Aamupala

Meille 4-v tyttö ja häntä ei meinaa saada syömään aamupalaa. Tänään aamupala puolikas sämpylä (itse tehty, pieni), päällä kinkku ja margariinia. Ja tässä kaikki. TÄnään ei mennyt edes jogurtti tai hedelmä. Siis usein ottaa aamupalksi hedelmää ja juotavan jogurtin ja siinä sivussa olen saanut puolikkaan leivän ujuttettua.

Päiväruoka meni ihan ok, jauhelihakastike ja spagetti ja näkkileipä ja vesi. Välipalaksi on kanssa hedelmää/riisipiirakkaa/jogurtti/. Iltaruoka tänään on sittenkarjalanpaisti ja riisi ja sen tiedän että silloin tyttö syö lihaa ja riisiä =) . Iltapalaksi on vaihtelevasti jogurtti/leipä/piirakka + kaakao. JA kun ollaan nyt ulkoiltu tyttö mielellään metsäsät syö puolukoita ja mustikoita, evääksi ollaan välillä otettu leipä tai banaani ja mehua.

Eli noi muut ruokailut sujuu suht hyvin, mutta tuo aamupala ja sen pitäisi kuitenkin olla tärkein ateria päivässä. Joten mitä ja miten teillä muilla?

Niin tyttö nyt 110-111 cm ja 15kg (itse tossa mittailin) ja ikää 4,5-v

Meillä on esikoinen syntynyt huhtikuussa 2004 ja ei ole oikeastaan vauvaiän/taaperoiän jälkeen syönyt aamupalaa kummemmin. Joskus juo pelkän teen/kaakaon, joskus menee leipää, joskus pouolikas porkkana tai pala omenaa. Muuta ruokaa päivän mittaan syö kyllä ja hyvin syökin :) Mä en ole väkisin tupuuttanut aamupalaa pojalle, syö minkä syö. Kerhoevääksi olen sitten aina laittanut ruisleipää (alapuoli ja kansi) ja väliin salaattia, kinkkua, kurkkua ja tomaattia + hedelmä on myös aina eväslaatikossa ja kaikki poika on kerhossa syönyt (syövät siinä 10.30 pikkeilla eväät).

Mä olen itse ollut samanlainen pienenä, että aamupala ei maistunut, vaikka vanhemmat teki uuniriisipuuroa marjakeitolla, leipää, muroja tms. Vasta ollessani 15-vuotias, aloin syödä kahvin kanssa näkkileipää. Sitä ennen en yksinkertaisesti saanut aamupalaa alas. Jo pelkkä aamupalan näkeminen sai oksennusolon.

:D No joo toisaalta en itsekkään ole ollut kovin hyvä syömään yhtään mitään penenä, mut nyt kyllä menee. Joten ehkä vaan teen koko syömisestä kärpäsen. Ja kiva tietää että on muitakin tälläisiä huonosti aamupalaa syöjiä. Itsekkään en ole viitsinyt pakottaa.

Onhan näitä lapsia, joille ei aamupala maistu ja musta se on vielä toooosi pieni ongelma niinhin lapsiin, joille ei maistu oikein mikään ruoka (tyyliin makaroni-nakkilinjalla koko ajan) ja kurjaahan sekin on.

Meillä keskimmäinen (poika 2v2kk) pitää kyllä huolen aamusyönnistään. Hyvä, että sängyssä saa silmänsä avattua, kun jo huutaa "Äitii!! Puuuuvoooo!" :D Esikoinen ei ole IKINÄ syönyt puuroa pienempänä. Nyt menee iltaisin mannapuuro, kun olen sanonut, että se on Puuha Peten voimapuuroa :whistle: Muutenkin syö tosi hyvin, kuten jo mainitsinkin. Vain tuo aamupala on vaikea saada alas. Pääasia, että jotain menisi, vaikka sitten lasillinen omaa mustaherukkamehua.

Jette
Tai syö, jos aamupalaksi lasketaan noin 3 tuntia heräämisestä tapahtuva syöminen.

Koulu/hoitoaamuina yritan saada ipanoille edes juotavan jugurtin alas, mutta eipä sen enempää mene kovinkaan usein. Hyvin ovat pärjänneet. Isoin on nyt 3-luokkalainen ja syöminenkin alkaa aamuisin onnistua.

Viikonloppuisin lapset syövät joskus klo 10-11 välillä oikein ison aamuvälipalan.

Yhteistyössä