ääni käheä/kadoksissa ajoittain -töihin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yasmineela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yasmineela

Vieras
Niin no otsikossahan toi kysymys oikeestaan jo tulikin.
Eli mietin että mennäkkö töihin huomenna, kun ääni pihisee, on käheä ja välillä ei saa oikein ääntä edes ulos mut sit välillä ääni kuulostaa paremmalta esim. höyryhengityksen jälkeen. Töissä (hoitoala) joudun ääntäni käyttämään.

En ole aiemmin ollut itseni vuoksi sairaslomalla, ja en sitä mielelläni tee. Tää on itselle sellainen kynnyskysymys ja omatunto alkaa helposti soimaan jos olen poissa. Aiemmin en ole flunssan vuoksi ole ollut saikulla. Mietin myös sitä että ajatteleeko työkaverit minua lusmuilijaksi vai onko ne sillee et mitä vi***a tuo täällä kipeänä tekee jos töihin menen.
Kuumetta siis ei ole. Vajaa viikko sitten alkoi nielemiskivulla, sit tulin tukkoiseksi ja ääni on vähitellen mennyt käheämmäksi. Limaa irtoaa varsinkin aamuisin ylösnoustessa ja pariin otteeseen on tullut myös liman mukana verta/verinen klöntti.

Ootteko te muut kiltisti menneet töihin flunssaisena, ääni käheänä vai ootteko olleet saikulla?

Meillä ei edes saa sairaslomaa ellei oo kuumetta, keuhkoputkentulehdusta tms. "todistettavaa" sairautta. Ja joku pikku äänenkäheys tai yskä ei todellakaan oo mikään kunnon syy poissaololle, eihän se edes oo mikään sairaus...

Meillä saa olla päivän omalla ilmoituksella sairaslomalla. Mietin vain sitä että mitä siitä työpäivästä tulee kun ääni ei kulje kunnolla, ja osa potilaista on huonokuuloisiakin. Mut ehkä sit kuitenkin yritän mennä töihin.

Pari vuotta takaperin kollega tuli flunssassa töihin (työ on fyysisesti raskasta ja tapahtuu niin sisällä kuin ulkona...), työskenteli pari viikkoa ja ihmetteli kun ei lenssu mennyt millään ohi ennenkuin yhtenä kauniina päivänä saikin sitten ambulanssikyydin töistä pois... Ihan tavalliselle lenssulle kivaksi pieneksi jälkitaudiksi oli kehittynyt sydänpussin tulehdus --->leikkaus ja melkein vuosi pois töistä. Sen jälkeen olen ollut sitä mieltä että flunssa on vallan mainio syy olla pois töistä ;) (ja mieti niitä kollegoja/potilaita jotka saattavat saada tartunnan)

mut toi on järkyttävää ettei saikkua saa jos ei oo kuumetta, itselleni ei ainakaan nouse kuume kovin helposti (muistaakseni viimeksi joskus nuorena ollut kuumetta).

[QUOTE="nimetön";25722826]mut toi on järkyttävää ettei saikkua saa jos ei oo kuumetta, itselleni ei ainakaan nouse kuume kovin helposti (muistaakseni viimeksi joskus nuorena ollut kuumetta).[/QUOTE]

Joo sama, sen takia olin flunssatautisena melkein kuukauden töissä syksyllä, huimasi, heikotti, kolotti, yskitti jne mut en saanut saikkua kun ei ollut kuumetta. Sitä sitten jatkui kunnes puhkesi keuhkoputkentulehdus ja perään keuhkokuume, jouduin tiputukseen ja olin kolme viikkoa pois töistä! Meni pomo hiljaiseksi kun mainitsin että onpa kiva olla sairaana fyysisesti raskaassa, osittain ulkotyössä, näin siinä sit käy...

Jep, just se että siitä voi tulla ikäviäkin jälkitauteja.. Ja tuon äänen kanssa en haluaisi pelleillä, koska pian vain pitkittyy ja ei tee hyvää äänelle kuiskaamalla puhua, mut kun välillä on pakko tehdä niin koska muut ei saa selvää muuten. Olin ystävän kanssa hetken aikaa puhelimessa ja hän sanoi ettei kaikesta saa selvää, sillä ääni murtuu ja katoaa välillä ihan kuulumattomiin. Mut ehkä kuitenkaan suurin osa ei tätä luokittelisi oikeaksi syyksi jäädä töistä pois.

No siis jos mulla olisi muutenkin flunssainen olo ja veto pois, niin en menisi. Mutta jos vaan ääni käheä ja hyvä yleiskunto niin menisin. Mäkin teen hoitotyötä (lapset), mutta sitten oon vaan sanonut lapsille että nyt *****lla on vähän ääni käheä joten en voi huutaa, kaikkien täytyy tänään kuunnella tarkasti mitä sanon heti kun taputan tms. Ja aikuisten kanssa tämä lienee helpompaa..... ;)

Väsynyt olo on... Eilen työpäivän jälkeen simahdin sohvalle lapsen katsoessa lastenohjelmia, tälläistä ei yleensä satu ja heräsin vasta klo.20 ja illalla nukkumaan mennessäkin uni tuli saman tien. Mutta siis muutoin olo on ihan kelpo, lukuunottamatta tuota ääntä ja väsymystä.

[QUOTE="vieras";25722889]No siis jos mulla olisi muutenkin flunssainen olo ja veto pois, niin en menisi. Mutta jos vaan ääni käheä ja hyvä yleiskunto niin menisin. Mäkin teen hoitotyötä (lapset), mutta sitten oon vaan sanonut lapsille että nyt *****lla on vähän ääni käheä joten en voi huutaa, kaikkien täytyy tänään kuunnella tarkasti mitä sanon heti kun taputan tms. Ja aikuisten kanssa tämä lienee helpompaa..... ;)[/QUOTE]

Juurikin näin. Ääni voi olla käheä monista erilaisista syistä.

Jos kuitenkin on saamassa oikean infektion: nenä erittää, aivastuttaa, lämmönnousua, nielukipua - on usein edesvastuutonta mennä hoitotyöhön tartuttamaan mahdollisia hoidettaviaan. Tauti josta perusterve nuorehko aikuinen selviää pienellä niiskutuksella, voi olla vanhukselle, pikkuvauvalle tai esim. syöpä- tai sydänpotilaalle hyvinkin kohtalokas. Pelkkä käheä ääni ei kuitenkaan nyt vielä merkki ole infektiosta.

siis nielukipu on helpottanut jo, sillä tämä alkoi vajaa viikko sitten. Nenä välillä tukkoinen (etenkin aamuisin), päivisin vuotaa. Just toi että osa näkee asian niin että on edesvastuutonta mennä tartuttamaan muita mutta sitten on niitä jotka ajattelee että onpa laiska/onkohan toi edes oikeasti kipeä jos jää saikulle...

[QUOTE="Aloittaja";25722973]siis nielukipu on helpottanut jo, sillä tämä alkoi vajaa viikko sitten. Nenä välillä tukkoinen (etenkin aamuisin), päivisin vuotaa. Just toi että osa näkee asian niin että on edesvastuutonta mennä tartuttamaan muita mutta sitten on niitä jotka ajattelee että onpa laiska/onkohan toi edes oikeasti kipeä jos jää saikulle...[/QUOTE]

Noh, kyllä sen nyt vaan tietää onko työkunnossa vai ei. Eikä sun tarvitse kellekkään sen tarkemmin selitellä, sanot että olet/olit flunssassa ja se siittä. :)

Yhteistyössä