitä mieltä että adenooma leikataan pois.
Kilpirauhaset oli ok, samoin kilpirauhasarvot. Ainoa et kaulalta löytyi tuo kasvain oikealta puolelta ja toiselta puolelta joku vesipatti.

Miten leikataan ja millainen haava, kuinka iso viilto, paraneeko äkkiä, kuinka kauan sairaalassa, kuinka pitkä sairasloma.......???

Jännittää niin pirusti ja vielä että jos tuo todella leikataan niin kuinka kauan joutuu jonottamaan.

Eikö löydy saman kokenutta?
Just tää yksinäisyys tämän asian kanssa, ei oo ketään kelle puhuis ja joka ymmärtäis.
Vaikka kyse onkin pienestä kasvaimesta niin silti tään on mulle SUURI asia joka painaa mieltä joka päivä. :'(

Ymmärtäisin että ko. adenooma on kilpirauhasessa kuitenkin? Ei kaulalla käsittääkseni oikein muita rauhaskasvaimia eli adenoomia voi olla? Itseltä on leikattu kilpirauhasen oikeasta puoliskosta adenooma muutama vuosi sitten. Arpi on noin 5 cm pitkä ja jos se olisi parantunut normaalisti niin olisi jo melko näkymättömissä, mulla puolet tulehtui ja se puoli kasvatti punertavaa arpikudosta. Alkuun oli tukala olla leikkauksen jälkeen kun oli dreeni kaulalla jota pitkin vuotava veri pääsi pois. Se kun otettiin pois seuraavana päivänä niin vointi parani. Pääsinkin kotiin siis jo seuraavana päivänä leikkauksesta. Kaulalla kiristi turvotuksen vuoksi, ei varsinaisesti särkenyt ja kiristyksen auttoi Panadol. Makuulla piti olla melko paljon juuri sen kiristävän tunteen vuoksi. Sairaslomalla olin pari viikkoa ja jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä hakea vielä vähän jatkoa kun työmatka oli 70 km.

Tuo adenooma on tuos kaulan sivulla kudoksisissa, killarit itsessään oli ok ja niissä ei muutoksia. Tää adenooma oli sivulöydös. Menin alkujaan lääkäriin kun tuli tuohon keskelle kaulaa silmin nähtävä patti ja muut oireet viittas kilpirauhasen liika /vajaatoimintaan.
Lääkärikäynnin jälkeen patti alkanu pienentymään (siinä ei siis ollu mitään, ilmeisesti stressin ja huolen aiheuttama ), samoin verikokeet ok.

Mikäs on fP-Ca? Tuollainen verikoe otetaan huomenna.

Tiedätkö yhtään voiko tässä käydä vielä niin että Tyksin lääkäri päättää että ei leikata?
Entäs tämän henkisenpuolen hoito? Mielialat ja ajatukset sahaa laidasta laitaan, yöunet häiriintyny......työterveyslääkärille mainitsin asiasta monta kertaa mutta en siihen mitään apua ole saanu. Töissä yks sairaanhoitaja ollu aivan ihana, hänen ansiostaan vihdoin menin työterveyslääkärille, sairaanhoitaja suositteli mietoja nukahtamislääkkeitä ja ehkä jopa mielialalääkkeitä. Tää on jotenkin just niin hirveetä kun ei kukaan kuuntele eikä ota tosissaan. :'(

Oon keittiöllä töissä että siellä on paljon nostoja yms. siks mietin tuota sairasloman pituutta.
Muutenkin joutuu olemaan töissä esillä ja kiva jos on kaula siteissä ja kaikki kyselee. Terveyskeskuksessa kun ollaan töissä.

