Aamuvirkku

  • Viestiketjun aloittaja zzzzz
  • Ensimmäinen viesti
zzzzz
Hei, onko kenelläkään käytännön kokemusta, millä keinolla on saanut aamuvirkkuvauvan nukkumaan pidempään? Meillä herätään puoli kuuden- kuuden välissä joka aamu...Kiitos etukäteen.
 
Sama juttu..
Neuvolassa vaan ohjeistettiin että kaikki mikä tapahtuu aamu viiden jälkeen on jo AAMUA, eikä rytmiä oikein saa pieneltä muutettua. Toiset vaan on aamuvirkumpia.. Zzzzz. Tänään oli herätys klo 5:19.
 
zzzzz
no mä vähän tollasta pelkäsinkin sillä ollaan jo kokeiltu vähän niinkun kaikkea. Jotkut sanoo, että kun vie aiemmin nukkumaan, herää vauva myöhemmin. Vein pojan yks päivä sänkyyn ennen kahdeksaa, heräsi sitten puoli viideltä...Ei kai tässä muu auta, kun kääntää oma rytmi samanlaiseksi...Harmi, koska rakastan niitä iltoja, kun saa vaan olla möllöttää rauhassa sohvalla :). No, yritetään jaksaa!
Olisi kuitenkin kiva kuulla, jos joku on onnistunut rytminvaihdossa.
 
_Iisa_
Ekana tuli mieleen, että onko vauvan makuuhuone kovin valoisa? Meillä samaa ongelmaa, ja nyt kokeilussa pimentää hieman huonetta, koska aamuaurinko nousee yhä vain aikaisemmin ja herättää meitin neidin. Parina aamuna unet jatkuneet hieman pidempään, kun laitettiin tumma kangas ikkunan eteen.
 
pilvi80
Meillä "aamu" alkaa noin klo 4. Ensin syödään, sitten alkaa kaamea pöhkintä ja ähinä -> vauva on pakko kakattaa (jumpata jalkoja, silitellä masua). Rumba jatkuu vaipan vaihdolla ja vauvan heräämisellä. Uudet unet tulevat siinä joskus seiskan maissa, jolloin kömin aika usein itsekin vielä sänkyyn.
 
Oma nukkumisrytminsä kullakin
Kuten jo tuossa yhdessä päiväuniketjussa kertoilin, meidän 1 v yöuni on n. 9 h (päiväuni 1,5 - 3 h). Meillä herätään tikkana aamulla, yleensä viimeistään klo 6:15 ja illalla mennään nukkumaan klo 21 - 21:30.
Yhtään aiemmin ei väsytä, ja aamulla tosi harvoin nukutaan pidempään. Joskus voi päiväunet kutistua 1.5 -2 h. Ja silti ollaan energinen, pirteä ja hyväntuulinen suurimman osan aikaa.
Pienempänä aamu saattoi alkaa jo viiden jälkeenkin, joten olen tosi tyytyväinen, kun nyt yleensä nukutaan kuuden yli. Ei sille mitään voi, lapsi on perinyt vanhempiensa parhaat piirteet tässäkin, minun iltavirkkuuteni, ja miehen aamuvirkkuuden....=)
 
geenit?
Mun esikoinen on aina heräillyt toooodella aikaisin. Yritin kaikki konstit, muutin unirytmiä mutta, kun ei... Vauvana heräili 4-5 aikaa, taaperona 5 maissa ja nyt, kun on kymmenen nukkuu vähän yli kuuteen. Ja ihan sama mihin aikaan menee nukkumaan.. Joku ilta, kun valvo lähemmäksi puolta yötä niin nukkui puoli yhdeksään! Hän on vaan tottunut aamulla (yöllä minun mielestä) touhuamaan omin päin edes kuuteen..
Itse olen hyvin aamu-uninen. Äitini on samanlainen aamuimmeinen ja luultavasti sieltä perinyt tämän niin ihastuttavan asian ;)
 
huokaus
Joo, aamuvirkku on meidänkin ipana ja ollut sitä aina. Kaikki keinot on kokeiltu ja huoneessa on myös pimennysverho. Ikää on neidillä nyt 2-vuotta ja herätään 5.30-6.15. Myös neuvolassa ja unikoulussa olivat sitä mieltä, että yleensä näihin aamuvirkkuihin tapauksiin ei voi vaikuttaa. Lapsen sisäinen kello herättää ennen sianpieremää ja siihen on tyytyminen...huoh.
 
unelias ulla
...kuinka mielelläni vaihtaisin meidän neidin rytmin aikaisemmaksi aamusta ja myös aikaisemmaksi illasta. Kun siis tällä hetkellä neiti valvoo illalla tuonne 23-00.00 asti ja nukkuu aamulla 08-09.00 saakka. Minä olen aamuvirkku ja illantorkku, eli menisin itse nukkumaan enemmän kuin mielelläni vaikka kello 21, kun kumminkin herään aamulla viimeistään 07 aikaan. Sen jälkeen en saa nukuttua, vaikka kuinka myöhään olisi valvonut. (vanhuus ei tule yksin) Katsotaan koska rytmi vähän muuttuisi, kun neiti on nyt 3,5 kk. Tai sitten pitänee muuttaa omaa rytmiä. Väsyttää vaan illalla aina niin penteleesti.
 