fP-Ca tarkoittaa veren kalsiumpitoisuutta eli katsotaan liittyykö asia jotenkin lisäkilpirauhasiin jotka säätelevät veren kalkkitasoa.
Eihän sulla nyt mikään hätä ole jos tosiaan adenooma on se mitä epäillään. TYKS:n leikkauskriteerit on tiukat, ei kaikkia adenoomia leikata ellei niistä ole haittaa.
Itsellä oli vahva syöpäepäily jonka vuoksi jouduin leikkauspöydälle kolmen viikon kuluttua patin löytymisestä -se, että kyse olikin loppupeleissä adenoomasta oli "lottovoitto". Eikä mielialalääkkeet auta jos kyse on normaalista henkisestä kriisistä johonkin tapahtumaan liittyen, siinä mielessä mun mielestäni sh:n neuvo oli väärä. Tukeudu läheisiin jos pelottaa mutta ei sulla mun mielestä mitään hätää ole!

fP-Ca tarkoittaa veren (plasman) kalsiumpitoisuutta, f edessä tarkoittaa että kyseessä paastonäyte eli 12 tuntia syömättä, saitko tällaiset ohjeet? Haluavat ilmeisesti tarkistaa ettei adenooma/patti ole lisäkilpirauhasessa, silloin kalsium olisi koholla. Aika epätodennäköistä että kaulan sivulla olevalla adenoomalla olisi lisäkilpirauhaseen yhteyttä, mutta koska lisäkilpirauhasten sijainti vaihtelee hirveästi eri ihmisillä niin hyvä tarkistaa. Ne ovat pieniä rauhasia joita ihmisellä yleensä 4 kpl, sijaitsevat kaulalla kilpirauhasesta erillään ja tuottavat hormonia joka vaikuttaa kalsiumin aineenvaihduntaan. Ei ole iso juttu vaikka yksi jouduttaisiin poistamaankin.

Adenooman leikkauksesta en osaa muuta sanoa kuin että ota rauhallisesti, kirurgit tietävät kyllä mitä tekevät :hug:

Jos hirveästi stressaat etkä saa nukutuksi niin voithan pyytää sitä nukahtamislääkettä. Mielialalääkettä en ehkä tässä vaiheessa suosittelisi, niiden vaikutus alkaa hitaasti monen viikon kuluessa ja ymmärsin että nyt kuitenkin ohimenevästä tilanteesta kysymys.

Tiedän että tää on teoriassa pikkujuttu mutta kun mulle tää on suuri :ashamed:
Just tämä epätietoisuus, stressaaminen, läheisille oon puhunu mut ei oikein tule vastakaikua.
Noh, jos yrittäis ottaa ens torstaihin iisisti ja asiassa taas edettäis Tyksissä.
Kun tietää että kropassa on jotain ylimääräistä niin asia vaivaa mielessä monta kertaa päivässä. Pahin aika on just iltaisin kun lapsi ja mies nukkuu. Menee helposti kahteen-kolmeen ennen kuin uni tulee. Sit herään aamuyöstä taas kelaamaan asioita.
Jotenkin hullua kun tuntuu että pahin murhe ei ole tuo kasvain vaan kaikki muu. Kelaan asioita asioiden edelle, mitä jos käy pahasti joskus myöhemmin, onneks tuli henkivakuutus otettua..... ja taas pillittää ja vartin päästä hirnun tätä täysillä *silmät pyörii päässä hymiö sopis tähän*

sain aamul soiton lekurilta neulanäytteen vuoksi, toi adenooma sieltä oli löytynyt ja senpä vuoksi tässä tietoa itsekin etsin.Leikkaus kuukauden päästä ja minulta menee poistoon molemmat kilpirauhaset.Toinen struumainen,aika näkyväkin, mut tää adenoomainen ei ees näy päällepäin.Kyllä hetken jo pahaakin aatteli,mut mut pääasia että jotain konkreettista vihdoin löytyi kun kaikkea epämääräistä kuitenkin kropassa on ollu.Luottavainen olen,turhaa on etukäteen surra.Toi oli ihana,toi halaushymiö

Yhteistyössä