zzzzz
meillä on suht pimeä huone, kaihtimet kiinni ja tumman siniset verhot edessä. Ei vaan auta. Tänään herättiin 4:45. Ei kai tässä muuten mitään, mutta kun töissäkin pitäisi jaksaa päivät. Ottaiskohan hoitovapaata jotta sais nukkuu päivällä ;)
Kuitenkin, on tosi mukava kuulla, että muillakin on samanlaisia heräilyjä. Koitetaan jaksaa!
 
zzzzz
on pakko kirjottaa, kun kokeiltiin eilen sellasta, että annettiin iltapuuro vasta kahdeksan jälkeen ja sitten yöpuku päälle ja heti maitoa perään. Normaalisti ollaan annettu puuro jo puoli kasilta. "Analysoitiin" tätä aamuheräilyä eilen ja ajateltiin, että jos pojalla ehtiikin tulla nälkä aamuksi ja siksi herää. No, en tiedä tepsikö se, mutta tänä aamuna nukkui varttia vaille seitsemään! Täytyy kokeilla tänään uudestaan...
 
täällä kans
Meillä herätään kans 6.30 joka ikinen aamu. Mulle se on vaikeeta, koska oon niin aamu-uninen.. Lapsi on nyt pian 11kk. Menee nukkumaan 21.00. En jaksa itse enään valvottaa pidempään, koska alkaa jo itelläki päivä painaa. Illalla minäkin kokeilin samaa kuin edellinen, eli syötin lapsen 20.30 ja ruokaa lappasin niin paljon kuin vaan jaksoi. Söi puuron, pienen rahkan ja hedelmäsosepurkin. Kaikki nuo yhellä istumalla. Maitoa ei juo juurikaan, niin sillä en saa mahaa hänelle täyttymään. No nukkuin sen 15min pidempään..eli ei tainnu olla apua.
 
txtxtx
ööö... Meillä on sekä esikoinen 2v että pikkukakkonen 9kk molemmat heränneet alusta asti klo 5.00 aamulla. Esikon kanssa se tuntui pitkään tuskalliselta kun itse olen yövirkku ja aamuisin nukkuisin mielelläni kahdeksaan saakka mutta eipä siinä muuta auttanut kuin könytä ylös lämpimästä petistä. Esikon kanssa yritettiin rytmin muutosta neuvolan ohjeistuksella mutta pahensi vaan tilannetta. Käskivät valvottaa lasta iltakahdeksaan tai yhdeksään (kun meni yöpuulle kuudelta) mutta sitten tyttö meni myöhään nukkuun ja heräsi kuitenkin aamuviidelta. Joten palattiin kokeiluviikkojen jälkeen vanhaan tuttuun rytmiin. Sai taas illasta aikaa kodinhoidolle ja käsitöille.

Kakkonen otti saman rytmin alusta kuin siskonsa. Molemmilla oli sama rytmi jo mahassa. Nyt olen oppinut tykkäämään aikaisista herätyksistä, koska tuntuu että saa päivän aikana enemmän tehtyä hommia. Ja helpostihan sitä oppi iltaisin meneen aikaisin nukkumaan jotta ei sitten ole aamuisin kuollut. Varsinkin kesäisin on ihana herätä aikaisin kun aurinko nousee varhain.


Alkuperäinen kirjoittaja zzzzz:
Hei, onko kenelläkään käytännön kokemusta, millä keinolla on saanut aamuvirkkuvauvan nukkumaan pidempään? Meillä herätään puoli kuuden- kuuden välissä joka aamu...Kiitos etukäteen.
 
sen haluaisin minäkin tietää
Aamuvirkku 1 v on täälläkin ja kärsin sen rytmistä mielettömästi. Itselläni on ollut aina nukahtamisvaikeuksia ja oma luonnollinen rytmini sanoisi, että uni tulee yöllä klo 4 ja aamu on päivällä klo 12... On vaikeaa nukahtaa edes tämän vuorokauden puolella ja siihenkin tarvitsen nukahtamislääkettä. Lääkkeen avulla nukahdan usein klo 1 aikaan yöllä. Tällaiset asiat ovat ihmisessä niin syvällä, että varsinkaan nukahtamista ei voi "opetella" aikaisemmaksi, mitä kovemmin yrittää nukahtaa, sen varmemmin hermosto pysyy sympaattisella vaihteella, eikä takuulla nukahda. Mikään ei myöskään tunnu auttavan vauvan heräämiseen, viimeistään 6.00 ponkaisee ylös. Tulevaisuus näyttää synkältä.
 

Yhteistyössä